کد خبر: 17100
تاریخ انتشار: شنبه, 03 آبان 1393 - 09:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

پاسخ دکتر نقشینه به پیام تبریک دکتر رضایی شریف آبادی

 دکتر نادر نقشینه، معاون اجرایی دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران، در پاسخ به پیام تبریک دکتر رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، به دکتر محمد خندان نامه ای را برای لیزنا ارسال کردند.
پاسخ دکتر نقشینه به پیام تبریک دکتر رضایی شریف آبادی

 

به گزارش لیزنا، دکتر نادر نقشینه، معاون اجرایی دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران، در پاسخ به پیام تبریک دکتر رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، به دکتر محمد خندان که در روز پنجشنبه اول آبان 1393 منتشر شد، نامه ای برای لیزنا ارسال کرده اند.

 

متن کامل پاسخ، در نامه ارسالی به شرح زیر است:

 

"به نام خدا

 

مشکل خویش بر پیر مغان بردم دوش

گفت دنیا شده از مشکل پر، این هم روش!

 

با اینکه در راستای روال توصیه شده از جانب دایره حقوقی و روابط عمومی دانشگاه تهران، اینجانب نمی بایست بعنوان معاون اجرایی دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی بدون هماهنگی قبلی با خبرگزاریها مصاحبه و حتی مراوده داشته باشم، اما لازم دیدم بخاطر تقاضای تعدادی از دانشجویان، در رابطه با برخی از اظهار نظرات و تعارفات بعمل آمده در وبگاه لیزنا، چند نکته را خاطر نشان کنم.

 

1)      دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران، دارای فضای محدودی می باشد که بطور مستمر در حال بازسازی است. بازسازی در ساختمانی 75 ساله هم که مهر میراث فرهنگی هم خورده باشد نیز مسائل خود را دارد. این امر منجر به حذف فضاهای غیرضروری، مانند اتاق ریاست، اتاق منشی ریاست، اتاق معاون اجرایی، اتاق منشی معاون اجرایی، اتاق معاون علمی و اتاق منشی معاون علمی شده است. اساسا بیش از نیمی از فضای دانشکده به کلاسها، سایت و آزمایشگاه اختصاص داده شده است و اکثر اساتید هم در اتاقهای مشترک مستقر شده اند. اتاق شورای دانشکده هم در واقع حکم اتاق عمومی و نیز اتاق دانشجویان دکتری را دارد. برنامه دفاع ها اعم از دفاع کارشناسی ارشد و دکتری یا در این اتاق یا کلاس 1 برگزار می شود. ظرفیت کلاس اخیر هم ماکزیمم 17 نفر است. بر اساس اعلام عمومی آموزش محل برگزاری جلسه دفاع آقای خندان در اتاق شورا بود. در صورتیکه ایشان و یا استاد محترم راهنما جای بزرگتری را مد نظر داشتند، می بایست برای رزرو سالن در یا کتابخانه مرکز، باشگاه دانشگاه تهران، باشگاه دانشجویی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی و حتی تالار مولوی درخواست می دادند تا اینجانب اقدام می کردم (البته چه بسا استاد گرانت خود را صرف خرید منابع علمی دانشجو کرده بود و برای اجاره سالن در خارج از دانشکده منابع مالی لازم را نداشت.) بضاعت دانشکده در همین حد می باشد. شایان گفتن است که اینجانب کلاس 1 را که در آن درس دارم در ساعت 13:45 تعطیل کردم تا دانشجویان بتوانند در جلسه آقای خندان شرکت کنند. حتی به آقای خندان گفتم اگر می خواهند در کلاس جلسه دفاع را برگزار کنند که ایشان گفتند همین اتاق شورا خوب است.

 

2)      در رابطه با ناکافی بودن زمان ارائه، ظاهرا آیین نامه دفاع تغییراتی داشته است که من از آن بی خبرم. تا آنجایی که اینجانب توفیق شرکت در این جلسات را داشتم، دانشجویان حدودا سی الی چهل دقیقه زمان برای ارائه مطلب دارند. اساسا در همایشهای بین المللی زمان برای سخنرانی از این مدت تجاوز نمی کند. مابقی زمان صرف ایراد نظرات داوران و استماع پاسخ کاندیدا می شود. شایان گفتن است که در ممالک راقیه از جمله در همین ایران عزیزمان دو نوع جلسه دفاع داریم، یکی دفاع بسته و دیگری دفاع باز. باز یا بسته بودن جلسه بر اساس نظر استاد راهنما و موافقت گروه است. حتی در برخی از ممالک عقب افتاده، مانند انگلیس و امریکا، در جلسه دفاع اساتید راهنما و مشاور هم حضور ندارند. علیرغم عدم موجود بودن هیچ درخواستی در رابطه با باز یا بسته بودن دفاع، بطور معمول مدت جلسه دفاع بین 2 الی 3 ساعت است. این درحالی است که بر اساس گزارش، در ابتدای جلسه دو تن از اعضای جلسه که یکی از آنان در تیم داوری عضو بوده اند اصرار داشتند که جلسه تا ساعت 16 جمع شده و فیصله یابد. با این محدودیت هر یک از داوران خارجی حدود یکساعت زمان جلسه را برای هدایت دانشجو اختصاص داده بودند بلکه داوران داخلی مجبور شدند فقط 5 دقیقه صحبت کنند. حتی در زمان اعلان نمره یکی از داوران خارجی جلسه را ترک کرده بود. به هر حال در صورتیکه هیئت محترم داوران نیاز به مدت زمان بیشتری داشتند فقط کافی بود در این رابطه تماس گرفته شود تا دانشکده تا ساعت 20 برای این منظور مفتوح باشد. شایان گفتن است که به خاطر وضعیت خاص پردیس مرکزی و موقعیت ویژه این دانشگاه، مقررات دانشگاه تهران با برخی از دانشگاه های کوچکتر و کم سابقه تر اندکی تفاوت دارد.

 

3)      اینجانب به برخی از مسائل مطرح شده از جانب برخی از دانشجویان حاضر در جلسه و اظهارات برخی از اعضای محترم جلسه در امر ارزیابی علمی نمی پردازم. با توجه به درگیری اینجانب در تأمین منابع مالی و زمین برای احداث ساختمان جدید دانشکده، مکانیابی برای برپایی پراکتیکوم  و تأمین فضای اداری و کاری برای 5 عضو هیئت علمی جدید که قرار است در بهمن به دانشکده ملحق شوند، رسیدگی به چنین مسائلی برای من در الویت نیست. البته بسیار قابل تعمق است که برخی از دوستان و همکاران حدسیات خود را بعنوان یقین جا بزنند یا Misinformation  خود را بدون بررسی و راست آزمایی خدای نا کرده برای Disinformation مطرح کنند. بدلیل محرمانگی بخشی از روال جلسه داوری از ذکر برخی از موارد معذورم اما یکی از موارد گزارش شده از نقطه نظر رفتار داوران منجر به اجرای خودکار رویه رسیدگی از جانب این معاونت شده است. به هر حال اگر دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی که دریافت کننده لوح تعالی از انجمن محترم کتابداری است چنین مورد لطف واسعه رئیس انجمن قرار می گیرد وای به حال سایر گروه ها و گروهکهای علم اطلاعات و دانش شناسی که چنین الواحی دریافت نکرده اند.

 

 

با احترام

 

نادر نقشینه

معاون اجرایی دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی

دانشگاه تهران"

 

 

 

برچسب ها :
ابراهیم افشار
|
Iran
|
1393/08/06 - 09:09
4
40
جای خوشوقتی است که در واکنش به تبریک و تذکر دکتر رضائی درباره نحوة برگزاری جلسه دفاع دکتر محمد خندان، مسئولی از دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران در مقام پاسخ گوئی برآمد. برخلاف برخی بحثهایی که در همین لیزنا گاه و بیگاه اتفاق افتاده است، و ما تنها شاهد تردید افکنی شخصی با نام مستعار سامان شیرازی بودیم که دست برقضا شناخت حیرت انگیز دست اولی از جزئیات امور در پیام خود به نمایش گذاشت! اما عکس‌العمل های پرشمار خوانندگان لیزنا نمایش نسبتا خوبی از اعتباری بود که افکار عمومی برای تردید افکنی او قائل شدند.
اما آنچه که رئیس انجمن مطرح کرده دو قسمت دارد: 1) تأکید بر ارزش پایان نامه دکتر خندان و تبریک به او به خاطر تلاش برای گستردن مرزهای نظری رشته؛ 2) تذکر درباره استانداردهای برگزاری جلسات دفاع به ویژه در مقطع دکتری.
به عقیده من بیجا نیست که صاحب منصبان رشته از این تذکر رو ترش نکنند و اگر صبغه سخن حقی در آن می بییند برای ارتقای سطح اینگونه جلسات آن را به جان و دل بخرند و به کار بندند.
بعید می دانم کسی در این معنی تردید کند که جلسه دفاع دکتری و حتی کارشناسی ارشد جلسه درس و محل یادگیری است وشایسته است در محل مناسب به گونه ای برگزار شود که همه علاقمندان مطلع شوند و در آن شرکت کنند. بعید می دانم چنین محلی وجود نداشته باشد؛ حتی اگر دانشجو یا استادان راهنما و مشاور چه بسا از روی شکسته نفسی خواستار آن نباشند،
اما درباره تذکری که درباره محدودیت زمان جلسه داده شده: نمی دانم این زمان به طور رسمی دو ساعت اعلام شده بوده یا خود بخود چنین شده.؟ اگر رسما اینگونه اعلام شده، البته می توانسته به ابتر ماندن مباحث منجر شده باشد..
در هر حال، برای تسکین دلواپسی خانم سهیلای کتابدار، عرض می کنم که از این مباحث نگران نباشند. بلکه سعی کنند در خودشان سنت ناخجسته "هیس! کتابداران فریاد نمی زنند" و سخن گفتن درگوشی را به نفع سخن گفتن شفاف و در عرصه عمومی تضعیف کنند و مطمئن باشند از این تعاملات انتقادی – تازمانی که محترمانه و مستدل و توسط افراد حقیقی باشد، حتی اگر به ناحق- نه خودشان و نه رشته به خطر نمی افتد. و یادشان باشد جهان آکادمیک با گفتگوی فارغ از ترس و نگرانی و با رک گویی به جایگاه رفیع رسیده و به خود بالیده است نه با سکوت و مصلحت اندیشی افراطی و مضر.
رصد کردن مسائل علمی رشته توسط اعضای حرفه و انجمن را لازم نیست حتما منفی تلقی کرد، به شرط آنکه محترمانه و با هویت معلوم صورت گیرد، چنانکه در پیام های دکتر رضائی و دکتر نقشینه اینچنین کرده اند (برخلاف سنگ اندازی سامان خان شیرازی از دل تاریکی!). هر دو ایشان شرط گفتگوی متمدنانه را بجا آورده‌اند: یکی دغدغه خود را در مورد چیزی که به نفع حرفه ندانسته به روشنی بیان کرده است و دیگری پاسخ خود را در عرصه عمومی عرضه کرده است. کنایه های مندرج در هر دو یادداشت (و این یادداشت) نیز در چارچوب ادب صورت گرفته است.
من همیشه امیدوار بوده ام دیگر سردمداران و صاحب منصبان رشته نیز دغدغه های خود را برای رشته، از جمله دغدغه ها یشان را در مورد نقض اخلاق علمی و حرفه ای به پچ پچ های درگوشی و در میدان سخنوری کلی و تولید مقالات "علمی- پژوهشی" محدود نکنند، بلکه با نام ونشان در عرصه عمومی نیز مطرح سازند تا نتیجه چنین گفتمانی به اعتلای رشته بیانجامد.
ابراهیم افشار
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/08/06 - 20:39
هزارن احسنت بر دکتر افشار عزیز.واقعا گل گفتند
فرامرز مسعودي
|
Iran
|
1393/08/04 - 11:10
3
6
اينجانب به عنوان عضو هيات مديره و دبير كميته برنامه‌ريزي و ارزشيابي انجمن و به عنوان يكي از فارغ‌التحصيلان دانشگاه تهران در رشته كتابداري و اطلاع‌رساني و نيز كسي كه افتخار آشنايي با جناب آقاي دكتر نقشينه را از سال‌‌هاي دهه 60 دارم، تيريك مي‌گويم به جناب آقاي دكتر خندان. همچنين تبريك مي‌گويم به مجموعه دانشكده علم اطلاعات و دانش‌شناسي دانشگاه تهران به خاطر ارائه چنين پايان‌نامه‌هاي ارزشمندي به جامعه كتابداري و اطلاع‌رساني ايران. زيرا اعقاد دارم بروندادها در هر درجه‌اي از كيفيت نتيجه تعامل و عملكرد مجموعه عوامل دخيل در فرآيندهاي موجبه نتايج است. تذكر جناب اقاي دكتر رضايي را هم مفيد، سازنده و از سر دلسوزي مي‌دانم و اطمينان دارم مجموعه اساتيد و كادر مديريتي دانشكده علم اطلاعات و دانش‌شناسي از چنين توصيه‌ها و حتي انتقادها استقبال كرده و آن‌ها را نه به عنوان تهديد بلكه فرصت‌هايي براي بهبود و تعالي تلقي مي‌كنند. به ويژه كه مديران و اساتيد اين دانشكده خود جزو موسسان و اعضاي محوري انجمن هستند.
فرامرز مسعودي
|
Iran
|
1393/08/04 - 11:10
2
7
در خصوص دريافت لوح تعالي دانشكده از انجمن، اعتقاد دارم دانشكده علم اطلاعات و دانش‌شناسي دانشگاه تهران به حق سزاوار دريافت لوح اهتمام به تعالي و تقدير بوده و حتي سزاوار دريافت رتبه‌هاي بالاتر نيز مي‌باشد، ليكن سرآمد بودن به معناي بري بودن از هر گونه كاستي و محدوديت و احياناً نقص در عملكرد نيست و مسير كيفيت و سرآمدي جاده‌اي است بي انتها. نهايتاً صرفنظر از لحن جناب دكتر نقشينه، اهميت قائل شدن براي نظرهاي ديگران و از جمله رئيس يكي از معتبرترين انجمن‌هاي علمي كشور و پاسخگويي به انتظارات و نظرها را رويه‌اي پسنديده نزد ايشان مي‌دانم كه خود يكي از معيارهاي موفقيت و تعالي است.
سهيلا- كتابدار
|
Iran
|
1393/08/04 - 08:00
4
6
با سلام به دكترهاي عزيز بزرگان علم دانش شناسي بياييد به مسائل عميق تر اين حوزه و علم بپردازيم چرا مسائل عميق تري وجود دارد كه به برنامه ريزي و توجه به مسائل اساسي در اين حوزه ميتواند راهگشاي بسياري از مسائل رشته باشد اينگونه نوشته ها بشتر شبيه يك غرض ورزي بود تا انتقاد. از شما بزرگان اين علم انتظارات بيشتري است
کتابدار 93
|
Iran
|
1393/08/03 - 12:06
2
17
سلام
و عرض خسته نباشید خدمت این دو استاد بزرگوار
صحبت های آقای دکتر رضایی همگی قبول و به حق بودند
همچنین در برخی از موارد دفاعیات شما آقای دکتر نقشینه
اما کاش قبل از ایراد این صحبت ها تدبیرات لازم اندیشیده میشد
رشته ی کتابداری از همون اول هم مظلوم واقع شده بود. یه دانشجوی مقطع کارشناسی علوم پایه بیشتر از یه دانشجوی کارشناسی ارشد فرصت واسه دفاع و ایراد سخنانش داره دیگه چه برسه به مقطع دکترا
این مسائل باید ریشه یابی بشه که دیگه از این مشکلات پیش نیاد. چون هر دانشجویی فقط یکبار از پایان نامه اش دفاع میکنه و آبی که ریخته شد دیگه قابل جمع آوری نیست
به امید موفقیت همه ی دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته ی مظلوم و پر چالش.
دانشجوی ناراحت
|
Iran
|
1393/08/03 - 11:17
3
6
سلام
خوش به حال آقای خندان و دانشجویان دانشگاه تهران که حداقل 2-3 ساعت جلسه دفاعشان طول می کشد. در دانشگاه ما در نیم ساعت 2 جلسه دفاع برگزار می شود آن هم با احتساب جلسه داوران و اساتید برای اعلام نمره و پذیرایی!!!!!
رحیم نزاد
|
Iran
|
1393/08/03 - 10:06
22
12
بنده در جلسه دفاع جناب آقای دکتر خندان حضور داشتم
هیچ گونه "تحمیل محدودیت زمانی" از جانب دانشکده مشاهد نکردم.
بلکه خود جناب دکتر ... می خواستند که جلسه زود تمام شود.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: