کد خبر: 16830
تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 مهر 1393 - 21:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

اطلاعات تأثیرات عمیق اجتماعی دارد

رافائل کاپورو در نشست «تعامل بشر در عصر دیجیتال» با اشاره به تاریخچه اطلاعات، تأکید کرد: اطلاعات تنها جنبه سخت افزاری نداشته، بلکه تأثیرات عمیق اجتماعی دارد.
اطلاعات تأثیرات عمیق اجتماعی دارد

 

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، سخنرانی رافائل کاپورو، با عنوان «تعامل بشر در عصر دیجیتال» ظهر امروز ( 6 مهر 1393) در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران برگزار شد.

 

 در این نشست، دکتر محمدرضا قانع، معاون مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، دکتر شعله ارسطوپور، معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، دکتر فاطمه فهیم نیا، رئیس دانشکده علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا (س) و رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، دکتر محسن حاجی زین العابدینی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر غلامرضا فدایی عراقی و دکتر نادر نقشینه، اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران، حضور داشتند.

 

اشاره به قرارداد خواهر خواندگی بین دانشگاه تهران و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

در ابتدای این نشست، دکتر محمدرضا قانع ضمن خیر مقدم به حضار، به اقدام دکتر جعفر مهراد مبنی بر امضای تفاهم نامه ای مابین مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: در راستای قرارداد خواهر خواندگی بین دانشگاه تهران و مرکز منطقه ای، طرفین متعهد شده اند که برنامه های بین المللی شان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. وی نسبت به تداوم این روند ابراز امیدواری کرد.

 

ارائه بیوگرافی دکتر رافائل کاپورو

در ادامه این نشست، دکتر نادر نقشینه، عضو هیأت علمی دانشکده علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران، به بیان بیوگرافی دکتر رافائل کاپورو پرداخت.

 

رافائل کاپورو سال 1945 در مونتويدو اروگوئه، متولد شد. وی دارای لیسانس فلسفه، فوق لیسانس دکومانتاسیون، و دکتری فلسفه از دانشگاه Düsseldorf است. وی همچنین مدرک آموزش پسا دکتری خود را در فلسفه عملی (اخلاق) از دانشگاه Stuttgart اخذ کرده است.

 

در سال 1999، کاپورو اقدام به ایجاد مرکزی بین المللی برای اخلاق اطلاعات کرد که در حال حاضر دارای شبکه ای متشکل از 30 عضو است. وی در حال حاضر سردبیر نشریه «بررسی های بین المللی اخلاق اطلاعاتی» است که انتشار آن از سال 2004 آغاز شده است.

 

وی به همراه همسرش، موسسه CAPURRO FIEK را بنیان نهاد. این موسسه به حمایت از پروژه های علمی و عملی در زمینه اخلاق اطلاعاتی در کشورهای در حال توسعه، خصوصا آفریقا، می پردازد.

 

مفهوم knowledge society، تنها به ایجاد زیرساخت های فناورانه محدود نمی شود

در ادامه نشست، رافائل کاپورو به ارائه مطالبی با عنوان «اشکال تعامل انسانی در عصر دیجیتال» پرداخت. وی با اشاره به تفاوت بین مفاهیم knowledge society و information society بیان کرد: مفهوم knowledge society، تنها به ایجاد زیرساخت های فناورانه محدود نمی شود، بلکه به فرایند یادگیری عجین شده در زمینه های فرهنگی خاص به منظور ایجاد جوامع فراگیر دلالت دارد.

 

اطلاعات تأثیرات عمیق اجتماعی دارد

وی با اشاره به تاریخچه اطلاعات، تأکید کرد: اطلاعات تنها جنبه سخت افزاری نداشته، بلکه تأثیرات عمیق اجتماعی دارد.

 

در بحث انتقال اطلاعات، انتقال جهانی از اندیشه اهمیت دارد

کاپورو با تأکید بر مفاد پیام و نه سازنده آن، بیان کرد: بحث انتقال اطلاعات، تنها انتقال مجموعه ای از واژگان نیست، بلکه جهانی از اندیشه است که در قالب کلمات انتقال می یابد.

 

وی با اشاره به مشخص نبودن مرز بین پنهان سازی و آشکارسازی، اظهار داشت: مشکل جامعه امروز این است که همه اطلاعات آشکار است، که این خوب نیست و باید چیزهایی برای پنهان کردن، وجود داشته باشد.

 

وی همچنین به موضوع اهمیت اخلاق آموزش پرداخت.

 

خاتمه این سخنرانی( که به زبان انگلیسی بود) به پرسش و پاسخ اختصاص یافت و در پایان نشست، دکتر فهیم نیا، به رسم یادبود، لوح تقدیری به پروفسور رافائل کاپورو تقدیم کرد.

 

گفتنی است، روزهای سه شنبه و چهارشنبه ( 8 و 9 مهر ماه) رافائل کاپورو، ضمن بازدید از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اطلاعات و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC) به ایراد دو سخنرانی دیگر با موضوع اخلاق اطلاعات می پردازد.

 

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1393/07/07 - 17:23
2
0
سخنرانی ایشون همین قدر پراکنده و کوتاه بوده؟ این بیانات چه ربطی به عنوان بحث "تعامل بشر درعصر دیجیتال " داشت؟
معصومي
|
Iran
|
1393/07/07 - 11:00
0
4
صحبت هاي جالبي بيان شد. اميدواريم رويكرد علم اطلاعات بيشتر به سمت مباني جامعه برود.
دانشجو دانشگاه تهران
|
Iran
|
1393/07/07 - 07:54
1
3
با سلام.
نکته ای که غالباً اشتباه ذکر میشود نام دانشکده است. نام دانشکده، «دانشکده "علوم" اطلاعات و دانش شناسی» است.
«علم اطلاعات و دانش شناسی» نام رشته است.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: