کد خبر: 16744
تاریخ انتشار: یکشنبه, 30 شهریور 1393 - 15:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نهاد كتابخانه های عمومی كشور برای رسيدن به استانداردهای كتابخانه ای تلاش می كند

   عليرضا مختارپور در گفتگو با برنامه «فانوس» راديو كتاب بر تلاش نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در رسيدن به استانداردهاي كتابخانه اي و كتابخواني تاكيد كرد.
نهاد كتابخانه های عمومی كشور برای رسيدن به استانداردهای كتابخانه ای تلاش می كند

 

به گزارش لیزنا، دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در ابتداي اين گفتگو با اشاره به نقش كتابداران در ترويج فرهنگ كتابخواني اظهار داشت: با توجه به بيانات مقام معظم رهبري در خصوص فرهنگ و كتاب بايد گفت، کتابدار نقش خاصی در کتابخانه ها دارد و منبع، مرجع و مشاور امین مراجعه کننده ها است.

 

وي در ادامه اضافه كرد: مراجعه کنندگان ما عموماً دو دسته هستند؛ یک دسته کسانی که به صورت هدفمند به کتابخانه ها مراجعه می کنند؛ مثل دانش آموزان و دانشجويان و دسته ديگر کسانی هستند که علاقه به مطالعه دارند. این گروه غالباً از کتابدار می پرسند کتاب جدید چه دارید؟

 

مختارپور ادامه داد: گاهی اوقات افراد از شبکه های رادیویی یا شبکه های سیمای جمهوری اسلامی با موضوعی آشنا می شوند. مثلاً از یک خطیب یا استاد دانشگاهی می شنوند که در واقعه كربلا شخصی به نام وهب بوده. در نتيجه ممكن است فردي علاقمند شود زندگی او را بخواند. پس او به كتابخانه و كتابدار مراجعه خواهد كرد. در چنين حالتي كتابدار ما مي تواند به آن مراجعه كننده كمك كند.

 

وي افزود: نکته دوم این است که كتابدار مي تواند به عضو كمك كند تا اين كتاب در جاي خودش مطالعه شود و اين همان نكته اي است كه در بيانات مقام معظم رهبري بسيار كليدي است.

 

دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور همچنين گفت: وقتي يك دانش آموز مقطع دوم يا سوم دبستان به كتابخانه اي مراجعه مي كند و كتابي در موضوع دين مي خواهد اگر كتابدار كتابي سنگين و يا فلسفي در اختيارش بگذارد، او نخواهد فهميد و با همين معرفي ناصحيح اين دانش آموز از مطالعه زده مي شود، در حاليكه اگر كتابدار متناسب با سن و سطح سواد كتابي نزديك به موضوع مورد نياز به او معرفي كند و از دانش‌آموز بخواهد پس از مطالعه با او در خصوص آن كتاب صحبت كند و همچنين در معرفي كتاب هاي بعدي سعي كند سطح مطالعاتي دانش آموز را ارتقاء دهد، كار بسيار پر اهميتي را انجام داده است.

 

وي در ادامه با اشاره به نقش كتابداران در ارتقاي سطح فكري مراجعين عنوان داشت: كتابدار بايد بتواند مطالعات مراجعين را در موضوعات مختلف تعميق بخشد. مثلاً وقتي يك جوان به كتابخانه مراجعه و رمان طلب مي كند، كتابدار بايد بداند آن رمان درباره چيست. نکته دیگر سیر مطالعاتی است، یعنی كتابدار يك کتاب را به دو شكل معرفی مي کند. در چنين حالتي اگر کتابدار آشنا باشد می گوید: اول این را بخوان که به زبان ساده به مطالب می پردازد و بعد آن کتاب را  كه دقیق تر موضوع مورد نظر را بيان كرده، بخوان. به این ترتیب است كه مي توانيم بگوييم؛ کتابدار موفق به ارتقای سطح فکری مراجعه كننده شده است.

 

 مختارپور در ادامه با اشاره به برنامه هاي آموزشي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور براي كتابداران اظهار داشت: در اين خصوص ما دو برنامه اصلي داريم. يكي آموزش هاي متناسب با وظايف كه شامل نحوه ارائه مشاوره و ارتباط برقرار كردن با مراجعان و ديگري امور فني و شيوه معرفي كتاب است. انشاء الله از نيمه دوم امسال كتاب هاي پر مخاطب و گروه هاي سني درخواست كننده آنها به صورت خلاصه نرم افزاري و چاپي آماده خواهند شد و به اين ترتيب، اگر 10 كتاب به كتابخانه برود، كتابدار وقتي دو يا سه صفحه از معرفي و خلاصه تهيه شده از هر كتاب را بخواند به موضوع، نويسنده، مترجم و گروه سني مخاطب پي خواهد برد.

 

وي در ادامه یادآور شد: پيش از اين چنين كاري تنها براي برخي از كتب گروه هاي سني كودك و نوجوان انجام مي شد، اما قصد داريم آنرا وسعت دهيم. يعني اگر يك دانش آموز توان فهم كتابي را كه براي گروه سني ديگر است داشته باشد مي تواند با كمك كتابدار از كتاب هاي ساير گروه هاي سني نيز استفاده كند.

 

مختارپور در بخش ديگري از صحبت هاي خود در اين برنامه با اشاره به بازديدهاي سرزده از كتابخانه هاي عمومي نقاط مختلف كشور تصريح كرد: در اين ديدارها سعي مي شود كتابخانه ها از چند جهت بررسي شوند. يكي امكانات و رسيدگي است كه تاكنون نسبتاً خوب بوده، هرچند هنوز با استاندارد كشوري و سرانه اعضاء بسيار فاصله داريم. مثلاً برخي از روستاها و شهرهاي كوچك كتابخانه ندارند در حاليكه در شهري مثل تهران 290 كتابخانه نهادي و در مجموع بالاي 500 كتابخانه كوچك و بزرگ فعال وجود دارد كه با اين حال از نظر استاندارد تناسب با جمعیت فقیرترین استان است و باید بیشتر از اینها کتابخانه داشته باشد. وي افزود:در حال حاضر در سطح كشور  35 میلیون نسخه کتاب و حدود سه میلیون نفر عضو در كتابخانه هاي عمومي داريم.

 

دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در توضيح دلايل كمبود اعضاي كتابخانه هاي عمومي يادآور شد: اين كمبود، دلايل مختلفي دارد. یکی اینکه مراجعه به کتابخانه ها در کشور ما زياد مرسوم نیست و افرادی هم که اهل مطالعه هستند اغلب کتاب ها را تهیه و در منزل نگهداری می کنند و معمولاً فرهنگ مراجعه به کتابخانه ها خیلی رواج ندارد. البته مشکل از مردم نیست. مردم تحت تاثیر رسانه ها و آموزش هستند. به عنوان مثال؛ کدام مدرسه هر ماه بچه ها را به کتابخانه می برد؟  حداكثر این است که آموزش و پرورش، نهاد کتابخانه ها و شهرداری کمک می کنند که در مدرسه ها کتابخانه ای کوچک راه اندازی شود.

 

وي در ادامه افزود: در تولیدات مجموعه های نمایشی آیا به یاد دارید قهرمانان و شخصيتهاي یک سریال به کتابخانه بروند؟ قطعاً يا بسیار کم است و یا اصلاً نیست ولی مشابه آن را در کشورهایی که سرانه مطالعه بالاتر است می بینید. مردم از طریق این تولیدات آموزش می بینند. زمانی نیروی انتظامی می گفت؛ باید کمربند ایمنی را ببندیم، بعد گفت؛ اگر در فیلمهایی بستن کمربند ترویج شود جایزه می دهیم که نتیجه داد. يا ستاد مبارزه با دخانیات گفت؛ اگر هنرپیشه های نقش مثبت در فيلم ها و سريال ها سیگار نکشند، تشویق می کنیم كه اين هم کم کم فرهنگسازی شد و جا افتاد. اما ما چقدر تلاش کرده ایم همانطور که یاد دادیم مردم زباله را در سطل بریزند و يا  کمربند ایمنی را ببندند و به بزرگترها احترام بگذارند، به فرزندانمان از اهميت كتابخانه ها بگوييم؟ اصلاً کدام تابلوی تبلیغاتی در سطح شهر می گوید؛ فرزندانتان را به کتابخانه بفرستید؟

 

مختارپور همچنين اضافه كرد: چند وقت پیش یکی از پایگاه های اطلاع رسانی کشور 30 تصویر از تبلیغ کتاب در برخی از کشورهای اروپایی منتشر كرد. در اين تصاوير نیمکت های بوستان ها برخی به شکل کتاب بود و بعضی صفحه ای از کتاب مشهور که متن کتاب رویشان نوشته شده بود. بچه وقتی روی نیمکت می نشست مي توانست یک صفحه از آن کتاب را بخواند و مشتاق تهيه يا خواندن آن كتاب شود.

 

وي در ادامه با اشاره به نياز تبليغات موثر در حوزه كتابخواني متذكر شد: در فيلم ها مي توانيم برتري ميان دو نفر كه شرايط يكسان دارند را در كتابخوان بودن آنها در نظر بگيريم، يا مثلاً مجلس در بررسی صلاحیت ها در فضائل يك وزیر یا مسئول بگوید؛ چون اين فرد اهل کتاب است، کتاب می خواند و يا می نویسد اولويت دارد.نه اينكه در نمایشگاه بین المللی کتاب امسال، برخی مسئولان در هنگام مصاحبه هايشان بگويند: به دليل اشتغال كتابي نخوانده ام و يا چند سالي است كه هر كتابي را شروع مي كنم نمي توانم آنرا تمام كنم. اي كاش صدا و سيما اينها را پخش نمي كرد.

 

مختارپور در خصوص تلاش هاي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور براي رسيدن به استانداردهاي كتابخانه اي عنوان داشت: تا یکسال دیگر باید 30 میلیون ایرانی عضو کتابخانه هاي كشور شوند که اين آمار هم اکنون سه میلیون است. البته منظور ما عضو فعال است چراكه گاهي در برخی بازدیدها کتابداران می گویند: 1500 عضو فعال داریم درحاليكه عضو فعال 500 نفر و عضوی که هر دو هفته یکبار به طور منظم می آید فقط 150 نفر است. رسماً ابلاغ کرده ام که آمارسازی نکنند. گاه در گذشته به مناسبت های مختلف همه دانش آموزان را عضو می کردند اگر اين طور است چرا مثلاً هر 70 میلیون ایرانی را که کد ملی دارند، عضو نکنیم؟

 

وي در ادامه اضافه كرد: از دو طريق مشخص می شود که در يك جامعه کتاب زیاد خوانده می شود؛ یکی شمارگان کتاب که متأسفانه  می بینیم وضعیت خوبی ندارد و دیگری تعداد اعضای کتابخانه ها که در اين مورد هم با استانداردها فاصله زیادی داریم.

 

مختارپور با تاكيد بر اينكه افزايش شمارگان كتاب و اعضاي كتابخانه ها تنها وظيفه نهاد كتابخانه ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و صدا و سيما نيست،‌ عنوان كرد: باید تمام تولیدکنندگان فرهنگی و بخش های اجتماعی يكديگر را در اين راه كمك كنند. مثلاً در بیمارستان ها کتابخانه هاي کوچک راه اندازی شود. بنا به توصیه مقام معظم رهبری در محتوا، حجم و شکل کتاب های متروها، مطب ها، بيمارستان ها و ...  دقت شود و کتاب هايي با حجم کم که همه فرصت مطالعه آنرا داشته باشند، قرار داده شود.

 

مختارپور در پايان در پاسخ به اين پرسش كه آيا نهاد كتابخانه ها در بخش پژوهش فعاليت دارد، گفت: در دوره جديد تاكيد زيادي بر تشكيل گروه هاي شناسايي كتاب و مخاطب بندي آنها و بررسي موضوعات مورد علاقه داشته ايم و در همين خصوص سامانه اي طراحي كرده ايم كه بيش از 3000 کتابخانه نهادی و مشارکتی در كشور به آن متصل هستند. و البته تاكنون 1300کتابخانه به اين سامانه متصل شده اند و قرار است تا پایان آذر همه کتابخانه ها به آن بپيوندند. در اين سامانه اگر کسی در هر شهري کتابی از كتابخانه اي بگیرد، در سامانه نشان داده می شود و به اين طريق امكان تشخيص سطح مراجعين و نوع كتب در خواستي فراهم مي گردد.

 

 

 

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1393/07/02 - 14:32
1
0
جبران این ساعت کاری برای ما مقدور نیست. پس همون 19.30 میریم.نخاستیم آقا.خوشی به ما نیومده.پنج شنبه هم که هیجی.کلا یعنی هیچی.متاسفم برای خودم.حداقل حق شیفتم نمیدنمون
سلام
|
Iran
|
1393/07/02 - 12:34
0
0
سلام ترا به خدا مرا راهنمای کنید با حقوق 700 هزاز تومانی چگونه زندگی کنم 300 هزلر تومان کرایه
کتابدار
|
Iran
|
1393/07/02 - 11:50
0
2
چند سال قبل وقتی مجلس بودجه صداو سیما را کمتر از پیش بینی زد ، مهندس ضرغامی با تدبیر وارد شد و گفت من با این بودجه فقط 5 شبکه اصلی را میتوانم پوشش بدهم و شبکه های استانی را تعطیل میکنم، که یدفعه مجلس مجبور شد متمم بودجه برای سازمان بزند و یا قوه قضائیه از سال 91 به بعد با رایزنی زیاد توانست بودجه خوبی را از مجلس بگیره.اما من در عجبم هیچکس از نمایندگان مجلس برای نهاد کتابخانه ها با بیش از 3000 کتابخانه دل نمسوزونه و هر سال مقداری ناچیز به بودجه نهاد اضافه میشه و مسئولین نهاد هم اعتراض و حرکت خاصی نمیکنند و فشارش میاد روی کتابدار بینوا و فیش حقوقی اش
کتابدار
|
Iran
|
1393/07/02 - 10:54
0
1
حاج آقا مختارپور هفته دفاع مقدس برشما مبارک ، ولی خودمونیم امسال با ندادن 500 تومن بهره وری کام کتابداران در آستانه مهر تلخ کردی. آخه حقوق کتابداران خیلی کمه و فقط همین پاداش و عیدی هاست که میتونه التیامی باشه بر زخم کتابداران نهاد و جوابگو قبض اب و برق ووام.
امیدوارم در کارتان موفق باشید و برای رفع محرومیت ها و مظلومیت های نهاد و کتابداران تلاش کنید . خداوند توفیقتان دهد.
شهرضا
|
Iran
|
1393/07/02 - 10:05
0
1
ترسم که اشک در غم ما پرده در شود
این راز سربه مهر به عالم ثمر شور
مارو دریابید
500000تومان چی شد
خدمات کشوری چی شد
سهم
|
Iran
|
1393/07/02 - 09:17
0
1
سلام به دبیرکل محترم
چرا امسال برای انتخاب کتابدار نمونه مدرک لیسانس شده شرط پس حق کتابدارهای کاردانی با سابقه که سالیان سال برای کتابخانه ها زحمت کشیدند و روبه راه کرده اند واین همه خاک خورده اند تا کتابخانه ها به سامان رسیده است تا هرکسی از راه می رسه بشه مسئول اونا؛ بهشون دستور بده چه می شود؟(عدالت اسلامی)
کتابدران
|
Iran
|
1393/07/02 - 08:17
0
12
جناب دبیرکل باسلام و احترام
به خدمت حضرتعالی عرض نمایم که ما کتابداران نهادی کتابخانه ها واقعا هیچ کارت هدیه و... از شما نمی خواهیم فقط فقط اصلاح احکام و افزایش حقوق رو می خوایم. زیرا فقط افزایش حقوق و رسمی شدن است که به درد ما می خورد. با صدتومان، دویست تومان و پونصدتومان کارت هدیه که تا دست ما میرسد جونمون به لب میاد میخایم چکار کنیم اونم با هزار منت مدیرکل و غیره. حالا شما واقعا بیاد افزایش حقوق و رسمی شدن کتابداران نهادی را در اولویت کارهاتون قرار بدید که هرچی قرار ما بگیریم ماه به ماه و با حقوقمون دریافت کنیم که هیچکی هم نیاد بگه من بهتون دادم.
کتابهای سیاست زده
|
Iran
|
1393/07/01 - 17:27
3
13
امروز داشتم آمار شش ماهه میگرفتم و در قسمت کتابهایی که در شش ماه گذشته بیشترین امانت را داشته اند ، تمام آمار مربوط به کتابهای دریافتی از طرح کتاب من بود آه از نهادم برآمد که چرا هرکس سکاندار نهاد میشود خودخواهانه عمل میکند و خواست و تقاضای افراد جامعه در حاشیه قرار میگیرد ؟ جناب مختار پور شما دیگه چرا ؟؟؟؟؟ ما با ورورد شما امیدوار بودیم کتابهای مردم پسند راهشونو به کتابخانه ها پیدا کنند ولی زهی خیال باطل ... ناامیدمون کردید بد جور
کتابدار
|
Iran
|
1393/07/01 - 16:48
1
15
دبیر کل محترم
1- تکلیف رسمی شدن چی شد
2- 500 هزار تومان که در پایان نیمسال اول پرداخت میشد چی شد
3- پایان ساعت کاری کتابخانه ها حداکثر شش بعد از ظهر باشه
ممنون
کتابدار
|
Iran
|
1393/07/01 - 16:14
6
11
سال گذشته از اول فروردین کارتن کارتن کتاب اومد بسته بسته مجله اومد مسابقات فرهنگی به راه بود با اون همه بریزو بپاش.
طرح کتاب من فعال بود از همه مهمتر پاداش 6 ماهه اول سال رو هم دریافت کردیم ولی متاسفانه امسال
از اول فروردین هیچ یک از این طرح ها انجام نشده و مهمتر از اون پاداش نیز پرداخت نشده من موندم پول ها رو صرف چی میکنید؟
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/07/02 - 11:50
طرح کتاب من عالی ترین روش ارسال کتاب به کتابخانه ست. بر اساس نیاز مراجعین. نه کتاب فقط برا پر کردن قفسه ها
کتابدار
| Iran |
1393/07/02 - 08:55
همه این لیست کارهای بس بیهوده بود که خودتان هم میدانید
کتابدار
|
Iran
|
1393/07/01 - 14:43
2
5
سلام خدمت شما آقای مختارپور
علت این هم پوشانی های بیهوده چیست؟
ده سال پیش که هم پوشانی نبود کارها انجام نمی شد؟
شما منظورتون ساعت کار است یا انجام کار مفید اگر ساعت کار است که برمنوال قبل که فقط وقت کتابدارها در غیبت هم دیگه کردن تلف می شود در غیر اینصورت اگر کار مفید بخواهند البته با دلگرمی انجام بدهند بدون هم پوشانی بهتر انجام می دهند.باتشکر از دبیر کل صبورمان
lenjan
|
Iran
|
1393/07/01 - 13:16
1
5
سلام کتابدار زحمتها را می کشه بعد آخر سر که می خواهند حق مسئولیت بدهند مسئول پیداش می شه آخه این انصافه اینقدر ناحقی
کتابدار
|
Iran
|
1393/07/01 - 12:37
2
29
انگار پارسال اوایل مهر 500 هزار تومان حق بهره وری و پاداش شش ماهه میدادند ؟؟؟؟؟
آقای مختارپور ما ز یاران چشم یاری داشتیم !!!
آیین نامه استخدامی اداری که قولشا دادی که خبری نیست، پاداش و بهره وری که هیچ، خدمات کشوری هم که لغو شده، قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق هم که تا چند روز دیگه مطمئنا لغو خواهد شد. میشه بگید تو این 3 ماهه چکار برای ما کردید؟ انگار نه انگار که کتابداران اینهمه مشکلات دارند.
در پایان خود غلط بود آنچه میپنداشتیم
علیرضا....
|
Iran
|
1393/07/01 - 12:16
1
25
جناب دبیرکل باسلام.
1-آیادیگروقت آن نرسیده که حقوق ماکتابداران عرصه فرهنگی کشورتغییرپیداکند؟دیگرشرمندگی،جیب خالی ،ناامیدی،بی انگیزگی به نظرتان کافی نیست؟البته مامنتظریم ونیازبه زمان داردوچوب ندانم کاریها وبی برنامه گیهای 6سال قبل رامیخوریم تاوان گذشته رامیدهیم به قول شاعرعده ای آمدندوغارت کردندوخوردندوبردندو.....
2-ساعت کاری از7:30 الی 18 باشد.
3-جریان این 500تومان پاداش 6ماهه اول سال چی شد؟بفرماییداین مبلغ رابه کتابداران مظلوم پرداخت میکنیدیاخیر؟
4-آیابرای عیدقربان وعیدغدیر، عیدی برای این قشرصددرصدفرهنگی درنظرگرفتید؟فقط خواهشا پای انجمن نندازیدکه هنوزم100تومان قبلی رمضان وهفته دولت پرداخت نکردندچون ندارندوحساب انجمن خالیست.
5-این جلسات مشترک رادامه دهیدوبه سرانجام برسانیدبامجلس ودلت تدبیروامیدکه امیدمارادیگرناامیدکرده رایزنی کنیدوحق ماکتابداران بیچاره بگیرید.امیدما اول به خدابعدبه شماست.....
منتظرخبرهای خوش ازحضرتعالی هستیم.......باتشکر
کتابدار تهران
|
Iran
|
1393/07/01 - 11:55
3
9
یا لطیف ارحم عبدک ذلیل الضعیف یا جلیل ارحم عبدک المسکین المستجیر یا رحمن یا رحیم یا ارحم الراحمین
بخوانید همه ی کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور جهت افزایش رزق
و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله بالغ امره و قد جعل الله لکل شی ء قدرا
یاد
|
Iran
|
1393/07/01 - 11:19
0
16
خواهش میکنم تعطیلات نوروز و آخر تابستون رو برای کتابدارها کاملا تعطیل کنید ما که حقوق نداریم حداقل یه تعطیلی داشته باشیم
کتابدار اصفهان
|
Iran
|
1393/07/01 - 10:18
0
8
ن از کتابداران استان اصفهان هستم که در طول چندین سال کار و خدمت صادقانه هر چند مدت محل کارم را تغییر میدهند و از این شهرستان و روستا به جای دیگر.دریغ از ریالی هزینه ایاب و ذهاب. محل کارم از منزلم دور است در صورتی که کتابداران دیگر 30 سال خدمت خود را در شهر و در کتابخانه نزدیک محل زندگیشان میگذرانند
کتابدارتنها
|
Iran
|
1393/07/01 - 09:31
0
16
بااهداءسلام
مدیر کل محترم
یک سوال ذهن مرابسیار مشغول کرده که کتابخانه ای که برتر یانمونه معرفی می شودچرافقط از مسئول کتابخانه قدر دانی شود چه در استان یاکشور مگر ایشان به تنهایی کارهارا انجام داده؟پس کتابدار هیچ نقشی نداشته؟درصورتی که در بعضی از کتابخانه ها مسئول فقط کارهای اداری را انجام می دهدخیلی ناراحت کننده است برای کتابدارآن کتابخانه چون زحماتش نادیده گرفته می شود.
لطفاپیگیری کنید.سپاس از زحمات شما
lenjan
|
Iran
|
1393/07/01 - 09:12
0
16
سلام جناب دبیرکل محترم خواهشمندیم ساعت اداری کتابخانه ها را مشخص کنید ساعت6ونیم که میشه کلاغ پر نمیزنه چه برسه به آدمیزاد که بیاد کتابخونه.از یه طرف هوا زود تاریک میشه از طرف دیگه ماشین بد گیر میاد.خواهشمندیم تدبیری بیاندیشید.
کتابدار
|
Iran
|
1393/07/01 - 09:05
0
9
ازمسئولین ودبیرکل می خواهیم بره به برنامه پایش و نگاه برنامه هاشون ازشبکه یک باشه بیننده بیشتری داره
کتابدار
|
Iran
|
1393/07/01 - 08:47
0
28
آقای مختارپور پیشنهاد میدهم در هفته کتاب ، ریاست جمهوری و دکتر نوبخت را در همایش روز کتابدار دعوت کنید و بهشون بگید آخه کتابداران چقدر بدبختند، بگید آخه تا کی سختی ، بگید آقای روحانی نهاد نه بودجه کافی داره و نه نیم درصدشا میدن ، بگید کتابداران هم جز این 75 میلیون جمعیت ایران هستند چرا باید در مخارج ساده زندگی بمانند و اینقدر حقوقشان کم باشد. از دولت کمک بخواهید نا سلامتی شما را ریاست جمهور معرفی کرده است و محبوب رهبری عزیز هستید.باید مشکلات نهاد و بخصوص کتابداران رسانه ای بشود و دولت و مجلس آگاه شوند.
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/31 - 21:36
0
25
بجای. تشویق مردم.در تلویزیون و رادیو ،برنامه بگزارید برا مسئولین و بهشون بگید که فرهنگ کتابخوانی خرج داره باید بودجه بدهید همینطوری پیشرفت نمی کنه. نمونه اش یک کتابدار اندازه یک کارگر ساده حقوق نمیگیره. بزرگترین مشکل کتاب و فرهنگ خود مسئولان هستند که بی توجه اند و فقط شعار میدهند.
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/31 - 21:29
0
23
همه با این حقوق مسخره میکنند ،امروز دوستم که بیکاره میگفت کاش یه کار خوب براش گیر بیاد نه مثل توکه چندرغاز حقوق داری و تو کتابخونه ی شهر دورافتاده ایی. آخه عمق فاجعه کتابداری را میدونست که باید تا ۸شب کارکنی ولی نصف معلمان حقوق بگیری
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/07/01 - 08:54
چقدر دروغ بگیم یک روز دوروز چندروز بیست سال کافیه ؟کدام پرستیژرنگ رخسار ما بیانگر است
خسرو
| Iran |
1393/06/31 - 21:55
همکار در اینکه مسولین باید ی فکری برای کتابداران بکنند.هیچ شکی نیست.ولی خودمون هم باید خ آه و ناله پیش بقیه نکنیم.ی خورده پرستیژ رو حفظ کنیم.ارزش کار رو بالا ببریم.
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/31 - 17:42
10
10
گذشت زمان همه مشکلات رو حل میکنه
همین قراردادن بخشنامه ها روی پرتال نهاد شاید مورد جزیی باشه اما ببینید آقای مختارپور به این مشکل هم اهمیت داده تا نقصی پیش نیاد
در مورد حقوق و مزایا هم نمیشه آقای مختار پور رو مقصر دونست زخم کهنه ایی که سالهاس ایجاد شده به زودی بهبود پیدا نمیکنه مگه بنده خدا دستش به کجا بنده بودجه بگیره همین شهرداری ها از دادن نیم درصد طفره میرن هم کتابدارها میدنیم مشکلات زیاد زندگی با مستاجری و زن و بچه داشتن با این حقوق کم تقریبا غیرممکن اما باید شرایط رو درک کرد و انتظار معجزه نداشته باشیم در هر صورت اون چیزی که بنده حقیر توی این مدت اندک آقای مختارپور دیدم صرفه جویی تا اونجایی بوده که تونسته جلو مسابقات فرهنگی رو بگیره حتی در مورد ایستگاه مطالعه گفتن باید با برنامه باشه همین باعث شدههدر رفتن بودجه گرفته پس امیداور باشید داره اقدامات خوبی صورت میگیره
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/07/01 - 09:27
خب شما خودتون میگید سال گذشته
چرا تا الان هیچ نشریه و کتابی ارسال نشده؟دلیلش واضح چون بدهی انقد زیاد بود (حتی به اداره پست) که نمیشد مرسوله ایی رو ارسال کرد
کتابدار
| Iran |
1393/07/01 - 08:38
سال گذشته از اول فروردین کارتن کارتن کتاب اومد بسته بسته مجله اومد مسابقات فرهنگی به راه بود با اون همه بریزو بپاش.
طرح کتاب من فعال بود از همه مهمتر پاداش 6 ماهه اول سال رو هم دریافت کردیم ولی متاسفانه امسال
از اول فروردین هیچ یک از این طرح ها انجام نشده و مهمتر از اون پاداش نیز پرداخت نشده من موندم پول ها رو صرف چی میکنید؟
کتابدارن
| Iran |
1393/07/01 - 08:29
عزیزم برا افزایش حقوق کتابدار بینوا لازم نیست معجزه ای صورت بگیره فقط کافیه اصل مشکل به مسئولین بیان بشه اونوقت میبینید که به راحتی با یک دستور ساده هم حقوق ها اضافه میشه هم مشکل مالی نهاد مرتفع متاسفانه جدا کردن کتابخانه ها از بنه وزارت بزرگترین اشتباه تاریخ بوده مگه میشه در کشوری فرهنگ رو اونهم در بحث ملی خصوصی کرد بایذ نهاد به وزارت برگرده یا باوزارت آموزش و پرورش ادغام بشه تا حداقل توازن کافی بوجود بیاد
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/31 - 16:26
0
16
اول استاندارد نیروها را بررسی کنید.
در چیدمان کتابداران در کتابخانه ها دقت کنید.
تعدادی از کتابخانه ها در مرکز شهر اصفهان در اختیار عده ای خاص از نیروها است.
در زمان مدیر کل اسبق که درخواست های جابجایی کتابداران بی جواب می ماند یا می گفتند نمی توانید استعفا بدهید.
چرا فقط عده معدودی چندین سال است که از مزایای کتابخانه های مرکز شهر بهره می برند.
مسول یا کتابدار سال هاست ثابت کتابخانه های مرکزی شهر اصفهان شده اند!!!
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/31 - 16:20
0
10
لطفا در چیدمان کتابداران در کتابخانه ها دقت کنید اکثر نیروهای خانم را در مناطق دور وبدون وسیله ایاب وذهاب گذاشته اند .
به داد مابرسید.
عشق من کتابداری
|
Iran
|
1393/06/31 - 16:17
11
5
باسلام
اول به دوستان کتابدارمون بگم به قول دوست عزیزمون کم آه و ناله کنین یه خورده هم صبور باشید دبیرکل محترم دارن تلاششون رو میکنن و این مشکلات که سالها بوده یه شبه حل نمیشه..بعدش بعضی ها دیگه خیلی ناشکری میکنن و اسم زندگیشون رو بردگی و ..میذارن این افراد اول باید دیدشون رو به زندگی اصلاح کنن بعدش یه خورده توکل و صبرشون رو بالا ببرن و ره دیگه اینه خودشون این شغل رو انتخاب کردن کسی مجبورشون نکرده کتابدار بشن!اینقد آه و ناله کتابدارهای عزیز رو شنیدیم و..حالمون از رشته و شغل مون.....بس کنیین تروخدا یه ذره ارزش برای شغل و حرفه مون قائل بشیم تادیگران هم ارزش قائل بشن.
بنده به سهم خودم از تلاشها و زحمات دبیرکل محترم قدردانی میکنم ان شاالله خداوند خیرشون بده.
پاسخ ها
کتابدارن
| Iran |
1393/07/01 - 08:36
ما به رشته و شغلمون ارزش قائل هستیم این مسئولین محترم هستند که با ندیدن شغل مهم کتابداری ارزش این رشته رو با بی پولی و فقر زیر سوال بردند ولله اگه مشکل مالی مارو حل کنند از تمام کارکنان بیشترین بازدهی رو در کشور داریم شمام یکمقدار منطقی حرف بزنید
کتابدار انجمنی
|
Iran
|
1393/06/31 - 11:51
0
10
تو رو به خدا به داد ما کتابداران انجمنی هم برسید آخه ظلم تا کی . ما تا کی باید بدون بیمه و با حقوق ناچیز هر سه ماه یکبار و با همان ساعات کاری که بقیه کتابداران نهادی کار میکنند کار کنیم خدایییش در حق همه کتابداران نهادی کم لطفی میشه با این اوضاع حقوقها در حق کتابداران انجمنی که دیگه هیچ . خدایا یه داد دل ما برس
پاسخ ها
ساعت
| Iran |
1393/06/31 - 14:52
ساعت کاری 7/30تا12/30صبح بعداز ظهر 12/30تا17/30باشه
کتاب خوار
|
Iran
|
1393/06/31 - 11:47
1
18
کتابدار جماعت فرمول کار وخدمت را فول فوله!!! لطفا" بفکر جیب وجایگاه اجتماعی اونا باشین!!! خدارو خوش میاد
جویای کار
|
Iran
|
1393/06/31 - 10:37
1
3
باسلام و احترام. جناب آقای مختارپور تقاضامندیم زمان آزمون سال جاری را اعلام بفرماییدو شرط سنی برای کارشناسان ارشد کتابداری حداقل 36 سال منظور گردد. باتشکر
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/31 - 10:14
9
5
كتابخانه های دو نوبته شهری

نوبت اول
8
13:30
نوبت دوم
13.30
19
كتابخانه های تك نوبته :

اولویت اول
9
12:30
16
19
اولویت دوم
13:30
19

اولویت سوم
8
13:30
كتاب بردار
|
Iran
|
1393/06/31 - 08:41
2
6
جناب دبيركل مشخصه ازوضعيت كتابخانه ها تاحد زيادي مطلع شدين

پس بفرمايين كتابداران برخوردهاي اوليه چون خوشرويي وجواب درست دادن حتي درتلفنها و...راهم رعايت كنند

باكتابخانه اي تماس گرفتم دريكي ازشهرستانهاي خراسان رضوي ،چنان برخوردگرمي داشتند كه بنده شرمنده جامعه كتابداري ايران شدم
دانیال ازفارس
|
Iran
|
1393/06/31 - 07:44
1
13
جناب آقای مختارپور وقتی ازنظر روانشناسی فکروذکر کتابدار معیشت است مگر نه این است که اولین نیاز انسان بعداز اکسیژن آب وغذا است وبعد پوشاک کتابداران در نیازهای اولیه شان ماندند ودغدغه دارند وروحیه آنها به صورت ناخودآگاه درکارشان تاثیر دارد وهدایت وراهنمایی اعضاء بدون مطالعه اصلا ممکن نیست سئول این است کتابداری که به فرموده حضرتعالی حقوق بسیار پاینی اخذ می کند وازسایر ادارات عقب تر است وشرمنده خانواده اش است این کتابداربه نظر جنابعالی روحیه مشاوره دارد ممکن است هر صد نفری یک نفر مشکل نداشته باشد بنابراین تا این دغدغه حقوق هست مشکل مطالعه حل شدنی نیست تیمهای بزرگ فوتبال که بازیکنانش ملیاردی حقوق می گیرند اگر جند هفته تاخیر بی افتددر پرداخت حقوقشان باختشان قطعی است درصورتیکه که اصلا نیازی هم به حقوق ممکن است نداشته باشند.
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/30 - 21:06
1
42
جناب آقای مختارپور لطفا استاندارد زندگی کتابداران بیچاره رو به حداقل خط بقا برسونید خیل بهتره زیرا با این کارتون هم خیر دنیا و آخرت براتون داره و هم 6000 انسان فقیر رو نجات داده اید
من که دیگه توان و انرژی برام نمونده زیر بار این گرانی خرج و مخارج زندگی خدا می دانه که اگه با این وضعیت حقوق بچه هام بزرگ بشند من چیکار کنم و چه خاکی باید بر سرم بریزم امروز که تازه حقوق گرفتم و با دو تا بچه مدرسه ای واقعا موندم تو خرج و مخارجشون وای بر روزی که بزرگ بشند
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/06/31 - 10:37
بخدا با چه عشقی بیست سال پیش وارد کتابخانه شدم ولی الان تبدیل به موجودی شدم که دلم برای هیچ کس نمیسوزه فقط به همه نه میگم خلاص
کتابدار
| Iran |
1393/06/31 - 10:36
جناب دبیر کل یه بارکد استاندارد هم روی صورت ما بزنین خلاص
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/30 - 19:25
1
26
خــــــــــــــــدایا
حرف دلم سنگین و دلم کم طاقت
شکستنم را میبینی و سکوت اختیار کردی فریاد بی صدایم را بغض گلویم را
و بازهم سکوت
چه رازیست در این سکوت بی پایان
خــــــــــــــــــــــــــــــــدایا
خسته و شکسته شدم اسمانت راجستم شاید برایم پناهی باشد
اما اسمانت هم برایم غرشی کرد و گریست
و باز در پی جایی امن جدا از ادمیان بودم ...
به دریا رسیدم خواستم به پاکیت قسم خواستم به بودنت قدم بگذارم
اما با خروشی به ساحل پرتاب شدم
دلــــــــــــــــــم اره خدایا دلم
شد پناهم در بی پناهی جایی که تو بودی من غافل
خـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدایا
چگونه باید با تو بودن را خواست
چگونه فریاد کنم
عمر را نمیخواهم این زندگی این خاک این اسمان و دریا را نمیخواهم
همگی مرا پس زدندو خندیدند
به پاهای خسته ام به اسمان چشم هایم به قلب دریایی ام
و فقط خود رادیدند و بس

خــــــــــــــــــــــــدایا من فقط تورا میخواهم
پاسخ ها
همکار
| Iran |
1393/06/31 - 08:01
عالی بود
کتابی
|
Iran
|
1393/06/30 - 18:13
23
17
تو رو خدا اینقدر آه وناله نکنید بابا خودمون وشخصیتمونو اینقدر زیر سوال نبرید بزارید یک ریزه تو مردم آبرو داشته باشیم همین کارها رو کردین که اجازه دادن به خودشون که بگن فطریه به کتابخونه ها هم میتونه تعلق یگیره حالا اینقدر ندارم ندارم کنین که مردم لباسای کهنشون دم درب کتابخونه برا کتابدارا بذارن
پاسخ ها
دانیال ازفارس
| Iran |
1393/06/31 - 11:40
دوست عزیز نفست ازجای گرمی بلند میشه هاهاهاهاهاهاهاهاها اگرفریاد نکنیم چه کار کنیم حق گرفتنی است نه دادنی
يك كتابدار
| Iran |
1393/06/31 - 08:37
كتابي جون چيكار كنيم اين وضع حقوقمون اين از وضع استخدامي مون اين هم بدبختي هاي مادراي كتابدار حالا بگيم همه چيز گل و بلبله عزيز دل چه جوري فرياد بزنيم تا درد بي درمونمون رو درمون كنند .
کتابدار از استان م..
|
Iran
|
1393/06/30 - 17:28
14
5
ممنون از الطاف دبیرکل عزیزمان
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/30 - 17:24
0
11
سلام خدمت دبیر کل دلسوز
ساعت کاری کتابخانه مااز مهرماه توسط رئیس اداره شهرستان صبح ها 9 تا 12 و بعدازظهر 3 تا 6 تعیین گشته است خواهشمند است پیگیری فرمایید ما نه صبح داریم نه بعد از ظهر تو رو به خدا پیگیری نمایید
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/07/01 - 09:14
همکارمقصرخودتون هستید چرا که درموردساعت کاری وشرایط کاری روسای شهرستان تا این اندازه اختیارندارند ایمیل کن به دبیرکل
همتی
| Iran |
1393/06/31 - 08:35
یا خدا شما کجا دارید کار میکنید ؟
نیما
| Iran |
1393/06/31 - 08:18
سلام مهمتر از ساعات کاری روسای شهرستان مستبد وخودرای هستن که پشتوانه شون فقط وفقط پارتیشونه.اول باید این معضل حل بشه به ساعات کاری.
کتابدران
|
Iran
|
1393/06/30 - 17:05
0
31
جناب آقای مختارپور
دبیرکل محترم نهاد کتابخانه های عمومی کشور
باسلام و احترام
به استحضار می رساند که از زمان مدیریت حضرتعالی در نهاد کتابخانه ها هر هفته ما منتظر خبرهای خوشی در یادداشت های شما برای کتابداران عزیز بودیم. خبرها با شتاب کم و محتوای خبری متوسط و در نهایت تلاش و کوشش تیم مدیریتی در پورتال نهاد اطلاع رسانی می شود. یادداشت دهم جنابعالی کتابداران را امیدوارتر کرد بر رسیدن به حقوق، مزیا و رفاهیات به حق خود همچون دیگر کارکنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نه بیشتر و نه کمتر. حال این سوال پیش می آید که واقعا ما کتابداران نهادی استرس مضاعف را به دوش می کشیم که سرانجام احکام ما جه می شود بعد از چهار ماه مدیریت حضرتعالی یا هنوز مشخص نیست که چه برسر احکام ما می آید. آیا هنوز مشخص نیست که کتابدران می توانند استخدام رسمی بشوند، آیا هنوز مشخص نیست چه بر سر سفره کتابدارن خواهد آمد. با تشکر.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/06/31 - 08:45
جناب دبیر کل ما در استانه بازنشستگی هستیم تکلیف مارا معلوم کنید
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/30 - 16:35
1
38
تا وقتی مسئله معیشتی و مالی و اداری کتابداران حل نشود مشکل فرهنگ مطالعه و کتابخوانی حل نمیشود. باید هرچه زودتر دولت و مجلس بداد این قشر مظلوم و زحمتکش برسند. یا علی
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/30 - 16:31
0
41
یکی از مهمترین ارکان ، کتابدارانند که متاسفانه فراموش شدند. باید مردم و مسئولین بدانند که کتابداران نهاد دارند با کمترین حقوق و مزایا زندگی میکنند. کتابداران به عنوان مظلوم ترین قشر فرهنگ هستند اینا از یاد نبرید
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/06/31 - 08:48
اصلا اسم این زندگی نیست بردگی است برادرم
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/30 - 16:04
1
52
اولین استاندارد باید استاندارد حقوق کتابداران باشد بعد کتابخانه
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: