کد خبر: 18304
تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 بهمن 1393 - 22:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

اهدای سکه های دو هزار ساله، به موزه آستان قدس

مجموعه دار تهرانی، سکه های دوره اِلیمایی با دو هزار سال قدمت را به گنجینه سکه  موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.
اهدای سکه های دو هزار ساله، به موزه آستان قدس

 

 به گزارش لیزنا، مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: « این سکه ها را اکبر قوامی الله بخش، مجموعه دار تهرانی به این مرکز اهدا نموده که شامل سکه های شاهان محلی اِلیمایی است».

 

محمدحسین یزدی نژاد با اشاره به این که جنس این سکّه ها از مس است، تصریح کرد: « این مجموعه شامل سکّه های ضرب چکشی قبل از اسلام و اوایل دوره اسلامی و متعلق به شاهان اِلیمایی از جمله اُرُد دوم، فرهاد دوم، فرهاد سوم،کامانکیرس اُرُد اول، اُرُد هفتم و اُرُد هشتم و چند شاه ناشناس از این سلسله و سکه های نقره سلسله نصریان ، مهربانیان و شمس الدین ایلدگز می باشد».

 

یزدی نژاد به سالم بودن این سکه ها اشاره کرد و افزود: «با گذشت حدود 2000سال، این سکّه ها سالم بوده و تصاویر روی آن ها، کاملا مشخص و نمایان است که برخی چهره واقعی شاهان الیمایی را نشان می دهد و دیگر سکّه ها، تصاویری از شاهان این سلسله است که هنوز شناسایی نشده و ناشناس هستند». وی در این رابطه اضافه کرد: «شناسایی پادشاهان ناشناس سکّه های الیمایی، هنوز جای کار بسیار دارد و امید است در آینده بتوان اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورد».

 

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس وسکّه موزه آستان قدس رضوی، بیان کرد: «هر بار که مجموعه ای به موزه اهدا می شود، بخش های بیشتری از گنجینه های موزه تکمیل می گردد و با این مجموعه، گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی، بیش از پیش تکمیل گشت».

 

هم چنین، طی گفتگو با اهدا کننده این مجموعه، وی عشق و ارادت به امام رضا علیه السلام را مهم ترین انگیزه خود از اهدای این سکه ها ذکر کرد و افزود: « در درجه اول، به این کار اعتقاد قلبی دارم و نیز معتقدم اگر شیء ارزشمندی در اختیار داریم باید زکات آن را بپردازیم تا دیگران نیز از آن بهره مند شوند».

 

این مجموعه دار تهرانی، در این باره گفت: «بهترین مکان برای عرضه اشیاء هم چون سکّه های قدیمی، موزه ها هستند و موزه های آستان قدس رضوی، هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ امکانات  بهترین جایی است که بتواند این سکّه ها را به نمایش بگذارد».

 

گفتنی است با توجه به اینکه از تاریخ و فرهنگ اِلیماییان، اطلاعات زیادی در دست نیست و اطلاعات بدست آمده از این دوره بیشتر بر اساس سکّه های به جا مانده از این دوران است، این مجموعه سکّه ها، کمک شایانی به کشف زوایای تاریک این دودمان می کند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: