کد خبر: 19653
تاریخ انتشار: شنبه, 05 ارديبهشت 1394 - 22:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

حضور گسترده ناشران خارجی، نقطه قوت نمایشگاه امسال

تور بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه ها در آستانه برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ستاد برگزاری نمایشگاه، امروز، شنبه (5 اردیبهشت) در مصلی امام خمینی (محل برگزاری نمایشگاه)، برگزار شد.
حضور گسترده ناشران خارجی، نقطه قوت نمایشگاه امسال

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، در آستانه برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، تور برگزاری اصحاب رسانه ها از نمایشگاه، توسط ستاد برگزاری نمایشگاه، امروز، شنبه (5 اردیبهشت) در مصلی امام خمینی برگزارشد. این برنامه با حضور حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب، امیرمسعود شهرام نیا، قائم مقام و معاون اجرایی برگزاری نمایشگاه کتاب، سید مهدی جعفری، مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب، محسن نصرالله، مدیر کمیته پشتیبانی  برگزاری نمایشگاه کتاب، محمود آموزگار، سخنگو و عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب و دبیر  اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و بیش از 30 نفر از  خبرنگاران، عکاسان و اصحاب رسانه های جمعی، برگزار شد.

 

در خدمت خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی هستیم تا آخرین تغییرات نمایشگاه را اطلاع رسانی کنیم

 

شهرام نیا در ابتدای برنامه، خطاب به خبرنگاران و اصحاب رسانه ها گفت: امروز در خدمت شما خبرنگاران و اصحاب رسانه، به عنوان  نمایندگان افکار عمومی، هستیم. این برنامه نیز به منظور اطلاع رسانی در خصوص ایجاد تغییرات در فضا و چگونگی برگزاری نمایشگاه کتاب، برگزار شده تا بدین طریق  این اطلاعات در اختیار مردم و علاقه مندان به کتاب و نمایشگاه کتاب، قرار گیرد.

 

وی افزود: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، یکی از پر مخاطب ترین نمایشگاههای کشور و دنیاست، تعداد بسیار زیاد بازدیدکنندگان و تعداد زیادی از ناشران در این نمایشگاه، بیانگر علاقه مندی ایشان به حوزه کتاب و کتابخوانی است. البته به لحاظ فعالیت های اجرایی برای برگزاری این نمایشگاه، باید گفت حجم کار بسیار گسترده و زمان بسیار محدود بود اما با همه اینها، فضا یا در واقع شهرک نمایشگاهی را به صورت موقت مسقف کردیم، البته فضای شبستان و مصلی که 55 هزار مترمربع است، خود مسقف بوده و بقیه فضا، یعنی در حدود 75 هزار مترمربع دیگر را مسقف کردیم که جمعا فضایی در حدود 130 هزار مترمربع را تحت پوشش نمایشگاه قرار دادیم.

 

او در ادامه بیان کرد: البته برخی از مسائل مثل اینکه  مصلی، در ابتدا برای برگزاری  نمایشگاه احداث نشده ، سالنهای آماده شده، صرفا فضاهایی موقتی هستند و این مسئله که  فضای پارکینگها، پاسخگویی نیاز مردم نیست، همه مسائلی هستند که در خصوص محل برگزاری  نمایشگاه کتاب، وجود دارد اما امسال تلاش شده تا با برنامه ریزی بهتر و دقیق تر، فضای قابل قبول تری نسبت به سالهای قبل را برای برگزاری نمایشگاه کتاب، تدارک ببینیم.

 

از  سال آینده کلیه مسئولیتهای  برگزاری نمایشگاه کتاب، به اتحادیه ناشران سپرده خواهد شد

 

شهرام نیا اضافه کرد: کار احداث سالنهای نمایشگاه به طور کامل به انجام رسیده، ثبت نام از  ناشران، تا قبل از شروع سال جدید انجام، و متراژ فضای اختصاص یافته برای غرفه های ایشان نیز انجام شده، همانطور که می دانید، در سال 94 بخش قابل توجهی از فعالیتهای مربوط به برگزاری نمایشگاه کتاب نیز به  به تشکل ها و اتحادیه ناشران سپرده شده و  چنان که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش بینی کرده در سال آینده، کلیه این مسئولیتها به اتحادیه ناشران واگذار شود.

 

بنابراین اکنون، فضای برگزاری نمایشگاه، به لحاظ اجرایی آماده شده ، فضای غرفه ها اختصاص یافته  و تا 12 اردیبهشت نیز تمامی غرفه ها را به ناشران تحویل داده و ایشان فرصت خواهند داشت تا  چینش کتابها را انجام دهند.

وی افزود: بخش بین الملل نمایشگاه،  امسال بسیار پرشورتر از سالهای گذشته، برگزار خواهد شد و در زمینه بین الملل قدم های بسیار مثبتی برداشته شده، به طوری که شاهد از بین رفتن رکود و  حضور تعداد  زیادی از ناشران بین المللی در نمایشگاه کتاب، خواهیم بود.

 

حسین صفری: با کوچک تر شدن فضای غرفه ها، تعداد بیشتری از ناشران در نمایشگاه کتاب امسال، حضور می یابند

 

حسین صفری مدیر کمیته اجرایی برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب، نیز در ادامه برنامه اظهار داشت: در برنامه امروز، از شما به عنوان افرادی  که افکار عمومی  را مطلع می کنند،  دعوت کردیم تا در جریان آخرین اخبار و تغییرات ایجاد شده در برگزاری نمایشگاه کتاب، قرار گیرید. شروع عملیات اجرایی برگزاری نمایشگاه، با احداث سالن گمرک  ( به دلیل اهمیتی که داشت) آغاز شد و کتابهای خارجی مستقیما وارد این سالن در نمایشگاه کتاب شد.

 

از جمله اقدامات مهمی که در حوزه زیرساخت نمایشگاه اتفاق افتاده، اینکه همکاران ما در وزارت نیرو، عملیات برق رسانی نمایشگاه که به اندازه یک شهرک است را با شرایط خوبی آغاز کردند.  از سوی دیگر، در زمینه اختصاص خطوط تلفن برای ناشران، نزدیک به 3 هزار و 500 دستگاه تلفن توسط شرکت مخابرات،  برای نمایشگاه کتاب، اختصاص داده  شده، به لحاظ رفاهی  نیز در جهت برقراری آرامش هرچه بیشتر مردم، استراحتگاهها، نمازخانه ها و فضاهای معینی را در نظر گرفته ایم که این امر، محقق شود.

 

وی در ادامه بخش های مختلف نمایشگاه کتاب را به خبرنگاران معرفی کرد و گفت: بخش رواق شرقی نمایشگاه با  5 هزار مترمربع و دسترسی مناسب به نمایشگاه ایجاد شده تا مخاطبان بتوانند با سهولت هر چه بیشتر، به  صحن اصلی نمایشگاه، دسترسی پیدا کنند. دو بخش ناشران الکترونیک و کارنامه نشر نیز در این بخش قرار دارند.

 

اتفاقی که برای اولین بار در نمایشگاه کتاب، رخ داد، در اختیار گرفتن صحن مصلا جهت ایجاد فضای رفاهی و ایجاد محل آسایش خانواده های مراجعه کننده به نمایشگاه است.

 

صفری در ادامه به معرفی بخش های کودک، آموزش و دانشگاهی پرداخت و افزود: امسال، 6 محل مشخص برای برگزاری نشست ها به سرای اهل قلم اختصاص یافتته  و امیدواریم که تجربه امسال تجربه موفقی  باشد. در بخش همکف شبستان نیز  بخش عمومی نمایشگاه،  بازار کتاب کشورهای مختلف و سرای اهل قلم، قرار دارند.

 

بعد از غرفه بندی سالنها،  عملیات دیتا و انتقال خطوط مخابرات، از دیگر اقدامات زیرساختی بوده که انجام شده.

 

در بخش دانشگاهی، 16 هزار و  700 مترمربع، فضای غیرمفید اختصاص یافته که امسال اگرچه فضا تغییر نکرده اما با کاهش حجم غرفه ها، امکان حضور تعداد بیشتری از ناشران در نمایشگاه کتاب، فراهم شده. سالن 18 تا 21 به ناشران  دانشگاهی، سالنهای  22 تا 25 به ناشران کودک و سالن های 30 و 31 به ناشران کتابهای آموزشی اختصاص یافته است.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: