کد خبر: 16682
تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 شهریور 1393 - 11:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

بحران« خواندن» در بین کودکان دبستانی

      پژوهشی نشان می دهد که در صورت ادامه یافتن شرایط کنونی در سال ٢٠٢۵، در بریتانیا 1/5 میلیون کودکی که از دبستان فارغ التحصیل خواهند شد، نمی توانند درست بخوانند.
بحران« خواندن» در بین کودکان دبستانی

 

به گزارش لیزنا، پژوهشی نشان می دهد که در صورت ادامه یافتن شرایط کنونی در سال ٢٠٢۵، در بریتانیا 1/5 میلیون کودکی که از دبستان فارغ التحصیل خواهند شد نمی توانند درست بخوانند. بر این اساس، مؤسسه بوک تراست، ۸ سپتامبر روز بین المللی سوادآموزی در سایت خود از اجرای برنامه ی جدیدی برای تقویت مهارت خواندن کودکان خبر داد.


در واقع، این آمار تکان دهنده موسسه بوک تراست و موسسه های فعال در این زمینه، روزنامه ها، برنامه های تلویزیونی و پشتیبانان دیگر را بر آن داشت تا به کمک یکدیگر برای مشکل خواندن کودکان پیکاری را آغاز کنند.


موسسه بوکتراست با این شعار « لذت کتابخوانی زندگی را عوض می کند پس بیایید این برنامه را شروع کنیم.» پیکاری را برای تقویت خواندن آغاز کرده است. این‌ موسسه تصمیم دارد با اجرای برنامه هایی مهارت خواندن کودکان دبستانی را تا سال ٢٠٢۵ تقویت کند تا همه ی کودکان یازده ساله بتوانند به خوبی کتاب بخوانند.


موسسه ی بوک تراست، به کمک موسسه ی صبح بخیر انگلستان و رسانه های دیگر مشغول ترویج این پیکار است. Sun newspaper  یکی از همراهان بوک تراست در این برنامه است که گزارش های این برنامه ی جدید را و همین طور مصاحبه با افراد سرشناس و نویسندگانی را منتشر خواهد کرد که برای این برنامه داستان کوتاه می نویسند. مالوری بلک من و جولیا دونالدسون هم در برنامه ی تلویزیونی از این برنامه حمایت خواهند کرد.


هدف این برنامه تقویت خواندن در میان کودکان است و پیام کاربردی موسسه ی بوک تراست است. این موسسه همواره تلاش می کند مراقبان و والدین را تشویق کند تا روزانه برای کودکانشان وقت بگذارند و با هم کتاب بخوانند.

 

با وجود بهره های اجتماعی و آموزشی، نزدیک به یک سوم والدین هنوز برای کودکانشان کتاب نمی خوانند.


پژوهش ها نشان می دهد که اگر از همان سال های نخستین برای کودکان کتاب خوانده شود، کودکان با هر پیشینه ای که دارند در مدرسه عملکرد بهتری خواهند داشت و در خواندن و نوشتن بهتر عمل خواهند کرد. اگر روزانه برای آن ها کتاب خوانده شود دست کم ١٢ ماه از همسالان خود جلوتر خواهند بود و خواندن و نوشتن را زودتر شروع خواهند کرد.


نتایج نشان می دهد که:


کودکان فقیر بیشتر مشکل خواندن دارند.
چهار کودک از ده کودک وقتی به سن یازده سال می رسند نمی توانند به خوبی کتاب بخوانند- تقریبا این تعداد دو برابر هم می شود.
نزدیک به یک چهارم کودکان یازده ساله در خانواده های فقیر کمتر از ده کتاب در خانه دارند.
کودکانی که در خواندن ضعف دارند هفت سال عقب تر از قوی ترین کودکان ده ساله اند.

 

اهداف برنامه ی "بخوان و به دست بیاور" عبارت است از:


والدین روزانه ده دقیقه برای خردسالان کتاب بخوانند.
از نیروهای داوطلب برای تقویت مهارت خواندن کودکان فقیر استفاده شود.
دولتمردان از این برنامه پشتیبانی کنند.

 

موسسه ی بوک تراست این برنامه را با کمک همان بسته های اهدای کتاب ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد به مناطقی که امکان دسترسی به کتاب و خواندن ندارند کمک کند و به والدین کمک کند تا کتاب مناسب را برای کودکان تهیه کنند و به نویسندگان و ناشرانی که بهترین داستان های کودک را بنویسند و منتشر کنند جایزه بدهد.

 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: