کد خبر: 26045
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 آذر 1395 - 11:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

تازه های نشر

شماره پاییز 95 از فصلنامه «مطالعات ملی کتابداری» منتشر شد

منبع : لیزنا
شماره 3 از دوره 27 فصلنامه «مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات»ویژه پاییز 1395 توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر شد.
شماره  پاییز 95 از فصلنامه «مطالعات ملی کتابداری» منتشر شد

  به گزارش لیزنا، فصلنامه «مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات» (فصلنامه کتاب سابق) با مدیریت دکتر فریبرز خسروی و سردبیری دکتر نرگس نشاط توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منتشر می شود. 

 

در شماره 3 از دوره 27 فصلنامه، 11 مقاله منتشر شده است. دراین میان می‌توان به مقاله « واکاوی دیدگاه‌ها و آرای بیرگر یورلند در حیطه سازماندهی دانش» اشاره کرد. این مقاله توسط، احمد شعبانی؛ نیره سادات سلیمان‌زاده نجفی ؛ شهره سید حسینی؛ مریم آذرگون نوشته شده است. هدف از انجام آن توصیف چهار موضع معرفت‌شناختی تجربه‌گرایی، عقل‌گرایی، تاریخ‌گرایی، و عمل‌گرایی از جنبه سازماندهی دانش و همچنین تبیین، بررسی، و تحلیل شش رویکرد ارائه‌شده در سازماندهی دانش (رده‌بندی انسانی در برابر رده‌بندی خودکار، کاربرمحور و شناختی، چهریزه‌ای، علم‌سنجی، و تحلیل حوزه) از دیدگاه یورلند اعلام شد. بر اساس این مقاله به این نتیجه رسیده شد که، از طریق مواضع معرفت‌شناختی در حوزه سازماندهی دانش می‌توان به تحلیل مسائل این حوزه پرداخت و مبنای نظری مناسبی برای قضاوت فراهم آورد.

در این شماره از فصلنامه، مقاله‌ای پژوهشی از حیدر مختاری، استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور با عنوان «مرور متون پیشین، نقدی تاریخی بر روند پژوهش کیفی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی » منتشر شد. در این مقاله آمده است « چندین دهه است که در علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر فنون کمّی در نقش بهترین و گاه تنها فن مناسب برای پژوهش تأکید شده است. مرور تاریخی روند پژوهش کیفی در این رشته نیز حاکی از ضعف پژوهش کیفی بوده است و نشان می‌دهد رویکرد اثبات‌گرایی همچنان در پژوهش‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی یکّه‌تازی می‌کند. از این رو، تأکید بر ابزار و غفلت از نظریه‌سازی در این رشته آشکار است»

همچنین در این شماره از فصل‌نامه، مقالاتی دیگر با عناوین ذیل منتشر شده است:


عوامل تأثیرگذار بر "نمانام" (برند) کتابخانه ملی ایران از منصوره کریمی؛ فریبرز خسروی؛

روند ارائه جوایز کتاب در ایران از آغاز تاکنون از فرشته سپهر؛ کامران فانی؛ زهرا حسینی جوادی؛

موانع به‌اشتراک‌گذاری مستندات اسامی اشخاص در فهرست مستند مجازی بین‌المللی (ویاف) از نصرت ریاحی‌نیا؛ معصومه نیک‌نیا؛

آمادگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده از نرگس نشاط؛ زهره میرحسینی؛ زهرا زاهدی‌راد؛

درآمدی بر ذخیره و بازیابی اطلاعات موسیقایی: زمینه‌ها، ضرورت‌ها و چالش‌ها از لاله صمدی؛ غلامرضا فدایی؛

اولویت‌بندی به نیازهای مراجعان کتابخانه ملی ایران با استفاده از متون داده‌کاوی و تصمیم‌گیری چندمعیاره از عظیمه مظفری؛ از زهیر حیاتی؛ افسانه مظفری؛

مروری تاریخی بر پژوهش کیفی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی،ازحیدر مختاری؛   

کاربرد نقشه‌های به‌دست‌آمده از تحلیل هم‌رخدادی واژگان پروانه‌های ثبت اختراع در آشکارسازی دانش فنی از ثریا ذوالفقاری؛ محمد توکلی زاده راوری؛ احمد میرزایی؛ فرامرز سهیلی؛ محمد سجادیان،

توجه به عوامل فرهنگی، فرصتی برای رضایت شغلی (نمونه‌پژوهی: کتابخانه ملی ایران) از نسرین فرنقی؛ فریبرز درودی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: