کد خبر: 15542
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 خرداد 1393 - 18:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کارگاه «مقاله نویسی» برگزار شد

      کارگاه «مقاله نویسی» با تدریس دکتر جمالی مهموئی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی امروز برگزار شد.
کارگاه «مقاله نویسی» برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، حمیدرضا جمالی هدف از اين کارگاه را آشنایی با مقدمات نگارش، آشنایی با انوع مقاله، فرایند و مراحل نگارش یک مقاله، تمرین نوشتن بخشهایی از مقاله، آشنایی با فرایند داوری و نشر مقاله در مجله ذکر کرد.

 

وی درباره مقدمات نوشتن یک  مقاله گفت: در این رابطه  لازم است افراد به موضوع علاقه مند باشند و برای نوشتن انگیزه داشته باشند که این انگیزه ها شامل؛ پربار کردن رزومه برای شغل یابی، ارتقاء و غیره، لذت شخصی، شریک کردن دیگران در یافته ها و دانش خود، کسب درآمد و یا حتی انگیزه منفی است.

 

حمیدرضا جمالی در ادامه  مقدمات نوشتن مقاله  بیان داشت: افراد لازم است چیزی برای گفتن داشته باشند و نوشته باید مفید باشد از این جهت که مطلب جدید، نظریه جدید، روش جدید، نگاه جدید داشته باشند و هم چنین بازخوانی جدید از مطالب و حرفهای قدیمی وجود داشته باشد و گردآوری و ساختاربندی مجدد آثار و محتوای قدیمی نیز انجام شود که لازمه این موارد، مطالعه، پژوهش و اندیشیدن است.

 

 جمالی درباره انتخاب موضوع به عنوان یکی از مراحل نوشتن مقاله گفت: انتخاب موضوع،  مطالعه انتقادی مقالات و پایان نامه ها جهت یافتن ابهامات و سئوالات نهفته در آنها، پیشنهاد برای پژوهش آتی، یا گرفتن ایده  و مشورت با متخصصان است.

 

وی در ادامه درباره «جستجو» به عنوان یکی از مراحل نوشتن مقاله گفت: جستجو در واقع  تعیین نیاز اطلاعاتی، خاص کردن موضوع، تعیین استراتژی جستجو است و  انجام جستجو مهم است.

 

جمالی تاکید کرد مطالعه و پژوهش یکی از مراحل نوشتن مقاله است و درباره ترسيم طرح و ساختار مقاله و بخشهای مختلف يک مقاله سخن گفت.

 

جمالی در ادامه به عنوان اشاره کرد و گفت: عنوان باید جذاب، تمام نما و مختصر باشد، سعی شود  از بیشترین کلمات کلیدی استفاده شود  و  درباره چکيده و کليدواژه ها به عنوان بخشی از مقاله گفت: چکیده و عنوان پس از پایان نگارش نوشته شود، چکیده باید کوتاه و روشن باشد، چکیده باید مشوق خواننده برای خواندن متن مقاله باشد، همیشه چکیده تمام نما در صورت امکان ترجیح داده شود.

 

وی در ادامه گفت: چکیده را بر اساس شیوه مجله تهیه کنید که چکیده یا غیر ساختاریافته یا معمولی است و یا  چکیده ساختاریافته  است که شامل؛هدف، یافته ها، روش، کاربرد، و محدودیتها ست.

 

جمالی درباره مقدمه به عنوان یکی دیگر از بخش های مقاله اشاره کرد و گفت: مقدمه چینی برای توجیه اهمیت موضوع و مسأله مهم است، مقدمه باید  قوی شروع شود زیرا بیش از %80 خواننده ها هرگز بیش از چند خط ابتدایی مقاله را نمی خوانند، بهتر است مقدمه  با یک سئوال یا یک خبر مهم شروع شود.

 

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از بخشهای مقاله، روش است. این قسمت در مقاله های پژوهشی به شرح روش گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها و به طور کل روش شناسی تحقیق می پردازد، باید طوری روشهای به کارگرفته را توضیح داد و مکتوب نمود  تا شخص دیگر بتواند پژوهش را عیناً تکرار کند.

 

جمالی سپس در مورد يافته ها، و بحث و نتیجه گیری از پژوهش مطالبی عنوان کرد.

 

سپس وی درباره انتخاب مجله ای که قرار است مقاله در آن چاپ شود گفت: محقق باید این سوالات را از خود بپرسد، چه نوع مقاله ای قرار است نوشته شود؟ برای چه نوع مخاطبی است؟ آیا مقاله داوری می شود؟ چه کسانی به مجله دسترسی دارند؟ طول مقاله قرار است چقدر باشد؟

 

جمالی به مراحل  بعد از ارسال مقاله اشاره کرد و گفت: افراد باید تأیید دریافت مقاله از سوی مجله را دریافت کنند. بعد از آن بسته به نوع مجله از دو ماه تا 6 ماه طول می کشد تا مقاله داوری شود و پس از اعلام  نتیجه داوری، اگر مقاله قبول شد باید اصلاحات انجام ، و نسخه بازبینی شده ارسال شود. بعد از آن تائید قبول مقاله برای مولف ارسال می شود، اصلاحات نمونه خوانی انجام می گیرد، و سپس مقاله  منتشر می گردد.

 

وی در پایان به بن بست در نوشتن اشاره کرد و گفت: بن بست برای همه پیش می آید حتی برای بهترین نویسندگان، از نوشتن نباید  دست کشید، وگرنه به عادت و بهانه تبدیل می شود، مولف بهتر است برای خود درباره اینکه چرا به بن بست رسیده است بنویسد یاحرف بزند، و از روش نگارش آزاد استفاده کند.

 

گفتنی است کارگاه «مقاله نویسی» امروز چهارشنبه ساعت8:30 تا 12 از سوی موسسه آرموک در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: