کد خبر: 16426
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 شهریور 1393 - 20:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

وضعیت معیشتی کارکنان کتابخانه ملی پیگیری می شود

رئیس کتابخانه ملی،توجه به کرامت و معیشت نیروی انسانی کتابخانه ملی را، از محورهای اصلی برنامه های سازمان دانست و افزود: با وجود جایگاه و منزلت بالای کتابخانه ملی، متأسفانه کارکنان این سازمان در فقر معیشتی به سر می برند، در تلاشیم با اخذ موافقت دولت به حوزه معیشتی کارکنان توجه جدی نماییم.
وضعیت معیشتی کارکنان کتابخانه ملی پیگیری می شود

 

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، دومین نشست خبری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، صبح امروز ( 3 شهریور 93) در اندیشگاه کتابخانه ملی برگزار شد.

 

عملکرد یکساله دولت تدبیر و امید

در ابتدای این نشست سید رضا صالحی امیری ضمن گرامیداشت هفته دولت تحلیل خود را از عملکرد یکساله دولت تدبیر و امید اظهار داشت. استقرار ثبات و آرامش در سطح ملی؛ حاکمیت اخلاق و پرهیز جدی از بد اخلاقی های مرسوم گذشته؛ استقرار نظام کارشناسی و قانونی؛ استفاده از خرد جمعی در سطح جامعه؛ توجه جدی به کرامت و حرمت انسانی و حقوق شهروندی؛ استقرار نظام برنامه ریزی در سطح ملی؛ درک لازم از منافع ملی در عرصه سیاست خارجی؛ تلاش برای انسجام و وحدت ملی در درون نظام؛ استفاده از ظرفیت نظام کارشناسی برای توسعه ملی؛ توجه اساسی به معیشت مردم؛ توجه به فرهنگ و هنر؛ و توجه اساسی به سرمایه اجتماعی (اعتماد و رضایت مردم)،  به اعتقاد صالحی امیری ، 12 عملکرد مهم دولت تدبیر و امید از آغاز کار تا به امروز بوده است.

 

نیاز بنیادی جامعه ایران زیست فرهنگی است

در ادامه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تأکید بر ضرورت حرکت جامعه به سمت زیست فرهنگی، بیان کرد: نیاز بنیادی جامعه ایران زیست فرهنگی است. مقصود از زیست فرهنگی، حاکمیت اخلاق در عرصه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ... است. همه آنچه ما از آن به عنوان آسیب های اقتصادی یاد می کنیم، ناشی از فقدان اخلاق در اقتصاد است.

 

مصرف فرهنگی در کشور ما نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است

وی تصریح کرد: نکته دوم در خصوص زیست فرهنگی، افزایش مصرف فرهنگی جامعه ایرانی است. واقعیت این است که مصرف فرهنگی در کشور ما نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است، از سرانه مطالعه گرفته تا فیلم، هنر، ادبیات و غیره. لذا این رسالت اساسی متوجه همه ماست که مصرف فرهنگی جامعه ایرانی را افزایش دهیم.

 

صالحی امیری تأکید کرد: اگر ما به دنبال توسعه پایدار در جامعه ایران هستیم، باید در حوزه زیست فرهنگی جامعه سرمایه گذاری کنیم.

 

از ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که با استفاده از خرد جمعی در سازمان حرکت کنیم

وی در خصوص فعالیت های انجام شده در کتابخانه ملی اظهار داشت: اولین اقدام بنده پس از استقرار در سازمان، تشکیل شورای اجرایی سازمان با استفاده از ظرفیت صاحبنظران بود، لذا از ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که با استفاده از خرد جمعی در سازمان حرکت کنیم. در این راستا سه سطح کاری تعریف شده است. تعیین سیاست ها منبعث از سیاست های نظام، که وظیفه ریاست سازمان است؛ برنامه ریزی برای تحقق سیاست ها، که وظیفه معاونین است؛ و اجرا، که وظیفه مدیران عملیاتی و کارشناسان سازمان است.

 

توافق با سازمان میراث فرهنگی برای بازدید نیم روزه توریست ها از کتابخانه ملی/ثبت 7 اثر در کمیته حافظه جهانی یونسکو

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از 8 برنامه اساسی سازمان که در حال برنامه ریزی جهت تحقق است، یاد کرد. تحقق در نظام دیجیتال سازی سازمان، به منظور ایجاد دسترسی تمام افراد جامعه به میراث فرهنگی سازمان؛ توجه اساسی به حوزه بین الملل، وی در این خصوص به قرارداد کتابخانه ملی و سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد که به موجب آن، بخش زیادی از توریست هایی که وارد تهران می شوند، بازدید نیم روزه ای از کتابخانه ملی خواهند داشت. توجه به کمیته حافظه جهانی یونسکو که تا کنون 7 اثر در این کمیته به ثبت رسیده است، و توسعه روابط با کتابخانه های مطرح جهان (به عنوان مثال ایجاد کارگاه هایی برای آموزش کارکنان کتابخانه های ملی کشور های همسایه) از دیگر فعالیت های پیش بینی شده در حوزه بین الملل بود.

 

 

بازدید از کتابخانه ملی فرانسه طی کنفرانس ایفلا /وجود 2600 نسخه نفیس خطی ایرانی در این کتابخانه

وی با اشاره به بازدید خود از کتابخانه ملی فرانسه طی کنفرانس ایفلا، و وجود 2600 نسخه نفیس خطی ایرانی در این کتابخانه، بیان کرد: از دیگر برنامه های این سازمان، گسترش ظرفیت نسخ خطی نادر به عنوان میراث ملی ایران است.

 

ما در صددیم که اندیشگاه را به کانونی برای توسعه آزاد اندیشی تبدیل کنیم

وجود « اندیشگاه» به عنوان یک کانون فرهنگی در کتابخانه ملی، به گونه ای که موجبات تعامل اندیشه بین صاحبان قلم را فراهم آورد، از دیگر سیاست هایی بود که صالحی بدان اشاره کرد. وی گفت: کتابخانه ملی در دنیا فقط کارکرد سرویس کتاب و سند ندارد، ما در صددیم که اندیشگاه را به کانونی برای توسعه آزاد اندیشی تبدیل کنیم.  در این راستا به همه ناشران و انجمن ها جهت اجرای برنامه هایی با محوریت تبادل اندیشه، چون نقد، رونمایی و ... اعلام آمادگی کرده ایم.

تعامل جدی با مجموعه روسای کتابخانه های بزرگ کشور/ تدوین اساسنامه ای به منظور تعامل در راستای پرهیز از اقدامات موازی

صالحی عنوان کرد: انسجام و هماهنگی با سایر نهادهای مربوط در کشور، از دیگر برنامه های سازمان است. در این راستا سازمان تعامل جدی با مجموعه روسای کتابخانه های بزرگ کشور دارد، و اکنون در حال تدوین اساسنامه ای به منظور تعامل در راستای پرهیز از اقدامات موازی هستیم.

 

وی گفت: در حوزه اسناد هم تشکیلاتی به نام «مهتاب» ایجاد کرده ایم. دبیر خانه مهتاب در مرکز اسناد ایجاد شده و وظیفه آن تعامل با تمام مراکز اسنادی است.

 

صالحی تصریح کرد: به جای رقابت های ناصحیح و ناروا، تعامل با سازمان های ذی ربط را از طریق سازماندهی دو تشکیلات به نام های «مهتاب» و «مکتب» که عنوان مجمع کتابخانه های بزرگ هست، آغاز کرده ایم.

توجه به کرامت و معیشت نیروی انسانی کتابخانه ملی

صالحی توجه به کرامت و معیشت نیروی انسانی کتابخانه ملی را، از دیگر محورهای اصلی برنامه های سازمان دانست گفت: با وجود جایگاه و منزلت بالای کتابخانه ملی، متأسفانه کارکنان این سازمان در فقر معیشتی به سر می برند، که این حوزه نیازمند تحول است. در تلاشیم با اخذ موافقت دولت به حوزه معیشتی کارکنان توجه جدی نماییم.

 

توجه ویژه به پژوهش های بنیادی، و نیز حوزه تاریخ شفاهی از دیگر مواردی بود که به عنوان سیاست های اصلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بدان اشاره شد.

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/07 - 22:57
0
8
کاش ما(کارکنان نهاد) هم می آمدیم زیر نظر کتابخانه ملی!!!!
کتابدار نهاد کتا
|
Iran
|
1393/06/05 - 12:45
0
17
دست مریزاد جناب آقای امیری صالحی خداوند توفیقتان دهد که به فکر کارکنانتان هستید در نهاد کتابخانه ها کارکنان زیر خط فقر هستند و وضعیت معیشتی سختی دارند
پاسخ ها
کتابدار خسته
| Iran |
1393/06/06 - 12:52
سختی معیشتی از یه جهت و از جهت دیگر توجه نکردن مسئولین نهاد به این فقر
دانشجو دکترا اطلاعات
|
Iran
|
1393/06/04 - 22:38
0
10
جناب آقای دکتر صالحی امیری حضور پر امید فرهنگی شما در سازمان قوت قلبی هست برای کارمندان،در پناه حق باشید
لاله
|
Iran
|
1393/06/04 - 12:28
0
21
کاش یک نفر هم به فکر کتابخانه های عمومی بود! کتابدان کتابخانه های عمومی زیر خط فقر هستند.
کتابدار
|
Iran
|
1393/06/04 - 08:54
0
12
وضعیت معیشتی کتابداران اعم از ملی وغیر ملی در 30سال دوم خدمت درست میشود
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: