کد خبر: 17443
تاریخ انتشار: شنبه, 01 آذر 1393 - 14:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

وزارت ارشاد فناوری‌های نوین در حوزه کتابخوانی را فرصت قلمداد می‌کند

سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: نگاهی که به مرور و با توجه به گسترش فناوری‌ها در حال شکل‌گیری است، فرصت قلمداد کردن فناوری‌های نوین در حوزه کتابخوانی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این نگاه را دنبال می‌کند.
وزارت ارشاد فناوری‌های نوین در حوزه کتابخوانی را فرصت قلمداد می‌کند

 

نشست علمی و کارگاه آموزشی نشر الکترونیک صبح روز شنبه (1 آذر ماه) با حضور سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علیدوستی، رئیس پژوهشگاه علوم فناوری اطلاعات ایران، محمودرضا برازش، مدیرکل دفتر چاپ و نشر و جمعی از اهالی فرهنگ در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.

 

سید عباس صالحی در این نشست با اشاره به ظهور فناوری‌های نوین در حوزه کتابخوانی گفت: ظهور پدیده‌های نوین در حوزه اطلاع‌رسانی و کتابخوانی را می‌توان با دو رویکرد بررسی کرد. رویکرد اول این حوزه را تهدیدی برای کتابخوانی قلمداد می‌کند و رویکرد دوم نیز فناوری‌های نوین را برای حوزه کتاب و کتابخوانی یک فرصت می‌شناسد.

 

وی افزود: نگاهی که به مرور و با توجه به گسترش فناوری‌ها در حال شکل‌گیری است، فرصت قلمداد کردن فناوری‌های نوین در حوزه کتابخوانی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این نگاه را دنبال می‌کند. گسترش فناوری‌های نوین نه تنها به اشاعه کتابخوانی کمک می‌کنند بلکه به عمق کتابخوانی هم کمک می‌‌رساند.

 

معاون امور فرهنگی با مقایسه فناوری‌های در حوزه مطالعه و پژوهش با نگاه سنتی کتاب‌مدار گفت: فناوری‌های نوین فرصت‌هایی را که در حوزه مطالعه و پژوهش ایجاد می‌کنند، قابل مقایسه با بخش سنتی نیست. در دسترس بودن منابع، حجم کم منابع، دسترسی سریع و ساده به منابع و... از مواردی است که این حوزه را پویاتر از نگاه سنتی مبتی بر رویکرد کتاب می‌کند. اینکه ما می‌توانیم مجموعه‌های متنوع را به طور انضمامی بینیم، مجموعه قابل توجهی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

 

وی ادامه داد: بخش دیگر به اقتصاد نشر باز می‌گردد. ده‌ها مزیت برای حوزه نشر الکترونیک در مقایسه با نشر سنتی وجود دارد. از این رو نشر الکترونیک فرصت و فضایی برای کتابخوانی است و در عمق دادن و گسترده شدن فضای کتابخوانی کمک می‌کند.

 

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به مسایل پیش روی حوزه نشر الکترونیک گفت:‌ مساله اول به بخش حقوق معنوی نویسندگان و ناشران مربوط می‌شود. هم اکنون این طرح از سوی دولت در حال ارایه شدن به مجلس است. باید نقیصه‌های این موضوع حل شود تا نشر الکترونیک از پشتوانه خوب حقوق معنوی برخوردار شود.

 

معاون امور فرهنگی فرهنگ سازی برای نشر الکترونیک را مساله دوم این حوزه دانست و عنوان کرد: هنوز بخش الکترونیک برای مردم و ادارات ما فرهنگ‌سازی نشده است. فرهنگ‌سازی این موضوع برای کتابخوانان حرفه‌ای و مجموعه‌ها اداری باید مورد توجه قرار داده شود زیرا هنور نشر کاغذی جریان غالب است. هنوز هم کتابخوانان حرفه‌ای ما عرق نوستالژیک به کتاب‌های کاغذی دارند اما نباید این دو مقوله را رقیب یکدیگر دید.

 

وی در پایان گفت: جوانان ما با ابزارهای الکترونیک در تماس هستند و باید فضا را برای استفاده از این افق جدید آماه کرد. با توجه به اهمیت این موضوع هفته کتاب هم یکی از روزهای خود را به این مقوله اختصاص داده است. تقدیر و تشکر از فعالان و برگزیدگان این حوزه شکل نمادینی دارد و از سوی دیگر ما می‌توانیم به ارزیابی کارنامه خود بپردزایم و ببینیم که در حوزه فناوری‌های نوین چه اقداماتی انجام داده‌ایم.

 

بر اساس این گزارش، همچنین از پژوهشگران برتر و شایسته تقدیر در این نشست تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: