کد خبر: 19297
تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 فروردين 1394 - 08:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

یادآوریهایی برای آغاز سال نو

سید ابراهیم عمرانی
یادآوریهایی برای آغاز سال نو

 

لیزنا، سید ابراهیم عمرانی، سردبیر: سال نو شروع شد و روزهای پر برکت و همراه با باران رحمت را در بیشتر شهرهای ایران داشتیم. امید فراوان دارم که سالی نکو با برکت و پر از رحمت داشته باشیم. و بیشتر امید دارم که از این خیرات وبرکات سهم خوبی به حوزه ما هم برسد و دوستان و همکاران نیز از نیرو و توان خودشان به نیرو و توان یکدیگر بیفزایند و بتوانیم سالی خوب را برای کتابداری و اطلاع رسانی و دانش شناسی ایران رقم بزنیم.

 

سال گذشته در چنین روزهایی استاد ارجمندمان دکتر باستانی پاریزی دارفانی را وداع گفتند و به رحمت حق رفتند و یادآوری ترویج به بهانه آثار ایشان اولین سخن هفته لیزنا در سال 1393 بود و آخرین سخن هفته ها هم بوی ترویج داشت و یادآوری نکات ترویجی کتابدارانه بود به همکاران.

 

سال 1394 را هم با شعارترویج شروع می کنیم که اعتقاد داریم کتابدار باید مروج باشد و علاوه بر آن باید خود نیز در حوزه کاری خودشان ترویج شوند. بنابراین باز هم ترویج یکی از کارهای مهمی خواهد بود که در اولویت ماست و علاوه بر ترویج حرفه، قصد داریم در زمینه مطالعه برای کتابداران نیز ترویج گری فعال باشیم و به همین مناسبت ستونی جدید برای ترویج مطالعه میان کتابداران خواهیم داشت که از نیمه های سال 1393 سنگ بنایش را شروع کرده ایم به چیدن و احتمالا ستون «کاغذ سفید» از اولین هفته های سال 1394 کار خودش را آغاز خواهد کرد. امیدوارم در سال 1394 همه مان مروجان خوبی باشیم.

 

مسائل آموزش کتابداری، با همه تأکیدات مؤکد، باقی است. البته این را به خوبی می دانیم که مشکلات آموزش کتابداری، بخشی از کل مشکل آموزش عالی در کشور است و  کتابداری جزیرۀ جدا افتاده ای نیست. مشکلات پایان نامه نویسی، مشکلات تقلب علمی در همه رشته ها به وفور مشهود است و دگر نویسی و رونویسی و .... نویسی بسیار فعال است و در اقتصاد کلان کشور، به اندازه صنعت کنکور گردش مالی ایجاد کرده است که قابل چشم پوشی و اغماض نیست و شاید دولت فکر کرده باشد که با هجوم به این صنعت، بسیاری را از نان خوردن خواهد انداخت ! ! ! !  فقط سؤالی که این روزها از ذهنم می گذرد این است که دارد سر چه کسی یا چه چیزی کلاه می رود؟

 

این که یک جرم، یک کلاه برداری دارد اتفاق می افتد در آن شکی ندارم. دیگران هم شک ندارند، از زعمای آموزش عالی کشور مثل رضا داوری اردکانی و دکتر منصوری و بسیاری اساتید کهنه کار و نیز از دولتیان و مطبوعاتیها همه دارند از تقلب علمی و سرقت علمی و ... می نویسند ولی یک عده ای دارند از این راه ها امرار معاش می کنند و به قول عبید پس از آن سی سال در نیک نامی زندگیشان را ادامه می دهند. داستان چیست؟ فرض را تکرار می کنم، یک جرم، یک کلاه برداری دارد انجام می شود؟ سؤالی که گفتم این است: چه کسی دارد کلاه سرش می رود؟ و چه کسی است که دارد این کلاه را می گذارد؟ راستی می توان پایان نامه ای تعریف کرد که بدون ترسیم آلفای کرونباخ همین موضوع را تحقیق کند؟ نمی دانم حرفم را توانستم بفهمانم یا نه؟ چه کسی دارد کلاه سرش می رود؟ یک ضرب المثل قدیمی بود که می گفت آدم درستکار سرش کلاه نمی رود، ولی اینجا ظاهرا نقض غرض دارد می شود و سر درست کاران هم می توان کلاه گذاشت.

 

جدای از دغدغه های کلان و نشستن به امید آموزش عالی و مجلس و شورای انقلاب فرهنگی و فقط در حوزه خودمان می توانم بگویم که در این رابطه اساتید می توانند جلوی بخش زیادی از این کلاه برداری را بگیرند. کافی است که 1) پایان نامه زیر نظر ایشان جلو برود، و 2) حوزه تخصص خود را معین کنند و فقط در همان حوزه پایان نامه بگیرند. کتابداری و علوم اطلاعات حوزه بسیار وسیعی است و امکان ندارد یک نفر در همه گوشه و کنار رشته تخصص و خبرگی لازم را داشته باشد، چگونه ممکن است با شیر یا خط استاد راهنمای پایان نامه را تعیین کرد؟ در سال نو بکوشیم که معلمان خوبی باشیم و احترام خرقه معلمی را نگاه داریم.

 

منزلت اجتماعی از دغدغه های همیشگی ماست. در کشورهایی که پایۀ کتابداری نوین و علمی را گذاشته اند، نیز این حرفه نسبت به بسیاری حرفه های دیگر از منزلت پائین تری برخوردار بوده، ولی اگر نگوئید که در شروع سال نو پوزیتیویست شده ام و آمار رو می کنم، باید بگویم با رشد فناوری و گسترش ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی، نوع کارهایی که بر عهده حرفه مندان حوزه اطلاعات گذاشته می شود متفاوت شده، و همین نیاز به حرفه ما را بیشتر کرده و در نتیجه طی یک دهه گذشته منزلت اجتماعی افزایش نشان می دهد. باز هم تکرار می کنم. منزلت اجتماعی هر حرفه در گرو نیاز جامعه به آن حرفه است. یادتان باشد هر کسی و هر حرفه ای، کالایی دارد که خود برای آن دنبال مشتری است و علم بازاریابی یا به قول من بازار آفرینی می گوید که مشتریانت را خودت می سازی و خودت آنها را گسترش می دهی و نیاز آنها به خودت را به آنها تفهیم می کنی. بنابراین و در این نظریه باید به مردم آموزش داد که آنها به ما نیاز دارند و حتی گفت که نیاز شما به ما چیست و از آن مهمتر باید همه آحاد حرفه هماهنگ باشند که اگر در  خانه ما را زدند (کتابخانه، آرشیو، مرکز فناوری) باید بتوانیم بهترین و تخصصی ترین خدمت را ارائه کنیم تا منزلت حرفه را نگاه داریم و بالاتر ببریم.

 

انجمنها در بالا بردن منزلت اجتماعی می توانند تاثیر بسزایی داشته باشند ولی نمی شود که انجمنی در کنار همه افراد خبره حرفه ای  و دانشگاهی یک رشته در تبلیغ و ترویج خودش به مردم بگوید که حرفه ما می تواند چنین خدمتی به شما بکند، و وقتی مشتری سر ذوق آمد و دوید رفت که از این امکان استفاده کند؛ با برخورد خوبی روبرو نشود. در این صورت همه رشته ها پنبه خواهد شد. بنابراین بالابردن منزلت اجتماعی امری است که همه همکاران باید بخواهند تا عملی شود، ولی کاری است که می توان انجامش داد.

 

از انجمن گفتیم و اینکه منزلت اجتماعی یکی از وظایفی است که انجمنها در آن نقش دارند ولی فعالیت در انجمنها تضمین آن خواهد بود. حضور در انجمنهای علمی و حرفه ای، توسعه فعالیتهای آن، استفاده از قدرت جمعی در پیشبرد امور، لازمه تداوم موفقیت در یک حرفه و رشته است. در سال نو آرزوی موفقیت بیشتر برای انجمن داریم و امیدواریم که انجمن بتواند در جهت منافع همه کتابداران، و حرفه مندان حوزه اطلاعات و اساتید و دانشجویان حوزه اطلاعات گامهای محکم و موثری بردارد. دوستان باید وارد انجمن شوید و در کنار انجمن باشید، یادتان باشد که هیات مدیره به تنهایی انجمن نیست. نمی شود روز مجمع عمومی آمد رای داد و بعد رفت تا مجمع عمومی بعدی. به ویژه که امکانات فناوری هم به کمک آمده و کمکها لزوما حضوری نیست و شما در هر جای دنیا باشید می توانید به کمک  انجمنتان بیائید و آن را سرشار از ایده های خودتان و درجهت منافع خودتان کنید.

 

پژوهش و انتشارات حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی درکنار تعدادی افراد موثر و جدی که به دور از هیاهو کار خودشان را پیش می برند و باید خدمتشان عرض کنم که از چشمان تیزبین دانشجویان و نیز اهل حرفه دور نمی مانند، بسیاری از مشکلاتی را که آموزش با خود حمل می کند به این دو حوزه هم سرایت می دهد. برای نویسندگان و پژوهشگران حوزه هم آرزوی موفقیتهای روز افزون داریم.

 

در پایان می رسیم به مطبوعات حوزه که از مجلات علمی پژوهشی جدایشان می کنم. لیزنا، عطف و شناسه در سالهای گذشته فراز و نشیبهایی را پشت سر گذاشته اند و ابراز امیدواری می کنم که بتوانند با جدیت ادامه دهند و سال 1394 برای همه آنها سال خوبی باشد. ببخشید که برای خودمان هم دارم آرزوی موفقیت می کنم، ولی از صمیم دل می گویم که این موفقیتی که آرزو کردم، موفقیت در به دست آوردن رضایت شما است. امیدوارم سالی پر از ارتباطهای خوب و شیرین با خوانندگان خود داشته باشیم و بتوانیم  قدمهایی هر چند کوچک در خدمت منافع یکایک کتابداران و اساتید و دانشجویان حوزه اطلاعات داشته باشیم.

 

 باز هم سال نو را به شما تبریک می گویم و آرزوی سالی پربار و همراه با موفقیت و سلامتی برای یکایک شما عزیزان داریم.

 

عمرانی، ابراهیم. «یادآوریهایی برای آغاز سال نو». سخن هفته لیزنا، شماره ۲۲7. 10 فروردین 1394.

برچسب ها :
رحیم پور-کتابدار
|
Iran
|
1394/01/15 - 13:41
0
1
با سلام به آقای عمرانی منزلت اجتماعی افراد به خوبی و راستی و صحت کار است نه تقلب و کلاه گذاری از طریق فروش پایان نامه و تحقیقات افرادی که در طول سال خود را به زحمت می اندازند. برای جلوگیری از این روند کلاه گذاری خود اساتید و مسئولین دانشگاه مقصرند که با دانشجویان خاطی برخورد نمی شود اگر پایان نامه ی رونویسی یا دگرنویسی افراد با موضوع مشابه یا تکراری نمی پذیرفتند چنین اتفاقی رخ نمی دهد یا کمتر پیش می آمد لذا در دفاعیه ی دانشجو استاد ناظر مسئول است و قبل از آن استاد راهنما که موضوع پایان نامه را در سیستم رایانه از طریق اینترنت و پایان نامه های ثبتی دانشگاههای کشوربررسی و موضوع تکراری پایان نامه دانشجو نپذیرد./.
سهيلا- كتابدار
|
Iran
|
1394/01/11 - 09:06
2
0
با سلام به شما آقاي عمراني اميدوارم سالي مملو از آرامش و آسايش براي همه مردم باشد . همانطور كه اشاره كرديد هركس خودش به خودش و حرفه اش منزلت اجتماعي مي دهد . بنده به عنوان يك كتابدار بايد اين منزلت را با كارهايي كه انجام مي دهم با اخلاق حرفه اي براي رشته ايجاد كنم كه من فكر ميكنم متاسفانه بايد بگويم ما كتابداران از آن غافل هستيم . يك كتابدار مي تواند توانش را در همه زمينه ها نشان دهد بنده به عنوان يك كتابدار در سازماني كه شاغل هستم يك مسئول ورزش و مسئول بانوان آن سازمان و هستم پس گوي و ميدان هست تو بايد درست راهبري كني تا در اين ميدان به نتايج درست برسي و در كنار اين ميدان ها منزلت اجتماعيت را به عنوان يك كتابدار نشان دهي .
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: