کد خبر: 17484
تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 آذر 1393 - 14:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

سرانه تولید کتاب به ازای هر ایرانی دو جلد است

      محمد اله یاری در مراسم تکریم مقام کتابداران در اردبیل گفت: سال گذشته سرانه تولید کتاب به ازای هر ایرانی دو جلد کتاب بوده است.
سرانه تولید کتاب به ازای هر ایرانی دو جلد است

 

 به گزارش لیزنا، محمد اله یاری فومنی، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد روز گذشته (3 آذر) در مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان اردبیل اظهار داشت: سال گذشته ۶۶ هزار عنوان کتاب با ۱۵۰ میلیون نسخه در کشور به چاپ رسیده است.

 

وی با تاکید به رقم قابل توجه تجدید چاپ کتاب در این بخش اضافه کرد: بر همین اساس سرانه تولید کتاب برای هر ایرانی دو جلد کتاب بوده است.

 

اله یاری تعداد ناشران ثبت شده کشور را ۱۴ هزار مورد عنوان کرد و گفت: در عین حال چهار هزار ناشر فعال در سطح کشور داریم که رقم ناچیز فعالیت در تولید کتاب تاثیرگذار است.

 

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد در ادامه اضافه کرد: در مقابل تعداد کتاب فروشی در کشور سه هزار و ۵۰۰ یا چهار هزار مورد است که عمدتا در شهرهای تهران، قم و مشهد متمرکز اند.

 

وی در مقایسه این آمارها اینطور نتیجه گیری کرد که در کشور با کمبود ویترین و فضای عرضه کتاب مواجه هستیم و بر همین اساس فعال سازی نمایشگاه های استانی را دنبال می کنیم.

 

اله یاری با یادآوری برگزاری نمایشگاه کتاب صرفاً در پایتخت برگزاری سالانه یا دو سال یکبار نمایشگاه کتاب در مراکز استانی را در راستای ایجاد زمینه عرضه کتاب خواند.

 

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد با طرح این سوال که آیا نمایشگاه ها کفایت می کند، اضافه کرد: نمایشگاه به دلیل سختی مراجعه از شهرستان ها به مراکز استان ها کافی نیست.

 

وی امکان اقتصادی خرید کتاب و امکان نگهداری آن را نیز از موانع مراجعه به نمایشگاه ها و خرید کتاب عنوان کرد و گفت: در واقع در کشور با درصد قابل توجه نیازمندان کتاب مواجه ایم که امکان دسترسی به کتاب ندارند.

 

اله یاری نقطه عطف رفع این خلا را کتابخانه های عمومی می داند که بستر عادلانه دسترسی به کتاب را فراهم می کنند.

 

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه ها در برنامه های هفته کتاب به دنبال شروع توسعه فعالیت های کتابخوانی است، اضافه کرد: در عین حال تبدیل کتابخوانی به گفتمان و فرهنگ عمومی در وضعیت فعلی یک ضرورت است.

 

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور طرح این ضرورت را با هدف کاربردی کردن برنامه های فرهنگ سازی امر کتابخوانی دانست و افزود: اینکه کتاب معرفی و اهدا شود به منزله تبدیل آن به یک گفتمان فرهنگی است.

 

اله یاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور را در ترویج امر کتابخوانی مسئول می داند و معتقد است باید گفتمان کتابخوانی در استان ها شکل بگیرد تا این فرهنگ نهادینه شود.

 

وی در ادامه صحبت های خود به ضرورت فعال سازی نقش خیرین کتابخانه ساز تاکید کرد و افزود: به عنوان مثال انتظار می رود در استان ها از جمله استان اردبیل چهره های شاخص هنری، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در امر کتابخانه سازی ورود کنند.

 

این مسئول همچنین تاکید کرد: حتی برخی شهروندان با سرمایه های کوچک به دنبال مشارکت در این امر هستند که باید این سرمایه ها ساماندهی شوند.

 

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد معتقد است باید اهدای کتاب در شکل نذر کتاب فرهنگ سازی شود.

 

وی با ذکر مثالی به اهدای کتب مذهبی به هیئت ها و مساجد از سوی مردم اشاره کرد و افزود: این فرهنگ باید توسعه یابد و نهاد کتابخانه ها به دنبال ساماندهی نهضت اهدای کتاب است.

 

اله یاری در ادامه با تاکید به جایگاه و منزلت کتابداران به عنوان پیشقراولان امر کتابخوانی اضافه کرد: امکان ارتباط مستقیم کتابداران با نهاد کتابخانه ها فراهم شده است و تصمیمات به این قشر اطلاع رسانی می شود.

 

وی معتقد است قشر کتابدار با حداقل دریافتی فعالیت ارزنده ای داشته و در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش موثری دارد.

 

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد از پیگیری دغدغه های مالی کتابداران خبر داد و افزود: نهاد کتابخانه ها در نظر دارد با توسعه حمایت ها زمینه فعالیت بهینه کتابداران را فراهم کند.

 

 

 

برچسب ها :
رحیم
|
Iran
|
1393/09/07 - 20:19
1
1
جناب اله یاری عزیز سلام و خدا قوت . تو را به خدا در ازمون امسال برای کسانی را که در ادوار گذشته حقشان پایمال شد تفاوت قاءل شوید بخدا اینقدر گفتیم وداد زدیم کسی صدایمان را نشنید حداقل شما پیگیر شوید خدا سلامتی بهتون بده
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: