کد خبر: 14634
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 فروردين 1393 - 17:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

همایش بزرگداشت دکتر عباس حری با حضور پرشور کتابداران برگزار شد

     مراسم بزرگداشت دکتر عباس حری صبح امروز، 27 فروردین 1393 در سالن همایش مجتمع کانون های فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد بر گزار شد.
همایش بزرگداشت دکتر عباس حری با حضور پرشور کتابداران برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، مراسم بزرگداشت دکتر عباس حری با حضور دکتر سعید رضایی شریف آبادی، ریاست انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، سید کاظم حافظیان رضوی، آقای شمقدری، مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی، دکتر رحمت الله فتاحی و محمدحسین دیانی، اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، و خانواده مرحوم حری، در میان جمعی از دوستداران ایشان برگزار شد.

 

این مراسم با ارائه دلنوشته رضا بصیریان جهرمی، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، از سوی فاطمه هراتیان، مجری مراسم، در سوگ استاد حری آغاز شد.

 

در ادامه مراسم دکتر فتاحی، ضمن سپاسگزاری از کسانی که در رقم خوردن این رویداد تأثیر گذار بوده اند، اظهار داشت: آنچه امروز می خواهم مطرح کنم این است که رسیدن به موفقیت راهی طولانی است که یک شب قابل پیمودن نیست. من سعی کردم در این جلسه اثربخشی این استاد را مورد توجه قرار دهم.

 

وی با اشاره به فعالیت های علمی و اجرایی مرحوم حری در سال های مختلف تأثیرگذاری شخصیت ایشان را در سطح ملی مورد تأکید قرار داد.

 

دبیر همایش و رئیس انجمن شاخه خراسان، در ادامه به ویژگی های بارز ایشان همچون، طراحی نظریه های جدید، معرفی نظریه به همراه نقد آن و خلاقیتی که در رویکرد و نگاه ایشان وجود داشت اشاره کرد و گفت: مانیفستی که من به آن تأکید دارم این است که اثربخشی واقعی زمانی اتفاق می افتد که همراه با فضائل اخلاقی و معرفت باشد و دکتر حری نماد راستین معرفت بود. فروتنی و مردم داری، علاقمندی به رشد دیگران، مشارکت جویی و حضور گرم در همه جا، همکاری داوطلبانه و بدون چشم داشت در همه زمینه ها و دوستی پایدار، اینها همه از ایشان شخصیتی دوست داشتنی می ساخت.

 

  در خاتمه سخنانش اظهار داشت: موفقیت آن است که در دل همه جای داشته باشیم. معرفت ویژگی بارز شخصیت ایشان بود و رشته ما در حال حاضر قبل از علم اندوزی باید معرفت کسب کند.

 

سپس دکتر اعظم صنعت جو، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی، ضمن تشکر از حاضران در نشست و خیر مقدم به خانواده مرحوم حری که رونق بخش محفل امروز بودند، نیز با تشکر از بانیان این مراسم به ایراد پیام گروه کتابداری دانشگاه فردوسی پرداخت.

 

در ادامه دکتر جعفر مهراد، از طریق ارتباط تلفنی در این مراسم شرکت نموده و به بیان سخنانی در خصوص سابقه آشنایی و دوستی با مرحوم حری پرداخت.

 

مهراد گفت: دکتر حری یکی از برجسته ترین شاگردان پروفسور جس شرا بود و با نبوغ و دانشی که داشت در کسوت استادی دانشگاه تهران درخشش چشمگیری داشت.

 

وی در خاتمه سخنان خود گفت: درگذشت استاد فرزانه جناب دکتر عباس حری اصحاب فضل را سوگوار کرد. درگذشت ایشان را به خانواده گرانقدرشان، دانشگاهیان عزیز، و دانشجویان ایشان تسلیت می گویم. روحش شاد باد.

 

در ادامه پس از ایراد سخنرانی دکتر دیانی با عنوان " مروج اندیشه های نامیرای اساتید خود باشید" کلیپی در توصیف زندگی پربار دکتر حری پخش شد. این کلیپ با عنوان " فرزانه ورجاوند" بخشی کوتاه از فیلمی 90 دقیقه ای بود که به زودی در خصوص زندگی این استاد گرانقدر تولید خواهد شد.

 

سپس شمقدری، مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مجمع علمی، اظهار داشت: این فیلم و این نشست زمینه ای را فراهم کرد که همه خود را در ماتم از دست دادن این استاد بزرگ سهیم می دانیم.

 

وی ادامه داد: شخصیت های بزرگ علمی در زمان خودشان آنچنان که شایسته و بایسته است معرفی نمی شوند، در واقع ظرفیت زمان اجازه این کار را نمی دهد، چرا که این افراد سالیان متمادی از زمانه خود جلوترند و زمان باید بگذرد تا جامعه این شخصیت ها را بشناسد و دکتر حری از این دست بود.

 

شمقدری تصریح کرد: دکتر حری کسی بود که علم و عمل را به هم نزدیک کرد و آشتی داد و خود مسئولیت های اجرایی بسیاری به عهده گرفت و همه ما باید به این شخصیت ببالیم.

 

گفتنی است، برادر مرحوم حری نیز، ضمن تشکر از بانیان برگزاری این همایش برای بقای پویایی فعالیت های جامعه کتابداری اظهار امیدواری کرد.

 

سپس دکتر سعید رضایی شریف آبادی با بیان خاطراتی از دکتر حری، به کلام نغز و  تؤام با طنز ایشان اشاره کرد و گفت: دکتر حری غرور نداشت و شخصیت بدون غرور ایشان باعث شد که این استاد بزرگوار به شخصیتی ماندگار بدل شود. او در رفاقت و صفا و صمیمیت تمام عیار بود.

 

این نشست با بیان پیام خانم نوش آفرین انصاری ادامه پیدا کرد. وی که به دلیل کسالت نتوانست در این  مراسم حضور یابد، پیام خود را در یک جمله از طریق دکتر پریرخ به حضار ابلاغ نمود. وی گفت: امیدوارم همه ما مانند دکتر حری، به همه چیز نگاهی علمی داشته باشیم.

 

دکتر پریرخ نیز گفت: امیدوارم روحیه پژوهشگری و نگاه منتقدانه به اطراف را از دکتر حری بیاموزیم و بتوانیم دریافت خود را از این نگاه منتقدانه با زبانی صمیمانه و سازنده منقل کنیم تا اثر گذار باشد.

 

مراسم با پخش قسمت دوم کلیپی از دکتر حری ادامه پیدا کرد.

 

سپس سید کاظم حافظیان رضوی، به بیان خاطراتی از مرحوم حری پرداخت. حافظیان بیان کرد: مرحوم حری شعاری داشتند با این مضمون که " کتابداران ایثارگران جبهه تحیق" هستند. وی با اشاره به سمت معاونت دکتر حری در مرکز پشتیبانی اطلاعات علمی و فناوری و رهنمودهای ایشان برای جمع آوری اطلاعات علمی در آن مرکز، تصریح کرد: دکتر حری کسی بود که وجودش باعث پیدایش و بنیانگذاری مرکز اطلاع رسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی که پس از جنگ دایر شد، بود و جهاد ادامه دهنده راهکارهایی بود که توسط مرحوم حری ارائه شد.

 

حافظیان با بیان جمله ای از توران میرهادی به سخنان خود پایان داد. " زندگی در خاطره ها الهام بخش من است، آنکه از بین ما می رود در خاطره ها با ما می ماند."

 

در ادامه رامین نادری، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی به بیان مطالبی با عنوان " تحلیل قوم نگارانه ویژگی های یک استاد نمونه" پرداخت. وی با استفاده از روش قوم نگاری، پیام های ارسال شده به گروه بحث در خصوص غم از دست دادن دکتر حری را، که هر یک ویژگی هایی از شخصیت ایشان را بیان می کرد، مورد بررسی قرار داد و نتیجه بدست آمده کلیشه ذهنی جامعه کتابداری را در خصوص دکتر حری، استاد نمونه شناخته شده نشان داد، که می توان آنرا در جمله ای کوتاه اینگونه بیان کرد: دکتر حری یک معلم فرزانه، شاگرد پرور، خوش مشرب و بامعرفت بود که از خود الگویی بی بدیل و هویت ساز به جا گذاشت.

 

این بررسی به عنوان نقشه راه برای کتابداران جوان، نشان داد که اگر ما مایلیم در مسیر دکتر حری گام برداریم باید خود را به این صفات بیاراییم.

 

در پایان این مراسم، محمد زره ساز، عضو هیأت مدیره انجمن کتابداری خراسان رضوی ضمن تشکر از حضور میهمانان، گزارشی از فعالیت های انجمن را در قالب کلیپ، ارائه کرد.                     

برچسب ها :
فرح باوي
|
Iran
|
1393/08/26 - 13:14
0
0
من يكي از دانشجويان دكتر حري بودم واقعا ايشان درياي دانش كتابداري و علوم ديگر بودند. خيلي متاسف شدم نميدانستم كه ايشان برحمت الهي پيوسته اند هيشه بر خود مي باليدم كه چنين استادي داشتم روحش هميشه شاد باشد
فرح باوي
gholami
|
Iran
|
1393/01/28 - 08:27
2
0
سلام ، فكر مي كنم آقاي نادري دانشجوي فردوسي نيست.و دانشجوي شفيلد است. لطفا بررسي بفرماييد."در ادامه رامین نادری، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی به بیان مطالبی با عنوان " تحلیل قوم نگارانه ویژگی های یک استاد نمونه" پرداخت."
دانشجوی دکتری
|
Iran
|
1393/01/27 - 18:40
0
3
بنده با وجود اینکه افتخار شاگردی این استاد بزرگ را نداشته ام اما به خود می بالم که اساتید بزرگ دیگر دانشگاههای کشور مخصوصا در رشته های مهندسی به خوبی دکتر حری و افکار او را می شناسند و ما را تشویق به ادامه راه ایشان می کنند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: