کد خبر: 20785
تاریخ انتشار: شنبه, 31 مرداد 1394 - 23:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کتاب‌خوان 35 در یاسوج برگزار شد

سی‌وپنجمین نشست «کتابخوان» کشور و اولین نشست «کتابخوان» استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
کتاب‌خوان 35 در یاسوج برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، سی‌ و پنجمین نشست «کتابخوان» کشور و اولین نشست «کتابخوان» استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی، معاون سیاسی استاندار، مدیران دستگاه‌های اجرائی، نویسندگان، کتابداران و اهالی هنر و رسانه در یاسوج برگزار شد.

 

زینب قربانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی  کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای عمل به مطالبات رهبری و افزایش سرانه مطالعه در کشور برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان را آغاز کرده است، که اولین نشست آن در تهران با حضور دبیرکل نهاد و جمعی از نویسندگان، کتابداران، خبرنگاران و اساتید دانشگاه برگزار شد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تاکید کرد: "کتاب‌خوان" نشستی صمیمانه با هدف معرفی کتاب‌های مفید و ترویج کتابخوانی و اشتی مردم با کتابخوانی است.

 

قربانی در ادامه افزود: این طرح نخستین بار توسط دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور مطرح شد و با تلاشها و برنامه ریزی انجام شده توسط مجموعه نهاد و تدوین ایین نامه اجرایی به استانها به صورت کاملا برنامه ریزی شده در حال اجرا است.

 

وی لزوم موفقیت در این طرح را همکاری ادارات، سازمانها، نویسندگان، دانشگاهها، پژوهشگران، رسانه ها و اهالی کتاب و کتابخوانی دانست و تصریح کرد با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کتاب باید در سبد خانوار خانواده ها قرار گیرد جهت تحقق این مطالبه همکاری همه دستگاهها به خصوص دستگاههای فرهنگی را می طلبد که با اجرای چنین نشست هایی شاهد ارتقای مطالعه مفید در جامعه باشیم.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: در یکسال گذشته اقدامات و برنامه های خوبی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور جهت آشتی مردم با کتاب صورت گرفته که در نوع خود بی نظیر می باشد و اگرچه برنامه های انجام گرفته در سالهای قبل تداوم و استمرا نداشته ولی اجرای مستمر چنین برنامه هایی می تواند در گسترش فرهنگ مطالعه تاثیر به سزایی داشته باشد.

 

براساس اعلام  روابط عمومی کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه وبویراحمد  در ادامه نشست 12 کتاب معرفی شد که خلاصه‌ای از معرفی کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

 

سرالاسراء، نوشته حاج شیخ علی سعادت‌پرور/ارائه‌شده توسط  مجید یگانه، رتبه یک دندانپزشکی، قرآن‌پژوه برتر و حافظ کل قرآن

کتاب سرالاسرار، شرح حدیث ارزشمند معراج است که به زیبایی تمام در این کتاب آورده شده است. معراج، نشانگر نقطه اوج کمالات منحصر به فرد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و حدیث معراج، ارمغان ارزشمند و گوهر گران بهایی است که رسول اکرم (ص) از این سفر روحانی، برای راهنمایی امت اسلام به توحید ناب به ارمغان آورده و در لابه لای گفت و گوهای معنوی با حضرت حق، پرسش‏های آشکار و نهفته سالکان طریق الی‏ الله را پاسخ گفته است و «سرالاسراء» تلاشی است در راستای احیای حدیث شریف معراج. نکته قابل توجه این کتاب بحث توکل است که با مطالعه آن به ارزش توکل پی خواهیم بود.

 

آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس، نوشته هادی پیری/ ارائه شده توسط فتاح محمدی، معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد

کتاب حاضر در رویکردی تحلیلی و واقع‌بینانه درباره تاریخ هشت سال دفاع مقدس (1359ـ1367هـ .ش) نوشته شده است. نویسندگان در این مطالعه موضوعات متنوع جنگ را در عرصه‌های جغرافیایی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و امنیتی بررسی نموده‌اند. بدین ترتیب در این بررسی نه تنها درباره پیروزی‌ها، رشادت‌ها، شجاعت‌ها و فدارکای‌های رزمندگان اسلام صحبت شده، بلکه به مسائل و مشکلات مربوط به هر دوره از جنگ، وضعیت و شرایط دشمن، فشارهای وارده بر رزمندگان و نتایج و دستاوردهای حاصل از جنگ نیز پرداخته شده است.

 

آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان،تالیف مسعود جان بزرگی، ناهید نوری و مژگان آگاه هریس/ ارائه شده توسط زینب شیخی از حوزه روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان

برنامه های آموزشی رفتاری محور، به گونه ای طراحی شده اند که به والدین و مربیان اصول مدیریت موثر رفتار را آموزش می دهند که این اصول شامل استفاده درست از تشویق، تنبیه، تقویت و ارتباط شفاف است. آموزشهای ارائهشده در این کتاب نه فقط در درمان اختلالات بلکه در ارتقاء سطح رفتار اخلاقی جامعه پسند کودکان نیز موثر است.

این کتاب شامل پرسشنامه و فرمهای ارزشیابی ویژه کودکان، مربیان و و الدین است که با انجام آنها می‌توانید به شیوه فرزندپروری خود پی ببرید. همچنین راهنمای عملی و گام به گام آموزش قانون، صلح، همدلی و ... به کودکان است. که راهنمای خوبی برای مربیان و والدین است.

 

قلب زیبایی بابور، نوشته جمشید خانیان/ارائه شده توسط عیسی گرجی‌پور، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد

این کتاب از سری داستانهای فارسی قرن 14 ویژه نوجوانان است. در یکی از شهرهای بندری کشور یکی از ملوانان سیاه‌پوست و فقیر عاشق دختر زیبای بزرگترین و ثروتمندترین ناخدای بندر می‌شود ولی ناخدا با ازدواج آنها مخالفت می‌کند و این امر ناخدا را عصبانی می‌کند و آنها را طرد می‌کند و ارتباط میان دو شهر بندری قطع می‌شود. این قطع ارتباط سالها طول می‌کشد.... پیام اصلی داستان این کتاب صلح، دوستی، ایثار، یکرنگی و عاطفه است.

 

مفاتیح الحیات، نوشته آیت‌الله جوادی آملی/ارائه شده توسط حجت الاسلام جواد غفاری،نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر استان

کتابی با محوریت زندگی متدینانه و تمدن دین‌مدارانه با استفاده از آیات و روایات است که در بررسی سبک زندگی انسان موحد و متدین در مسیر زندگی دنیوی پرداخته است. این کتاب 776 صفحه‌ای محصول تلاش 5 ساله اندیشمندان و اعضای گروه فقه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج زیر نظر علامه آیت الله جوادی آملی بوده که با بهره‌گیری و بررسی شش هزار روایت از معصومین(ع) و آیات قرآن کریم تالیف گردیده است. مفاتیح الحیات که به گفته برخی از بزرگان می‌توان آن را کامل‌کننده پیام مفاتیح الجنان دانست و دربردارنده مطالبی نغز در مورد سبک زندگی مسلمان موحد، بایسته‌ها و شایسته‌های زندگی اوست.

 

چرا عقب مانده‌ایم،نوشته حسن نراقی/ارائه‌شده توسط احسان یوسفی، فعال رسانه‌ای، مشاور جوان فرماندار

از زاویه دید جامعه شناسایی و با نگاه به هویت فردی و توجه به روانشناسیاجتماعی و تاثیر آن بر جامعه و اجتماع دست به نشر مطالب برده است. یکی از دردهای مملکت ما این است که حتی تحصیلکرده‌های ما خیلی با تاریخ رابطه خوبی ندارند. مملکتی که تاریخ گذشته‌اش را نمی‌داند و نمی‌خواند.

 

سطل شما چقد پر است، نوشته تام راث، مترجم منیژه جلالی/ارائه شده توسط مهدی خسروی، نابینا و دبیر نابینایان

نگارنده در این کتاب راه‌کارهایی را برای به دست آوردن احساس مثبت بودن و تغییر در نگرش انسان‌ها و کسب موقعیت بیشتر در زندگی خصوصی و محیط کار، به دست می‌دهد. تصورکنید یک سال پس از آنکه کارپرکردن روزانه سطل را شروع کردید دنیای شما به چه شکلی خواهد بود . ما فکر می کنیم که تغییرات زیر در آن رخ داده باشد:

  • محیط کارشما بسیار موفق تر و شادترخواهد بود .
  • شما دوستان بیشتری خواهید داشت . همکاران ومشتریان شما متعهدتر و راضی تر
  • خواهند بود  ازدواج شما محکم تر خواهد بود.
  • شما از روابط نزدیک تر با خانواده ودوستان تان لذت خواهید برد .
  • سالم تر وخوشحال ترخواهید بود و امید می رود که عمرطولانی تری داشته باشید .

 

آب و سراب3 (نقد و بررسی افکار پائولو کوئیلو)/ ارائه شده توسط هدایت ظهرابی، سرپرست کتابخانه مرکزی یاسوج

این کتاب نقد و بررسی شش کتاب از کتابهای پائولو کوئیلو می‌باشد که توسط قادر فاضلی انجام گرفته است. بخش اول کتاب معرفی عرفان اسلامی و بخش دوم نقد و بررسی عرفانهای نویا و نوظهور است. اثر حاضر سومین اثر از  وی در زمینه نقد و بررسی عرفانهای نوپا می‌باشد که تحت عنوان آب و سراب به چاپ رسیده است.

 

پایی که جا ماند: یادداشت های روزانه سید ناصر حسینی‌پور از زندان‌های مخفی عراق، نوشته سید ناصر حسینی‌پور/ارائه شده توسط امید حسنعلی‌زاده منصورخانی، کارشناس امور انجمن‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان

سید ناصر حسینی‌پور چهارده سالگی به جبهه می‌رود و شانزده سالگی در آخرین روزهای جنگ، در حالی که دیده‌بان است و در واحد اطلاعات فعالیت می‌کند، در جزیرة مجنون به اسارت عراقی‌ها درمی‌آید؛ وقتی اسیر می‌شود یک پایش تقریباً قطع شده و به رگ و پوستی بند بوده است. او زمان اسارت با زحمت و بطور پنهان سازی خاطراتش را نوشته و نگهداری می کند و پس از اسارت موفق می شود با خود به ایران آورد. او به روایت اتفاقاتی که در جبهه و دورة اسارت گذرانده، پرداخته و نوشته است که زمان اسارت پایش عفونت کرده و نهایتاً عراقی‌ها پایش را قطع می‌کنند. سید ناصر جزو بیست هزار اسیر ایرانی در تکریت است که مفقودالاثر و از حقوق اسیر جنگی  بی‌بهره‌اند. شهریور ۱۳۶۹، سید ناصر و اسرای دیگر با هواپیما عازم ایران می‌شوند. سید ناصر حسینی‌پور از آزادگان استان کهگیلویه و بویراحمد است. پیام نویسنده کتاب: "مردم عزیز گچساران: پایم در بغداد جا ماند تا یک وجب از خاک این کشور در دست دشمن نماند."

 

انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با انقلاب فرانسه، نوشته منوچهر محمدی/ارائه شده توسط محسن جبارنژاد، کارشناس منابع اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد

نویسنده کتاب «انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه»دکتر منوچهر محمدی، هدف خود را از نگارش کتاب در صفحات 23 و 24 کتاب  این طور بیان می کند: تئوری های ارائه شده در تحلیل انقلاب ها غالباً از یک بعد و زاویه به این پدیده ی پیچیده بوده. با اینکه کارهای انجام شده در زمینه ی تئوریزه کردن انقلاب ها کمک غیرقابل انکاری در توجه و کشف زاویای گوناگون حرکت های انقلابی و رفتارها و ارزش های حاکم بر انقلاب ها کرده است. اما با این وجود نمی تواند چارچوب مناسب و مفیدی در تحلیل انقلاب های بزرگ جهان باشد. بنابراین نویسنده برآن شد که برای تحلیل سیاسی و اجتماعی از انقلاب اسلامی و در عین حال مقایسه با سایر انقلاب های بزرگ جهانی چارچوبی تئوریک جدیدی ارائه دهد که در آن از بعضی از مفاهیم و عناصر تئوری های دیگر استفاده شده است.

 

روشنفکران و شکست در پیامبری، نوشته ایوا اتزیونی/ارائه شده توسط مهدی دلبند، کتابدار کتابخانه مرکزی یاسوج

دیدگاه و عنوان این کتاب با بیان استعاری, نوعی تعریفی است نسبت به جایگاه موهومی که روشنفکران غربی خود را در آن مقام قرار داده اند .

این کتاب در سه بخش تدوین شده است: بخش نخست با بررسی این که روشنفکران چه کسانی هستند و نفوذ اجتماعی ـ سیاسی آنان در جوامع غربی چگونه است آغاز می گردد .این بخش روشنفکران را به عنوان نخبگان علمی معرفی می کند و نشان می دهد که به آن اندازه کافی محکم و صاحب نفوذ هستند که نقادی نقش اجتماعی ـ سیاسی آنان اقدامی درخور و باارزش باشد .

بخش دوم با عنوان:«استدالال» بخش سوم نقش روشنفکران اقتصادی, دانشمندان علوم طبیعی و فیزیکی, پزشکی و جنگ افزاری را مورد مطالعه قرار می دهد .

نگارنده در نتیجه گیری نهایی خویش چنین می گوید که: اساس این کتاب افسانه زدایی از نقش اجتماعی و سیاسی است که روشنفکران مدعی اند در دنیای جدید باز می کنند، و تلاش برای نشان دادن بی محتوایی نقش آنان به عنوان پیامبران است، پیامبرانی که وظیفه شان پیش گویی حوادث آتی و هدایت جامعه به سوی آینده ای بهتر است.

 

اعجوبه، نوشته آر.جی، پلاچیو، مترجم فرح بهبهانی/ارائه‌شده توسط سروش درست، نویسنده

رمان اعجوبه به لحاظ ماهیت داستانی در زمره کارهای خطی به شمار می رود اما نوع شخصیت پردازی و انتخاب فضای داستانی و همچنین گوناگونی لحن، این کار را به آثار شبه مدرن تبدیل کرده است. اوج رمان اعجوبه زمانی است که هرکدام از افراد موجود در اطراف شخصیت اصلی پی می برند به عنوان یک انسان می بایست نگاه ها را از مرز ظاهر عبور داده و دورن آدم ها را جستجو کنند. تکنیک بدیع این کاربرخلاف کارهایی از این دست، صرفا شخصیت نخست اثر را نشانه نگرفته بلکه از معبر این شخصیت به دنیای دیگران هم سری زده و تغییرنوع نگاه و عملکرد داستانی (کاتارسیس) را باعث شده است.

آگوست پولمن با صورتی غیر طبیعی به دنیا آمده و به همین دلیل تا به حال به مدرسه نرفته است. او حالا می‌خواهد وارد مدرسه‌ای جدید شود و کلاس پنجم را شروع کند و تنها آرزویش این است که با او مثل بچه‌ای معمولی رفتار شود. ولی شاگردان مدرسه‌ی جدید نمی‌توانند از کنار صورت غیر عادی او عادی عبور کنند. آیا او می‌تواند هم‌کلاسی‌هایش را قانع کند که برخلاف ظاهر غیر عادی‌اش، بچه‌ای عادی و مثل آنهاست؟

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: