کد خبر: 17470
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 آذر 1393 - 12:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

سخنرانی «کتابخانه اجتماعی و فهرست اجتماعی» برگزار می شود

      نشست «کتابخانه اجتماعی و فهرست اجتماعی»، روز دوشنبه دهم  آذرماه 1393  در کتابخانه مرکزی داشگاه تهران با سخنرانی دکترعلیرضا نوروزی برگزار می شود.
سخنرانی «کتابخانه اجتماعی و فهرست اجتماعی» برگزار می شود

 

 دکتر علیرضا نوروزی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی، در گفتگو با لیزنا درباره جلسه سخنرانی «کتابخانه اجتماعی و فهرست اجتماعی» گفت: معمولا رسم است وقتی که یک هیأت علمی جدید به دانشکده کتابداری دانشگاه تهران می آید و یا یک هیئت علمی بعد از سال ها به صحنه دانشگاه برمی گردد، یک سخنرانی در دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران گذاشته می شود، که دانشجویان با فرد جدید، دیدگاه ها، و حوزه های موضوعی کاری او آشنا شوند. به همین دلیل این سخنرانی گذاشته شد.

 

وی افزود: من هم تصمیم گرفتم موضوعی انتخاب کنم که نه خیلی سطح بالا باشد که دانشجو با آن بیگانه باشد و نه خیلی سطح پایین باشد که مشارکت کننده نداشته باشد

 

نوروزی درباه موضوع سخنرانی اش گفت:  این سخنرانی به معرفی و تعریف کتابخانه اجتماعی (کتابخانه دو) و فهرست اجتماعی (فهرست دو) می‏پردازد. مفهوم کتابخانه اجتماعی، مفهوم نوینی است که پس از ظهور وب دو و شبکه های اجتماعی مطرح شده است.

 

وی بیان کرد: فهرست کتابخانه ای اجتماعی، فهرستی است که امکان برچسب گذاری، ستاره دهی، و نقد (tag, rate, and review) آثار موجود در فهرست کتابخانه را فراهم می نماید.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: لازمه داشتن یک فهرست کتابخانه ای اجتماعی، برخورداری از نرم افزارهای کتابخانه ای اجتماعی است، به طوری که نرم افزار کتابخانه ای امکان اختصاص دادن یک صفحه شخصی به هر کار را فراهم نماید تا کاربر بتواند منابع اطلاعاتی موجود در فهرست کتابخانه را نقد، ستاره گذاری، برچسب گذاری و یا با دوستان خود به اشتراک بگذارد. وبگاه کتابخانه های کشور و نرم افزارهای کتابخانه ای موجود کمتر اجتماعی هستند.

 

نوروزی در پایان اظهار کرد: امید است که با جنبش کتابخانه های اجتماعی وبگاه و فهرست کتابخانه های کشور نیز به سمت اجتماعی شدن پیش روند.

 

سخنرانی «کتابخانه اجتماعی و فهرست اجتماعی»،Social Library and SOPAC (Social OPAC/ OPAC 2.0)، روز دوشنبه دهم آذرماه 1393 ساعت 14 در کتابخانه مرکزی داشگاه تهران برگزار می شود.

 

 

 

برچسب ها :