کد خبر: 14592
تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 فروردين 1393 - 17:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

آیین افتتاحیه مركز اسناد و كتابخانه سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد

      مركز اسناد و كتابخانه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با حضور دكتر صالحي اميري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي و مسعود سلطاني فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري افتتاح شد.
آیین افتتاحیه مركز اسناد و كتابخانه سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، دكتر صالحي اميري، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، در مراسم افتتاحیه مرکز اسناد و كتابخانه سازمان ميراث فرهنگي با توجه به نام گذاري امسال به نام سال فرهنگ و اقتصاد بيان داشت: با عنايت به تدبير مقام معظم رهبري در ناميدن امسال به نام سال فرهنگ و اقتصاد لازم است مراكز فرهنگي نظير سازمان اسناد و كتابخانه ملي و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، همكاري مناسبي با هم داشته باشند تا از هم افزايي پيش آمده نظام فرهگي كشور بهره لازم را ببرد.

 

دكتر صالحي در بخش ديگر گفت: ما همه ساله و هميشه در زمينه آلودگي زيست محيطي، هوا و نظاير آن صحبت مي كنيم اما متاسفانه در زمينه آلودگي هاي فرهنگي تدبيري نمي انديشيم. صالحي تصريح كرد: زيربناي همه مسائل چه در زمينه اقتصاد، چه سياست و نظاير آن فرهنگ است و اگر فرهنگ مناسبي بر كشور حاكم باشد مشكلات اندك مي شود. رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي همچنين توسعه بدون رويكرد فرهنگي را توسعه نامتوازن ناميد و گفت: تجربه تاريخي ثابت كرده است كه مسائل مادي به خودي خود باعث توسعه نمي شود و بايد به طور مجزا به اين بحث پرداخت.

 

صالحي اميري با اشاره به اهميت مباحث فرهنگي در عرصه ديپلماسي گفت: امروز ديپلماسي فرهنگي مكمل ديپلماسي سياسي است و مي تواند چهره اي روشن از ايران به نمايش بگذارد. ديپلماسي فرهنگي مبتني بر باورهاست و ديپلماسي سياسي مبتني بر بايدهاست. در فرهنگ نفوذ فرهنگي مهم است و در سياست قدرت و بالاخره در فرهنگ افكار عمومي مخاطب هستند و در ديپلماسي سياسي مخاطب رجال سياسي است. دكتر صالحي اميري با اشاره به ظرفيت هاي بزرگ عرصه فرهنگي بيان داشت: امروز ما مي توانيم با رويكردهاي فرهنگي نقاط ضعف اقتصاديمان را جبران كنيم و مي توانيم در اين عرصه مهم به توسعه متوازن دست يابيم. رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران با برشمردن سه نياز اساسي فرهنگي كشور گفت: انسجام نهادهاي فرهنگي، تغيير نگرش ديدگاه ها و رويكردهاي موجود در جامعه از اقتصاد به فرهنگ و جمع كردن نيروي انساني كارآمد مي تواند وضعيت كشور را از لحاظ فرهنگي سروسامان دهد. دكتر صالحي اميري همچنين در پايان سخنان خود از آمادگي سازمان اسناد و كتابخانه ملي براي افزايش همكاي ها با ساير نهادهاي فرهنگي كشور خبر داد و امضاء تفاهم نامه ميان اين سازمان و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نمونه اي از اين همكاري ها برشمرد.

 

گفتني است پيش از سخنان دكتر صالحي اميري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، آقاي گلشن رئيس مركز اسناد و كتابخانه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سخنراني كرد و گزارشي از وضعيت گذشته و فعلي اين مركز ارائه كرد. در پايان جلسه نيز مسعود سلطاني فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به ارائه ديدگاه هاي خود پرداخت و بيان داشت: خوشحاليم كه بخشي از هويت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بازگردانده شده و توانستيم با جمع آوري كتاب ها و اسناد ارزشمند، آنها را در اختيار پژوهشگران، علاقه مندان و دلسوزان فرهنگ و ميراث فرهنگي كشور قرار دهيم. سلطاني فر در پايان از همكاري هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي با سازمان متبوع و حضور دكتر صالحي اميري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در آيين افتتاح مركز اسناد و كتابخانه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تشكر و قدرداني كرد. 


اضافه مي شود در پايان اين سخنراني ها، مركز اسناد و كتابخانه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با حضور دكتر صالحي اميري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي و مسعود سلطاني فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري افتتاح شد. همچنين در اين مراسم كه جمعي از مديران و معاونان دو سازمان نيز حضور داشتند، از بخش هاي مختلف اين كتابخانه و مركز اسناد بازديد شد.


بر اساس اعلام  روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، پيش از شروع اين مراسم، تفاهم نامه همكاري ميان سازمان اسناد و كتابخانه ملي و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به امضاء رسيد كه هدف از آن همكاري هاي علمي، پژوهشي، آموزشي، تبادل نظر و اشتراك گذاري منابع اطلاعاتي بين دو سازمان ذكر شده است. همچنين در بخش ديگري از تفاهم نامه مذكور بهره گيري متقابل از منابع اطلاعاتي، ظرفيت ها و فرصت هاي پژوهشي، مطالعاتي، تخصصي و اتشار گزارش اقدامات انجام شده از طريق پست الكترونيك، وي سايت، نشريات و ماهنامه قابل مشاهده است. 


شايان ذكر است اين تفاهم نامه 5 سال اعتبار دارد و قابل تمديد است.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: