کد خبر: 19007
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 اسفند 1393 - 09:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

پنج سال شور و اشتیاق

مهسا فردحسینی
پنج سال شور و اشتیاق

 

لیزنا، مهسا فردحسینی، مدیر مسئول لیزنا: 5 سال پیش وقتی شروع کردیم، ایمان داشتیم که موفق می شویم و خوش بین بودیم که لیزنا مورد استقبال جامعه کتابداران قرار می گیرد. بیش از هر چیز روی شور و اشتیاق و انرژی خودمان حساب باز کرده بودیم و  فکر می کردیم که همه چیز حل می شود ولی به امکانات لازم برای چنین کاری زیاد فکر نکرده بودیم.  12 اسفند ماه 1388، شروعی با امید، هیجان و شوری وصف ناشدنی. شروعی که برای ادامه به نیروهای کارآمد و توان مالی مناسب نیاز داشت که فکر می کردیم کمکمان خواهند کرد، و می بایست از حامیان علم و ادب تامین می شد ولی  فکر نمی کردیم که هر چه کار گسترش پیدا کند هزینه های نگهداری و ادامه هم افزوده خواهد شد. فکر نمی کردیم که آرشیومان که بزرگ و حجیم شد،  هرجا بخواهیم ببریمش باید پول هنگفتی برای اجاره سالانه یک محیط میزبان بپردازیم. فکر نمی کردیم خبرنگاری را که با خون دل تربیت می کنیم و با وجود بضاعت اندک خودمان و توانایی مالی کم به او اجازه تجربه کردن و دوباره کاری کردن  می دهیم، به علت اینکه  توان پرداخت پول خوب نداریم، و نمی توانیم بیمه اش کنیم، از دستمان در می آورند و می برند و این کار چند بار به سرمان آمده است.

 

 ما سعی می کنیم از بعد انسانی به قضیه نگاه کنیم و خودمان را توجیه کنیم و بگوئیم که این خبرنگار حق دارد برود جایی که حقوق بیشتری به او می پردازند و بیمه اش می کنند، ولی از بعد کار خودمان به زحمت یک نفر پیدا می شود که از ماحمایت کند. و اگر تبلیغات همین یکی دوشرکت محترم نرم افزاری که در حوزه ما کار می کنند نبود، بایستی خیلی پیش کارمان را تعطیل می کردیم و این درست در حالی است که سازمانهای  مطرح در حوزه ما به خبرگزاریهای بزرگی که بودجه های کلان دارند و از ارشاد هم کمک می گیرند،  کمکهای مالی قابل توجهی می کنند، ولی به ما که می رسد بی پول می شوند و خبر می شویم که رئیسان قبلی کل بودجه سالانه را تا 5 سال آینده پیش خور کرده و در رفته اند و پولی که قرار بوده به ما کمک شود احتمالا در دل یکی از این بسته های چند هزار میلیارد تومانی است که هر روز یکیش پیدا می شود.

 

به اطلاع  خوانندگان لیزنا می رسانیم که اگر حمایت معنوی شما عزیزان نبود که تا همین امروز کاسه و کوزه را جمع کرده بودیم و الکمان را هم آویخته بودیم و نشسته بودیم پای کرسی سیب زمینی تنوری مان را می خوردیم و کتاب حسین کرد شبستریمان را می خواندیم، و گاهی هم که صدایی می آمد،  سرمان را از دریچه اتاق بیرون می کردیم و از اولین نفری که از زیر دیوار مان عبور می کرد می پرسیدیم، خبری شده؟ و اگر خبری شده بود، آن را برای اطلاع روزنامه های عظیم الشان تلگراف می کردیم تا با انتشار آن حجم خبرهای خود را بالا ببرند و به کمک آشنایانی که در همه دستگاهها دارند، سر ماه کمک مالیشان را راحتتر جذب کنند. لیکن ما دست به عصا ادامه داده ایم و ادامه می دهیم، به امید اینکه دردولت تدبیر و امید تدبیری هم برای کار ما بشود و مدیران با تدبیر مدیریتهای حوزه کتاب،  اطلاعات،  اطلاع رسانی و دانش شناسی نیم نگاهی هم به یک رسانه خبری کاملا تخصصی بیندازند که کسی را در میان بالا بالا هایی ندارد و رانتی به او تعلق نمی گیرد. راستش "شما که غریبه نیستید"، فقط همین امسال یکی دوبار  زمان تعیین کردیم که اگر تا فلان تاریخ امکانی فراهم نشود از همه عذرخواهی کنیم و کارمان را تعطیل کنیم، ولی باز اتفاقی خوب و کوچک  افتاد و باز هم ادامه داده ایم، لیکن خیلی سخت است ادامه کار با این امکانات.

 

با اینهمه برخود لازم می بینیم از کسانی که در این مدت از ما پشتیبانی هایی کرده اند (مادی و معنوی) تشکر کنیم و از دوستان خودمان برای یافتن راه حلی برای ادامه مسیر کمک بگیریم. در این یک سال چند بار یاد شکسپیر افتادیم و نوشتیم "بودن یا نبودن، مساله این است" و بطور جد این دغدغه ما است و آرزوی ماست که بمانیم و ادامه دهیم، شما هم دعایمان کنید.

 

 البته در چند سال گذشته برخی از مدیران حوزه هم دعا می کردند که ما نباشیم و شاید فکر می کردند که اگر کمکمان نکنند زودتر ول می کنیم و می رویم  پی کارمان، که شاید درست فکر می کردند، و بودند مدیرانی که لیزنا را صد در صد در خدمت می خواستند، که روزی به یکی از آنها عرض کردم اگر لیزنا از استقلال خودش چشم بپوشد و بشود تایید کننده صد در صد شما که خیلی شبیه سایت خودتان می شود ، خُب سایت خودتان را که دارید، وضعیت این می شود که بعد از مدتی کسی نه لیزنا را می خواند و نه سایت خودتان را ولی ایشان حمایتی نکردند و  انتظار داشتند که لیزنا فقط هر چه را که ایشان می خواستند بنویسد ولا غیر و ما هم به عرض رساندیم "صلاح مملکت خویش خسروان دانند". ولی مدیر با فراست بعدی از کامنتهای لیزنا در جهت اصلاح و بهبود وضعیت ساختار خود سود برد و حرکت لیزنا را تلاشی بر علیه خود  ارزیابی نکرد و ما هم امیدواریم که بتوانیم کمکی باشیم به جریان مثبتی که در آن حوزه شروع شده است.   

 

اما در 5 سال گذشته حامیان لیزنا چه کسانی بوده اند؟

 

اولین حامی مالی لیزنا شرکت نرم افزار و سخت افزار ایران (نوسا) بود. مهندس احمد محمدزاده، با استقبال بسیار خوب از این حرکت ما، اولین حامی مالی لیزنا است و در فروردین 1389 حمایت خود را آغاز کرد که تا امروز ادامه داشته است.  ایشان یکی از بهترین حامیان معنوی لیزنا هم بوده اند و به خاطر دارم در یکی از همایش های نوسا، از لیزنا و بانیان آن تشکر و قدردانی کرد و این حمایت معنوی برای همکاران لیزنا بسیار ارزشمند بود.

 

دومین حامی لیزنا، جناب دکتر جعفر مهراد و مرکز منطقه ای علوم و فناوری شیراز بود. در کنار حمایت مادی دکتر مهراد ، لیزنا حمایت های معنوی بسیاری از سوی ایشان دریافت کرد. یادم هست که در ماههای اول همکاری با ایشان، جناب دکتر مهراد خبرهایی را دست نویس و با دست خط خودشان برایمان ارسال می کرد و با اینکار به همکاران لیزنا روحیه ای دو چندان می بخشید، چرا که اهمیت کار لیزنا برای دیگران را می دیدند و بیش از پیش به فعالیت می پرداختند.

 

حامی بعدی لیزنا، شرکت نرم افزاری پارس آذرخش بود، مهندس مجید جراح، مدیرعامل وقت شرکت،  مهندس حسن باقری مدیر عامل فعلی شرکت، و مهندس محمد آباقری که در آن زمان با شرکت پارس آذرخش همکاری داشت همواره حامی مادی و معنوی لیزنا بودند، و این شرکت همچنان با حمایت های مهندس حسن باقری از لیزنا حمایت می کند.

 

ایرانداک نیز در زمان ریاست دکتر فاطمی در مدت زمانی بسیار کوتاه که در نمایشگاه الکامپ حضور داشتند، با درج بنر تبلیغاتی از لیزنا حمایت مالی داشت.

 

مهندس محمدآباقری حمایتهای خود را در شرکت پیام حنان نیز ادامه داد و در حال حاضر یکی دیگر از حامیان لیزناست. همچنین شرکت پیام مشرق نیز از لیزنا حمایت مالی می کند. هر چند این حمایت ها به سختی هزینه های جاری لیزنا را پوشش می دهد، اما ستودنی است، چرا که نشان می دهد این مجموعه ها به اهمیت کار لیزنا پی برده اند.

 

یکی از حامیان بدون چشم داشت لیزنا، آقای مهدی فیروزان، مدیرعامل شهرکتاب بود. ایشان در نمایشگاه کتاب سال 93 در غرفه لیزنا حضور یافت و قول حمایت را داد و چندین ماه از لیزنا حمایت کرد. درج بنر شهر کتاب پیشنهاد خود همکاران لیزنا بود و ایشان را می توان یکی از بی ادعا ترین حامیان گذشته لیزنا دانست.

 

موسسه آرموک هم با مدیریت مهندس محمد هرندی پور، با قبول کردن پشتیبانی فنی سایت لیزنا و پرداخت هزینه ها همراه لیزنا هستند.

 

حامی دیگر لیزنا، کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی به ریاست دکتر سید مهدی طاهری است که در حد توانش از لیزنا حمایت کرد.

 

حامی جدیدی که امسال به جمع حامیان لیزنا پیوست نهاد کتابخانه های عمومی بود. در نهاد کتابخانه های عمومی از چندین سال پیش تا کنون افراد مختلفی حضور داشتند که در گذشته رابطه خوبی با لیزنا برقرار نکردند. در زمان کوتاهی که آقای ملک احمدی مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی بود، صحبتهایی در رابطه با شکل گیری همکاری و برقراری رابطه ها بین نهاد و لیزنا شد که فرصتی برای عمل به آنها پیش نیامد. در زمان آقای مختارپور دبیر کل فعلی نهاد کتابخانه های عمومی، رابطه همکاری خوبی بین لیزنا و نهاد شکل گرفت و نهاد از لیزنا حمایت کرد و امیدواریم این حمایت ها به هر شکلی که هست ادامه داشته باشد.

 

و چه کسانی می توانند حامی لیزنا در آینده باشند!

 

کتابخانه ملی یک از سازمانهایی است که مرجعی برای کتابداران است، از 5 سال پیش تا کنون هر با سعی کرده ایم که بتوانیم رابطه همکاری  با این سازمان برقرار کنیم،  میسر نشد. با تغییر رئیس کتابخانه ملی و حضور مجدد کتابداران در راس فعالیت های این سازمان، به حمایت کتابخانه ملی از لیزنا خوش بین هستیم و امیدواریم که این اتفاق هرچه زودتر بیافتد.

 

انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، یک از حامیان  لیزنا می تواند باشد، اعضای هیات مدیره انجمن از ابتدای تاسیس لیزنا در کنارمان بوده اند و امیدواریم  قدرت و توان حمایت مالی از لیزنا نیز  در  انجمن که یکی از مهمترین ارکان جامعه کتابداری و اطلاع رسانی ایران است، ایجاد شود.

 

خانه کتاب ایران نیز می تواند یکی از حامیان بالقوه لیزنا باشد که با توجه به تغییر و تحولات جدید این امید را داریم که همکاری های مشترکی بین لیزنا و خانه کتاب شکل گیرد و این مجموعه یکی از حامیان لیزنا شود.

 

لیزنا اخبار کتابخانه های متعددی را پوشش می دهد. با خیلی از این کتابخانه ها مذاکره شد و همه اذعان داشتند که چون لیزنا محصولی ارائه نمی کند، راهی برای حمایت از آن نداریم. هزینه کردیم، محصولی تهیه کردیم با عنوان «رویدادهای کتابخانه های ایران و جهان» که هم قابلیت استفاده به صورت تک کاربره و هم چند کاربره را دارد و نیز امکان به روز رسانی آن میسر است. برای کتابخانه های متعددی فکس ارسال شد و این محصول را در آن معرفی کردیم. امیدواریم که کتابخانه ها بتوانند با خرید این محصول از لیزنا حمایت کنند.

 

ما امروز با حمایت و همراهی شما مخاطبان پنج ساله شدیم، پنج سال همت و تلاش و پشتکار. روزهای خوب و بد زیادی را سپری کردیم اما هدف اصلی ما حمایت از جامعه کتابداری کشور و ارتقاء جایگاه رشته و حرفه در سطح کشور بوده و هست. ته دل به خود می بالیم که تا حد زیادی موفق بودیم و توانستیم باتمامی پستی و بلندی های مسیر بعنوان یک رسانه تخصصی به روز باشیم و رسالت خود را در حد توان انجام دهیم و 5 سال با شور و اشتیاق همراه شما باشیم و در پایان از شما عزیزان که تجربه ای در کارهای مطبوعاتی و تبلیغاتی دارید درخواست می کنیم که اگر راه حلی برای بیرون آمدن از بحران مالی دست و پاگیر دارید کمک فکری خودتان را از ما دریغ نکنید، چون هنوز  شکسپیر روی صندلی کنار دست مدیر مسئول نشسته است: بودن یا نبودن، مساله این است.

 

فردحسینی، مهسا.« پنج سال شور و اشتیاق». سخن هفته لیزنا، شماره 224. 11 اسفند۱۳۹۳.

 

برچسب ها :
یک دوست
|
iran
|
1393/12/21 - 22:25
0
3
دل نوشته خوبی است، قلم روان و گویای شما خانم فردحسینی ستودنیست.می توان گفت یکی از بالاترین اتفاقات دنیای کتابدار ظهور لیزنا بود و هست
برای دست اندرکاران عزیز لیزنا موفقیت روزافزون ارزومندم.
کتابدار
|
Germany
|
1393/12/17 - 08:09
0
3
ما کتابداران همه جوره از لیزنا حمایت می کنیم. لیزنا بهترین اتفاق در دورانیه که کتابدار شدم. ایشالا 100 ساله بشی.
کتابداربوشهر
|
Iran
|
1393/12/16 - 17:25
0
4
تولدت مبارکه لیزنا جان ان شاالله تولدصد سالگیت رو جشن بگیری.
من که خیلی بهت عادت کردم تا میام سرکار اول سایت شما رو باز میکنم.
لیزنا جونم صدای کتابدار دوستت دارم.
پاسخ ها
عاشق کتابداری
| Iran |
1393/12/17 - 21:11
منم همینطور هر روز تا به لیزنا سری نزنم انگار از دنیای کتابداری عقب ام.
خیلی دوستون دارم
مرسی که برای کتابدار و کتابداری دغدغه دارید
کتابدار ناشناس
|
Iran
|
1393/12/14 - 18:33
0
7
امیدوارم که موفق باشید وپایدار
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/12/16 - 14:54
فقط شما بودید که صدای ما کتابداران گمنام را شنیدید دوستت داریم ای صدای زنده کتابدار
خانواده کتابدار
|
Iran
|
1393/12/14 - 08:10
0
6
سمنگل,گلمراد واهل منزل همگی عرض سلام وتبریک تولد دارند. کیک تولدتان را بی خبر وبدون ما خوردید!!!!!!. هرچند ماکادو تولد را برایتان مهیا کرده بودیم. حالا هم عیبی نداره آدرس را sms کنین باپیک موتوری میفرستیم خدمتتون.
ارادتمند نیازی
|
Iran
|
1393/12/14 - 07:43
0
6
....تولد تولد تولدت مبارک!!!!مبارک مبارک مبارک. بنده نیز به نوبه خود خداقوت ودست مریزاد میگم به تمامی دست اندکاران این سایت. روی ما(کتابداران) هم حساب کنین.بهرحال بخش اعظم زحمت ما روی دوش شماست.
سیده مریم حسینی
|
Iran
|
1393/12/13 - 14:27
1
1
قلمتان اینجا را خیلی خوب رفته است:
فکر نمی کردیم خبرنگاری را که با خون دل تربیت می کنیم و با وجود بضاعت اندک خودمان و توانایی مالی کم به او اجازه تجربه کردن و دوباره کاری کردن می دهیم، به علت اینکه توان پرداخت پول خوب نداریم، و نمی توانیم بیمه اش کنیم، از دستمان در می آورند و می برند

خیلی دلم می خواست من هم می توانستم قلم بدست بگیرم و از خون دل خوردن بنویسم! از قضاوت کردن! راستی خانم حسینی خبرنگارتان به خاطر اینکه بیمه نشد رفت یا به خاطر یک پاک دلی و صداقت تعلیق شد!!!؟؟؟ شما گفتید برو یا او را بردند!!؟؟ انتظار نداشتید که به پایتان بیفتد و ادامه ی فعالیت را التماس کند!!؟؟ خدا را شکر که حداقل می توانید از بعد انسانی!! به قضیه نگاه کنید! خانم حسینی عزیز لیزنا را همه می ستایند به خاطر اینکه از هیچ به اینجا رسید اما دلیل نمی شود که همه چیز را آنگونه که می نویسد دیگران هم بپذیرند! بهتر است از این تجربه درس بگیرید و یادتان باشد همیشه مسائل آنگونه که شما فکر می کنید رخ نمی دهند.
فاطمه پازوکی.
|
Iran
|
1393/12/12 - 19:44
6
10
پنجــاه سالگی‌اش را جشن بگیریم و از نیــم قرن شور و اشتیاق برایمان بنویسی...
مهدی رحمانی
|
Iran
|
1393/12/12 - 17:56
4
7
با سلام
من نیز هم به نوبه خودم و هم از طرف اعضای هیئت مدیره اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی ایران(ادکا) تولد 5 سالگی لیزنا را به همه دست اندرکاران تبریک عرض نموده و برای همه شما عزیزان آرزوی پیروزی و سربلندی داریم.
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/12 - 16:26
2
5
ممنون از همه لیزناییان. شما چشم امید ما کتابدارها هستید. خدا خیرتون دهد که با این همه سختی باز ادامه می دهید.
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/12 - 16:07
1
5
لیزنا جان کارت عالیه. سایتت هم واقعا خوبه.
لیزنا بهترین محفل برای کتابدارها وبهترین محمل ارائه اطلاعات حوزه کتابداریه.
ان شالله که سالیان سال پاینده و برقرار باشی.
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/12 - 15:59
2
6
تولدتون مبارک.ما که اگه هر روز خبراتونو نخونیم روزمون شب نمیشه براتون آرزوی موفقیت داریم.
جنوبی
|
Iran
|
1393/12/12 - 12:02
1
4
موفق باشید
کتابدار و مدرس دانشگاه
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/12 - 12:00
2
4
اینجانب اماده هرگونه همکاری خبری و مالی هستم
فعال رسانه و تحلیل گر روابط بین الملل
رحمت الله فتاحی
|
Iran
|
1393/12/12 - 09:51
4
9
دروئد و شادمانی بر یکایک شما دست اندرکاران لیزنا
من هم خوشحالم که لیزنا جای خود را در میان اهل حرفه باز کرده است و ما هر روز به آن عادت کرده ایم.
به نظر می رسد مطالعه اثربخشی لیزنا در بسترسازی برای تعامل و در دانش افزایی اهل حرفه می تواند یک موضوع پژوهشی خوب باشد.
به باور من، حامی اصلی شما خوانندگان یعنی همان اهل حرفه اند که ای کاش به آنها نیز اشاره می کردید.
روزگار نیکو
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/12 - 08:17
4
8
لیزنای عزیز! خواهش میکنم همکاری نهاد با شما باعث نشه که حقیقت خبرهارو پوشش ندین! چندوقتی هست که این قضیه احساس میشه.
علی20
|
iran
|
1393/12/11 - 19:41
3
12
از شما بابت این استقامت سپاسگزارم. و اما بعد...
یکی دیگر از حامیان لیزنا که از قلم انداخته اید، نویسندگانی هستند که بی هیچ مزد و منتی یادداشت های خود را برای شما می فرستند و خوب بود از آن ها هم یاد می کردید. مثل دکتر منصوریان، آقای عمرانی و همچنین دانشجویانی که با قلم خود به لیزنا طراوات می دهند.
راه ماندن، تعامل و شناساندن کتابداری و خدمات آن به مسئولین و مردم است. در غیر این صورت در دایره ای بسته فقط خود می گوییم و خود می شنویم ! لاجرم باید تا آنجا که می توانید سعی کنید دیدها را عوض کنید. از مسئولین فرهنگی گرفته تا نمایندگان مجلس، سایر رسانه ها و ... . موفق باشید.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/12/14 - 08:02
کاش ازکتابداران فعال سایت هم یادی میکردید مثل همین ..... خودمان.
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/11 - 16:57
6
12
سلام
کارهاتون عالی و اخبار ها فوق العاده
ممنون که هستی لیزنای عزیز...واسه کتابدارها سنگ تموم گذاشتی
پاسخ ها
گلمراد
| Iran |
1393/12/14 - 08:23
هم کارهاتو عالی بود هم کارتون هاتون.(البته بجز کاریکاتورهای نیازی)
طرفدار
|
Iran
|
1393/12/11 - 15:04
3
17
لیزنا ممنون به خاطرهمه چیز
واقعا لیزنا بستری برای حرفهای در دل مانده کتابداران است
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: