کد خبر: 16143
تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 مرداد 1393 - 12:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

بايد حركتی جهادی در زمينه نسخ خطی راه بيفتد

      در ديدار دكتر صالحي اميري و غلامعلي حداد عادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، بر ضرورت همكاري بين سازماني در زمينه نسخه هاي خطي تأكيد شد.
بايد حركتی جهادی در زمينه نسخ خطی راه بيفتد

 

به گزارش لیزنا، عصر روز يكشنبه(5 مرداد 1393)، دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي ميزبان دكتر سيدرضا صالحي اميري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي بود.

 

در اين ديدار كه در فضايي صميمي برگزار شد، ابتدا دكتر حداد عادل ضمن خوش آمدگويي به دكتر صالحي اميري و هيأت همراه بيان داشت: رابطه فرهنگستان زبان و ادب فارسي و كتابخانه ملي از ديرباز رابطه اي محكم و توأم با همكاري بوده است و اين مسئله اكنون نيز بايد ادامه يابد.

 

حداد عادل با بيان اين نكته كه مجموعه فرهنگي مستقر در اراضي عباس آباد به عنوان خطه اي از بهشت محسوب مي شود كه علاقه مندان به فرهنگ اين مرزو بوم را سيراب مي كند بر اجرايي شدن طرح هاي مشترك نظير تمكيل و ساختن "ميدان فرهنگ"، حد فاصل ساختمان كتابخانه و ساختمان فرهنگستان زبان و ادب فارسي تأكيد كرد. حداد عادل همچنين در قسمتي از صحبت هاي خود به معرفي گروه هاي علمي، برنامه هاي كلان و استادان فرهنگستان زبان و ادب فارسي پرداخت.

 

 در اين ديدار كه معاونان سازمان اسناد و كتابخانه ملي نيز حضور داشتند، دكتر صالحي اميري با ارائه گزارشي از برنامه ها و ظرفيت هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي، تأكيد كرد: يكي از بحث هاي مهم در كتابخانه ملي بحث نسخه هاي خطي ايراني به زبان هاي فارسي و عربي است كه به ويژه در دو منطقه آسياي ميانه و شبه قاره هند به طرز نگران كننده و فاقد استانداردهاي لازم نگهداري مي شود.

 

دكتر صالحي اميري در همين زمينه با اشاره به تقويت بخش روابط بين الملل سازمان، تصريح كرد: با تقويت بخش بين الملل درصدد هستيم تا ارتباطاتمان را با ساير كشورها به ويژه كشورهايي كه داراي نسخ خطي ايراني هستند گسترش دهيم و در زمينه انتقال نسخ خطي ايراني و يا دست كم در زمينه اسكن و ديجيتال سازي آنها اقدام لازم را به عمل آوريم.

 

وی ادامه داد: درصدديم تا با چهار شيوه وقف، فروش، اهداء و امانت، نسخه هاي خطي را از مردم دريافت كنيم تا در محيط مناسب نگهداري شوند كه در اين زمينه نيازمند يك حركت جهادي و همكاري تمام نهادهاي كشور هستيم.

 

در ادامه دكتر حداد عادل به منظور اجرايي شدن سياست هاي كتابخانه ملي در زمينه نسخه هاي خطي پيشنهاد تشكيل مجمع مشورتي، با حضور نسخه شناسان و استادان عرصه نسخ خطي به منظور بررسي راهكارهاي اجرايي شدن سياست هاي مربوط به نسخ خطي و همچنين نگهداري نسخه هاي خطي عموم مردم به نام و مالكيت خود افراد در كتابخانه ملي را داد كه مورد استقبال دكتر صالحي اميري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي قرار گرفت.

 

گفتنی است، پيش از اين و طي سال هاي گذشته، دكتر غلامعلي حداد عادل به همراه اعضاء فرهنگستان زبان و ادب فارسي از سازمان اسناد و كتابخانه ملي بازديد كرده بود. 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: