کد خبر: 20415
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر 1394 - 09:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در حال بررسی پرونده کارکنان کتابخانه مجلس هستیم

رئیس کتابخانه مجلس گفت: مسئله نيروهاي انساني مربوط به هشت ماه پيش است و قبل از تصدی بنده تصميم گیری شده است و قرار بوده كه اتمام همكاري اتفاق بيافتد و ما در حال بررسي پرونده ها هستيم.
در حال بررسی پرونده کارکنان کتابخانه مجلس هستیم

 

به گزارش لیزنا، در این جلسه، اعضای هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ضمن عرض تبریک به دکتر مجیدی و آرزوی موفقیت برای وی به بیان دیدگاههای خود در حوزه کتابخانه ها و کتابداری کشور و توسعه همکاری های دو نهاد پرداختند.

 

                خسروي: كتابخانه های ملی و مجلس بايد كاركرد و نقش اصلي خود را پيدا كنند

در این جلسه، دكتر فریبرز خسروي، عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: كتابخانه ها هر يك بايد نقش و جايگاه خود را پيدا كرده و به آن عمل كنند. همه كتابخانه ها از جمله كتابخانه مجلس و ملي به سوي كتابخانه عمومي رفته اند. در صورتي كه هر كدام از اين كتابخانه ها بايد كاركرد و نقش اصلي خود را پيدا كنند.

 

وی افزود: در برخي از موارد، عملكرد غير تخصصي صورت مي گيرد. كاري كه بايد در جايي تخصصي باشد وقتي منتقل مي شود صدمه ديده و خطراتي ايجاد مي كند.

 

حاجی زين العابديني: بهتر اين است كه با همكاري انجمن و متخصصان اين رشته برنامه جدي و جدیدی ترسيم گردد تا دوباره كتابخانه مجلس به كاركرد صحيح خود برسد

سپس دكتر محسن حاجی زين العابديني عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: كتابخانه مجلس در دوره هاي مختلف كاركردهاي متفاوتی داشته با توجه به میزان شناخت و تخصص روسای کتابخانه، عملکرد آن نیز افت و خیز داشته است. در برخی از دوره ها، ارتباط بسیار خوبی بین مدیریت کتابخانه مجلس و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران برقرار بوده که به دلیل بهره گیری از نظرات تخصصی و ارتباط با بدنه تخصصی حرفه، عملکرد کتابخانه نیز مطلوب بوده است. در دوره هايي كه همكاري بين كتابخانه و انجمن برقرار بوده، ارزشهاي افزوده زيادي را شاهد بوده ايم و کارگاه های آموزشی و نشستهای خوبی برای کتابخانه مجلس برگزار شده است. بنابراين بهتر اين است كه با همكاري انجمن و متخصصان اين رشته برنامه جدي و جدیدی ترسيم گردد تا دوباره كتابخانه مجلس به كاركرد صحيح خود برسد.

 

علیپور حافظی: اعلام آمادگی انجمن برای همکاری با کتابخانه

در ادامه این جلسه، دكتر مهدی علیپور حافظی عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ضمن تبریک به رئیس جدید کتابخانه مجلس و آرزوی موفقیت  برای وی، بر استفاده از نظرات متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی تاکید کرد و آمادگی انجمن برای همکاری با کتابخانه را اعلام نمود.

 

افشار: کتابخانه مجلس كاركردهاي كتابخانه هاي پارلماني را پیدا کند

دكتر ابراهیم افشار زنجانی، عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران سخنان خود را با اين پرسش آغاز كرد: كتابخانه در دوره مديريت شما چه چشم انداز و برنامه اي دارد؟ اگر چنين چيزي مشخص باشد آن وقت مي توان برنامه ها و وظايف تخصصي تعريف كرد، كه انجمن هم مشاركت كند و كتابخانه مجلس، به كتابخانه تخصصي مجلس با كاركردهاي صحيح آن تبديل شود.

 

وی افزود: يكي از زمينه هاي كاري اصلي كتابخانه مجلس خدمات مرجع به نمايندگان است كه مي تواند با همكاري مركز پژوهش هاي مجلس، كاركردهاي كتابخانه هاي پارلماني و كتابخانه هاي عمومي و مناسب را انجام دهد. مهم اين است كه تصميم و ديدگاه رياست كتابخانه چه باشد تا بتوان برنامه ريزي آينده را داشت.

 

رضایی: موفقيت رياست كتابخانه مجلس، موفقيت ما كتابداران است

سپس دكتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) گفت: موفقيت رياست كتابخانه مجلس، موفقيت ما كتابداران است. صحبتها و پيشنهادها هم از سر دلسوزي است و ما در ابتداي كار دست ياري مي دهيم كه براي موفقيت كتابخانه مجلس تلاش كنيم.

 

وی افزود: عملكرد هر كدام از روساي قبلي را كه ارزيابي كنيم، متوجه مي شويم كه در برخي موارد مديريتِ سليقه اي و شخصي، باعث شده در برخي زمينه ها رشد صورت بگيرد اما نقش و كاركرد اصلي كتابخانه فراموش شده است.

 

رضایی: برنامه كتابخانه مجلس براي ساختمان جديد اتفاق خوبي است و انجمن مي تواند كمك كننده باشد

رضایی ادامه داد: برنامه كتابخانه مجلس براي ساختمان جديد اتفاق خوبي است كه بر اساس آن بايد كاركردها و عملكردها باز تعريف شود و در اين زمينه انجمن مي تواند كمك كننده باشد.

 

رضایی: اتفاق اخير در مورد عدم تمديد قرار داد كاركنان كتابخانه مجلس بازخوردهاي منفي داشته است

 رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران تصریح کرد: اتفاق اخير در مورد عدم تمديد قرار داد كاركنان كتابخانه مجلس بازخوردهاي منفي داشته و نشان دهنده دغدغه اهالي حرفه كتابداري و اطلاع رساني است.

 

رضایی: در اساسنامه كتابخانه هاي بزرگي مانند كتابخانه مجلس، حداقل يكي از اعضاي هیئت امنا حتما متخصص و صاحب نظر كتابداري باشد

وی افزود: بهتر است برنامه ها به گونه اي باشد كه در اساسنامه كتابخانه هاي بزرگي مانند كتابخانه مجلس، حداقل يكي از اعضاي هیئت امنا حتما متخصص و صاحب نظر كتابداري باشد.

در ادامه پيشنهادهایی براي كتابخانه مجلس به شرح زیر ارائه شد:

-          برگزاري همايش هاي سالانه با همكاري انجمن در زمينه هاي مختلف از جمله مجلس يا كنفرانس سالانه انجمن

-          برگزاري كارگاه هاي آموزشي در زمينه هاي مختلف

-          جلساتي مانند جلسات روساي كتابخانه هاي ملي عضو اكو براي روساي كتابخانه هاي مجلس عضو اكو هم تشكيل شود.

-         كتابخانه هاي بزرگ عضو حقوقي انجمن هستند و كتابخانه مجلس هم اگر به عنوان عضو حقوقي به انجمن كمك نمايد خوب است.

 

مجیدی: كتابخانه مجلس يك مجموعه فرهنگي است و بيشتر از كار كتابداري بايد مديريت فرهنگي شود

سپس دكتر محمدرضا مجيدي با اشاره به پیشینه تحصیلی و حرفه ای خود گفت: به دنبال يك كتابخانه تخصصي حقوق هستم. اساسنامه كتابخانه مجلس آن را خیلی عمومي و به عنوان كتابخانه مرجع ديده است. كتابخانه مجلس يك مجموعه فرهنگي است و بيشتر از كار كتابداري بايد مديريت فرهنگي شود.

 

 مجیدی: مسئله نيروهاي انساني قبل از تصدی بنده تصمیم گیری شده است/ قرار بوده كه اتمام همكاري اتفاق بيافتد

 

وی درباره عدم تمدید قرارداد برخی کارکنان کتابخانه مجلس گفت: مسئله نيروهاي انساني مربوط به هشت ماه پيش است و قبل از تصدی بنده تصميم گیری شده است و قرار بوده كه اتمام همكاري اتفاق بيافتد و ما در حال بررسي پرونده ها هستيم.

 

مجیدی: ما اميدواريم يك اتاق فكري ايجاد و در آن از انجمن كتابداري هم استفاه كنيم

مجیدی افزود: ما اميدواريم يك اتاق فكري ايجاد و در آن از انجمن كتابداري هم استفاه كنيم. با توجه به اتمام مجلس در آينده نزديك، يك برنامه تا اسفند 94 داريم و برنامه اي هم بعد از آن داریم ايده هاي مختلفي وجود دارد كه تا حالا انجام نگرفته است.

 

مجیدی: اميدواريم سالي چند اثر را در حافظه جهاني ثبت كنيم

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: كتابخانه مجلس يكي از مراكز معتبر در حوزه نسخ خطي است و اميدواريم سالي چند اثر را در ثبت حافظه جهاني ثبت كنيم.

 

وی افزود: بنده چون در چند انجمن قبل انجمن مطالعات منطقه اي يا انجمن انقلاب اسلامي عضويت و مسئوليت دارم نقش و كاركرد انجمن ها را مي شناسم و اميد دارم كه از مشورت انجمن ها به عنوان ظرفيتي رايگان و ارزشمند استفاده كنم.

 

مجیدی: در كتابخانه مجلس، بيش از 95 درصد اعتبارات، صرف حقوق و مزايا مي شود

دکتر مجیدی تصریح کرد: در كتابخانه مجلس، بيش از 95 درصد اعتبارات، صرف حقوق و مزايا مي شود و منابع بودجه اي نداريم.

 

مجیدی: نگاه ما بايد فرا كتابخانه و فرا كتابداري باشد

وی ادامه داد: طرح هايي علاوه بر كتابخانه عضو اكو مانند كميته همكاري كشورهاي اسلامي و... را داريم كه اميد داريم بتوانيم با همكاري كتابخانه ملي آنها را پيش ببريم. در اينجا علاوه بر كتابخانه بايد موزه ها و مركز اسناد را هم مديريت كرده و پيش ببريم. بنابراين نگاه ما بايد فرا كتابخانه و فرا كتابداري باشد و چند منظوره بايد نگاه كنيم. تلاش داريم كه درهاي كتابخانه باز شده و كتابخانه معرفي شود. همچنين بايد برنامه ريزي كنيم كه ارتباطي قوي بين مركز پژوهشها و كتابخانه مجلس برقرار كنيم.

 

مجیدی: الان نزديك به 60 تا 70 عنوان برنامه داريم كه بايد براي پياده سازي آن ها اقدام كرد

دکترمجیدی در پایان گفت: الان نزديك به 60 تا 70 عنوان برنامه داريم كه بايد براي پياده سازي آن ها اقدام كرد. مي توانيم با همكاري انجمن جلسات يا همايش هاي هم انديشي برگزار كنيم و خوشحال مي شويم كه در زمينه هاي مختلف پيشنهاد هاي كاربردي ارائه شود.

برچسب ها :
تعطیلی
|
Iran
|
1394/04/20 - 08:38
1
3
لطفا اگر قرار است تعطیل کنید چندروز قبل خبر کنید تا بتونیم برنامه ریزی کنیم نه اینکه دقیقه 90 بگید که دیگر هیچ کاری نتونیم بکنیم
الف
|
iran
|
1394/04/19 - 19:36
0
1
از حضور و ارتباط فعال انجمن محترم کتابداری و اطلاع رسانی کمال تشکر را داریم، امیدواریم ریاست جدید کتابخانه مجلس، نقش فعال تری در بررسی مسائل کتابخانه و به ویژه موضوع کارکنان اخراجی بر عهده بگیرند و همه چیز صرفا به تصمیمات از قبل اتخاذ شده و یا خدای نکرده وعده و وعید برای توجیه و ایجاد آرامش ختم نشود.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: