کد خبر: 18012
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 دی 1393 - 13:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

ردیف بودجه مالی مستقل برای برخی از کتابخانه های درجه یک کشور لحاظ گردد

   گردهمایی مسئولان نهاد کتابخانه‌ها با اعضای هیأت علمی گروههای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاههای سراسر کشور، شامگاه (یکشنبه 14 دی 1393) در هتل انقلاب تهران برگزار شد.
ردیف بودجه مالی مستقل برای برخی از کتابخانه های درجه یک کشور لحاظ گردد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، نخستین نشست هم اندیشی اساتید و متخصصین علم اطلاعات ودانش شناسی، با دبیرکل و مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.

 

دراین نشست اساتید و متخصصین علم اطلاعات ودانش شناسی به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

 

دکتر حسن کیانی: در دوره های قبلی عزیزان کتابدار احساس ناامنی در بیان نظرات خود داشتند و به قدری این ناامنی مشهود بود که حتی تهدید به اخراج و فسخ قرار داد می شد

 

در ادامه نشست دکتر  حسن کیانی، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا،  بیان کرد: سالهاست که ما منتظر چنین نشستی بودیم. در دوره قبلی نیز این درخواست شد و قولهایی دادند که متأسفانه عمل نشد. من به عنوان معلم این رشته و مسئول کتابخانه مرکزی یکی از دانشگاه ها دل پردردی دارم. ما از طرفی بازگو کننده نظرات دانشجویانی که شاغل در کتابخانه های عمومی می باشند هستیم. در دوره های قبلی عزیزان کتابدار احساس ناامنی در بیان نظرات خود داشتند و به قدری این ناامنی مشهود بود که حتی تهدید به اخراج و فسخ قرارداد می شد.

 

شاهد استخدام به هر نوعی حجمی، قراردادی، ساعتی از نیروهای غیرمتخصص رشته هستیم

 

کیانی انتقاد میهمان از میزبان را سخت دانست اما ادامه داد:  نقطه نظراتی را باید مطرح کنم که ارتباط غیرمنطقی و غیر صحیحی را  بین جامعه متخصص این رشته و یکی از نهادهای اجرایی مهم ایجاد کرده است. بعد نیروی انسانی مسئله بسیار مهمی است ما در حالی که در اقصا نقاط کشور فارغ التحصیلان این رشته را در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد بیکار می بینیم ولی شاهد استخدام به هر نوعی حجمی، قراردادی، ساعتی از نیروهای غیرمتخصص رشته هستیم. البته به مسئولان بالاتر نیز قبلاً ارجاع داده شد و پاسخ این بود که ما در بکارگیری نیرو تحت فشار هستیم زیرا توصیه های زیادی از مقامات بالاتر می آید. در نتیجه ما تقاضا داریم در این دوره یک آسیب شناسی صورت گیرد. در کنفرانس ها و سمینارها و همایش ها و سخنرانی های بین المللی می بینیم قشری که سرویس می دهد از متخصص ترین اقشار این رشته هستند ولی متأسفانه در نهاد کتابخانه های عمومی ما از گذشته تا به امروز این پدیده مشهود نیست.

 

منابع ادبیات قومی در استانها بسیار بسیار محدود است

 

وی ادامه داد: مسئله دیگر مجموعه سازی است. نتیجه حاصل از پایان نامه ای که به تازگی مورد دفاع قرار گرفت این بود که تمام سئوالاتی که از کتابداران و کاربران صورت گرفت این مسئله بود که منابع ادبیات قومی آن استان بسیار بسیار محدود است که نمی دانیم مربوط به اشکال سیاسی، مدیریتی... است. آیا قرار نیست ما نیاز متقاضی را در نظر بگیریم؟ آیا قرار است ما تعامل با ناشران داشته باشیم؟ آیا قرار است ارسال کتابها با کارتن را ادامه دهیم؟ آیا می شود ما برای کتابخانه ای که در محله اهل تسنن است کتابی بفرستیم که به نکوهش اهل تسنن پرداخته است؟!...

 

پایه اصلی مطالعه انسان از کودکی باید طرح ریزی شود و نهاد کتابخانه های عمومی نقش بسیار بزرگی در ارتقا این سطح عادت به مطالعه دارد

 

کیانی در پایان گفت: نکته دیگر عضویت کودکان و نوجوانان است که اهمیت داده نمی شود. محیط دلچسبی وجود ندارد و شرایط برای استفاده آنها مهیا نیست. من از اطرافیان می شونم که کودکان و نوجوانان با توجه به شرایط سخت ترجیح می دهند پولی را که برای کتابخانه باید پرداخت کنند به مراکز بازی و تفریحی بپردازند زیرا سخت گیری در عضویت کتابخانه ها وجود دارد. البته همانطور که مستحضرید پایه اصلی مطالعه انسان از کودکی باید طرح ریزی شود و نهاد کتابخانه های عمومی نقش بسیار بزرگی در ارتقا این سطح عادت به مطالعه دارد. متأسفانه کتابخانه های عمومی کشور ما قرائت خانه ای برای دانشجویان کنکوری و دانش آموزانی که امتحان دارند می باشد، که بعد از برگزاری کنکور و پایان امتحانات کتابخانه های عمومی کشور خالی می شوند.

 

لطفی نژاد: ریزش زیادی در رشته کتابداری وجود دارد

 

منصوره لطفی نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع علمی و کاربردی و عضو برنامه ریزی این دانشگاه در ادامه نشست هم اندیشی بیان کرد: ریزش زیادی در رشته کتابداری وجود دارد، افرادی پس از انتخاب رشته در نیمه راه انصراف می دهند و وقتی نتیجه را پیگیر می شویم  عدم وجود بازار کار و عدم جذب را علت می دانند. البته در دانشگاه جامع علمی و کاربردی در صدد بازنگری دائم رشته هستیم و  در حال برگزاری دوره های کوتاه مدت مهارتی برای کتابداران هستیم تا با مهارت بیشتری وارد جامعه شوند و با برگزاری دوره های تک پودمانی از نظر تخصصی اطلاعات آنها را به روز رسانی کنیم. از نهاد تقاضا داریم همکاری دو جانبه را بین نهاد و دانشگاه جامع علمی و کاربردی ایجاد کند.

 

دکتر احمد شعبانی: پیشنهاد می دهم یک شورای علمی با اکثریت کتابداران و حضور متخصصین اجتماعی و فرهنگ اجتماعی تشکیل شود تا در آینده نهادیه شود

 

احمد شعبانی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: در استان ها موضوع انجمن کتابخانه های عمومی کشور مطرح است که در حقیقت حالت سیاسی _ اجتماعی پیدا کرده است و به واقع به جای اینکه از متخصصین اجتماعی و حوزه کتابداری استفاده شود به نظر می رسد از افرادی که ممکن است در گذشته صاحب منصب هایی بودند استفاده شده است  در نتیجه نمی توانند به نحو کافی احساسات حوزه کتابداری و حوزه های اجتماعی محل را انتقال دهند و این یکی از موضوعات عمده ای است که برای استان ها پدید می آید. در بهترین وضعیت ممکن است یک یا دو کتابدار معرفی شود و این کتابداران نیز در اقلیت کامل قرار دارند و بقیه افرادی هستند که دارای مناصب محلی از جمله شهردارسابق ، فرماندار سابق و... هستند و به نحو مطلوبی بازتاب موضوع کتابداری را نمی توانند انتقال دهند. پیشنهاد می دهم یک شورای علمی با اکثریت کتابداران و حضور متخصصین اجتماعی و فرهنگ اجتماعی تشکیل شود تا در آینده نهادیه شود.

 

ردیف بودجه مالی مستقل برای برخی از کتابخانه های درجه یک کشور لحاظ گردد

 

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: بهتر است ردیف بودجه مالی مستقل برای برخی از کتابخانه های درجه یک کشور لحاظ گردد تا هم در بخش مجموعه سازی حرکاتی مناسب صورت گیرد و هم اینکه به مرور دارای یک شاخصیت شود.  نکته دیگر تعاملی است که می تواند با وزارت آموزش و پرورش و کتابخانه های آموزشگاهی صورت گیرد زیرا به نظر می رسد تعلیم و تربیت در کشور ما در حد واجب و مورد نظر قرار نگرفته است.

 

دکتر غلاکرضا فدایی: وضعیت کتابدار و کتابداری باید ارتقا یابد

 

غلامرضا فدایی، عضو هیئت علمی دانشکده علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران، در ادامه نشست بیان کرد: وضعیت کتابدار و کتابداری باید ارتقا یابد. نهاد کتابخانه های عمومی دارای سرمایه کلان و ارزشمند نیروی انسانی است آنچه که جای تأسف دارد این است که این مجموعه عظیم در کلان این قضیه هیچ گاه مطرح نیست، در تصمیم گیری های کلان این قشر و پتانسیل بالای آنها مطرح نمی شود و شاید یکی از دلایل این باشد که مجموعه کتابداران هر یک زیر نظر وزارت ارشاد، ورازت علوم، وزارت بهداشت،شهرداری و... است و هیچ  متولی درستی جهت ارائه خواسته هایشان ندارند. این قشر عظیمی که در اختیار نهاد قرار دارد می تواند کار انجام دهد و در نتیجه یک تحول رخ می دهد. اکثراً فکر می کنند کتابدار و کتابخانه یک جای ایزوله ای است که در گوشه ای افتاده است و کسی دارد یک کاری با سطح نازلی را انجام می دهد.

 

خدمات نباید اینقدر سطح نازلی داشته باشد

 

غلامرضا فدایی افزود: مسأله دیگر برنامه ریزی در ارتباط با خدمات است، خدمات نباید اینقدر سطح نازلی داشته باشد و گفته شود نهایت آن این است که یک کتاب به مراجعه کنند تحویل دهیم. با تببین استانداردهای کار برای کتابداران می توان نقش کتابدار را پررنگ تر کرد. همچنین نقش کتابداران و کتابخانه های عمومی در فرهنگ اجتماعی بسیار می تواند موثر باشد. اگر فرض بر این است که کتابداران با عموم مردم در ارتباط هستند و می توانند نقش آفرین باشند نهاد کتابخانه های عمومی می تواند با برنامه ریزی آینده آن را سامان دهند.

 

اگر فرض بر این باشد که کتابدار فعال است و می تواند با مردم ارتباط برقرار کند می تواند بسیاری از مسائل را منتقل کرده و به مولفین خط بدهد

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: نکته دیگر این است که کتابخانه ها با مسأله نشر و انتشار و چاپ به صورت انفعالی برخورد می کنند. چرا کتابداران ما نتواند تاثیری در تألیف و نشر داشته باشند. فرض بر این است که کتابداران واقعا با جامعه در ارتباط هستند و جامعه می تواند مسائل را متنقل کند و اگر فرض بر این باشد که کتابدار فعال است و می تواند با مردم ارتباط برقرار کند می تواند بسیاری از مسائل را منتقل کرده و به مولفین خط بدهد.

 

برنامه ریزی به لحاظ آموزش، پژوهش و اخلاق بسیار بسیار مهم است

 

در پایان غلامرضا فدایی به قشر عظیم کتابدار اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی روی این قشر عظیم کتابدار که در اختیار شماست هم به لحاظ آموزش، پژوهش و اخلاق. بسیار بسیار مهم است. از نظر آموزشی باید مورد بررسی قرار گیرد که چه برنامه ی آموزشی برای تداوم کار داریم. مسأله پژوهش را چگونه پیش ببریم. اگر هسته های پژوهش را در استان ها ترتیب دهیم همه را درگیر می کنیم و وابسته به پژوهش می شویم. مسأله اخلاق که اصل و اساس است و نقش اخلاق انسانی را به غیر از اخلاق حرفه ای به کتابدار  ارائه دهیم. همانطور که پیامبر (ص)فرموده است: "من مبعوث شدم که مکارم اخلاقی را به امت تفحیض کنم."

 

 

برچسب ها :
گتاابدار
|
iran
|
1393/10/21 - 13:25
0
0
سلام چي شد اين هزينه هاي مهد
تیموری
|
Iran
|
1393/10/18 - 13:26
1
4
سلام.
لیزنا جون جایی رو پیدا نکردم که این مطلب رو بنویسم. امیدوارم از همینحا بخونین.
در یادداشت 11 دبیر کل محترم نوشته شده بود که فوق العاده شغل به احکام کتابداران اضافه خواهد شد، و برای هر مدرک تحصیلی هم مقدارش فرق می کرد.الان که احکام جدید آمده، برای همه 180 تومن اضافه کردن. مثلا من که ارشدم و همکارم که کاردانی هست، 180 تومن اضافه شده. میشه این موضوع رو هم مطرح و پیگیری کنید.
سپاسگذارم.
لطفا بهم ایمیل بزنید تا بدونم کامنتم رو خوندید.
کتابدارپیر
|
Iran
|
1393/10/15 - 15:34
1
9
جناب آقای مختار پور دبیرکل محترم
با تشکر از کلیه زحمات حضرتعالی و تشکر مضاعف از اینکه واقعا تلاش و همت شمارا در مرتفع کردن مشکلات کتابداران به خوبی نمایان است اینگونه جلسات هم اندیشی و استفاده از نظرات و مشاوره های صاحب نظران بسیار پسندیده است به شرطی که نظرات و پیشنهادات عملی و کاربردی شود و فقط در حد تئوری و نظر باقی نماند باز هم بخاطر پویایی و بالندگی که در مجموعه به وجود آوردیدت ممنون.
کتابدار
|
Iran
|
1393/10/15 - 14:47
1
8
برای اولین بار جناب مختار پور از شما متشکرم.
تا الان هیچ یک از کارهای شما بنده رو راضی و متقاعد نکرده بود اما بابت این کار واقعا ممنونم.
پاسخ ها
ketabdar
| Iran |
1393/10/16 - 16:17
به این هم دل نبند دوست عزیز
صحبت های گفته شده چیزی نبوده که به ذهن دست اندرکاران نهاد نرسد. در ضمن اگر آقای مختار پور به فکر علمی کردن فعالیت ها د رنهاد هستند زحمت می کشیدند دست کم یکی از معاونان خود را از میان کتابداران و تحصیل کردگان کتابداری انتخاب می کردند
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: