کد خبر: 14669
تاریخ انتشار: شنبه, 30 فروردين 1393 - 18:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

حضور 400 خبرنگار برای پوشش رسانه‌ای نمایشگاه کتاب قطعی شده است

مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: حضور 400 خبرنگار برای پوشش رسانه ای نمایشگاه قطعی شده است. بعلاوه تاکنون، 18 نماینده از رسانه های خارجی برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند.
حضور 400 خبرنگار برای پوشش رسانه‌ای نمایشگاه کتاب قطعی شده است

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، جلسه هم اندیشی با محوریت پوشش رسانه ای بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور سید عباس صالحی، رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، محمد اللهیاری، معاون فرهنگی و اجرایی، امیر مسعود شهرام نیا، قائم مقام نمایشگاه، همایون امیر زاده، مشاور رئیس نمایشگاه و مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران، سید مهدی جعفری، مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی و نمایندگانی از رسانه های خبری، ظهر امروز ( 30 فروردین 1393) در سالن اداره کل سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

این نشست که با هدف هم فکری در انعکاس هر چه بهتر بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و استفاده از پیشنهادات و نظرات اصحاب رسانه تشکیل شد، با پخش کلیپی درباره نمایشگاه آغاز شد که به دلیل نقص فنی بی سرانجام ماند.

 

سپس سید مهدی جعفری، مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به ارائه گزارشی از فرایند اطلاع رسانی پیش بینی شده برای سال جاری، در کمیته روابط عمومی پرداخت.

 

بر اساس این گزارش، حضور 400 خبرنگار برای پوشش رسانه ای نمایشگاه قطعی شده است. بعلاوه تاکنون، 18 نماینده از رسانه های خارجی برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند.

 

مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی نمایشگاه، به برخی از برنامه های این کمیته در خلال بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد. پیش بینی کارت خبرنگاری برای اصحاب رسانه، هماهنگی با کمیته تشریفات، حراست و پشتیبانی برای تسهیل در آمد و رفت خبرنگاران، اختصاص واحدی برای اطلاع رسانی، مجهز به بیش از 20 کامپیوتر، فکس، تلفن و نیز اینترنت پر سرعت به عنوان مرکز خبری، VIP مجزا برای اصحاب رسانه، بازدید از مصلی قبل از شروع نمایشگاه و نشست خبری، به عنوان بخشی از برنامه های پیش بینی شده توسط این کمیته ذکر شد.

در ادامه سید عباس صالحی، رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، ضمن اشاره به اینکه این نشست با نگاه شنیدن و نه گفتن تشکیل شده است، به ارائه اطلاعاتی اجمالی در خصوص نمایشگاه پرداخت. وی گفت: از اواخر آبان ماه بحث نمایشگاه در 3 مرحله تعقیب شد. مرحله اول نشست های مقدماتی بود که با حضور ناشران، کارشناسان حوزه کتاب و مدیران معاونت تشکیل شد. در این نشست ها کارکردهای اصلی نمایشگاه، آسیب ها و یا نقاط قوت آن مورد بررسی قرار گرفت و بدین ترتیب جمع بندی اولیه حاصل شد.

 

صالحی ادامه داد: مرحله دوم شورای برنامه ریزی نمایشگاه بود که به طور هفتگی و با حضور ناشران، کارشناسان حوزه کتاب و مدیران فعال در حیطه نمایشگاهی کتاب برگزار شد. اواخر بهمن و اوایل اسفند کمیته های نمایشگاه جنبه اجرایی به خود گرفتند و عملا مشغول به فعالیت شدند.

 

رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، درباره سیاست های اصلی نمایشگاه گفت: با آسیب شناسی های انجام شده تلاش بر این شد که خدمات رسانی بهتری به ناشرین و بازدید کنندگان داشته باشیم.

 

وی گفت: نمایشگاه کتاب اضلاع 3 گانه ای دارد که ویژگی منحصر به فرد آن نیز هست، وجه فروشگاهی، وجه نمایشگاهی با نگاه علمی، و وجه فرهنگی و اوقات فراغت، که این 3 بخش فعلا قابل حذف نیست، بلکه از جهتی می تواند مزیت باشد. وی با اشاره به سالن های مختلف علمی و نشست های خاص، از تقویت جنبه علمی و آکادمیک خبر داد و گفت: حرکت آکادمیک نمایشگاه امسال بسیار جدی تر خواهد بود.

 

صالحی جدا کردن حوزه فرهنگی و علمی را از دیگر سیاست های نمایشگاه دانست و گفت: سابقا کمیته علمی و فرهنگی یکی بود که امسال کمیته فرهنگی با نگاه به حوزه فرهنگ و اوقات فراغت شکل گرفت.

 

وی به بحث زیباسازی محیطی و درونی نمایشگاه اشاره کرد و گفت: به دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب در مکانی که ویژه آن نیست، امسال مسأله زیباسازی نمایشگاه با تحویل زودتر غرفه ها به ناشران و تخفیف ویژه نمایشگاه برای ناشرانی که غرفه های زیباتری تحویل می دهند، مورد توجه قرار گرفته است.

 

سپس همایون امیر زاده، مشاور رئیس نمایشگاه و مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران، به ضرورت و اهمیت نگاه تخصصی، کارشناسانه و عالمانه اصحاب رسانه در انعکاس ذائقه مخاطب و دوری از نگاه پروژه ای تأکید کرد.

در ادامه نشست سؤالات و نظراتی از سوی اصحاب رسانه برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه کتاب مطرح شد. برخی از این موارد عبارت است از:

 

ضرورت تعیین تکلیف مکان نمایشگاه، عدم جذابیت نشست های نمایشگاه برای مخاطب عام؛ مشکلات سایت نمایشگاه کتاب؛ در درسترس بودن مدیران نمایشگاه در خلال برگزاری آن؛ در دسترس بودن راهنمای ناشران؛ در نظر گرفتن شخصی به عنوان سخنگوی نمایشگاه در خلال 10 روز برگزاری؛ توانمند سازی خبرنگاران حوزه کتاب؛ ضرورت پرداختن به وجه بین المللی نمایشگاه کتاب و دعوت از نویسندگان برجسته خارجی؛ دعوت از نویسندگان و افراد برجسته حوزه فرهنگ در داخل کشور و ...

 

سپس محمد اللهیاری، معاون فرهنگی و اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، اظهار داشت: مسائل مطرح شده توسط اصحاب رسانه در دوران بین کلان و جزء است و قطعا رفع بخشی از آنها زمان بیشتری را می طلبد. وی تصریح کرد: از حیث خدمات رسانی، اطلاع رسانی و حضور ناشرین امسال به نسبت سال های قبل تفاوت هایی صورت گرفته که امیدواریم چشم نواز باشد.

 

در ادامه، امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران، پس از شنیدن گفته های اهالی رسانه، نبود مکانی ثابت برای نمایشگاه را مشکل اصلی دانست و گفت: بسیاری از اشکالات و آسیب‌هایی که دوستان امروز مطرح کردند به مشکلات چرخه صنعت نشر باز می‌گردد.

 

وی از اقدامات خوبی که امسال در حوزه زیباسازی بصری و اطلاع رسانی سیار صورت گرفته است خبر داد و با اشاره به نظرات برخی خبرنگاران درباره نبود سایت مناسب، گفت: طی روزهای آتی مشکلات سایت نمایشگاه برطرف خواهد شد و در واقع از سایت نمایشگاه  با نمایی جدید رونمایی خواهد شد.

 

در پایان این جلسه سید عباس صالحی، رئیس نمایشگاه، از برگزاری کنفرانس خبری نمایشگاه کتاب در هفته آینده خبر داد.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: