کد خبر: 17413
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 آبان 1393 - 12:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

هدف ما تکریم واقعی و بازگرداندن نقش برجسته کتابدار است

عليرضا مختارپور صبح امروز در مراسم تكريم كتابداران استان قزوين با اشاره به اینکه، هدف برگزاري اين مراسم ها نيز در واقع تكريم و بازگرداندن نقش برجسته كتابداران محترم است، گفت: متاسفانه در جامعه ما نسبت به برخي مشاغل كمي اطلاعات وجود دارد و همين نيز باعث عدم رعايت تكريم كساني كه در چنين حرفه هايي مشغول اند، مي شود.
هدف ما تکریم واقعی و بازگرداندن نقش برجسته کتابدار است

 

 

 

 

 

 

هدف ما تکریم واقعی و بازگرداندن نقش برجسته کتابدار است

به گزارش خبرنگار لیزنا، عليرضا مختارپور، دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور صبح امروز (28 آبان 93) در مراسم تكريم مقام كتابداران و ترويج فرهنگ كتابخواني در سالن اجتماعات امام خميني(ره) قزوين اظهار داشت: در طول هفته كتاب صحبت هاي زيادي از سوي مسئولان در مورد اهميت كتابخواني گفته شده اما هدف اصلي بنده از آمدن به قزوين ديدار با كتابداران اين استان بود. هدف برگزاري اين مراسم ها نيز در واقع تكريم و بازگرداندن نقش برجسته كتابداران محترم است،‌ ضمن اينكه نبايد اين نكته مهم را فراموش كنيم نام اصلي هفته اي كه در آن قرار داريم؛ «كتاب، كتابخواني و كتابدار» است كه به اختصار «هفته كتاب» ناميده مي شود.

 

متاسفانه در جامعه ما نسبت به برخي مشاغل  اطلاعات كمي وجود دارد

مختارپور در ادامه افزود: متاسفانه در جامعه ما نسبت به برخي مشاغل  اطلاعات كمي وجود دارد و همين نيز باعث عدم رعايت تكريم كساني كه در چنين حرفه هايي مشغول اند، مي شود.

 

كتابداران در كنار معلمان مهمترين جايگاه ها را در اختيار دارند

وي اضافه كرد: كتابداران در كنار معلمان مهمترين جايگاه ها را در اختيار دارند. معلمان و كتابداران از جمله راهنمايان عالم هستند كه راه اعتلاي فرهنگي را نشان مي دهند. دانشمندان دو چيز را حتماً داشته اند: معلمان و كتاب. چراكه اگر اين دو مورد در زندگي كسي نباشد، قطعاً شخصيت برجسته و خدمتگزاري در عرصه علم و فرهنگ نخواهد بود.

 

چرا نبايد چهره هاي فرهنگي، نويسنده، مترجم، كتابداران، معلمان و استادان از شأن و منزلت و محوريت والايي برخوردار باشند؟

دبيركل نهاد در ادامه خانواده را نيز از ديگر عناصر مهم در تربيت و تعيين مسير انسان ها عنوان كرد و اين پرسش را مطرح ساخت كه چرا نبايد چهره هاي فرهنگي، نويسنده، مترجم، كتابداران، معلمان و استادان از شأن و منزلت و محوريت والايي برخوردار باشند؟

 

تعداد اعضاي كل كتابخانه ها 2.5  ميليون نفر از جمعيت 78 ميليوني كشور است

مختارپور با اشاره به رويكردهاي مختلف در ترويج كتابخواني تصريح كرد: مي توان به تعداد ناشران كشور كه بين يازده تا دوازده هزار نفر هستند يا تعداد عناوين منتشره در طول سال كه حدود شصت و هشت هزار عنوان است افتخار كرد اما به شمارگان كتاب كه مي رسيم با سقوط مواجه مي شويم. كاهش بين 500 الي1000نسخه اگر صرفاً به خاطر گراني بود كتابخانه هاي ما بايد پررونق مي بود اما تعداد اعضاي كل كتابخانه ها 2.5  ميليون نفر از جمعيت 78 ميليوني كشور است.

 

نگراني ام را از سقوط در کتابخوانی هشدار مي دهم

وي اضافه كرد: همانطور كه هنگام آلودگي هوا سازمان محيط زيست در رسانه ها هشدار مي دهد، من نيز به سهم خودم به عنوان يكي از اشخاصي كه در حوزه كتاب و كتابخواني وظيفه اي بر عهده دارم نگراني ام از اين سقوط را هشدار مي دهم.

 

ما نياز داريم دوباره نشان دهيم که بايد به سمت مطالعه بازگشت

مختارپور با اشاره به همه گير شدن تكنولوژي در زندگي معاصر بیان كرد: به دليل استفاده از تكنولوژي روز كه البته در جاي خود قابل استفاده و مفيد است، آرام آرام در حال مختصر و كوتاه نويسي و استفاده از پيامك هستيم.

 

وي در پايان يادآور شد:‌ هر اندازه سطح، عمق و گستره كتابخواني و مطالعه روز به روز كوچك و كوچك تر مي شود به همان نسبت سطح عمومي جامعه نيز از كتاب فاصله مي گيرد. به همين خاطر است كه ما نياز داريم دوباره نشان دهيم که بايد به سمت مطالعه بازگشت.

 

 

 

 

برچسب ها :
مادران شاغل
|
Iran
|
1393/09/04 - 09:12
0
1
بخشنامه کمک هزینه مهد کی ابلاغ میشه به استانها؟
کتابدار غمگین
|
Iran
|
1393/09/02 - 07:57
0
5
شاید دربعضی استانها خیلی کم ولی برا کتابداران جشنی گرفتند واز زحماتشون تشکر کردن ولی سیستان وبلوچستان فقط تو استان بود وشهرستانها حتی یک تبریک هم نگفتن ک خستگی ازتنمون دربره توروخدا آقای مختارپور سیستان وبلوچستان رو دریابید یک نظری به این سو اندازید
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/09/05 - 09:30
سلام
سرپرست استان یزد خیلی زحمت کشید جا دارد از اوتشکروتقدیرکنم
کتابدار
| Iran |
1393/09/02 - 12:30
باز شما که استانتون براتون جشن گرفته ما اصفهانیا که هیچ.....
ب
|
Iran
|
1393/09/01 - 11:53
0
8
بسمه تعالی
ازچه زمانی شهریه مهدکودک به حساب واریز می شود
کتابدار
|
Iran
|
1393/09/01 - 09:05
5
21
لطفا مرخصی زایمان را افزایش دهید
کتابدار بیکار
|
Iran
|
1393/08/30 - 21:07
2
4
باسلام.دبیرکل محترم، خواهشمندیم سن استخدامی را برای مقطع کارشناسی 35 سال و برای مقطع کارشناسی ارشد تا 37 سال بگذارید .و من الله التوفیق
کتابدار بیکار
|
Iran
|
1393/08/29 - 19:34
1
1
باسلام خدمت دبیرکل زحمتکش
خواهشمندیم برای کتابداران بیکاری که در شهرستانهایی هستند که از لحاظ نیرو تکمیل شده اند فکری یکنید. آیا ما هم می توانیم در آزمون شرکت کنیم؟ باتشکر
کتابدار
|
Iran
|
1393/08/29 - 12:06
2
16
جناب مدیر کل عزیز
شما به دنبال بازگرداندن جایگاه اصلی کتابدار هستید حال آنکه در اکثر استان ها هنوز همان تفکرات دوران مدیریت قبلی باقی است و به نظرم خانه از ریشه ویران است. در جشنی که برای استان کرمانشاه گرفته بودند در سالن مراسم، پشت صندلی ها با برگه آ4 قید کرده بودند که چه کسانی مجازند در کجا بنشینند. ردیف اول مسئولین و جالب اینکه ردیف دوم متعلق به ستادی ها بود و جالبتر اینکه اکثرا خالی ماندند.
کتابدارانجمنی اصفهان
|
Iran
|
1393/08/28 - 17:07
2
13
اصلا خدا شاهده اگه جایی بگیم رشته ما کتابداری هس مسخره میکنن اول میگن حسابداری بعد میگی نه جانم کتابداری میگن عه مگه کتابداری هم رشته س میگن یعنی چه یعنی کتاب میزاری و ور میدارید و کلی مسخره میکنن
پاسخ ها
کتابدار اصفهانی
| Iran |
1393/09/02 - 14:56
تو کتابخونه روستایی ما دو نفر خانم بسیار فعال و زحمت کش کار می کنند.که این کتابخونه رو بین کتابخونه های روستایی دیگه شهرستان نمونه کردندو حداقل 200 عضویت در هفته کتاب گرفتند. نمایشگاهی بسیار پربار و بزرگ کتاب برگزار کردند ولی از هدیه هفته کتاب بی نصیب موندند در صورتی که الحق والانصاف حقشون بود. جناب مختارپور گرامی خواهشمندیم اگر روسا برای ارائه مشخصات کتابداران روستایی وقت کشی می کنند شما یک بازرس را بدین منظور موظف کنید. تا حق کسی این وسط خدایی ناکرده ضایع نشه. از دلگرمیها و توجهاتی که به این قشر فرهنگی دارید سپاسگزاریم.
بیکاربومی
|
Iran
|
1393/08/28 - 16:02
1
5
باسلام جناب دبیر کل محترم لطفا دستور بدهید نیروهای غیر بومی به استان و شهر خودشان برگردند تا جای بیکاران بومی باز بشه . کتابخانه شهرستان ما تکمیل شده و حقیقتا رفتن به یک شهرستان دیگر برایمان سخت است. لطفا تدبیری بیندیشید. باتشکر
کتابداردانا
|
Iran
|
1393/08/28 - 15:15
0
22
سلام
دبیرکل عزیزاین حرف شمانشان ازدرک وشعوربالای شمادارد،بالاترازمشکلات معیشتی مسئله تکریم کتابداربوده که متاسفانه به دست فراموشی سپرده شده است،خصوصاباسیستم قفسه ی بازکه بعضی وقتاارباب رجوع کتابداررادرحدیک سلام هم نمی داند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: