کد خبر: 11430
تاریخ انتشار: یکشنبه, 13 اسفند 1391 - 19:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

آخرين كارگاه انجمن كتابداري در سال 91 برگزار شد

آخرين كارگاه انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران در سال 1391 با عنوان "سنجش و مصورسازي پراكندگي جغرافيايي ثروت علمي" در کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار لیزنا، این کارگاه با تدريس دكتر سعيد اسدي (عضو هيات علمي گروه كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه شاهد) روز 10 اسفند ماه در ساختمان كتابخانه ملي برگزار شد.

هدف از برگزاري اين کارگاه، تبیین مفهوم ثروت علمی، مولفه های آن و چگونگی اندازه گیری آن در سطح ملّی بوده است. علاوه بر آن، آشنایی با اصول و روش های مصورسازی پراکندگی ثروت علمی، دیگر هدف عمده این کارگاه بود.

مباحث و بخش هاي كارگاه به طور كلي عبارت بودند از:

-           تبیین مفهوم ثروت علمی و شاخص های آن

-           چگونگی رتبه بندی مناطق جغرافیایی بر اساس سهم آنها در ثروت علمی

-           مقدمه ای بر نمایش پراکندگی ثروت علمی بر روی نقشه های جغرافیایی

-           مقدمه ای بر مصورسازی ثروت علمی با استفاده از نرم افزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی

سرپرست بخش اطلاع‌سنجي پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران (ايران‌داك) در تبيين مفهوم «ثروت علمی» اين گونه بحث را آغاز نمودند كه "ثروت علمي مجموعه ای از داشته های یک سازمان یا منطقه جغرافیایی از تولیدات، زیرساخت ها و دستاوردهای علمی است و رویکرد اصلی در مطالعه آن، بررسی توزیع جغرافیایی آن است." ثروت علمي يك مفهوم نسبي است و بر خلاف علم سنجي كه منحصرا كميت را مي سنجد، يك مفهوم كيفي محسوب مي شود.

دكتر اسدي، طراح و مجری طرح پژوهشی «بررسی توزیع جغرافیایی ثروت علمی در ایران»، در ادامه كارگاه و با توجه به پژوهش انجام شده در اين حوزه، به توضيح مدل توليد- بهره مندي اشاره كرد و به طور مبسوط به بازكردن مفهومي اين مدل پرداخت. سپس به روش سنجش ثروت علمي استانهاي ايران اشاره نمود. بدين ترتيب، تفاوت میزان پیشرفت و توسعه مناطق مختلف کشور می تواند نشان دهنده توزیع نامتوازن «ثروت علمی» در نواحی و استان های مختلف کشور باشد.

در بخش انتهايي كارگاه، به مصورسازي ثروت علمي و چگونگي انجام اين كار با استفاده از فناوري هاي روز در محيط Google map و Google earth پرداخته شد.

شايان ذكر است در آمارهاي جهاني ارائه شده، سه كشوري كه در دنيا داراي بيشترين شتاب علمي شناخته شده اند به ترتيب چين، هند و ايران هستند. به عبارت ديگر، روند پر شتاب تولید علم در ایران، کشورمان را در رده سوم جهان از نظر رشد تولیدات نمایه شده بین المللی قرار داده است. از طرف ديگر، سه كشوري كه كمترين شتاب علمي را داشته اند و مي توان گفت كه با توقف رشد علمي مواجه شده اند به ترتيب سه كشور امريكا، ژاپن و آلمان بوده اند.

اين كارگاه ساعت13:30 با پرسش و پاسخ حاضران، تكميل فرم نظرسنجي كارگاه و ارائه گواهينامه شركت در كارگاه توسط انجمن كتابداري و اطلاع رساني به كار خود پايان داد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: