کد خبر: 19958
تاریخ انتشار: شنبه, 26 ارديبهشت 1394 - 22:16

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب

 مراسم اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، شنبه (26 اردیبهشت) با حضور دکتر قالیباف، دکتر علی جنتی، دکتر سید عباس صالحی و ناشران برتر در ضلع جنوبی مصلی برگزار شد.
اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب

 

به گزارش خبرنگار لیزنا اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، روز شنبه (26 اردیبهشت) با حضور دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ  و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر قالیباف شهردار تهران و ناشران برتر در ضلع جنوبی مصلی برگزار شد.

در ابتدای مراسم، دکتر سید عباس صالحی معاون وزرات ارشاد و ارشاد اسلامی و ریاست بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران، در خصوص برگزاری نمایشگاه سخن گفت و افزود: مصادف شدن روز اختتامیه نمایشگاه کتاب با روز مبعث را به فال نیک می گیریم و امیدواریم که امسال، برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب، نقطه عطفی برای ایجاد تحولات جدید در حوزه نشر و اندیشه باشد.

 

سیدعباس صالحی: در حوزه چاپ و نشر کتاب در رتبه 18 دنیا قرار داریم

 

وی افزود: حوزه کتاب و نشر کتاب کشور، یکی از حوزه های اصلی فرهنگ سازی کشور است، پس از انقلاب در این حوزه توسعه قابل توجهی داشتیم. نکته دیگر اینکه آمار به دست آمده از حوزه نشر  آمار قابل توجهی است و  می توانیم روی آن تبلیع کنیم، چرا که  ما در رده 18 چاپ و نشر کتاب در جهان قرار داریم.

 

دکتر صالحی ادامه داد: یکی  از فرصت هایی که برای صنعت نشر کشور هر سال ایجاد می شود،نمایشگاه کتاب است. امسال نیز در ساختاری مدیریتی نمایشگاه، براساس رویکرد دولت تدبیر  و امید بحث تفویض اختیار به اهالی  نشر مطرح شد و واگذاری مدیریت نمایشگاه  به تشکل های نشر گام مهمی بود. چرا که  دولت و حاکمیت باید در حوزه سیاست گذاری حرکت کنند و درگیر مسائل میدانی نشوند. با این حال، در این نمایشگاه، دولت و تشکل های نشر توانستند با همکاری هم، تجربه مشترکی را آغاز کنند و از این تجربه سربلند بیرون بیایند.

 

او ادامه داد: نکته دیگر اینکه امسال به رویکرد بین المللی نمایشگاه کتاب تهران، توجه بیشتری شده و حضور کشور عمان به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب، برای ورود به جهان عربی و کشورهای عربی حوزه  خلیج فارس، فرصت سازی کرد. همچنین حضور وزاری فرهنگ کشورهای مختلف، فعال سازی سفارت خانه ها، نام گذاری هر روز نمایشگاه به اسم یک کشور و حضور مهمانان خارجی در نمایشگاه، تاییدکننده بین المللی شدن نمایشگاه کتاب امسال است.

وی افزود: از سوی دیگر، درحوزه صنعت نشر نیز اتفاقات خوبی در نمایشگاه امسال، رخ داد. در بحث فروش بر اساس آخرین اخبار،  66 میلیاد و 400 میلیون تومان  از طریق بن های بانکی، خرید کتاب انجام شده در حالی که در سال گذشته، تنها 46 میلیارد تومان فروش گزارش شده و این نشانگر آن است که اقتصاد نمایشگاه امسال رو به توسعه بوده است و نمایشگاه توانسته بازاری برای تحرک جریان اقتصاد نشر باشد. همچنین تفاهم نامه های جدی برای به گردش درآوردن صنعت نشر در نمایشگاه منعقد شده است. همچون تفاهم نامه با اداره پست که ناشران را قادر می سازد بتوانند با 40 درصد تخفیف، فعالیت خود را دنبال کنند و به این ترتیب، کتاب ارزان تر به دست مردم می رسد. به علاوه با سازمان قطارهای مسافربری رجا  نیز تفاهم نامه ای منعقد  شده  که در  هر قطار یک کتابخانه ایجاد شود.

 

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اضافه کرد: همچنین درحوزه تسهیلات و کمک به صنعت نشر، امسال طی جلسات صمیمی مهمان ویژه نمایشگاه با اهالی فرهنگ و نشر، حضور رئیس محترم مجلس دکتر  لاریجانی، وزیر محترم اطلاعات، دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر ولایتی، آیت الله بوشهری رئیس حوزه های علمیه کشور و رئیس شورای شهر در نمایشگاه کتاب امسال، از نقاط قوت نمایشگاه کتاب امسال بود.

 

وی افزود: در نمایشگاه کتاب امسال براساس افکارسنجی که هر روز از مراجعان داشتیم،  نشانگر آن بود که پاسخگویان به میزان 34 درصد از برگزاری نمایشگاه رضایت دارند، با وجود اینکه هنوز با وضعیت ایده آل فاصله داریم اما  مردم خوبِ ما می دانند که با همه توان در حرکت به سوی پیشرفت هستیم و لذا از همه کسانی که در برگزاری این رویداد فرهنگی همکاری کردند، تشکر می کنم و امیدوارم این اتفاق بزرگ فرهنگی در سالهای آینده، پویاتر، بانشاط تر و کم نقص تر ارائه شود.

 

دکتر قالیباف: نمایشگاه کتاب در شهر آقتاب احداث شده

 

سپس دکتر قالیباف از تلاش برگزارکنندگان نمایشگاه امسال تشکر و قدردانی کرد و افزود: خسته نباشید خدمت همه صاحبان قلم و اندیشه، ناشران،  نویسندگان و همه خوانندگان کتاب در کشور،  خداقوت و خسته نباشید عرض می کنم. امسال تقارن رجب و  روز مبعث که در واقع روز بعثت کتاب و فکر، خواندن و نوشتن است را به فال نیک می گیریم و انشاالله که  قدر آن را بدانیم.

 

وی افزود: بحث آگاهی بخشی به جامعه، مهم ترین رسالت کسانی است که در مسیر قرآن  و اهل بیت حرکت می کنند. چرا معجزه پیامبر اسلام کتاب بود؟ شاید بتوان گفت دلیل اصلی این است که کتاب و خواندن مهم ترین اثری است که در زندگی بشر، به طور جاودانه می ماند و در حقیقت خواندن است که انسان را به اشرف مخلوقات بدل می کند و انسان را به رستگاری می رساند. مهم ترین تحول فرهنگی همین خواندن و کتاب است و این امر در بین ما  مسلمانها اثر ماندگاری باقی گذاشته است.

 

وی گفت: در بسیاری از کشورها، کتاب در وقوع انقلاب ها و جنبشها اثربخش بوده است. همانطور که کتابهای  نهرو در مبارزه با استعمار جنبشی عظیم ایجاد کرد،  کشور ما نیز در این  پیچ تاریخی و در این موقعیت حساس که کشور در تحریم اقتصادی از یک سو  و تهاجم فرهنگی از سوی  دیگر قرار دارد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

او در ادامه افزود: همه این مسائل تکلیف ما را مضاعف می کند که برای آگاهی بخشی در بخش کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم و پیشرفت کشور را در گرو کتاب و کتابخوانی ببینیم.

 

شهردار تهران سپس عنوان کرد: طبق آمار، سرانه مطالعه در کشور ما پایین است و دلیل آن این است که کودکان از دوران کودکی از دید استرس امتحان به مطالعه  نگاه می کنند. بنابراین از آنجا که کتابخوانی یک رفتار آموختنی است باید آن را برای کودکان و نوچوانان، درونی سازی کنیم. لازم ات خانواده ها و سیاست گذاران در سطح کلان بر این رفتار کودکان تاثیرگذار باشند.

 

او اضافه کرد: در سال 85،  5هزار و 800 عنوان کتاب در سال  و در سال گذشته بیش از 70 هزار عنوان کتاب در سال داشتیم و این از افتخارات ماست. اما به نظر می رسد هنوز یک چالش جدی داریم. آمار ناشران بیش از 3 برابر کتابفروشان است. در حوزه نشر، تولید وجود دارد ولی حوزه مصرف نشر ما مشکل دارد. مهم ترین نکته این است که ما تولید و توزیع و ترویج را باید در مسیری هدایت کنیم که سیاست های کتابخوانی را در کشور اصلاح کنیم.

 

وی افزود: در عین اینکه درشهر تهران هزار و 200 کتابفروشی داریم، تعداد لوازم آرایش فروشیها 5 هزار است.  مصرف در حوزه کتاب 800 میلیارد تومان است، اما در حوزه مصرف لوازم آرایشی  20 هزار میلیارد تومان مصرف داریم. بنابراین در این زمینه چالش های جدی داریم که با سیاست های نظام همخوانی ندارد. اگر عدم استقبال از کتاب در حوزه رشد فکری و اندیشه ای، پایین است، معلوم می شود که مشکل در نوع نگاه به فعالیت های فرهنگی وجود دارد. بنابراین در حوزه تولید فرهنگی نیز دچار اشکال هستیم.

 

دکتر قالیباف اضافه کرد: هر جامعه که بخواهد توسعه پیدا کند باید در 4 حوزه  قدرت، ثروت، معرفت و منزلت، تولید داشته باشد. گمشده ما در حرکت فرهنگی است و این است که امروز تعداد لوازم آرایشی فروشی و پیتزافروشی بیش از کتابفروشیهای ماست.

 

وی افزود: شهرداری تهران، 10 سال است که در قالب نمایشگاه یاد یار مهربان  تجهیز کتابخانه ها را مورد توجه قرار داده و 40 میلیارد تومان به مدارس در بحث کتاب کمک کرده است. بحث کمک در زمینه کتاب را در تهران و کلانشهرها در دستور کار داریم و بیش از 8 میلیون کتاب را در 1 سال کذشته دادیم بنابراین  سرانه کتاب در مدارس به ازای هر دانش آموز 6  و نیم کتاب است. شهرداری تهران، 380 کتابخانه عمومی و 70 کتابخانه شبانه روزی ایجاد کرده است.


او در ادامه بیان کرد: زیرساختها برای فرهنگ مصرف کتاب و کتابخوانی شهرداری تهران در 5 سال گذشته ارتقا یافته اند.در  بحث نمایشگاه بین المللی کتاب نیز  نمایشگاه مناسبی در  شهر آفتاب با شرایط بسیار خوب ساخته شده که در شرف افتتاح است. اساس شهر آفتاب با رویکرد رونق در حوزه کتاب ساخته شده و تا امروز بیش از 700 میلیارد تومان در آنجا سرمایه گذاری کرده ایم که کل هزینه ها، از مرز هزار میلیارد تومان نیز خواهد گذشت.

 

دکتر علی جنتی: مصلی محل مناسبی برای نمایشگاه کتاب نیست

 

در ادامه، دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اظهار داشت:  از کل ناشران گرانقدری که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کردند و با  حضور فعال خود در این نمایشگاه، تلاش کردند تا  انتشارات و کتابهای مناسب تری در عرض دید همه شهروندان قرار بگیرد همچنین از همه تشکل های نشر که امسال در برگزاری نمایشگاه همکاری کردند تشکر و قدردانی می کنم.

 

وی افزود: از دکتر قالیباف شهردار تهران و مدیران حوزه شهرداری تهران که در این چند سالی که نمایشگاه برگزار شده، بسیار تلاش کرده اند نیز تشکر می کنم. انصافا شهرداری تهران نسبت به مسائل فرهنگی توجه قابل توجهی داشته و ایجاد فضاهای فرهنگی مناسب در سطح شهر، گویای این مسئله است.

 

دکتر جنتی ادامه داد: با توجه به اینکه مصلی محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیست، انشاالله در سال های آینده با انتقال محل نمایشگاه به محل مناسب تر، نمایشگاه بهتر و پربارتری برگزار خواهیم کرد.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: