کد خبر: 17798
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 دی 1393 - 07:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

دکتر مهراد، ویژه مردی از تبار نظم، قانون و تخصص: آیا جایگزین مناسبی برای وی وجود دارد؟

دکتر رحمت الله فتاحی و دکتر عبدالحسین فرج پهلو
دکتر مهراد، ویژه مردی از تبار نظم، قانون و تخصص: آیا جایگزین مناسبی برای وی وجود دارد؟

 

لیزنا، دکتر رحمت الله فتاحی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر عبدالحسین فرج پهلو، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز: در هفته گذشته و به دنبال شنیدن خبر استعفای دکتر مهراد، دیدگاهها و واکنش های فراوانی در فضای مجازی مطرح شد که نشان دهنده اهمیت این اقدام دکتر مهراد برای جامعه کتابداری و اطلاع رسانی ایران بود.

 

بدون اشاره به دلایل کلی که برای این استعفاء ارائه شد می توان به یکی از مهمترین جنبه های این رخداد توجه کرد و آن را مورد واکاوی قرار داد. آیا جایگزین مناسبی برای شخصی مانند دکتر مهراد وجود دارد و یا خواهد داشت؟

 

برای پاسخ به این پرسش، نخست باید به واکاوی برخی ویژگیهای شخصیتی، حرفه ای و مدیریتی ایشان پرداخت تا بتوان ارزیابی درستی از پاسخ احتمالی به دست داد.

 

در واکنشهای مطرح شده در چند روز گذشته نسبت به استعفای دکتر مهراد، برخی ویژگی های دکتر مهراد را می­توان از میان نظرات مشترک افراد و از زبان خود آنها (اعضای هیئت علمی، کتابداران شاغل، و دانشجویان) شناسایی کرد. برخی از این ویژگی ها این گونه بیان شده است:

 

"آقای دکتر جعفر مهراد از جمله اعضای جامعه حرفه ای کتابداری و اطلاع رسانی  به شمار می رود که خدمات شایسته و اثربخش ایشان در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی در طول بیش از سه دهه مایه مباهات  است." (لیزنا)

 

"بدون تردید، دکتر مهراد یک پدیده استثنایی در حرفه کتابداری و اطلاع رسانی (علم اطلاعات و دانش شناسی) در ایران به شمار می رود. ویژگیهایی که وی را استثنایی کرده است بسیار است: خوش فکری، خلاقیت، آینده نگری، تعامل گسترده با اهل حرفه و فراسوی آن با مدیران ارشد کشور، مسئولیت پذیری و جدیت در کار، باور به تخصص، خستگی ناپذیری و ..."(لیزنا)

 

و ... برخی نمونه های دیگر که حتما خوانده اید.

 

برپایه آنچه از شواهد بر می­ آید و با توجه اثربخشی مشهودی که دکتر مهراد در سطح ملی و منطقه ای داشته است، در مجموع، مهمترین ویژگی وی را می­توان «استثنایی بودن» وی عنوان کرد. و درست همین نکته است که، چنانچه بخواهیم در باره جایگزینی برای دکتر مهراد بیندیشیم خود را نشان می­دهد و نیاز به واکاوی بیشتر دارد. دکتر مهراد با داشتن و نمایاندن بسیاری از ویژگیهای خود در زمینه های گوناگون حرفه ای، علمی، آموزشی و مدیریتی، نشان داده است که فردی استثنایی است و به سختی می­توان فرد دیگری یافت که در جایگاه وی قرار گیرد. یکی از یافته های پایان نامه دکترای فرشید دانش نیزنشان داد که دکتر مهراد به لحاظ شاخصهای «اثربخشی حرفه ای»، در سطح ملی و در حرفه کتابداری و اطلاع رسانی ایران در جایگاه نخست قرار گرفته است. شواهد این جایگاه را می توان در فعالیتهای وی در زمینه های زیر دنبال کرد:

 

-        یکی از مهمترین اقدامهای وی تاسیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری است که بسرعت به یک مرکز مطرح در سطح کشورهای منطقه تبدیل شد و موقعیت ایران را در این زمینه تقویت کرد،

-        راه اندازی تدریجی اما محکم پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز از اقدامهای مهم دکتر مهراد در سطح بین المللی است که اکنون به یک مرکز علم سنجی بزرگ بین المللی تبدیل شده است،

-        عضویت در کمیته های گوناگون در سطح ملی و منطقه ای (به ویژه در  کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی) به خاطر مسئولیت وی درپایگاه استنادی علوم جهان اسلام، کمیسیون ملی اطلاع رسانی، کمیته ارتقای رسته های آموزشی و فرهنگی دانشگاه شیراز، هیئت امنای انجمن کتابخانه های عمومی استان فارس، هیئت ممیزه دانشگاه شیراز،  ....

-        ریاست کمیته برنامه ریزی علمی اطلاعات و دانش شناسی در دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (از 1386 تا کنون)، بازنگری در برنامه های درسی دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، و تصویب 9 گرایش تخصصی جدید برای مقطع ارشد و 2 گرایش تخصصی برای مقطع دکترا،

-        عضویت در شورای گستری آموزش عالی کشور (وزارت علوم)،

-        راه اندازی دوره های کاردانی و کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه شیراز،

-        راه اندازی کتابخانه بزرگ میرزای شیرازی در دانشگاه شیراز و توسعه آن،

-        راه اندازی مجله انگلیسی زبان و بین المللی علوم و مدیریت اطلاع رسانی، و عضویت در هیئت تحریریه برخی از مجله های علمی-پژوهشی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی،

-        داوری تعداد قابل توجهی از پایان نامه های دکترا و ارشد در دانشگاههای مختلف کشور،

-        پدیدآورنده و یا مترجم تعداد زیادی از کتابها و مقاله های علمی،

-        و ده ها فعالیت و مسئولیت دیگر....

 

همه این فعالیتها و مسئولیتها نشان دهنده آنست که وی تعامل بسیار خوبی را سازمانهای گوناگون و مدیران این سازمانها در سطح کلان دارد. ار سوی دیگر، عضویت وی در بسیاری از کمیته ها و هیئت ها بیانگر نیاز سازمانها و نهادهای مختلف به تخصص و دانش وی می باشد. آشکار است که انجام برخی از این اقدامها با دشواریها و رنجهای فراوان همراه بوده است، چیزی که تنها برخی افراد تاب تحمل آن را دارند.

 

خستگی ناپذیری دکتر مهراد را در کمتر کسی می توان دید. انجام هم زمان فعالیتهای گوناگون نه تنها به تمرکز و مدیریت قوی زمان نیاز دارد، بلکه صرف زمان بسیار زیادی را نیز می طلبد که بازهم بسیاری از افراد از آن دوری می کنند. بارها شاهد آن بوده ایم که گاه او ناچار بود در یک هفته چندین پرواز از شیراز به تهران، از تهران به سایر شهرها و حتی خارج از کشور را انجام دهد. به یاد داریم که او به دلیل از دست دادن پرواز تهران-مشهد، از آمدن به مشهد برای امر مهمی چون داوری پایان نامه دکترای یکی از دانشجویان منصرف نشد بلکه خود را با اتومبیل کرایه و شبانه به مشهد رساند تا در ساعت مقرر (8 صبح) در جلشه دفاع حاضر باشد. حتی بخشی از طول راه را خود رانندگی کرد تا به راننده آن اتومبیل کمک کرده باشد. این رخداد ظاهرا کوچک نشان دهنده چیزی جز مسئولیت پذیری و بامعرفت بودن نیست. این نمونه ها را تنها می توان ایثار زندگی، وقت و انرژی در راه حرفه و توسعه کشور دانست.

 

یکی از ویژگیهای بارز یک مدیر موفق، پیگیری برنامه ها و اقدامهایی است که مدیر در دستور کار خود دارد. از این جنبه نیز و با توجه به گونه گونی فعالیتها و مسئولیتهای دکتر مهراد، باید او را یک استثناء دانست.

 

خلاقیت ها و تلاش دکتر مهراد برای توسعه فعالیتهای مرکزی که حدود 25 سال پیش در بدو شروع واحد کوچکی بود که با امکانات بسیار محدودی با نام مرکز منطقه ای در شیراز شکل گرفت، انسان را به یاد فردریک کیلگور[1]، بنیانگذار او سی ال سی (OCLC) در آمریکا می اندازد. او نیز مدیری خلاق و آینده نگر بود. کیلگور با این ویژگی ها توانست مرکزی را که ابتدا در سطح یک شهر (دوبلین) و به عنوان یک مرکز کتابشناختی راه اندازی کرده بود، گسترش دهد تا بعد ایالت اوهایو، سپس آمریکا و در نهایت کل جهان را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد. او پایه گذار و طراح خدمات بسیاری (از جمله WorldCat, FirstSearch, Fiction Finder و ...) بود که امروز شاهدیم در او سی ال سی و برای کل جهان عرضه می شود. نگاهی به گوناگونی پایگاهها و خدمات هر دو مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام می تواند ادعای شباهت میان مهراد و کیلگور را اثبات بنماید.

 

این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که مدیر کامل، همچون انسان کامل، کمتر یافت می شود. دکتر مهراد هم ممکن است کامل نباشد اما از دیدگاه کلی، او فراتر از یک مدیر معمولی و وظیفه گراست؛ به ویژه هنگامی که خصایل انسانی و روابط بین فردی وی را با دوستان و اطرافیانش زیر ذره بین بگذاریم. شاید به دلیل شخصی بودن این ابعاد، باز کردن این خصایل چندان صحیح نباشد ولی بی تردید نزدیکان وی می توانند مثالهای متعددی از این خصوصیات شخصی وی بر شمارند.

 

اکنون با این ویژگیهای استثنایی، و با همه توانمندیها و اثربخشی های دکتر مهراد، این سؤال مطرح می­شود که آیا می­توان انتظار داشت در شرایط کنونی و در آینده ای نزدیک، جایگزین مناسبی برای وی وجود داشته باشد؟ و آیا می­توانیم به این زودی ها شاهد ظهور مدیر دیگری همچون دکتر مهراد باشیم که بتواند بر جایگاه وی تکیه زند؟ آرزوی هر حرفه مندی همین است، یعنی: وجود مدیرانی که راه و روش دکتر مهراد را برای ارتقای جایگاه حرفه ادامه دهند.

 

هرچند به نظر می رسد به این زودی ها نتوان جایگزینی برای دکتر مهراد یافت اما زندگی حرفه ای، پویایی و مسئولیت پذیری وی می تواند برای همه ما بویژه نسل جوان الگو باشد.

 



 برای آگاهی بیشتر در باره وی می توانید به ویکی پدیا مراجعه کنید .Frederick Kilgour, 1914-2006[1]

 

 

فتاحی، رحمت الله؛ فرج پهلو، عبدالحسین. «دکتر مهراد، ویژه مردی از تبار نظم، قانون و تخصص: آیا جایگزین مناسبی برای وی وجود دارد؟». سخن هفته لیزنا، شماره 214. 1 دی 1393.

برچسب ها :
زهره زاهدی
|
Netherlands
|
1393/10/03 - 21:33
4
7
با عرض سلام و ا حترام

دکتر مهراد با مدیریت و تدبیر عالی خود برای اعتلای مرکز منطقه ای و پایگاه استنادی جهان اسلام و رشته علم اطلاعات و دانش شناسی سنگ تمام گذاشتند. هیچ جایگزینی قابلیتها وتوانمندیهای ایشان را نخواهد داشت و جامعه کتابداری برای همیشه مدیون و قدردان خدمات ارزنده دکتر مهراد خواهد بود.
رضا بگلو
|
Spain
|
1393/10/03 - 17:17
3
6
با تجربه ای که از شاگردی بنده در کنار آقای دکتر مهراد دارم، ایشان را باهوش ترین فردی شناختم که تا به حال دیده ام. سهم ایشان در پیشرفت رشته غیرقابل انکار است
امیدوارم ایشان و همه استادان گرامی این مرز و بوم همیشه سربلند و پیروز باشند
بابک بنان
|
United States
|
1393/10/03 - 06:18
3
6
خدمات بی‌ شمار، ارزنده و درخشان استاد دکتر مهراد بدون شک مایه مباهات همهٔ دلسوزان علم و دانش این مرز و بوم بوده، هست و خواهد بود. بر خلاف روال معمول که کرسی مقام به بسیاری اعتبار بخشیده، ایشان از آن‌ جمله مدیرانی هستند که تکیه‌شان بر صندلی ریاست به این جایگاه اعتبار بخشید. در کشورهای توسعه یافته که به درستی‌ اهمّیت وجود چنین انسانهای مسئولیت پذیر، عاشق و مدبری را درک کرده اند به هر وسیله ایی دست میازند که چند صباحی بیشتر از برکات وجود آنها بهره‌مند شوند. شگفت آنکه مدعیان تدبیر و امید!! چه عجولانه خود را از وجود چنین انسان شریفی محروم کردند. بی‌ شک این جابجایی ضربه ایی بزرگ به پیشرفت دانش کشور خواهد بود. نام پر آوازه استاد دکتر مهراد تا ابد بر تارک علم و دانش این کشور نقش بسته است.
اسمری
|
Iran
|
1393/10/02 - 15:21
1
4
دوست محترم کتابدار عزیز
دکتر باشه و با استعداد هم باشه و بیکار باشه؟ حتما یکی از این سه تا رو نداره. سه تاش با هم غیر ممکنه.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/10/02 - 21:59
جناب اسمری اگه شما باور نمیکنید فقط فقط به مطلب خبر لغو استخدامی یک ذره نگا بیندازید ممنون دوست عزیزم
کتابدار
| Iran |
1393/10/02 - 21:56
جناب اسمری حتما دور ور شما نیستن و لی دور ور ما خیلی زیادن هستن دانشجویان ارشد تک رقمی که قبول شدن و بعد دوسال خانه نشین شدن خواهش میکنم مغرورانه قضاوت نکنید بیاید باهم برای این هام تاسف بخوریم
امید
|
iran
|
1393/10/02 - 13:53
3
5
عرض احترام و ادب
در توانایی های آقای دکتر مهراد هیچگونه شکی نیست. از نظر بنده تاسفی بزرگتر از استعفای دکتر مهراد، تاسف بر این نکته است که ما مدیران قابل و کاملی تربیت نکرده ایم. که اگر تربیت کرده بودیم هم اکنون نباید در باب استفعای دکتر مهراد غصه ای بود. با این وجود مطمئنم هم اکنون جوانان بسیاری هستند که اگر بر مسند دکتر مهراد تکیه زنند خواهند توانست نبود دکتر را جبران کنند.
رحیم شهبازی
|
Iran
|
1393/10/02 - 02:57
3
10
سلام به همه خادمان علم
به نظر من، تغییر آقای دکتر مهراد اگر در دولت قبلی که اقدامات خلق الساعه زیادی را در آن شاهد بودیم اتفاق می افتاد چندان تعجب آور نمی نمود.اما در دولت تدیبر و امید، کم نصیب شدن از خدمات چهره ای فراجناحی - که با یک عمر تلاش و مجاهدت علمی و اجرایی خویش به دریافت نشان ملی چهره ماندگار در دولت قبلی نائل شدند (حداقل دولت قبلی چندان شعار تدبیر و امید را نمی داد!)، دور از منطق و پاشیدن بذر ناامیدی در میان دانش آموختگان و دانشجویان حوزه اطلاعات و اطلاع رسانی بود.
به احتمال زیاد، بی بهره شدن ISC و مرکز منطقه ای علوم و فناوری از خدمات مدیری مدبر و خستگی ناپذیر مثل دکتر مهراد، در رشد و توسعه شتابان آنها تاثیرگذار خواهد بود و این مراکز را با چالشی اساسی در ادامه مسیر روبرو خواهد کرد. امید است مدیریت جدید این مراکز با مشورت گرفتن از متخصصان توانمند و دلسوز، مسیر گذشته را دنبال نماید و وزارت علوم نیز با تصحیح اقدام نامعقول خود، در اولین فرصت مدیریت ISC و مرکز منطقه ای را به اهل آن بسپارد.
با آرزوی تدوام سلامتی، طول عمر و موفقیت بیشتر این معلم و استاد ماندگار
پاسخ ها
روناك آساني
| Iran |
1393/10/06 - 13:08
شاگرد و اردتمندت جناب آقاي دكتر شهبازي مي باشم بسيار مشتاق ديدار مجددتان مي باشم.
کتابدار
|
Iran
|
1393/10/02 - 00:25
6
7
چرا این همه ناراحتی برای دکتر مهراد ،هستن جوانان تحصیلکرده کتابداری که می توانن مثل آقای دکتر موفق بشن چرا فقط رو انگشت به تعداد محدود و سرشناس کتابداری گذاشتین، کمی به این جوانان دانش آموخته و دکتری کتابداری بها بدهیمبرای این همه جوانان با استعداد که بیکارن ناراحت نیتید تاسف نمی خوریم خواهش میکنم اساتید کتابداری خواهش میکنم برای جوانان با استعدادمان کمی فقط کمی که بیکارن تاسف بخوریم
یک دوست
|
Iran
|
1393/10/01 - 10:33
4
13
با سلام
استعفای دکتر مهراد می تواند ضربه بزرگی به جایگاه رشته در سطح ملی و بین المللی وارد کند. امیدواریم که ایشان در هر جایی که هستند، موفق و پیروز باشند. در عین حال با شناختی که بنده از جناب آقای دکتر مهراد (2 سال افتخار شاگردی ایشان) دارم، نوشته جناب آقای دکتر فتاحی و جناب آقای دکتر فرج پهلو را تأیید نمایم که به این زودی نمی توان جایگزین مناسبی برای ایشان یافت. در عین حال ما حرفه مندان علم اطلاعات و دانش شناسی باید با الگوپذیری از ایشان سعی کنیم قدم جای پای این استاد فرهیخته و مدیر لایق گذاشته و به رشته و جامعه علمی خدمت نماییم. به امید ظهور دکتر مهرادی دیگر در جامعه علم اطلاعات و دانش شناسی.
همکار
|
Iran
|
1393/10/01 - 08:08
3
15
سلام
با ویژگی هایی که برشمردید آیا جایز نبود برای عدم ااستعفای ایشون تلاش بیشتری میشد؟
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: