کد خبر: 14617
تاریخ انتشار: سه شنبه, 26 فروردين 1393 - 10:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

سخنرانی علمی «روانشناسی سایبر و شبکه های اجتماعی» برگزار شد

      سخنرانی علمی «روانشناسی سایبر و شبکه های اجتماعی» روز دوشنبه 25 فروردین با حضور جمعی از اساتید علم اطلاعات و دانش‌شناسی و جمعی از دانشجویان و علاقمندان این حوزه در دانشگاه الزهرا برگزار شد.
سخنرانی علمی «روانشناسی سایبر و شبکه های اجتماعی» برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، در ابتدای جلسه، دکتر رضایی شریف آبادی رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا و عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی این دانشکده، ضمن تشکر از پذیرش دعوت خانم افتخار، وی را به حاضرین معرفی کرد.

 

آذر افتخار، دانشجوی دکترای رشته روانشناسی سایبر دانشگاه ولورهمپتون انگلستان،  در ابتدای سخنان خود  مقدمه ای از سایبر ساینس را مطرح کرد و گفت: روانشناسی سایبر یک حوزه جدید است که به بررسی پدیده های روان شناسی می پردازد. Cyber Science  هنوز مستقل نشده است و بخشی از Social  Science است.

 

وی افزود به طور کلی تکنولوژی و انسان متقابلا روی هم تاثیر می گذارند و بیان کرد که فیس بوک بزرگترین شبکه اجتماعی است و حتی از نظر تعداد عکس ها بزرگترین Data Base عکس دنیا است.

 

وی گفت: یکی از جدیدترین تحقیقاتی که به تازگی در این رابطه انجام شده، نظرات و صفحاتی است که کاربران از سراسر دنیا لایک کرده اند. نتایج این تحقیق نشان داد که 80 تا90 درصد، و حتی در مورد شخصیت تا  98 درصد شناخت شخصیت و جنسیت افراد از طریق افرادی که آنها را لایک کرده اند مشخص می شود و این نشان دهنده ی جامعه ای است که افراد می توانند خود را نشان دهند.

 

وی افزود: در محیط دیجیتال ردپای تک تک روابط افراد باقی می ماند و این روابط به خود واقعی افراد مربوط است.

 

در ادامه سخنرانی افتخار در مورد پروژه ی خود صحبت کرد و گفت: این پروژه به طور خاص بر اساس تئوری Big Fiveاست. بر اساس این تئوری 5 خصیصه اصلی شخصیت وجود دارد: طیف اول افرادی که خلاقند و پیچیدگی دارند و روشنفکرند، به هنر علاقه دارند. در مقابل افرادی سنتی هستند که بر عقاید قبلی خود پافشاری می کنند.

 

وی ادامه داد: طیف دوم افرادی که خیلی منظم هستند و رضایت کاری آنها از جانب مدیرانشان بالاست، در مقابل افرادی هستند که دیر به سر کار می روند و مدیران از آنها رضایت ندارند.

 

طیف سوم افراد برونگرا هستند که در مقابل آنها افراد درونگرا وجود دارند. طیف چهارم افرادی که صمیمی هستند در مقابل آنها افرادی که سرد و خودخواه هستند و طیف پنجم افرادی که استرس دارند و مستعد استرس هستند در مقابل افرادی که خونسرد و ریلکس هستند.

 

 دانشجوی دکترای رشته روانشناسی سایبر دانشگاه ولورهمپتون افزود: پروژه ی من بر این اساس بود که تیپ های شخصیتی که در بالا ذکر شد چه عکس هایی انتخاب می کنند و آیا می شود از روی عکس هایی که انتخاب می کنند شخصیتشان را شناخت. برای انجام این پروژه حدود4000 عکس از صفحات فیس بوک تحلیل محتوا شد. یکی از کاربردهایی که عکس دارد این است که یک شخص با نشان دادن یک عکس تمام حرفهای خود را بیان می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد افرادی که برونگرا بودند عکس هایی که در صفحات اجتماعی خود انتخاب کرده بودند بیشتر به صورت دسته جمعی و یا حتی از دیگران بوده و افراد درونگرا بیشتر عکسهایشان از گوشه اتاق، آشپزخانه،کتابخانه و ...بوده است. کسانی که افراد منظمی بوده اند حتی از فیس بوک برای نظم دادن آلبوهای شخصیشان استفاده کرده اند.

 

افتخار در پایان صحبت هایش بیان کرد: شخصیت افراد در کودکی شکل میگیرد و تا پایان عمر تقریبا ثابت می ماند.

 

در پایان جلسه با اهدای لوحی از سوی دکتر رضایی شریف آبادی رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا، از ایشان تقدیر شد.

 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: