کد خبر: 17001
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 23 مهر 1393 - 21:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

ديدار رئیس کتابخانه ملی با رئيس سواربيكا در حاشيه اجلاس ايكا

       دكتر صالحي ، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در حاشيه اجلاس جهاني ايكا با رئيس سواربيكا و معاون آرشيو ملي هند ديدار و گفت و گو كرد.
ديدار رئیس کتابخانه ملی با رئيس سواربيكا در حاشيه اجلاس ايكا

 

به گزارش لیزنا، دكتر صالحي  با رئيس سواربيكا و نمايندگان كشورهاي عضو شعبه آسياي غرب آرشيو جهاني ديدار و گفت و گو كرد.

 

صالحي در اين ديدار ضمن اشاره به پيشرفت در خور توجه و مناسب آرشيو ملي ايران نسبت به ديگر كشور هاي عضو تصريح كرد: آرشيو ملي ايران در حوزه هاي علمي، آموزشي و انتقال تجربيات  به ديگر كشور ها موفق عمل كرده است. وي ابراز اميدواري كرد به با تعامل بيشتر كشور هاي عضو سواربيكا گام هاي موثرتري در رابطه با انتقال تجربيات و حل مشكلات صورت گيرد.

 

در ادامه اين ديدار، خانم دكتر ساروجا وتاسينگ رئيس آرشيو ملي سريلانكا و رئيس سواربيكا ضمن ابراز خشنودي از اين ملاقات و اشاره به نقش پر رنگ و با اهميت ايران در مسائل فرهنگي خاورميانه و غرب آسيا گفت: بسيار منتظر بوديم تا با شما در اجلاس ايكا ملاقات كنيم و نقطه نظرات مربوط به حوزه آرشيوي منطقه غرب آسيا را به اشتراك بگذاريم. وي با بيان اين نكته كه ايران در آسيا در حوزه آرشيوي پيشرو است  خواستار همكاري هاي بيشتر كشور هاي عضو سواربيكا در زمينه هاي آرشيوي و اسنادي شد.

 

از نكات قابل توجه اين ديدار مي توان به تاكيد طرفين بر انتقال تجربيات در زمينه آرشيو و اسناد، فعاليت هاي مشترك كشورهاي عضو سواربيكا و بررسي نشست ها و جلسات اعضاي سواربيكا اشاره كرد.

 

لازم به توضيح است ،دسواربيكا (شعبه منطقه ای شورای جهانی آرشیو در جنوب و غرب آسیا) است كه براساس ماده ۱۰ اساسنامه شورای جهانی آرشیو (ICA) كه نخستین اجلاس آن در سال ۱۹۵۰ م به منظور حفظ و نگهداری اسناد و میراث فرهنگی مكتوب جهان در پاریس تشكیل شد، كشورهای غیر اروپایی در یك منطقه جغرافیایی با فرهنگ مشترك یا مشابه مجازند، دارای شعبه های منطقه ای آرشیو باشند.

 

هدف از تشكیل این شعبه برقراری و استحكام رابطه بین آرشیویست های كشورهای عضو، اقدام در جهت بهبود وضعیت حفظ و نگهداری مجموعه های اسناد و میراث آرشیوی و توسعه مدیریت اسناد و آرشیو در منطقه، با توجه به اهداف كلی شورای جهانی آرشیو است. عضویت در سوآربیكا منحصر به كشورهای «جنوب و غرب آسیا» است. 

 

شايان ذكر است جمهوری اسلامي ايران در سالهاي 1368، 1376 و 1388 ميزبان نشست ها ي مجمع عمومي  و هيئت اجرائي سواربيكا در تهران بوده است.

 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: