کد خبر: 20678
تاریخ انتشار: یکشنبه, 18 مرداد 1394 - 18:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کانون اسلامی انصار عضو حقوقی انجمن کتابداری می‌شود

نشست تخصصی انجمن كتابداري و اطلاع رسانی ایران و کانون اسلامی انصار روز دوشنبه 12/5/1394ساعت 15:30 تا 18:15 در کتابخانه مرکزی کانون اسلامی انصار برگزار شد.
کانون اسلامی انصار عضو حقوقی انجمن کتابداری می‌شود

 

به گزارش لیزنا، در این نشست دكتر فريبرز خسروي، دكتر ابراهيم افشار زنجاني، دكتر سعيد رضايي شريف آبادي، دكتر محسن حاج زين العابديني، از اعضای هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، و مهندس عليرضا جابر انصاري، محمد جعفر پناهي، فياض بخش، و حميد سليم گندمي، عضو هیأت علمی کتابخانه ملی ایران حضور داشتند.

 

 در این نشست دو مساله عمده مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ اول اینکه روند کاهش اعضا در سطح کتابخانه های عمومی کشور ضرورت وجودي كتابخانه ها به شكل فعلي را با چالش جدي مواجه كرده است و دومین مسأله‌ این بود که ساختمان كتابخانه چگونه طراحي و ساخته شود كه بتواند پاسخگوي نيازهاي آینده جامعه مخاطب با توجه به رشد سزيع تكنولوژي و فناوري هاي نوين اطاغلاتي باشد؟

 

در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر درباره موضوعات مطرح شده مقرر شد نشست های تخصصی در موضوع آینده نگری در کتابخانه ها با همکاری انجمن کتابداری و کانون اسلامی انصار و با دعوت از سایر نهادها و سازمان ها به صورت منظم برگزار شود.

 

همچنین ساخت و ساز و تأسیس کتابخانه در کشور به گونه ای طراحی و اجرا شود که از موازی کاری ها و اتلاف انرژی و سرمایه ملی حتی المقدور جلوگیری شود. در حال حاضر حدود پنج نوع کتابخانه عمومی در کشور داریم که نوعاً فعالیت های موازی دارند: عمومی ، روستایی، عمومی مساجد، شهرداری ها، کودکان و نوجوانان.

 

و در پایان قرار شد کانون اسلامی انصار به عنوان عضو حقوقی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران گردد.

 

گفتنی است كانون اسلامي انصار موسسه اي است خيريه و عام المنفعه كه در سال 1357 با هدف ارائه خدمات فرهنگي ، علمي و آموزشي تاسيس و با دارا بودن 4 باب كتابخانه در سطح شهر تهران پذيراي محققان و طالبان

بناي كتابخانه هاي كانون توسط همكاري تني چند ازخيرين نشان از مديريت و درايت باني مجموعه مرحوم محمد حسين جابر انصاري دارد كه با جذب مشاركت خيرين و با همت والا و تلاش مستمر موفق به تاسيس چند باب كتابخانه و زمينه ساز ارائه خدمات فرهنگي به جامعه و نسل جوان كشور شدند.

در سال 1356 با خرید یک باب سینما در خیابان پیروزی ، ایستگاه صد دستگاه و تبدیل آن به مجموعه ای فرهنگی اسلامی با زیربنای 1800 متر مربع نخستین کتابخانه کانون اسلامی انصار شروع به فعالیت نمود و پس از 34 سال خدمت رسانی در زمینه های مختلف فرهنگی ، در سال 1390 تخریب و طراحي و ساخت و ساز ساختمان جديد به منظور به سامان رساندن مجموعه ای بزرگ و کم نظیر با بیش از 11000 مترمربع وسعت آغاز گردیده است

کتابخانه مركزي كانون اسلامي انصار از سال 1374در زمینی به مساحت 2060 متر مربع اهدایی مرحوم حاج رضا فردقاسمی آغاز گردید و در سال اسفند 1380 به مرحله بهره برداری رسید.
در این کتابخانه امکانات بسیار مناسبی به منظور استفاده تخصصی صنایع، اطلاع رسانی و خدمات آموزشی، علمی و فرهنگی برای مراجعین به کتابخانه در نظر گرفته شده است.


کتابخانه  شعبه اميرآباد با زیربنای 2100 متر مربع اهدایی مرحوم حاج عبدالله ابالصدق در زمینی به مساحت 400 متر مربع از سال 1375 با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده است و در چهارچوب ضوابط و مقررات کتابخانه های عمومی بزرگ احداث گردیده و جزء کتابخانه های عمومی درجه يک محسوب می شود.که در روز عید فطر سال 1383 افتتاح و بهره برداری از آن آغاز شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: