کد خبر: 13287
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 18 مهر 1392 - 10:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

سومین جشنواره ملی دانشجویی برترین‌های سال علم اطلاعات برگزار شد

  سومین جشنواره ملی دانشجویی برترین­های سال علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران به همراه نشست ترم یکی ها (کتابداران فردا) در هفدهم مهر ماه امسال در سالن تورانی تالار خوارزمی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.
سومین جشنواره ملی دانشجویی برترین‌های سال علم اطلاعات برگزار شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، این جشنواره که به همت اتحادیه انجمن­ های علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و حمایت نهاد کتابخانه­ های عمومی، خانه کتاب، و دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد؛ دکتر امیررضا اصنافی، مدیریت بخش وبلاگ ادکا، دکتر محسن حاجی زین­ العابدینی، استادیار مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی، جلال حیدری­ نژاد، مدیریت بخش نشریات برتر جشنواره، دکتر معصومه کامران، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و مدیر تعیین دانشجوی برتر جشنواره، دکتر محمداسماعیل، مدیریت بخش پایان­ نامه برتر جشنواره، دکتر مریم نظری، مدیریت تعیین انجمن برتر جشنواره، حضور داشتند.

 

در ابتدای مراسم ملیحه طاهری، دبیر ادکا سخنرانی کرد. وی ضمن خیر مقدم و بازگویی مشکلات برگزاری چنین برنامه­ای از منحصر به فرد بودن این برنامه برای کتابداران سخن گفت.

 

در ادامه فرزانه طالب حقیقی، نائب دبیر ادکا و دبیر سومین جشنواره برترین‌ها، ضمن خوشامدگویی به تمامی حاضرین از تاریخچه تشکیل ادکا و زمان کلید خوردن این جشنواره از آغاز امسال و از فرآیند پیشروی کارهای این جشنواره سخن گفت.

 

وی افزود: فراخوان عمومی و رسمی در نشست هم­اندیشی دبیران انجمن­ها در یزد تا بیستم خرداد تمدید شد. به دلیل تقاضای دانشجویان، سازماندهی آمار، ارسال برای داوری، دریافت داوری­ ها، جمع‌ بندی نهایی در خلال این امور اصلی، کارهای اجرایی برای روز برگزاری انجام شد.  لازم بود که پیش از داوری نهایی، فرم­ های داوری به لحاظ شاخص­ها نمره­ ها و ضریب­ ها جهت نظرخواهی و اعمال اصلاحات لازمه برای داوران ارسال شود. پس از آن فرم­های نهایی­ شده به همراه رزومه ­های موجود برای داوران ارسال شد؛ که البته این فرم­ ها برای حداقل دو داور ارسال می ­شدند و این داور­ی­ ها حتی الامکان با کد رهگیری فرستاده می­ شد. لازم به ذکر است که به دلیل حجم انبوه رزومه های ارسالی، داوران در تنظیم فرم­ ها شرکت داده­ شدند و البته اطلاعات وارده توسط 3 نفر بررسی شده و یکسان بودن مستندات و رزومه­ های ارسالی مورد بازبینی قرار داده شد و حتی رزومه و مستندات ایشان توسط فرد دیگری غیر از آن 3 نفر احراز و نهایتا نفرات برتر اعلام گردیدند.

 

طالب حقیقی ادامه داد: جشنواره امسال مجموعا 86 شرکت­ کننده داشته که بیشترین آمار متعلق به دانشگاه الزهرا (س) بود و همچنین سهم عمده شرکت­ کنندگان را بانوان تشکیل می­دادند. در جداول اسلایدهای موجود آمار شرکت­ کنندگان به تفکیک جنسیت، دانشگاه گنجانیده شده که از این میان به ترتیب دانشگاه الزهرا (س)، علوم پزشکی بوشهر و اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دانشگاه تهران و فردوسی مشهد  بالاترین تعداد برگزیده را دارا بودند. اما نکته جالب برابری تقریبی سهم بانوان و آقایان در تقسیم جوایز بوده است.

 

وی در ادامه افزود: امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای این جشنواره از جمله مسابقه "ترم یکی‌ ها" تدارک دیدند. او یاد آور شد: امسال برنامه "کتابداران فردا" که هرساله برای دانشجویان جدیدالورود برگزار می­شد را در این جشنواره ادغام کرده، بنابراین از تک تک دانشجویان مخصوصاً دانشجویان جدیدالورود دعوت جهت حضور در در این جشن و جشنواره دعوت به عمل آمد.

 

سپس سخنرانی ویژه ترم یکی­ ها با صحبت های دکتر مریم نظری برگزار شد. و اعلام نتایج مسابقه آن­ها انجام گردید. هچنین در  این بخش مهدی شقاقی، محمدرضا شکاری، کارشناس ارشد دانشگاه تهران، نیلوفر صلح­ جو کارشناس کتابداری دانشگاه الزهرا (س) حضور داشتند. محوریت این بخش را پرسش انگیزه­ های ادامه تحصیل در مقاطع مختلف از دیدگاه جهانی مدرن و نیمه­مدرن ایرانی تشکیل داد و در این میان از دو مقوله Use Value (ارزش استفاده) و Sign Value (ارزش نشانه ­ای) و همچنین ساختارهای مسبب تمایل به ادامه تحصیل در دنیای امروزی من جمله عوامل فردگرایی در برابر جمع­گرایی و برنامه­ریزی برای فرد از همان ابتدا در تمام ساحات زندگی­اش سخن به میان رفت. در ادامه در خصوص دغدغه­ های دانشجویان علم اطلاعات و دانش­ شناسی و همچنین الزامات و پیش نیازهای تحصیل در این رشته مانند زبان انگلیسی، فناوری اطلاعات و روش تحقیق صحبت شد.

 

مراسم با اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی ادامه یافت و سپس از سایت جدید و تالار گفتگوی ادکا رونمایی شد. صالح ناظری، از اعضای فعال ادکا، در این باره گفت: در دوره چهارم این سایت طراحی شده و جایگزین وبلاگ پیشین شد. و امسال قالب جدید رونمایی شد تا دانشجویان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی و اساتید با استفاده از تالارهای گفتگوی موجود و گفتگوی ویژه خبری و همچنین کارگاه مجازی رسانه ­پژوهی که پیشتر توسط وی برگزار شده بود به بحث و تبادل نظر بپردازند.

 

در ادامه مراسم یادبود استادان فقید، دکتر حری، دکتر حبیبی، دکتر آزاد برگزار شد. در این قسمت از اساتید فقید زنده یاد تجلیل به عمل آمد تا بدین وسیله ارادت خالصانه خویش را نشان دهند. در این جشنواره همسر مرحوم دکتر اسدالله آزاد، لوح یادبود همسرشان را دریافت کردند و دکتر مریم نظری نیز لوح یادبود مرحوم دکتر حری را دریافت کردند.

 

سپس کلیپ نسبتا کوتاهی در ارتباط با عملکردهای ادکا از آغاز فعالیت تاکنون پخش شد که شامل گردهمایی­ها و کارگاه­های برگزار شده اعم از مجموعه­سازی در محیط دیجیتال، عصرانه پژوهش، کارگاه فن ترجمه متون تخصی، مهارت­ های ارتباطی شفاهی برای کتابداران، کاربرد فناوری­ های نوظهور در کتابخانه ­ها و کتابداران خلاق، و کارگاه از علم تا عمل و غیره بوده است.

 

پایان مراسم به  اعلام نتایج جشنواره شامل استاد مشاور انجمن، وبلاگ برتر، نشریه برتر، انجمن برتر، پایان نامه برتر، دانشجوی برتر و اعلام نتیجه مسابقه ترم یکی­ ها اختصاص داشت.

 

نتایج جشنواره به شرح زیر اعلام شد:

 

نشریه برتر: نشریه گنج در ویرانه دانشگاه پیام نور بهشهر (مدیر مسئول: الیاس گرجی)

وبلاگ برتر: امیر رمضانی از دانشگاه اصفهان و محمدجواد منصورزاده

انجمن برتر: دانشگاه الزهرا (س)

پایان­نامه­ های برتر: مقطع کارشناسی ارشد؛ نفر اول: شهلا کریمی از دانشگاه الزهرا (س)، نفر دوم: سیده هاجر رادمرد از دانشگاه الزهرا (س) و نفر سوم: داوود حاصلی از دانشگاه تهران و در مقطع دکترا؛ عاطفه شریف از دانشگاه فردوسی مشهد

دانشجویان برگزیده: در مقطع کارشناسی؛ طیبه فتاحی از دانشگاه بوشهر، نیلوفر هدهدی­ نژاد از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، و سمیه پروین از دانشگاه بوشهر و در مقطع کارشناسی ارشد؛ حامد علیپور حافظی از دانشگاه آزاد اسلامی، علی مردانی نژاد از دانشگاه علامه طباطبائی و الهه حسینی از دانشگاه الزهرا (س) و در مقطع دکتری؛ فرشید دانش از دانشگاه فردوسی مشهد، عیسی زارعی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و سپیده فهیمی فر از دانشگاه تهران.

 

مراسم با اعطای جوایز به برگزیدگان جشنواره، قرعه­ کشی برندگان مسابقه ورودی­ های جدید برای اعطای جائزه و نیز گرفتن عکس یادگاری با حضور تمامی حاضران به پایان رسید.

برچسب ها :
شهره
|
Iran
|
1393/03/01 - 23:15
0
0
الهه جان تبریک میگم .انشالله همیشه موفق باشی.
کتابدار
|
Iran
|
1392/08/28 - 21:24
2
1
انگار خیلی خوشحالید همتون بابا دارید کتابداری میخونید دیگه اه اه
خودتونو زیاد تحویل میگیریدااااااا
فرزانه طالب حقیقی
|
Iran
|
1392/07/22 - 20:59
0
2
باسلام
دوست دارم بدانم نام افرادی را که در دوره قبل برگزیده شده اند؟!!!
و اینکه آیا اسامی داوران را دیده اید؟!!! و اینگونه به قضاوت کار چندماهه ما می نشینید؟!
یک ادکایی
|
Iran
|
1392/07/22 - 16:21
0
2
انگار لیست داواران در سایت ادکا قابل دیدنه
جالب اینجاست که اصلا از دانشگاه اهواز، تهران و دانشگاه مشهد اسمی در میان داوران نیست.
دوستی در مورد داوری این دانشگاه ها نظر داده اند بهتر است به سایت ادکا مراجعه کنند.
کتابدار
|
United Kingdom
|
1392/07/22 - 12:03
0
2
با سلام اساتید و دوستان عزیز
از زحمتی که دوستان کشیدند سپاسگزارم. ولی بهتر بود مکان برگزاری جایی باشه که دسترسی آسانتر باشه مثل دانشگاه تهران یا کتابخانه ملی. از اساتیدی که زحمت کشیده بودند و آمده بودند ممنونم .لی از اساتید دیگه گله دارم که حضور نداشتند. این جشنواره امسال برای ترم یکی‌ها هم بود!!
یمین فیروز
|
Iran
|
1392/07/20 - 13:48
0
2
کار بسیار ارزشمندی است و امیدواریم تداوم داشته باشد. در ضمن به برندگان نیز تبریک می گم و برای آنها آرزوی موفقیت دارم.
كتابدار
|
Iran
|
1392/07/20 - 09:38
1
1
بچه هاي ادكا دستتون درد نكنه واقعا به خاطر همت شما در برگزاري اين مراسم ها.اما گلايه من اينه كه مجددا افرادي كه انتخاب شدند تكراري هستند.كسي كه دور قبل جزو برندگان بوده قاعدتا نبايد اين دوره اجازه شركت در اين جشنواره رو داشته باشه.اين قانون هر مسابقه اي هست.نه تنها جشنواره شما بلكه فارابي،انتخاب پايان نامه برتر و... ههر جشنواره ايي كه مربوط به كتابدراي هست برندگانش مختص سه دانشگاه تهران،مشهد و اهواز هست چون هيئت داوران از اين سه دانشگاه هستند.
پاسخ ها
نیلوفر هدهدی نژاد
| Iran |
1392/07/22 - 20:57
سلام خدمت کتابدار عزیز
با صحبت شما درباره حضور تکراری برخی شرکت کننده ها کاملا موافق هستم اما کم لطفی نیست که فکر کنیم این نفرات با سو گیری داوران انتخاب شده اند؟؟
همانطور که ملاحظه می فرمایید از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و اصفهان مقام داشتیم.(توجه بفرمایید که متاسفانه در وزارت بهداشت کتابداری پزشکی به شدت دارای نقاط ضعف می باشد و متاسفانه مشکلات فراوانی در بین اساتید بزرگوار و صاحب نام این حوزه وجود دارد که در تمامی سطوح بر سرنوشت دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی تاثیرات سو وارد اورده است با این وجود چندین تن از برگزیدگان از وزارت بهداشت بوده اند.)
ادکا یه مجموعه دانشجویی هست برگزاری چنین جشنواره ای با این کیفیت واقعا قابل تحسین هست ان شاالله که همیشه موفق باشند.
(امیدوارم جانبداری من از ادکا را به خاطر حضور بین نفرات برتر قلمداد نکرده باشید!)
هومن سلیمانی
|
Iran
|
1392/07/19 - 23:50
0
1
با سلام به جناب اقای شکاری. از بچه ها شنیدم که مثل همیشه با سخنرانی زیبا و لحن پرشور کلامت حضار را به وجد آوردی. برایت ارزوی موفقیت میکنم. امیدوارم که سال آینده در دانشگاه تهران باشم و بار دیگر یکدیگر را ببینیم.
هومن سلیمانی دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات دانشگاه شهید چمران
فرزانه طالب حقیقی
|
Iran
|
1392/07/19 - 16:24
0
2
فایل رزومه نفرات اول را طی روزهای آینده در سایت ادکا قرار می دهیم.
طاهری
|
Iran
|
1392/07/19 - 09:33
0
2
با سلام و احترام
تلاش همیشگی ادکا ایجاد شور و نشاط علمی در میان دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی است .امید است همیشه به این هدف در ادکا برسیم.
عناصر تشکیل دهنده ادکا تک تک دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی هستند.از همراهی و همگامی همیشگی دوستان دانشجویم در تمام دانشگاه ها کمال تشکر را دارم.
این جشنواره برگزار شد چون دوستانی بودند که با اعتمادبه ادکا آثار خودرا برای داوری به جشنواره ارسال کنند و اساتیدی که با عشق در امر داوری یاری رسان ادکا بودند و سازمان های که حامی معنوی، مالی و فکری ادکا بودند.چیزی که یک برنامه را منحصر به فرد می کند چیدمان درست عناصر و تعامل میان آنهاست.به نظر شخصی بنده چیدمان در این جشنواره به درستی بود و رمز موفقیت این جشنواره نیز تعامل میان عناصر (سازمان ها، اساتید و دانشجویان) این چیدمان بود
ومن الله التوفیق
الیاس گرجی
|
Iran
|
1392/07/18 - 19:44
0
2
با سپاس و تشکر از ادکا
نام نشریه برتر " گنج در ویرانه" است که به اشتباه گنج در گیلانه تایپ شده، لطفا تصحیح کنید.
ممنون
زهرا صادقی
|
Iran
|
1392/07/18 - 12:06
0
2
با سلام
خداقوت جانانه خدمت اعضای هیات مدیره ادکا
و با عرض تبریک فراوان خدمت عزیزانی که نامشان در لیست برترین ها قرار دارد
سبز باشید
محبي
|
Iran
|
1392/07/18 - 11:44
0
3
خداقوت به بچه هاي ادكا
اگر امكانش هست رزومه دوستان را درون سايت قرار بدهيد تا بقيه بيشتر آشنا بشوند
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: