کد خبر: 16475
تاریخ انتشار: شنبه, 08 شهریور 1393 - 22:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

با کمای تولید کتاب در کشور رو به رو هستیم/ انتشار اولین شماره‌های فصلنامه‌های نقد در اواخر شهریور

میرزایی، درباره جایزه کتاب سال و عدم اعطای جوایز به تعداد تعیین شده، تصریح کرد: ما با یک افت و کمای تولید کتاب در کشور رو به رو هستیم. واقعیت این است که، کمبود کتاب های با کیفیت، در حد برگزیدن های بزرگ، مهم ترین عامل ندادن این جوایز بوده است. وی همچنین از انتشار فصلنامه های تخصصی نقد کتاب در اواخر شهریور ماه خبر داد.
با کمای تولید کتاب در کشور رو به رو هستیم/ انتشار اولین شماره‌های فصلنامه‌های نقد در اواخر شهریور

 

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، در نشست خبری دکتر سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که صبح امروز ( 8 شهریور 1393) برگزار شد، نجفعلی میرزایی، مدیرعامل خانه کتاب، به ارائه گزارشی از فعالیت های این مجموعه پرداخت.

 

وی در آغاز سخنان خود با اشاره به شاخص شمارگان تولید کتاب، تصریح کرد: وضعیت کتاب ایران در حالت هشدار است. سنجه های کتابشناسی ایران، نشان دهنده وضع ناگواری است.

 

نجفعلی میرزایی بیان کرد: به دلیل کثرت حاشیه ها در طول این 7 ماه باید عرض کنم، در خانه کتاب هیچ‌گاه منکر تلاش تیم های سابق در این موسسه نبوده ایم، منتها وضعیت کتاب ایران، وضعیتی در حالت هشدار و ناموفق بوده است. مطالعات فنی و تکنیکی درستی در راستای وضعیت شناسی کتاب کم داشتیم.  تبیین نقدها و خلاء ها دلیل ناکارآمدی هیچ تیمی نیست و نبوده، و گاهی نابسامانی یک وضعیت ناشی از خلل بیرونی مانند، فقدان بودجه، مشکلات سیاسی، تغییر و تحولات ناگهانی مسئولیت ها و ... است. الان عرض می کنم که وضعیت نقد کتاب در ایران بسیار اسف بار است، کتاب ایرانی تقریبا نقد نمی شود و این از مأموریت های ذاتی خانه کتاب است.

 

وی اضافه کرد: بر این اساس اولین کاری که تیم جدید خانه کتاب انجام داد، برگزاری بخش های علمی- فرهنگی نمایشگاه کتاب بود. پس از نمایشگاه بیش از 35 تا 40 پروژه تحولی در خانه کتاب آغاز شد.

 

تحولاتی در حوزه اطلاع رسانی کتاب همچون کتابشناسی مناسبتی، توزیع ملی برخی از نشریات مانند کتاب هفته، شرکت در نمایشگاه های کتاب استانی، تشکیل خانه نقد کتاب با مدیریت آقای جمشید کیانفر، تشکیل خانه ویرایش با مدیریت دکتر محسن باغبان، تشکیل خانه ترجمه که در حال حاضر مدیر جدید آن معرفی نشده است، راه اندازی مرکز کتاب پژوهی ایران با مدیریت آقای فرید قاسمی، تشکیل دفتر حقوقی حمایت از حقوق اهل قلم ایران، تحولاتی در حوزه جشنواره ها، برخی از فعالیت های موسسه خانه کتاب در طول 7 ماه اخیر بوده است.

 

مدیرعامل خانه کتاب با اعلام خبر چاپ و نشر اولین شماره های فصلنامه های تخصصی نقد در اواخر شهریور ماه، اظهار داشت: جریان نقد با کلید خوردن فصلنامه های تخصصی نقد کتاب وارد فاز مهمی خواهد شد.

 

نجفعلی میرزایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا علت عدم اعطای جوایز «کتاب سال» کمبود بودجه بوده است یا خیر، و اینکه زین پس این جایزه دستخوش چه تغییراتی قرار می گیرد، بیان کرد: با تشکیل کارگروه تخصصی متشکل از برجسته ترین متخصصان، بررسی وضعیت جشنواره ها در دستور کار قرار گرفت. یکی از نتایج آن، تغییر جایگاه بعضی از این جوایز بود، مانند تلفین جایزه کتاب فصل و گام  اول در زیر چتر جایزه کتاب سال، و متعاقبا تنظیم آیین نامه های جدید در این خصوص. بر این اساس، امسال شاهد رشد میزان جوایز خواهیم بود.

 

وی تصریح کرد: در این مدتی که بنده در موسسه خانه کتاب خدمت می کنم، هیچگاه نشانه ای از اینکه کسری بودجه، دلیل عدم اعطای جوایز باشد، مشاهده نکرده ام. ما با یک افت و کمای تولید کتاب در کشور رو به رو هستیم. واقعیت این است که، کمبود کتاب های با کیفیت، در حد برگزیدن های بزرگ، مهم ترین عامل ندادن این جوایز بوده است.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: