کد خبر: 20804
تاریخ انتشار: دوشنبه, 02 شهریور 1394 - 08:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

کرامت بالاتر از معیشت: کارنامه سال اول دبیر کل نهاد

سید ابراهیم عمرانی
کرامت بالاتر از معیشت: کارنامه سال اول دبیر کل نهاد

 

لیزنا، سید ابراهیم عمرانی، سردبیر: بدون تعارف بگویم، منِ لیزنا هرگز خودم را وابسته به اشخاص و افراد نکرده ام. همواره عملکرد برایمان مهم بوده؛ عملکرد مدیران کتابداری کشور در رابطه با حدود مسئولیتشان، هدف بوده و در اینجا هم  به عرض می رسانم که اگر در این یک سال یادداشتهای ما هیچ فاز منفی درباره عملکردهای تیم جدید نهاد نداشته (حتی اگر نظرات مخالف منتشر شده)، نتیجه رصد کردن دائمی و ارزیابی عملکرد تیم نهاد توسط تیم لیزنا بوده، هر چند برخورد ما به مذاق عده قلیلی خوش نیامده است. لیزنا همواره بر استقلال خود تاکید دارد و از نقد عملکردها رویگردان نبوده و نیست و در تقدیر از کارهای درست هم به همان اندازه جدی است. نظرهای منتشر شده خوانندگان نظر لیزنا نیست؛ با اینهمه لیزنا با انتشار آن قصد دارد مدیران نظرات موافق و  مخالف را ببینند و بشنوند که بتوانند در تصمیم گیری از آنها استفاده کنند.

 

در یک سال و سه ماه گذشته ما شاهد تاثیر کارکرد مجموعه نهاد و در رأس آن دبیر کل محترم بر تغییر تدریجی نظرات کتابداران از منفی و بی تفاوت به طرف مثبت بودیم. تایید عملکردها از مجموعه نهاد از طریق بازخورد کتابداران را زیر نگاه داشتیم  و کتابداران را بهترین داوران و ارزیابان این موضوع می شناسیم. حتی زمانی که می نویسند خوب این حقوق که حقمان بود، حالا بیشتر از این چه کار برایمان می کنید؟ ممکن بود برخی از دوستان که می دانستند همین میزان افزایش با چه مرارتی تأمین شده برنجند، و به ما خرده بگیرند که لیزنا آب به آسیاب  کسانی می ریزد که باعث همه این آسیبها بوده اند، ولی بهتر این بود که این حرفها هم به قضاوت عموم گذاشته شود و فرد متوقع پاسخ خود را به جای دبیر کل و همکاران ستاد از همکاران کتابدارشان دریافت کند که چنین نیز اتفاق افتاد و حساسیت خوبی در دفاع از دستاوردها ایجاد کرد.

 

من در یادداشتهای سال گذشته ام، بیش از همه ی چهار سال پیش از آن، با کتابداران کتابخانه های عمومی صحبت کردم و همدلی کردم و در ضمن به ایشان یادآوری کردم که دبیرکلی آمده که آستین بالا زده و دارد کار می کند. او اگر کمکی  از دستش بر می آمد تا جائیکه در این مدت کوتاه امکان داشت به کتابداران عرضه کرده و به عنوان یک کتابدار قدیمی به دوستان خودم نوشتم، حالا نوبت شماست و در این مطلب خیلی هم جدی بوده و هستم. از کتابداران کمک خواسته بودم و یادآوری کردم که مجموعه کل نهاد دارد وارد یک مرحله دیگر می شود، مرحله توسعه خدمت به مخاطبان، و به کمک آنها نیاز است.

 

حال ببینیم کتابداران خود در مورد  کارهای ۱۵ ماه اول خدمت دبیرکل در نهاد  کتابخانه های عمومی کشور  چه نظری دارند؟

در پاسخ به نظرسنجی لیزنا، جمعا ۸۷۴ نظر تا ظهر روز پنجشنبه ۲۹/۵/۱۳۹۴ ثبت شده که ۶۳۱ نظر آن تا ظهر روز پنجشنبه  ۲۲/۵/۱۳۹۲ ثبت شده بود. یعنی ۷۲% نظرات در ۳ روز اول. نظرات به محض ورود به سیستم یکی یکی بررسی می شد که شرایطی را که در لیزنا گذاشته بودیم رعایت کرده باشند که گاهی خیلی تصمیم گیری سخت می شد به ویژه در تمجیدهای تنها که می خواستیم منتشر و محاسبه نکنیم که آخرش منتشر نکردیم ولی محاسبه کردیم، البته تمجیدهایی مانند "دمت گرم مختار پور"، داشتیم که فقط همین یک جمله بود که این هم منتشر نشد ولی محاسبه شد. دوستان عزیزم، قبلا همه از شما گله کرده بودیم، باز هم عده ای از شما زیر این نظر سنجی بجای اینکه بنویسند کدام حرکت دبیرکل برایشان مهمتر بوده (مثبت یا منفی)، باز هم رفته بودند سراغ  تقاضاهای تکراری و گلایه های شخصی که بارها مطرح شده اند؛ این نظرها منتشر نشد ولی در استخراج نکات برجسته در نظرات دوستان تا جائیکه حرفی برای گفتن در آن بود و بر نکته ای تاکیدِ درست شده بود (مثبت یا منفی)، در تحلیل محاسبه شد.

 

موضوعات زیر رده بندیِ بنده است. من هر نکته یا اشاره ای در هر نظری بود و با هر شیوه ای که نویسندگان نوشته بودند را ثبت کردم و بعد همه اینها را به دقت زیر موضوع های زیر جای دادم و بعد آن نکته نظرها را شمردم و در صد گرفتم و در جدول زیر گذاشتم:

 

موضوع

درصد

موضوع

درصد

کرامت . منزلت

30.61%

اصلاح ساعات کار

8.84%

معیشت

26.53%

پرهیز از آمار سازی

8.16%

قدردانی

19.72%

حذف برنامه های نمایشی

5.44%

ارتقاء فردی و ترویج خواندن کتابداران

14.28%

جلوگیری از اسراف

4.76%

ارتباط بی واسطه

12.24%

استفاده از متخصص

4.08%

امنیت روانی و رضایت شغلی

10.88%

خرد جمعی

3.40%

خصایل فردی دبیر کل

10.88%

اصلاح احکام

3.40%

ایجاد انگیزه

10.88%

اقدامات رفاهی و مرخصی زایمان

2.04%

مجموعه سازی

12.24%

آزمون 91 و 283 نفر

2.04%

اصلاحات اداری

12.24%

کارگاههای آموزشی برگزار شده

1.36%

نیم درصد شهرداریها

10.20%

توجه به مخاطبان کودک و نوجوان

0.68%

 

در نظرات خوانندگان (برخی بیش از یک بار یا در چند قسمت نظر گذاشته اند که محاسبه نشده است) بنده یکایک این نظرات را بر اساس نکته هایی که در آنها طرح و قدردانی یا نقد شده، تجزیه کردم که در مجموع به 2434 نکته نظر گفته شده در 874 نظر برخوردم (متوسط حدود سه نکته در هر نظر) که از این تعداد 1575 نکته قدردانی از زحمات دبیر کل ذکر شده و 859 نکته دیگر بیشتر پیشنهادها و انتقادات است که در جدول بعد خودتان قضاوت خواهید کرد که  قریب به اتفاق آنها، پیشنهاد است ولی انتقاد هم کما بیش وجود دارد.

 

منزلت بالاتر از معیشت: جدول بالا برای من جای قدردانی از همکاران کتابدار را دارد که همکاران خودشان را نزد دبیر کل روسفید کردند. از ابتدا تا انتهای محاسبۀ من در هیچ زمانی معیشت از کرامت و منزلت پیشی نگرفت لیکن همواره بزرگترین تعقیب کننده بود. در  30% از نظرها از اینکه فضیلت و کرامت کتابداران ارج نهاده شده و منزلت اجتماعی کتابداران قدر دانسته شده،  قدردانی کرده اند و  26% از نظرات از اینکه در وضع معیشت ایشان تحول ایجاد شده؛ تشکر کرده اند.

 

قدردانی و خصوصیتهای فردی: در 20% از نظرات قدردانی بطور عام انجام شده و نظر در مورد یک کار خاص داده نشده و در واقع بابت همه چیزهایی که اتفاق افتاده تشکر و قدردانی کرده اند.

 

در حدود 11% از نظرات هم از خصایل فردی دبیرکل تعریف و تمجید شده و گفته اند که قدردان رفتار و برخوردهای ایشان هستند که بخشی از آنها منتشر شده است. البته تذکری به دوستان عزیز کتابدار بدهم، قدردانی و تشکر بسیار لازم است. باید شخص بداند که زحماتش فهمیده می شود تا  انگیزه بیشتری برای تلاش مضاعف داشته باشد ولی همین تشکر برای آن کس که کار می کند کافی است و فکر نمی کنم ایشان راضی باشند با القاب اغراق آمیز خطاب شوند، در مورد کاربرد برخی کلمات باید احتیاط کنید که تشکرتان تصنعی و کلیشه ای نشود. به یادتان می آورم برخورد امام خمینی (ره) را با مرحوم استاد فخر الدین حجازی در برنامه زنده تلویزیونی که از ایشان انتقاد کردند که این صفات چیست که برای من قائل می شوید و ....

 

ارتباط مستقیم با کتابداران: درمیان مواردی که در هر مجموعه برای کارکنان مهم است، این است که احساس کنند حرفشان به گوش بالاترین مسئول مجموعه می رسد. این امر ایجاد اعتماد و رضایت خاطر در کارکنان می کند و به آنها انگیزه می دهد و البته خطراتی هم دارد و آن اینکه توقعی هم خارج از توان اجرایی گفته شود و قابل انجام نباشد و بعد شخص همه جا نقل کند که به بالاترین مقام هم گفتم و برایم کاری نکرد. به هر حال این ارتباط مستقیم وقتی واقعی می شود، و از حد صندوقهای ارتباط مستقیم ورودی ادارت فراتر می رود، مسئولیت دو طرف چند برابر می شود، هم متقاضی و هم مدیر؛ و دبیر کلی که این امکان را ایجاد کرده، لابد ظرفیتش را هم داشته. در این شمارش در 12.5 % از نظرات از این رفتار  قدردانی کرده اند.

 

امنیت روانی کتابداران و ایجاد انگیزه: امنیت روانی و رضایت شغلی که در این یک سال ایجاد شده در 11% از نظرات آمده و نظر دهندگان  معتقدند که رفتار دبیر کل باعث ایجاد انگیزه در کتابداران شده که این موضوع هم در 11% از نظرات مشاهده شده است که اگر این دو را مقوله هایی واحد و نزدیک به هم بدانیم، جمعا در 22% از نظرات به آن اشاره و بابت آن قدردانی شده است.

 

ترویج خواندن در کتابداران و ارتقاء آنها: در 14.5%  از نظرات از نشستهای کتابخوان و سایر برنامه های دبیرکل برای ارتقاء سطح مطالعه کتابداران قدردانی شده است که به نظرم آمار خوب و امیدوار کننده ای است.

 

مجموعه سازی: کتابداران درست پیمان هر جا باشند نشان می دهند که دلشان در درجه اول برای مخاطبشان و در درجه بعد برای حیف و میل شدن بودجه می سوزد. این موضوع را در مجموعه سازی می توانید ببینید که 12.5% ازکتابداران کارهای مرتبط با مجموعه سازی دبیر کل را مثبت ارزیابی کرده اند. در جدول دوم هم مجموعه و مجموعه سازی یکی از دغدغه های کتابداران است و تقاضاهای گوناگونی برای بهبود مجموعه کتابخانه هایشان به زبان آورده اند.

 

0.5% شهرداریها: حدود10% از دوستان در نظرات اعلام شده از زنده کردن نیم درصد  بودجه شهرداریها برای مصارف کتابخانه های عمومی از دبیر کل تشکر و قدردانی کرده اند.

 

تغییرات در مدیریتها: من همه آنچه را تقدیر و تشکر از دبیر کل برای  تغییر درمدیریتها بوده در موضوع اصلاحات اداری رده بندی کردم که بخش اصلی آن درباره تغییر روسای شهرستانها است. هر آنچه که در همین موضوع به عنوان نقد در باره مدیرانی که دوستشان ندارند نوشته اند در جدول 2 و در موضوع تقاضاهای تغییرات مدیران شهرستان ثبت کرده ام. در این بخش  12.5% از اصلاحات راضی هستند و اگر فقط بخواهیم تقدیر از تغییرات مدیران را بیاوریم دقیقا 11% قدردانی از تغییرات صحیح دبیر کل در کارنامه داریم و در میان نقدها و پیشنهادها هم متقابلا 11% به دبیر کل نقد کرده اند که چرا مدیران شهرستانها را تغییر نمی دهد، البته اگر در میان انتقادات و پیشنهادها نظرهای درباره اینکه انتخاب روسای شهرستانها را به کتابداران واگذار کنید و نظرهایی که از تغییرات ستادی انتقاد کرده اند اضافه کنیم، وزنه انتقادات و پیشنهادات در این مورد خاص سنگینتر می شود و به 18% می رسد.

 

پرهیز از آمار سازی و کارهای نمایشی: ظاهرا بخش زیادی از کتابداران از دست کارهای اجباری، غیرخلاقانه و نمایشی در کتابخانه به جان آمده بوده و در دو سال گذشته هر جا تریبونی به دست می آورند آن را فریاد می زنند. از کارهای طراحی شده بصورت یکنواخت و ضد خلاقانه در همه کشور که فقط آمارها را بالا ببرد و جلوگیری از هر گونه کار فردی و خلاقانه  که منجر به راه افتادن کار یک دانش آموز یا عضو می شود باید پرهیز می کردند و اگر می خواستند کمکی به عضو کتابخانه بکنند، بایستی با پنهانکاری کامل کار یک مخاطب را راه بیندازند. تقدیر از این دو مسئله، یعنی پرهیز از آمار سازی در 8.16% و پرهیز ازکارهای نمایشی در 5.44%  نظر آمده که جمعا در نزدیک به 14% از نظرات منعکس شده است.

 

استفاده از خرد جمعی و تخصص: این دو موضوع هم که جداگانه شمارش شده، در قدردانی از دبیر کل منعکس شده که  مشورت گرفتن از متخصصان و نیز بکار گرفتن متخصصان هر دو از کارهای مثبت دبیرکل در این مدتذکر شده است. برای این دو موضوع جمعا در 7.5% از نظرات از دبیر کل تقدیر به عمل آمده است.

 

جلوگیری از اسراف: صرف هزینه های گزاف در مدیریتهای گذشته در حالی که نه کتاب درست و حسابی خریده می شد و نه حقوق مکفی به کتابداران پرداخت می شد علامت سوالهای بسیاری را در ذهن کسانی که ذره ای حساسیت دارند، نقش کرده است. انعکاس این موضوع که دبیر کل در این مورد هم نهایت تلاش خود را انجام داده که این وجوه درست هزینه شوند در حدود 5% از نظرات دوستان آمده است.

 

تقاضاها و انتقادها (جدول 2): از میان نظرات ارسال شده نظرهایی که فقط پیشنهاد یا انتقادی طرح شده و در آن قدردانی بصورت مشخص نداشته ، تنها 0.018% (هیجده صدم درصد)  است که در آن هم نظر دهنده حتی اگر مخالف مجموعه فعلی نهاد بوده نتوانسته چشم و گوش بر نظرات دیگران ببندد و بسیار دوستانه و مودب نظر خود را گفته اند.      

 

   

موضوع

درصد

موضوع

درصد

انتقاد از تغییر ندادن روسای شهرستان

10.9

کار بیشتر روی نرم افزار  سامان

0.7

باز هم بالا بردن حقوق و مسایل رفاهی و وام

5.44

قرارداد با صدا و سیما و ارتقاء فرهنگ

0.7

استخدام رسمی و کلا تبدیل وضعیت

5.44

شایسته سالاری برقرار شود

0.7

باز هم بهتر شدن مجموعه سازی

4.76

درجه بندی مجدد کتابخانه ها انجام شود

0.7

انتقاد از انتخاب مدیران ستادی و مدیران کل

4.76

خدمت کتابدار نزدیک محل سکونت

0.7

تقاضای آموزش و دوره های آموزشی

4.08

راه اندازی عملی خانه کتابدار

0.7

نشریات به کتابخانه ها نمی رسد

3.4

حق مهد برای روستائیها

0.7

سوابق بیمه را درست کنید

3.4

تقاضای کار فارغ التحصیلان بیکار

0.7

چارت (نمی دانم دقیقا منظورشان جیست)

2.72

تربیت نیرو از بدنه نهاد برای مدیریتها

0.7

انتخاب مدیر توسط کتابداران همان شهرستان

2.72

تبدیل وضعیت احکام روستائیها

0.7

انتقاد از نحوه پاسخگویی نیروهای ستادی

2.72

مرخصی زایمان برای روستائیها

0.7

تقاضای تعطیلی پنجشنبه ها

2.72

تقاضای بیمه تکمیلی

0.7

پیگیری هزینه های آب و برق رایگان کتابخانه

2.04

بازگرداندن طرح کتاب من

0.7

بالا بردن بازده کتابخانه ها و جذب مخاطب

2.04

ایجاد نظام یکپارچه حقوقی

0.7

کار بیشتر روی کرامت کتابداران

1.36

ایجاد نظام ارزیابی

0.7

حق مسئولیت رئیس کتابخانه

1.36

ایجاد کانون ادبی

0.7

اجازه خلاقیتهای فردی داده و ارج گذاشته شود

1.36

امنیت شغلی نداریم

0.7

رئیس اداره هم انتقاد از نداشتن اختیار کامل دارد

1.36

ارسال مواد برای نابینایان

0.7

نظام توزیع نیروی انسانی را درست کنید

0.7

تعطیل نشدن 5شنبه برای تک شیفت

0.7

مسایل کتابخانه های عمومی موضوع پایان نامه

0.7

بالا نبودن بازده

0.7

معماری و تجهیزات کتابخانه برای کودکان

0.7

طرحهای نیمه کاری قبلی تمام شود

0.7

 

مشکل مدیران شهرستانها: پیشتر اشاره ای کردم که بالاترین انتقاد درباره روسای شهرستانها است که اغلب می نویسند اینها سالهای زیادی آنجا بوده اند و بهتر است لباسی نو به تن شهرستانها پوشانده شود که در برابر، تقریبا همین مقدار هم از تغییرات مناسب در شهرستانها قدردانی کرده اند.

 

بالا بردن حقوق و مزایا متوقف نشود:در برابر طیف وسیع 26% قدردانی از بالا رفتن حقوق 5.44% هم تقاضا کرده اند که این روند متوقف نشود و باز هم بهبود حقوق و وضعیت معیشتشان در نظر و حتی اولویت باشد.

 

تبدیل وضعیت و احکام: تبدیل وضعیت، اصلاح احکام، و سوابق بیمه و بیمه تکمیلی ازخواسته هایی است که در 10.5% از تقاضاهای کتابداران به چشم می خورد.

 

مجموعه سازی: در نزدیک 5% بحث عمومی مجموعه ها و تقاضای نشریات هم در 3.5% از نظرات انعکاس داشته است و نشان از نگرانی کتابداران برای بهبود مجموعه ها دارد که مخاطب را با لبخند بدرقه کنند.

 

سایر تقاضا ها هم تا جائیکه در توان بنده بود استخراج و یادآوری شده ولی از نظر کمی قابل بررسی نیستند و با اینهمه به عنوان یک تقاضا یا پیشنهاد در این یادداشت به ذکر آنها بسنده شد. فقط به این اشاره می کنم که در این نظرسنجی تعدادی از مدیران شهرستانها هم و از نگاه مدیریتی نکاتی را پاسخ داده یا تقاضا کرده بودند که سعی شد در همین بخش آورده شوند ولی چون تعداد آنها محدود بود، بحثی روی آن امکان پذیر نبود.

 

آخرین نکته ای که باید عرض کنم، این است که خوشبختانه در زیر این نظر سنجی هیچ نظری وارد نشد که  لیزنا مجبور شود به علت لحن دور از ادب آن، توهین، تهمت و چنین برخوردهایی آن را اصلاح کند یا حذف نماید و از نمایش دادن آن پرهیز کند  و این نشان از بلوغی است که در مخاطبان دیده می شود. همانطور که گفتم بیش از نیمی از نظرات نکات تذکر داده شده لیزنا را رعایت نکرده اند که منتشر نشده اند. تنها نکته ای را که دوستان لیزنا با من صحبت می کردند و به آن اشاره می کردند این بود که آنانکه قدردانی می کنند، و دعا می کنند، و از کارهای خوب دبیر کل می نویسند، چه حاجت به اسم مستعار دارند، که بنده به دوستان لیزنا گفتم این را هم به دوستان کتابدار عرض می کنم که درباره آن فکر کنند. واقعا چرا وقتی دارید از یک عملکرد مثبت دفاع می کنید، با نام مستعار این کار را انجام می دهید؟

 

جمع بندی:

نمره دبیر کل اگر من تصحیح کننده اوراق امتحانی باشم از دوره اول خدمتشان در این پست A++ یا همان بیست خودمان  است و معلمها همه این تجربه را دارند که دانشجویی که در نیمسال اول با نمرات بالا کارش را به پایان می رساند انتظار  از خودش را خیلی بالا می برد. استادان به یکدیگر معرفیش می کنند و در ضمن منتظرند که گذر این دانشجو به آنها هم بخورد و در درسهای دیگر و در سالهای بالاتر هم او را محک بزنند و آرزو داشته باشند که در نهایت یک فرد موثر دیگر به مجموعه حرفه اضافه خواهد شد.

 

 

باز هم تجربه معلمی می گوید که کلاس اول خیلی سخت است و اگر قدم را محکم برداشتید، شانس اینکه تا آخر موفق بروید را برای خودتان خیلی زیاد می کنید و این همراهی که من در این مدت و در این نظر سنجی از کتابداران می بینم مسئولیت آنها را هم هر روز دارد زیادتر می کند. بهانه ها دارد گرفته می شود و نوبت کار فرا می رسد. حالا دوستان من، کتابداران عزیز باید به دبیر کل نشان دهند که کار خودشان را خوب بلدند و در تحولات آینده سهم بزرگی از کار را برعهده بگیرند.

 

 

آرام آرام نوبت مخاطبان کتابخانه های عمومی رسیده است. باید دست به دست هم بدهید و عقلها را روی هم و تجربه ها را به اشتراک بگذارید تا  مخاطبی را که به دلایل مختلف از کتابخانه ها بریده، به کتابخانه بازگردانید. چه قدیمی ترها که اهل خواندن بودند و بسیاریشان تا جائیکه من می شنوم، به علت حذف بسیاری از منابع مورد علاقه شان از مجموعه ها با ما کتابداران قهر کرده اند و می گویند کتابهای به درد بخور را از مجموعه جمع کرده اند و چه نسل پیامک خوانی که ترجیح می دهد آنچه می خواند در حد یک پست بیشتر نباشد چون همه چیز را به فوریت و کوتاه می خواهد. در همه کارهایش عجله دارد. یکشبه می خواهد راه چند ساله  طی کند و در خواندن هم ترجیح می دهد در چند ثانیه متن را تا آخر بخواند. پیامک خوانان را چگونه باید کتابخوان کرد والله اعلم، ولی باید همه عقل و تجربه را وسط بگذارند و از تجربه های جدید اون ور آب هم استفاده کنند، بلکه به راه حلی ملی و بومی برسیم.

 

 

در پایان فقط یک جمله برای دبیر کل گرامی می نویسم: خدا قوت برادر، امیدوارم در مراحل بعدی هم همین اندازه موفق عمل کنید و این بار نه از من کم بضاعت که از کتابداران کتابخانه های عمومی کشور و از مردم اهل فرهنگ کشور نمره قبولی بسیار خوب دریافت کنید.

 

عمرانی، ابراهیم. «کرامت بالاتر از معیشت: کارنامه سال اول دبیر کل نهاد». سخن هفته لیزنا، شماره ۲۴8. 2 شهریور ۱۳۹۴.

برچسب ها :
مسئول کتابخانه
|
iran
|
1394/06/16 - 16:54
0
7
پیرو سخنان همکار تبریزی باید عرض کنم باتوجه به خصلت قانون گریزی بعضی افراد کاملاً طبیعی است مجری قانون همیشه بد جلوه خواهد کرد و از آنجایی که مسئولین هم چون مجری قوانین و دستور العملهای ارسالی از نهاد بوده و زمانیکه اجرای قوانین به مذاق بعضی کتابداران خوش نیاید عدم اجرای قوانین و دستورات را به پای جلاد بودن مسئولین میگذارندهمکار ان محترم کتابدار بیایید کمی هم با خود و خدای خود روراست بوده و به حلال بودن حقوقی را که میگیریم بیاندیشیم آن دسته از همکارانی که تعهد کاری ندارند و فقط منتظر تمام شدن ساعات کاری شان در کتابخانه هستند و تا مسئول از آنها کاری را نخواهد روزها و هفته ها بیکار و سرگرم بازی با اینترنت میشوند مسلم است از برخورد و پی گیری های مسئول همیشه شاکی خواهند شد و تمام کاسه کوزه ها رو بر سر مسئولین خواهند شکست. توجه داشته باشید مسئولین همان کتابدارانی هستند که در سایه عملکرد ،شایستگی و دلسوزی که برای کتابخانه و مطالعه و ارباب رجوع دارند بعنوان مسئول انتخاب شده اند هرچند برای خدمت به مردم فرقی نمیکند مسئول باشی یا کتابدار .
کتابدار
|
iran
|
1394/06/16 - 07:52
0
5
دبیرکل محترم تغییر وتحولات گرانبهایی که در کتابخانه ها کرده اید جای ارج وسپاس گذاری دارد . بالا بردن کرامت کتابداران ، ایجاد بهداشت روانی در کتابخانه ها ، تدبیر جهت بالا بردن مطالعه مفید و غیره ..... از جمله کارهایی است که برای همکاران مثل یک رویا بود .
خدا قوت انسان گرانمایه، اجرتان با خدا باشد .
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/15 - 08:25
0
3
سلام
با تشکر از زحمات گرانقدر دبیر کل جناب آقای علیرضا مختار پور.
ماندانا کاظمی سنگدهی
|
Iran
|
1394/06/08 - 14:23
3
10
با سلام خدمت آقای عمرانی . خسته نباشید. خدا قوت. من 9 سال سابقه ی کار دارم و پس از ورود آقای مختارپور به نهاد کتابخانه ها * توانستم احساس واقعی کرامت و ارج نهادن به کتابداران را تجربه کنم. همیشه دعای من بدرقه ی راه آقای مختار پور خواهد بود. به خودم می بالم که دبیر کلی همانند ایشان سکان هدایت نهاد را به دست گرفته است و صادقانه قدردان زحمات خالصانه و خداپسندانه ی ایشان هستم. خدا حفظشان کند. آمین.
منوچهر سلطانی ارومیه
|
Iran
|
1394/06/05 - 13:32
3
15
با عرض ادب به خدمت پدردلسوز کتابدار.سفر لقمان حکیم با فرزند خود وآماده کردن مرکب رابهتر از هر کسی می دانیدو شنیده اید. آخر حکایت را به عرض می رسانم.
لقمان حکیم به فرزند خود گفت: حقيقت را در عمل ديدي، اكنون بدان كه هيچگاه خشنودي تمام مردم و بستن زبان آنها امكان پذير نيست؛ پس خشنودي خداوند و رضاي وجدان را مد نظر قرار ده.ای پدر عزیز کتابداران رضا وخشنودی تمامی مردم امکان پذیر نیست.رضای خداوند برای شما کافی است. خداوند از شما راضی باشد.اجرکم عندا...
پاسخ ها
کتابدار آذری
| Iran |
1394/06/07 - 21:24
با سلام شما وقتی در مورد چیزی قضاوت می کنید یک روی سکه را می بینید بله آمدن آقای مختارپور خوب بود اما به نفع همه نه به نفع آنهایی که خوب بلد بودند چطور به نرخ روز رفتار کندد و حالا بلدتر شده اند یک بخشنامه می آید بخشنامه عمل می شود اما نه برای همه همیشه یک جای این بخشنامه لنگ است نمی دانم شاید هنوز بخشنامه نویسیمان خوب نیست یا همیشه یک سوراخ پیدا می شود که عده ای سوء استفاده کنند. این بخشنامه ها چطور برای همه فرستاده نمی شود حق 30 درصد چه شد اصلا بشود انصاف نیست یکی عضویت بالایی می گیرد چون در منطقه مرفه کتابدار است و هیچ دغدغه ایی بابت رفت و آمد به سرکار هم ندارد
کتابدار شکاک
|
Iran
|
1394/06/05 - 12:31
1
6
لطفا در جواب مخالف
من با مخالف مخالفم و فکر کنم به شدتی که می گه نیست و من خودم کامنت موافق با بسیاری 5 تا از کارهای خوب آقای مختار پور گذاشته بودم ولی واقعا فکر نمی کنین خیلی هم یه جاهایی بیراه نمی گه و روابط عمومیها هم تاثیر دارن و میان کامنت میگذارن و جهت میدن.
بعدش شما که نوشتی باد به بیرق را کاری نداری واقعا میخوای اگه به هر علتی آقای مختار پور بی خیال شد و همین قسمت که کتابدارا حقوقشون خوب شه و داد و فریاد نکند را انجام بده ولی کارهای دیگری که به قول خودتون ماموریت اصلیش هست نکنه میخوای بر علیه نهاد و دبیر کل بنویسی؟ جدی این کار را می کنید؟ راستش اعتمادم کلا از مملکت رفته، شاید یک بار تو مملکت ما هم یه آدم اینجوری پیدا شه، خدا کنه ببینیم تا آخرش هستید
کتابداران زرند
|
Iran
|
1394/06/04 - 16:32
0
6
با سلام خدمت جناب آقای عمرانی
از اینکه شما همشهری فهیم ما که جمع بندی فوق العاده و خاص را در مورد دبیرکل عزیز ارائه دادید سپاسگزارم .مطمنا اکثرا همکاران کتابدار از این نظر سنجی اصلا خبر نداشتند کاش این نظر سنجی در سامان گذاشته تا نمره دبیرک عزیز 100 میشد
کتابدار آذر
|
Iran
|
1394/06/04 - 15:13
4
18
با سلام
ممنون از تحلیل خوبتان آقای عمرانی
لطفا در مورد عملکرد روسای شهرستان یک نظر سنجی بگذارید .بعضی ازروسای شهرستان امانت دادن کتاب را هم بلد نیستند
پاسخ ها
ک مثل کتابدار
| Iran |
1394/06/23 - 12:31
با نظر کتابدار آذز موافقم یک نظر سنجی درباره روسای ادارت بگذارید تا حقیقت امر معلوم شود
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/04 - 10:52
1
15
باسلام
دبیرکل عزیزودوست داشتنی ماهمیشه نمره اش بیست است دراین مدت 14ماه به اندازه چندسال قبل کارکرده است وفعلا راه درازو طولانی درپیش داریم یک شبه نمیشه ره صدساله رو رفت .اگر مسئولان قبلی نیمی ازوجدان کاری این دوره داشتندوبه فکر وضیعت وکرامت کتابداران بودنداکنون کتابداران خیلی جلوتر بودنداماجناب مختارپوربه کتابداران عزت واحترام وکرامت دادندوهمیشه در دل کتابداران خواهندماند.اماای کاش دراین نظرسنجی هم برای انتقالی کتابداران غیربومی هم فکری می کردندتاماهم به آغوش گرم خانوادهایمان بعدازسالهابرمی گشتیم..
پاسخ ها
کتابدار
| iran |
1394/06/05 - 08:57
دوست عزیز شما طوری حرف میزنید انگار شما رو به اسارت گرفتند.
علي
|
Iran
|
1394/06/04 - 10:40
17
6
باسلام وخداقوت
آقاي عمراني فك ميكنم منظور از چارت ، همان چارت سازمانيس . كه متاسفانه در تعداد زيادي از شهرستانها وجود نداره. بنده به عنوان يك كتابدار، سنگيني باري كه روي دوش مدير شهرستانم هس رو كاملا حس ميكنم.ايشون هم رئيس شهرستانن ، هم كتابدارن يك شيفت ، هم روابط عمومي ، هم خدماتي و.... از صميم قلب بهشون خسته نباشيد ميگم.....
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/06/08 - 08:29
باسلام
فکر می کنم که شما خیلی شانس آوردین که همچین رئیس اداره ای دارید رئیس اداره ما که همه وظایفش روی دوش ماست مرخصی نمیره اما روزی دو تا سه ساعت مرخصی ساعتیه همه کارا از کتابخانه و آمار و ارزیابی و اتوماسیون حتی شبکه دولت ،که خودم انجام می دم نمی دونم ایشون اصلا برای چی میان کتابخانه از توی خونه نظارت کنن دیگه ما همه ی کارارو براشون انجام می دیم.
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/04 - 10:38
0
13
باسلام وتشکر بهتربوداین نظرسنجی بصورت گسترده ازتمامی کتابداران انجام می شد.
یزد
|
iran
|
1394/06/04 - 09:31
2
8
نظرسنجی روش خوبی برای نظرات بود وهمچنان از دبیرکلمون بابت همه چیز ممنونیم.
هاجرمرادیان کتابدار
|
Iran
|
1394/06/04 - 09:18
1
8
با درود
بدين بهانه پرقدر، ناب ترين مراتب سپاس و احترام به پاس کوشش هاي بي دريغ حضرتعالي تشکر میکنیم این توجه شما به کتابداران وتجزیه وتحلیل نظراتشان بوسیله شما را ارج نهاده برای شما که به کتاب وکتابخانه وکتابداری ارزش قائلید درودمی فرستیم آرزوی سلامت وطول عمر برای شما دبیرکل عزیزمان جناب آقای مختار پور را داریم ,به خود میبالیم .که کتابدار هستیم واحساس بودن می کنیم با وجود شما پدر بزرگوار که همواره مایه دلگرمی وآرامش ما هستید . از خداوندمتعال برای شما دبیرکل عزیز و گرامی بهترینها را میخواهیم.
مخالف
|
United States
|
1394/06/03 - 22:04
19
8
شما تعریف و تمجید کنید و تحلیلهای من درآوردی برای حضرت آقا انجام بدهید و ستادیها و روابط عمومی هم بیایند کامنت دان شما را پر کنند . من مطمئن هستم که چیزی به شما نداده اند!!!؟
پاسخ ها
ک.ت.ا.ب.د.ا.ر
| Iran |
1394/06/08 - 15:25
چشمها را باید شست
جور دیگر، جور دیگر باید دید...
تبريز
|
Iran
|
1394/06/03 - 19:18
23
11
سلام طوري از روساي ادارات صحبت ميشود كه گويي جلادانند بر گذرگاه ها با كنده و ساطوري خون آلود ....،وقتي كتابدار شهرستان من درمورد باز كردن نامه محرمانه مورد سوال قرار مي گيرد و يا تذكر در مورد عدم استفاده از فيلتر شكن و درخواست رعايت ساعات حضور و خروج و برخورد مناسب با مراجعين ،صد البته كه بايد بيشتر از عملكرد روساي ادارات نارضايتي وجود داشته باشد،شايد يكي از علل عدم استقبال مسوولين ادارات در نظر سنجي برخورد دو گانه نهاد با كتابداران و مسئولين ستادي و شهرستاني باشد حتي در تماس هايي كه از طرف دبير كل با كاركنان نهاد گرفته مي شود اگر مخاطب ستادي و يا رئيس اداره شهرستان باشدتماس آقاي دبير كل فقط به سلامي و والسلام خلاصه ميشود ولي به دقت به درد دل كتابداران گوش جان سپرده اين عدالت است يا قضاوت يكسويه. .جناب آقاي عمراني عزيز توقع از جنابعالي بيش از اينهاست.
عيب مي جمله بگفتي هنرش نيز بگوي
نفي حكمت مكن از بهر دل عامي چند
البته چنانچه در پيام هاي پيش نيز گفته ام قصد جسارت به هيچيك از كتابداران را نداشته و ندارم.
خيرالامور اوسطها
پاسخ ها
زهیر
| iran |
1394/06/04 - 09:38
اگر اعتماد به رئیس باشد چرا باید در نامه محرمانه باز شود اگر فقط فکر منافع خود بودن نباشد چرا باید این اعمال انجام شود ، پس مشکل از بالا است پس سعی کنیم همه ما مثل دبیرکل عزیز صاف و صادق و کارهایمان برای رضای خدا باشد. باتشکر از دبیرکل جناب مختارپور
کتابدرارن زرندی
|
Iran
|
1394/06/03 - 16:04
0
20
سردبیرمحترم لیزنا آقای عمرانی ازشما بینهایت تشکر میکنیم این توجه شما به کتابداران وتجزیه وتحلیل نظراتشان بوسیله شما را ارج نهاده برای شما که به کتاب وکتابخانه وکتابداری ارزش قائلید درودمی فرستیم آرزوی سلامت وطول عمر برای شما ودبیرکل عزیزمان جناب آقای مختار پور را داریم از اینکه شما همشهری ما هستید به خود میبالیم . از خداوند برای شما و دبیرکل عزیز و گرامی بهترینها را میخواهیم.
لیلی محمدآبادی
|
Iran
|
1394/06/03 - 15:58
0
14
اجرکم عند الله
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/03 - 15:43
0
17
باسلام
سپاس از آقای عمرانی و خسته نباشید به آقای مختارپور، لطفاٌ عملکرد روسای شهرستانها را نیز ارزیابی نمائید
کتابدار همدان
|
Iran
|
1394/06/03 - 14:19
2
18
آقای مختارپور عزیز
سپاس... سپاس... سپاس.
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/03 - 13:52
1
15
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد محترم
ضمن تشکر و قدردانی از توجه و پیگیری شما بابت وضعیت و مشکلات کتابداران و ارزیابی دقیق و مدیرانه عملکرد مدیران و مسئولان از شما درخواست می کنم با توجه به تاثیر و حساسیت مستقیم اخبار لیزنا در دنیای کتابداری و کتابدارن این خبرنامه در حوزه های استانی نیز به طور مستقل فعالیت خود را گسترش دهد یعنی هر استان بتواند صفحه خاص خود را در لیزنا دنبال کند این امر به آن دلیل است که برخی از مدیران استانی نیز بهتر است توسط کارکنان آن منطقه مورد ارزیابی قرار بگیرند تا مدیران کل نظرات خود را در مورد مدیران استانی شان از دیدگاه کتابدارن بهتر بدانند درست است که همه اخبار استانی شاید جزئی تر از سایر سایتهای مرتبط در لیزنا قید می شود ولی توسعه استانی لیزنا می تواند گام بسیار موثر و سودمندی در شناساندن لیزنا به حد اقلی که از وجود این خبرنامه آگاه نیستند باشد و تریبونی باشد که هر کسی به راحتی در منطقه خود حرفش را از طریق لیزنا به گوش دیگران و مسئولان برساند.
آذربایجان غربی
|
Iran
|
1394/06/03 - 13:24
4
17
با سلام و عرض خسته نباشید به استاد عمرانی
ضمن تشکر فراوان از جمع بندی لیزنا
بااحترام به آقای مختار پور و سپاس از زحمات بی دریغشان ، خیلی خوشحالم که بیست گرفتن . همکارا قدر لحظه لحظه حرمتی که برایشان قائلید می دانند . بعد سالها کتابداران احساس بودن کردن .
عزت و ذلت دست خداست .
کتابدار شیرازی
|
iran
|
1394/06/03 - 13:16
3
18
لیزنا جان متشکرم.
دبیر کل محترم باز هم از شما متشکریم.
مینا
|
iran
|
1394/06/03 - 13:00
4
16
من هم سربلند از این که حفظ کرامت از ارتقای معیشت پیشی گرفته است. مرحبا همکاران بلند نظر من.
سه سال بعد
|
Iran
|
1394/06/03 - 12:56
6
6
لیزنا سه سال بعدت راهم خواهیم دید
کتابدار کرمان
|
Iran
|
1394/06/03 - 12:47
3
17
سردبیرمحترم لیزنا آقای عمرانی ازشما بینهایت تشکر میکنیم این توجه شما به کتابداران وتجزیه وتحلیل نظراتشان بوسیله شما را ارج نهاده برای شما که به کتاب وکتابخانه وکتابداری ارزش قائلید درودمی فرستیم آرزوی سلامت وطول عمر برای شما ودبیرکل عزیزمان جناب آقای مختار پور را داریم
کتابدارروستا
|
Iran
|
1394/06/03 - 12:44
3
17
با تشکر از لیزنا که حامی کتابداران است و بالاخص آقای ابراهیم عمرانی بزرگوار
و زند باد آقای مختارپور عزیز برای مدیریت عدالت گرایشان
کتابدارشاکر
|
Iran
|
1394/06/03 - 12:38
1
13
آقای عمرانی ازاینکه وقت گذاشته واین نظرسنجی راارزیابی کردید متشکریم
کتابدار همدان
|
Iran
|
1394/06/03 - 12:35
4
14
خسته نباشید مطمنا اکثرا همکاران کتابدار از این نظر سنجی اصلا خبر نداشتند کاش این نظر سنجی در سامان گذاشته میشد
کتابدار بلوچستان
|
iran
|
1394/06/03 - 12:34
0
9
با سلام وخسته نباشید خدمت دبیر کل محبوب ودوست داشتنی ما کتابداران رفیق وشفیق ومهربون ما منتظریم تا به دیار ما هم بیاید واز نزدیک دردل ما ورنجهای وکمبودهای مارا ببینید به امید دیار
کتابدار-آ.غ
|
iran
|
1394/06/03 - 11:17
3
9
باتشکرازسردبیرمحترم لیزنا
حسینی شعار
|
Iran
|
1394/06/02 - 17:36
3
37
باسلام
سپاسگزاریم که اینگونه بحث نظرسنجی را با اعداد و ارقام مشخص کردید و از اینکه دبیرکل ما نمره بیست گرفته اند بسیار خوشحالیم چرا که از نظر تمامی کتابداران فقط نمره 20 شایسته ایشان بود.
بسیار زیبا بود و لذت بردیم هم از نگارش شما و از نمره بیست دبیرکل عزیز
کتابدار
|
iran
|
1394/06/02 - 17:30
2
31
سلام
از جناب مختارپور تقاضا داریم برای سنجش میزان رضایت از روسای فعلی شهرستان که مسئول کتابخانه هم به حساب می آیند نظرسنجی مناسبی ترتیب دهند. شاید اینگونه کسانی که نیاز به صدای تازه و هوای تازه دارند بهتر قانع شوند.
مرسی از توجه شما
امیری خواه
|
Iran
|
1394/06/02 - 17:11
2
15
دغدغه مندی شما سرور گرامی بسیار مقدس است. دست مریزاد سید عزیز
کتابدار فارس
|
Iran
|
1394/06/02 - 16:23
2
17
عملکرد شما لیزنا جان خیلی عالی مثل عملکرد آقای مختار پور احسنت بر هر دو
حتی مدیران استانی هم که ایشان انتخاب کرده اند عالی است
از شما، دبیرکل، مدیر کل و همه تشکر
120210212110
|
Iran
|
1394/06/02 - 15:58
12
28
سلام اقای مختارپور
خبری از یادداشت های جدید توام با خبرهای خوش نیست؟چرا؟
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/02 - 12:15
2
38
باسلام وادب واحترام
بدون شک هرفردی برای خداورفاه حال پرسنل سازمانش قدمهای مثبت برداردخدای متعال هم کمکش خواهدکردودعای خیروافزایش انگیزه نیز مثمرثمرخواهدبودجناب مختارپورهم ازاین نظرنمونه هستند.کرامت وانسانیت رابه کتابداران بازگرداندندوهمیشه گوشی شنوابرای نظرات ومشکلات کتابداران دارندودرصددرفع مشکلات نیزهستندامازمانبراست وبایدصبورباشیم انشاالله به مرورزمان همه چیزدرست میشه.....
عدالت ونظارت ومدیریت جناب مختارپورقابل ستایش است
خداوندسلامتی وطول عمررابه این مردبزرگ عنایت کندانشاالله.
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/02 - 12:14
3
33
بسیار ممنونم از لیزنا
دلگرم بودیم به وجود نازنین آقای مختار پور
اکنون امیدوارتر هم شدیم
متشکرم
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/02 - 11:24
1
36
لیزنا جان سلام
ممنون و سپاسگزاریم که برای تمام کتابداران احترام قائل هسید
ان شاء الله به یاری خداوند مهربان و همت والای دبیر کل محترم شاهد تحول اساسی در جایگاه و پایگاه کتابداران و کتابخانه ها ی عمومی هستیم و به خودمان افتخار کنیم که در کنار آقای مختار پور در بهترین نهاد فرهنگی خدمت می کنیم
ان شاء الله
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/02 - 11:16
1
38
آقای عمرانی
سلام
بنده به نوبه ی خودم از حسن نیت جنابعالی درباره کتابداران تشکر می کنیم که وقت گرانبهایتان را صرف این نظر سنجی کردید
و نتیجه ی آنرا بسیار دقیق و سنجیده بررسی کرده اید و تلاش های دبیر کل عزیز برای ما کتابداران مایه ی افتخار و دل گرمی است
خداوند طول عمر با عزت به جنابعالی و دبیر کل تلاشگرمان عطا فرمایند
درود بر انسانیت این دو بزرگوار
کتابدار البرزی
|
iran
|
1394/06/02 - 10:26
2
35
باسلام
جمع بندی فوق العاده و خاصی در مورد عملکرد جناب اقای مختارپور پدر کتابداران ارائه نمودید.به لطف الهی دبیر کل عزیز با مطالعه این نظرات انگیزه کاری دوچندانی خواهند یافت و با حمایت بیشتر کتابداران در نزد باریتعالی از ارزش والاتری برخوردار خواهند بود.انشاالله
کتابدا ر
|
Iran
|
1394/06/02 - 09:36
3
38
جمع بندی فوق العاده ای بود.ممنون
کتابدار اصفهان
|
iran
|
1394/06/02 - 09:27
4
51
با تشکر از لیزنا بخاطر ارایه آمارو اطلاعات مستدل و دقیق,امیدوارم همگی در شغل و جایگاهمان آقای مختار پور را الگو قرار دهیم و از منش و رفتار ایشان درس بگیریم و نیروهای باشیم که لایق این همه لطف ایشان باشیم.
با وجود آقای مختار پور در این سمت به آینده ای بهتر در حیطه شغلیمان امیدواریم.
کریمی
|
Iran
|
1394/06/02 - 09:10
2
47
با تشکر از نکته سنجی لیزنا.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: