کد خبر: 18272
تاریخ انتشار: شنبه, 04 بهمن 1393 - 10:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کتاب، 6 ماه خواب دارد

صفایی، مدیر انتشارات آزادگان: یکی از مشکلات اصلی ما این مسأله است که کتاب، 6 ماه خواب دارد، یعنی به مدت 6 ماه، هیچ فروشی ندارد.
کتاب، 6 ماه خواب دارد

 

 به گزارش خبرنگار لیزنا، در ادامه گفتگو ها در بازارچه کتاب، خانم صفایی، مدیر انتشارات آزادگان، درباره وضعیت بازار کتاب، از قیمت بالای کتابها و عدم قدرت خرید مردم گفت و ادامه داد: مردم می آیند و می بینند قیمتها بالاست و به سراغ کتابهای دست دوم می روند، دیگر حتی نمی توانیم بگوییم دریغ از پارسال، باید بگوییم دریغ از ماه قبل، چون می بینیم ماه به ماه، قیمت کتابها، افزایش پیدا می کند و مسلماً خرید کتاب نیز کاهش می یابد.

 

وی افزود: کتابهای ما در فروشگاه، غالباً کتابهای تخصصی رشته حقوق است، در واقع فروش ما فصلی است، به این صورت که در بعضی از ماههای سال، وضعیت فروش واقعاً خراب است، مثل فصل زمستان، اما اوج فروش در ماه مهر است که بعد از آن، دیگر افت فروش شروع می شود.

 

کتاب، 6 ماه خواب دارد، یعنی به مدت 6 ماه، هیچ فروشی ندارد

 

یکی از مشکلات اصلی ما این مسأله است که کتاب، 6 ماه خواب دارد، یعنی به مدت 6 ماه، هیچ فروشی ندارد؛ به دلیل مشکل فروش پایین، ناچار شدیم تعدادی از کتابها را با تخفیف بالا، بر روی میزهای بیرون فروشگاه بچینیم تا بلکه مشتری برای خرید ترغیب شود.

 

او از میزان استقبال از کتابهای فروشگاه سخن گفت و افزود: یکی از مشتریان من، دانشجویی بسیار جوان و اهل کتاب است که هر ماه مقداری از حقوق ناچیزش را برای خرید کتاب اختصاص می دهد و می آید از ما خرید می کند. با اینکه تعداد این افراد در جامعه ما خیلی کم شده، اما حداقل امیدوار می شویم که هنوز هستند افرادی که برای کتاب ارزش قائلند و هنوز مطالعه کتاب، یک فعالیت مورد علاقه برای آنها محسوب می شود. مطمئناً اگر قیمت کتاب پایین بیاید، تعداد این افراد نیز بیشتر خواهد شد.

 

پایین آوردن نرخ کتابهای آموزشی،  راهکاری برای بالا بردن فروش کتابها

 

مدیر انتشارات آزادگان، پایین آوردن نرخ کتابهای آموزشی را راهکاری برای بالا بردن فروش کتابها و استقبال از کتاب عنوان کرد و افزود: کتابهای درسی نباید آنقدر گران باشند که دانشجو نتواند از پس خرید آن بربیاید، چطور کتابی که تا سال گذشته، 30 هزار تومان بود، یک باره به 50 هزار تومان رسید؟ علاوه بر این، مالیات باید از روی چنین کتابهایی برداشته شود تا کتاب به دست کسانی که واقعاً به آن نیاز دارند برسد.

 

از خانم صفایی پرسیدیم چه عواملی را در ایجاد فرهنگ کتابخوانی موثر می داند و او در پاسخ گفت: عادت کتابخوانی باید از خانه شروع بشود، بعضی از پدر مادرها، حتی یک بار هم در خانه، کتاب نخوانده اند تا فرزندشان یاد بگیرد؛ لازم است پدر و مادرها، روزانه حتی یک ساعت مطالعه کنند تا فرزندان با مشاهده آنها این عادت خوب را یاد بگیرند و فرهنگ کتابخوانی از خانه در ذهن آنها نهادینه شود.

 

از طرف دیگر، بهتر است در دانشگاه، دانشجویان را به خرید کتاب تشویق کرد، اما متأسفانه می بینیم که این کار انجام نمی شود و اساتید، بیشتر تمایل به ارائه جزوه دارند. حتی شاید تصور دانشجویان این باشد که خرید کتاب، کاری بیهوده است و بعد از دوران دانشجویی، دیگر آن کتابها به کار نمی آیند؛ در صورتی که این تصور اشتباه است و خرید و حفظ کتابهای دوران دانشگاه، خصوصاً کتابهای مرجع، امری ضروری است. 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: