نشست «علم اطلاعات و نظریه اطلاعات» برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد که از آغاز سال 1394 اقدام به برگزاری سلسله نشست های تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی کرده است، 31 اردیبهشت با چهارمین نشست با عنوان «علم اطلاعات و نظریه اطلاعات» میزبان متخصصین و عموم بود.

 

نشست «علم اطلاعات و نظریه اطلاعات ساعت 10 با تلاوت آیاتی از قرآن کریم شروع شد.

 

مصطفی امینی، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی و دبیر نشست، پس از خوشامدگویی به حضار، سخنرانان را معرفی کرد: یاسر خوشنویس؛ مترجم کتاب در حوزه فلسفه، و دکتر غلامرضا فدایی استاد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی.

 

یاسر خوشنویس اطلاعات را پرکاربرد اما مبهم معرفی کرد و ادامه داد همواره با انواع و اقسام اطلاعات درگیر هستیم. اطلاعات چتری برای واژه ها و مفاهیم متعددی است و کاربرد منفرد و یکپارچه ای برای واژه اطلاعات نداریم. شما ممکن است متخصص رشته اطلاعات باشید و یا با پردازش و انتقال اطلاعات کار کنید. این کار کردن مرتبه اول است. در مرتبه دوم به آن اطلاعات و کاربردش فکر و تأمل می کنید که به آن تأمل مرتبه دوم درباره اطلاعات می گویند.

 

وی افزور: نظریه پردازانی مانند ویور و شانون درباره تأمل درباره اطلاعات نظریاتی دادند و برخی نظریه های معنایی مانند هیلل، کارناپ و درتسکی بر نظریه ریاضیاتی شانون مبتنی اند. از نظر فلوریدی اطلاعات مساوی است با داده به اضافه معنا و اطلاعات داده خوش ساختی است که معنا دار است. وی درباره شهودهای ناهمخوان درباره اطلاعات، صحبت کرد و رابطۀ صدق و دانستن را تشریح کرد و به ریشه شناسی واژه Information (اطلاعات) پرداخت.

 

دکتر غلامرضا فدایی سخنرانی خود را این گونه آغاز کرد: از اینکه جوانان در این نشست ها شرکت می کنند بسیار خوشحالم. جوانان با مطالعه دیدگاه پیشینیان، صاحب نظر خواهند شد. مسئله اطلاعات سهل و ممتنع است. همه نسبت به اطلاعات اظهار دانایی می کنند اما از جنبه های گوناگون لغوی، اصطلاحی، فلسفی، اقتصادی و اجتماعی هر کدام جای بحث جداگانه ای دارد.

 

وی ادامه داد:  ما موجودی آگاه و آگاه کننده هستیم. رویکرد انسان نسبت به علم و اطلاعات می تواند مسبب مسائل گوناگونی باشد و نقش محوری انسان در علم اطلاعات بسیار مهم است و اطلاع بدون انسان معنا ندارد. در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی، سروکار ما در گام اول با چیستی اطلاعات نیست بلکه با بازیابی اطلاعات است. پس از تغییر نام رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، چیستی اطلاعات و فلسفه اطلاعات نیز دارای اهمیت شد که باید راجع به آن فکر و تحقیق کرد.

 

در پایان این نشست سخنرانان به پرسش های حاضران پاسخ دادند و نشست ساعت 12:30 پایان یافت.