کد خبر: 14261
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 08 اسفند 1392 - 00:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

كنفرانس يادگيري و آموزش الكترونيكي برگزار شد

 پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران (یادا) هشتمين كنفرانس ملّي و پنجمين كنفرانس بين‌المللي يادگيري و آموزش الكترونيكي را برگزار کرد.
كنفرانس  يادگيري و آموزش الكترونيكي برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، این کنفرانس با سخنرانی دکتر سید امید فاطمی، رئیس هشتمین دوره کنفرانس، آغاز شد.

 

دکتر فاطمی ضمن تشکر از کتابخانه ملی برای میزبانی، و نیز حامیان مالی کنفرانس و برگزار کنندگان، به بیان 4 نکته قابل تأمل در حوزه یادگیری الکترونیکی پرداخت. وی گفت: اولین نکته این است که ما از این فراگیری اتصال و کانکشن، که دنیا به سمت آن سوق یافته است، در learning چه استفاده ای می کنیم.

 

فاطمی ادامه داد: نکته بعدی این است که امروز یادگیری در حال یکی شدن با تحقیق است، تا امروز یک قسمت از یادگیری داشتن محفوظات بوده، زین پس باید به سوی ساخت و سنتز گام برداریم، باید در تدریس به این فکر باشیم که اطلاعات هست و در گام بعد دانشجو باید چه چیز را فراگیرد.

 

دکتر سید امید فاطمی، رئیس کنفرانس، بحث مالکیت معنوی و ضرورت انجام تحقیقات بنیادی در حوزه یادگیری الکترونیکی را از دیگر موضوعات قابل تأمل و بحث دانست.

 

در ادامه مراسم، مهندس علی اصغر رهنما فرد، دبیر اجرایی کنفرانس به ارائه تاریخچه و گزارشی از روند شکل گیری کنفرانس پرداخت.

 

رهنما فرد، همچنین از پخش زنده برنامه های تالار اصلی بر روی شبکه اینترنتی خبر داد و تصریح کرد: در این خصوص دسترسی عمومی میسر نمی باشد و علاقمندان، تنها پس از انجام ثبت نام قادر به مشاهده برنامه از این طریق خواهند بود.

 

وی ضمن تشکر از حامیان مادی و معنوی این کنفرانس بیان کرد: مجموعه مقالات کنفرانس به صورت ای. بوک قابل سرچ به شرکت کنندگان اهدا شده است.

 

در ادامه مراسم، دکتر غلامعلی منتظر، دبیر علمی کنفرانس به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

وی پس از تشکر از کتابخانه ملی جهت پذیرش میزبانی این کنفرانس بیان کرد: اینک بیش از یک دهه از ورود یادگیری الکترونیکی به عرصه آموزش کشور می گذرد و به رغم حضور این نمود جذاب فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف و توانمندی بالقوه آن در تحقق یادگیری در هر یک از حوزه های فوق، شوربختانه پیشرفت علمی، فناورانه و کار برای این فناوری در کشور با دشواری های جدی مواجه بوده است.

 

منتظر تصریح کرد: در عرصه علمی هنوز دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به طور واضح به مبانی علمی آن نپرداخته اند، هنوز نه سیاست ملی در پژوهش یادگیری الکترونیکی تدوین شده است و نه راهبرد آموزش ملی در این حوزه. وی گفت: در حوزه اجرا نیز با گذشت 3 سال از برنامه پنجم توسعه و حکم افزایش 30 درصدی یادگیری الکترونیکی هیچ راهبردی برای پیشرفت آن اتخاذ نشده است و بر این بیفزایید رویکرد نادرست نهادهای آموزش عالی در پذیرش بی شمار دانشجویان و استفاده از ابزاری از رسانه های جدید برای رفع مشکلات اقصادی خود.

 

دبیر علمی کنفرانس ادامه داد: این رویدادها نشان دهنده به سامان نرسیدن ایده جذاب کاربرد یادگیری الکترونیکی برای غنی سازی محیط آموزشی و ایجاد محیطی برای بهره مندی همگان از آموزش طی دهه اخیر است.

 

غلامعلی منتظر اذعان داشت: از اینرو متخصصان و اندیشمندان این حوزه نه تنها باید به پرورش منابع انسانی توانا وکارا در این حوزه همت بگمارند که لازم است در عرصه سیاست سازی و کمک به تدوین برنامه های ملی کوشا باشند.

 

دبیر علمی کنفرانس بیان کرد: در راستای تلاش در این مسیر، در کنفرانس هشتم 522 مقاله در 6 محور اصلی کنفرانس دریافت شد، که از این میان 31 مقاله برای ارائه شفاهی و 47 مقاله برای ارائه پوستری ارائه شده است. وی افزود: برگزاری کارگاه آموزشی، 5 سخنرانی کلیدی، 3 میزگرد تخصصی و نمایشگاه صنایع یادگیری الکترونیکی از سایر بخش های این کنفرانس است.

 

منتظر با اشاره به اهمیت بهره مندی از مباحث علمی مطروحه در سخنرانی ها و پوسترها، بیان کرد: در این راستا، امسال برای پوستر ها هم به صورت پنل برنامه ریزی کرده ایم که در زمانبندی مشخص و با مدیریت اعضای کمیته علمی برگزار خواهد شد، که از پوستر های ارائه شده در هر پنل 1 یا حداکثر 2 مقاله به عنوان مقاله پوستری برگزیده انتخاب خواهد شد.

 

دکتر غلامعلی منتظر، دبیر علمی کنفرانس، اظهار داشت: مقالات برگزیده این کنفرانس در 3 نشریه علمی پژوهشی منتشر، بعلاوه در 2 نمایه IEEE و ISC نمایه خواهد شد.

 

در ادامه مراسم نمایشگاه یادگیری الکترونیکی و نیز بخش پوستر های کنفرانس افتتاح گردید. پس از آن 3 نشست ارائه مقاله شفاهی و 2 نشست ارائه مقالات پوستری به صورت موازی و همزمان در نوبت صبح و عصر برگزار شد.

 

نشست اول، که در تالار اصلی کتابخانه برگزار شد، با سخنرانی دکتر احمد آقا کاردان، استادیار مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه امیرکبیر، به عنوان سخنران کلیدی با موضوع «سیر تحولات فناورانه یادگیری الکترونیکی در جهان» آغاز شد. در این سخنرانی یک دهه تجربه در حوزه یادگیری الکترونیکی و رویکردهای آتی آن تا سال 2020 مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا، ابتدا فناوری های اثر گذار در یادگیری الکترونیکی، در 14 گروه،  معرفی و سپس به بیان متدولوژی هایی که تاکنون در فناوری های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، پرداخته شد. پس از آن، با استفاده از نتایج بدست آمده در مطالعات انجام شده، رویکردهای قابل توجه سال های پیش رو مورد بحث قرار گرفت.

 

در ادامه این نشست، مقاله «اثربخشی بهره گیری از کارپوشه الکترونیکی بر روی خودپنداره تحصیلی دانشجویان» توسط سید کاظم بنی هاشم، کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، ارائه شد. این مقاله با بیان اینکه کارپوشه الکترونیکی مجموعه ای از شواهد و مستندات دیجیتالی دانشجویان است که کوشش، پیشرفت و موفقیت تحصیلی آنها را در یک دوره آموزشی نشان می دهد، هدف اصلی این بررسی را، تأثیر بکارگیری کارپوشه الکترونیکی بر خودپنداره تحصیلی دانشجویان دانست. یافته های این پژوهش حاکی از آن بود که، کارپوشه الکترونیکی یکی از ابزارهای یاددهی، یادگیری و سنجش است که در آن یادگیرندگان به فعالیت بیشتر ترغیب شده و در نهایت خودپنداره تحصیلی شان افزایش می یابد.

 

دومین مقاله این نشست، مقاله ای با عنوان «ارزیابی کارایی روش یادگیری همراه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی» بود که توسط مینا پور حسنی، دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، ارائه شد. هدف این مقاله، بررسی تأثیر استفاده از تلفن همراه به عنوان ابزار کمک آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول مقطع متوسطه دوم و مقایسه آن با روش های رایج تدریس بود. نتیجه حاصل از پژوهش این بود که، با استفاده از تلفن همراه  یادگیری به طور مؤثرتری حاصل می شود.

 

آخرین مقاله ارائه شده در این نشست نیز، با عنوان «بررسی تأثیر استفاده از مؤلفه های روان شناختی در آموزش الکترونیکی کودکان» توسط میرسعید شفایی ارائه شد.

 

گفتنی است، پس از اتمام نشست ها، میزگرد تخصصی، با موضوع «تجربه های ملی در یادگیری الکترونیکی» به ریاست، دکتر علی اکبر صفوی، دکترای قدرت و کنترل دانشگاه شیراز، و پس از آن نیز، مجمع عمومی انجمن یادگیری الکترونیکی ایران به ریاست، دکتر غلامعلی منتظر، دانشیار مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس و دبیر علمی کنفرانس، برگزار شد.

 

این کنفرانس روز پنج شنبه، 8 اسفند 1392، با ارائه دو نشست مقاله شفاهی، 2 نشست مقاله پوستری، و دو میزگرد تخصصی با عنوان «دغدغه های ملی در یادگیری الکترونیکی» و « صنعت یادگیری الکترونیکی» به کار خود پایان خواهد داد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: