کد خبر: 16822
تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 مهر 1393 - 09:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

تشكيل انجمن كتابداران دين ايران (اكدا) كليد خورد

      در نشست تخصصي «كتابدار دين» كه روز گذشته ( 5 مهر 1392) در انديشگاه كتابخانه ملي برگزار شد، بر اهميت و تشكيل انجمن كتابداران دين ايران (اكدا) تأكيد شد.
 تشكيل انجمن كتابداران دين ايران (اكدا) كليد خورد


به گزارش لیزنا، در اين نشست ابتدا دكتر خاني پور، عضو هيئت علمي سازمان اسناد و كتابخانه ملي بيان داشت: نقش كتابداران در توسعه مباحث ديني و تدقيق در شعبه هاي دين پژوهي نقشي پراهميت و بي بديل است.

 

وي ادامه داد: ما در اين حيطه مهم درچند بخش مي توانيم مباحث را در نظر بگيريم كه مي توان آن را به مباحثي نظير پژوهش هاي بنيادي، پژوهش هاي كاربردي، بومي سازي، سواد اطلاعاتي، ارتباطات بين المللي، مجموعه سازي و بحث اطلاع رساني تقسيم كرد.

 

دكتر خاني پور با توضيح هر كدام از مباحث ياد شده، تصريح كرد: پتانسيل موجود در كشور ما بين افراد و انديشمندان، بسيار زياد است ولي مشكل اين است كه تاكنون در عرصه تخصص گرايي، نگاه سيستمي نداشته و هدف مشخصي را دنبال نكرده ايم. همين نگاه باعث شده است كه در زمينه مسائل مهمي مثل كتابداري دين، خيلي جدي كار نكنيم.

 

خاني پور در اين زمينه از انجمن ATLA به عنوان الگو ياد كرد. عضو هيئت علمي كتابخانه ملي در تشريح فعاليت هاي انجمن ATLA بيان داشت: اين انجمن در واقع مخفف "انجمن كتابداران دين در آمريكا" است كه حدود هفتاد سال قدمت دارد و ما مي توانيم با الگوگيري از اين انجمن، نسبت به تشكيل انجمن كتابداري دين در كشور اقدام كنيم.

 

دكتر خاني پور در پايان فراهم آوري منابع كتابي و غيركتابي، سازماندهي و فهرست نويسي تخصصي، مرجع شناسي و اطلاع رساني، ايفاي نقش در نشريات تخصصي ديني، ارتباط با كتابخانه ها و مراكز ديني و كتابخانه هاي حوزوي و نظاير آن را از جمله مزاياي تشكيل اين انجمن دانست.


در ادامه اين نشست دكتر رزم آراء به عنوان سخنران ديگر بحث، بيان داشت: انجمن كتابدار دين آمريكا 68 سال قبل با هدف تخصص گرايي در حيطه پژوهش هاي مرتبط تشكيل شد و پيش از آن دانشگاه هاي الهيات در اين زمينه مرجع بودند.

 

رزم آراء با بيان اينكه كتابدار دين مي تواند به پژوهش هاي ديني رونق دهد گفت: در آمريكا به صورت ميان رشته اي كتابداري را به دين پيوند زدند و حوزه اي جديد به وجود آوردند. اين كار باعث درخشش حوزه نظري دين مي شود.

 

دكتر مرتضي رزم آراء در ادامه با نشان دادن رتبه ايران در زمينه پژوهش هاي ديني تصريح كرد: متأسفانه چنان كه مشاهده مي كنيد در عرصه پژوهش هاي ديني رتبه ايران رتبه خوبي نيست و اي بسا وجود كتابداران ديني كه آشنا با مباحث دين باشند، مي توانست رتبه ما را ارتقاء دهد. 


گفتنی است، در پايان جلسه، برخي حضار سوألات خود را در حيطه مباحث ياد شده پرسيدند كه با پاسخ سخنرانان جلسه پايان يافت.

 

 

 

برچسب ها :
رضا تدین
|
Iran
|
1393/07/06 - 22:56
0
0
ابتدا بهتر است چند نشست و همایش در این حوزه بگذارند و افرادی که مایل به چنین حوزه ای هستند را بیابند و بعد در مورد انجمنش صخن بگویند.
كتابدار
|
Iran
|
1393/07/06 - 20:13
0
2
فقط تقليد خوب بلديم .
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: