کد خبر: 16690
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 شهریور 1393 - 08:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

تجهیز تالارهای مطالعه کتابخانه ملی به اینترنت پر سرعت

      در دیدار تعدادی از اعضاء قدیمی کتابخانه ملی با رئیس این سازمان، وضعیت پهناي باند دسترسي به اينترنت در تالارهاي مطالعه، به عنوان یکی از کاستی های موجود مطرح شد، كه دكتر صالحي ضمن تأييد اين نقصان، دستور بررسي و ارتقاء آن راصادر كرد.
تجهیز تالارهای مطالعه کتابخانه ملی به اینترنت پر سرعت

 

به گزارش لیزنا، تعدادي از اعضاء قديمي با سابقه بالاي 10 سال و فعال كتابخانه ملي بعدازظهر روز دوشنبه ( 24 شهریور) با دكتر صالحي ديدار كردند و ضمن ارائه پيشنهادهايي، برخي كاستي هاي موجود در كتابخانه را نيز مطرح كردند.

 

در اين ديدار كه در فضايي صميمي برگزار شد، ابتدا دكتر صالحي طي سخناني بر اهميت رسيدگي به درخواست ها و مشكلات اعضاء تأكيد كرد و بيان داشت: كتابخانه ملي فقط يك قرائتخانه صرف نيست، بلكه كانوني است كه مي تواند فرهنگ كشور را ارتقاء دهد.

 

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در ادامه گفت: باز كردن فضاي نقد و انديشه از اهم اهداف ما در سازمان اسناد و كتابخانه ملي است و براي اين كار لازم است اعضاء باسابقه و فعال كتابخانه ملي ما را با ارائه نظرات خود ياري كنند و دليل برگزاري اين جلسه نيز همين مسئله است.

 

در ادامه اين نشست، كه معاونان سازمان اسناد و كتابخانه ملي نيز حضور داشتند، اعضاء اقدام به بيان ديدگاه هاي خود كردند.

 

در زمينه داشتن نگاه قرائتخانه اي به كتابخانه ملي، يكي از اعضاء گفت: با برقراري اقدامات پژوهشي مي توان اين نگاه را تغيير داد.

 

وي ادامه داد: هم اكنون اعضاء بسيار تحصيلكرده و فرهيخته اي در كتابخانه ملي به عنوان عضو حضور دارند كه استفاده از ظرفيت هاي آنان و برگزاري جلسات سخنراني و ارائه دستاوردهاي ايشان از جمله اين اقدامات است تا اعضاء تشويق شوند كه از نگاه قرائتخانه اي به سمت نگاه پژوهشي حركت شود.

 

احياء سراي پژوهش با بازپس گيري اتاق هاي پژوهش براي اعضاء از جمله ديگر درخواست هاي مطرح شده در اين نشست بود كه دكتر صالحي اميري با بيان اين نكته كه ارائه اتاق به مشاوران، فقط در سطح مشاوران علمي است، به اين درخواست پاسخ داد.

 

دكتر صالحي بيان داشت: اكنون افراد و شخصيت هاي حقوقي بسياري از ما درخواست اتاق كرده اند كه در دست بررسي داريم و مطمئن هستيم كه دادن اتاق به ايشان، باعث رونق بحث پژوهش در سطح كشور مي شود و اين كار به منزله محدود كردن اعضاء كتابخانه ملي نبايد باشد.

 

در بخش ديگر، اشاره به وظيفه اصلي كتابخانه ملي در جمع آوري منابع به ويژه درزمينه منابع لاتين شد كه رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، ضمن تأييد اين مسئله بيان داشت: دغدغه ما نيز تكميل منابع است و اين حرف به حق است كه در جمع آوري منابع كاستي هايي وجود دارد.

 

بحث رقومي كردن منابع نيز از جمله مباحثي بود كه دكتر صالحي با اشاره به آن، به كارگيري منابع اينچنيني را راهي براي دسترسي همگان به منابع كتابخانه ملي با طي كردن مسير حق تأليف، اقدامي مهم تلقي كرد.

يكي از مباحث مطرح شده در اين جلسه، ارتقاء پهناي باند دسترسي به اينترنت در تالارهاي مطالعه بود كه دكتر صالحي ضمن تأييد اين نقصان، دستور بررسي و ارتقاء آن راصادر كرد.

 

انتساب يك مشاور در زمينه اعضاء سازمان، درآمدزا كردن كتابخانه ملي با همكاري سازمان هاي درآمد زا در سطح كشور، برگزاري كارگاه هاي آموزشي براي اعضاء، استفاده از دستاوردهاي علمي اعضاء، و چند مورد ديگر از جمله باحث مطرح شده در اين نشست بود.

 

لازم به ذكر است در اين نشست دكتر اميرخاني، معاون كتابخانه، مهندس شهرابي، مديركل اطلاع رساني، مهندس هاشم زاده معاون پشتيباني، امور حقوقي و استان ها و آقايان نصيري پور مديركل حراست و شعباني، مشاور رئيس و مدير انديشگاه كتابخانه ملي نيز حضور داشتند و ديدگاه هاي خود را در زمينه مباحث مربوط به اعضاء كتابخاه ملي، مطرح كردند.

 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: