روش علمی متقنی برای یافتن سرانه مطالعه نداریم

 

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور روز گذشته (20 آبان 93) در نشست خبری، طی سخنانی با ابراز امیدواری از عملی شدن برنامه های در نظرگرفته شده برای هفته کتاب، بیان کرد: اگر تمامی این فعالیت ها منتهی به ترویج کتابخوانی گردد، به این معناست که درست عمل کرده ایم، اما زمانی که برنامه های تدوین شده، جلسات، گزارشها و ... عملا منجر به رشد فرهنگ کتابخوانی و مطالعه نشود، حاکی از اشکال کار ماست.

 

وی ضمن قدردانی از خدمات انجام شده در دوره های پیشین، بر اهمیت نقش رسانه ها تأکید کرد و گفت: ما نیازمند نظارت، درایت، هشدار و انتقاد اصحاب فرهنگ هستیم و اصحاب رسانه را ناصح مشفق و مشاور اصلاح گر خود می دانیم.

 

مختارپور با اشاره به نشستی که در 24 آبان ماه با حضور اصحاب رسانه برگزار خواهد شد، تأکید کرد: دلایل و مستندات حاکی از آن است که وضع کتابخوانی در کشور ما اصلا خوب نیست. سرانه مطالعه اصلا خوب نیست. ما هنوز نه آماری داریم و نه روش علمی متقنی برای یافتن سرانه مطالعه، اما اگر هم داشته باشیم، یقین دارم که وضع کتابخوانی ما خوب نیست، به شهادت مراجعه به کتابخانه ها، به شهادت شمارگان پایین کتاب در کشور، و به شهادت عدم غلبه گفتمان کتاب و کتابخوانی در سطح رسانه ها و دستگاه های فرهنگی. بنابراین نشست روز شنبه به همفکری و ارائه راهکارهایی در این شرایط اختصاص خواهد داشت.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص انتشار یادداشت ها و دریافت بازخورد ها، اظهار داشت: تاکنون 13 یادداشت منتشر شده، و بازخورد ها به 4 طریق دریافت می شود. بخشی به واسطه ایمیل، تا کنون بیش از 8 هزار ایمیل دریافت کرده ام، و به جرأت عرض می کنم که تمامی ایمیل ها را تک به تک خوانده ام. بخشی به واسطه نامه ها و پیام ها دریافت می شود. بخش دیگر نیز، به واسطه انتشار در رسانه های همچون لیزنا، که امکان درج نظر برای مخاطب فراهم می شود، و من دیده ام که گاهی بیش از 200- 300 نظر ذیل یک یادداشت درج شده است، که من به دقت تمامی آنان را مطالعه و در صورت لزوم پیگیری می کنم.

 

مختارپور با بیان اینکه یادداشت ها در خصوص سیاست ها، برنامه ها و عمکرد نهاد است، تصریح کرد: بخشی از پاسخ ها و نظرات دریافتی از انتشار این یادداشت ها، به ما در برنامه ریزی های کلان کمک می کند.