کد خبر: 20786
تاریخ انتشار: شنبه, 31 مرداد 1394 - 23:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

«تربیت کودک بدون کتک‌زدن یا لوس‌کردن» در کتاب‌خوان 37

سی و هفتمین نشست «کتاب‌خوان» با حضور کتابداران، نویسندگان و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی در سالن اجتماعات راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان برگزار شد. 
 «تربیت کودک بدون کتک‌زدن یا لوس‌کردن» در کتاب‌خوان 37

 

به گزارش لیزنا، سی و هفتمین نشست «کتاب‌خوان» روز پنجشنبه بیست و نهم مردادبا حضور کتابداران، نویسندگان، اصحاب رسانه، هنرمندان و علاقمندان به کتاب و کتاب‌خوانی در سالن اجتماعات راه و شهرسازیسیستان و بلوچستان برگزار شد.

 

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان، در این نشست 12 کتاب توسط چهار نویسنده و هشت نفر از کتابداران و کارشناسان ستادی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان معرفی و ارائه شد که خلاصه ای از آنها به شرح زیر است: 

 

نی ناله ها، نوشته مختار حقیقت/ ارائه شده توسط: مختار حقیقیت، نویسنده کتاب

 

این کتاب شامل غزل، مثنوی، ترجیح بند، قصیده، قطعه، چهار پاره، دو بیتی و مسمط است که با مقدمه عباس باقری توسط نشر فتوح چاپ شده است. اشعار این کتاب در سه بخش و با مضامین عرفان، اخلاق، علوم اجتماعی، تصویری از صحرای کربلا، جنگ تحمیلی، آفرینش‌های خداوند در کیهان، زمین و توصیف بهار نگاشته شده است.

نوشته بر دریا، نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی/ ارائه شده توسط: علیرضا رضایی، از نویسندگان سیستان و بلوچستان

این کتاب از منابع و متون کهن ادبی از جمله؛ تذکره الاولیا و نورالعلوم و رساله‌ای در ذکر شیخ ابولحسن خرقانی و نوشته‌های شیخ نجم‌الدین رازی گرد‌آوری شده است. متن این کتاب ساده و دلنشین است، به نحوی که می‌توان آنها را دیوان اشعار نویسنده  نامید و نگاه سورئالیسم او را در محتوای سخنانش جستجو کرد.

 

خاتون عشق، نوشته زهرا زواریان/ ارائه شده توسط: سیده‌ طاهره عسکری، کتابدار بخش کودک کتابخانه عمومی آیت‌الله کفعمی خراسانی زاهدان

 این کتاب داستان زندگی مادر بزرگوار حضرت امام زمان(عج) را بیان می‌کند و دارای درونمایه‌ای مذهبی است و در سه فصل نگاشته شده است.

 

منظومه قرآنی، نوشته ابراهیم شایان/ ارائه شده توسط: ابراهیم شایان، نویسنده کتاب

منظومه قرآنی طولانی‌ترین قصیده ادبی در تاریخ ادبیات ایران با 560 بیت است. در این کتاب از همه سوره‌های قرآن به ترتیب فهرست سوره‌ها چند آیه انتخاب و ترجمه آنها را به نظم در آورده شده است.

 

 هویت و الگو، نوشته صادق کوشکی/ ارائه شده توسط: مجتبی جهان‌تیغ

این کتاب به 5 بخش تقسیم شده است؛ 1- بازنگری در مفهوم الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت  2-  مولفه‌های هویت ایرانی در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت 3- انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر تحول هویت فرهنگی 4- انقلاب اسلامی و مفهوم توسعه فرهنگی 5-  انقلاب اسلامی نماد توانمندی تمدن سازی اسلامی. در این کتاب مولفه‌های تمدن‌سازی مبتنی بر واقعیات هویت ایرانی ـ اسلامی عنوان شده است.

 

علی زیباترین سروده هستی، نوشته دکتر مصطفی چمران/ ارائه شده توسط: فائزه فرازمند، کتابدار کتابخانه عمومی آیت‌الله کفعمی خراسانی زاهدان

این کتاب در سه فصل  نگاشته شده است و نویسنده در فصل اول به بحث ذکر خدا و عدالت علی می‌پردازد که یکی از اصول تربیتی در اسلام است. فصل دوم و سوم این کتاب نیز به حکومت و عدل علی(ع) اختصاص دارد و روایات و داستان‌هایی از شیوه حکومت و قضاوت آن حضرت را بیان می‌کند.

 

تفکر، فرهنگ و ادب، تمدن، نوشته اسماعیل شفیعی سروستانی/ ارائه شده توسط: صادقه کامبوزیا، مسئول کتابخانه عمومی استاد کامبوزیا

این کتاب در شش فصل در ابعاد گوناگون فرهنگی نگاشته شده است. فرهنگ و تمدن، مقام آدمی ،اعمال و نحوه زیستن در دنیا و رابطه انسان با خالق هستی و همچنین دریافت‌های اساطیری و دینی از مهمترین موضوعات مطرح شده در فصل اول و دوم این کتاب است. نویسنده این کتاب در فصل‌های سوم تا ششم نیز بحث تفکر، عدالت، مدینه فاضله از دیدگاه ادیان مختلف و جهان در عصر غیبت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مجموعه اشعار پروین اعتصامی، نوشته پروین اعتصامی/ ارائه شده توسط: سماوکی، کتابدار کتابخانه عمومی امام حسین(ع)

کتابداری یکی از ویژگی‌های پروین اعتصامی بوده است. او مدتی کتابدار کتابخانه دانشرای عالی تهران بوده. کتابداری ساکت و محجوب که بسیاری از مراجعه‌کنندگان نمی دانستند او همان شاعره بزگ و معروف است. اولین دیوان اشعار پروین در سال 1314 به چاپ رسید. اشعار او عین تلخی، متین هستند و بیشتر آنها  به نفع مردم و در نکوهش عملکرد حاکمان و ماموران حکومتی بیان شده است.

 

 تربیت کودک بدون کتک‌زدن یا لوس‌کردن، نوشت الیزابت کرری، ترجمه نسرین پارسا/ ارائه شده توسط: غفاری، کتابدار کتابخانه عمومی استاد کامبوزیا

این کتاب در شش فصل به بیان شیوه‌های مختلف تربیتی کودکان بدون کتک‌زدن و یا لوس‌کردن می‌پردازد. آگاهی بخشی از ارزش‌های شخصی والدین، انتظارات معقول از فرزندان، خویشتن پنداری و... از مهمترین مباحث مطرح شده در این کتاب هستند.

 

  چگونه کودکان و نوجوانان را به مطالعه علاقمند کنیم؟، نوشته ماشاءالله کاربخش راوری/ ارائه شده توسط: ‌سیده اعظم موسوی، مسئول کتابخانه عمومی امام حسین(ع) زاهدان

از آنجایی که فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه ما هنوز جایگاه خود را به دست نیاورده است، باید میل و رغبت به مطالعه را در کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم و برای این منظور کتاب چگونه کودکان و نوجوانان را به مطالعه علاقمند کنیم، می‌تواند راهنمای خوبی باشد. این کتاب شامل چهار فصل است که فصل اول آن ضرورت مطالعه و کتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوانان را مورد بررسی قرار می‌دهد ، فصل دوم نیز به نقش خانواده در مطالعه و یادگیری کودک و نوجوان اشاره می‎کند و به خانواده‌ها توصیه‌هایی برای برنامه‌ریزی مناسب ارائه می‌دهد. فصل سوم این کتاب نیز به نقش مدارس و آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ مطالعه اختصاص دارد و نهایتاً در فصل پایانی به جایگاه کتابخانه‌های عمومی در سایر کشورها اشاره می‌شود.

 

ریشه‌ها، نوشته الکس هیلی، ترجمه م‍ح‍م‍دت‍ق‍ی‌ ک‍رب‍اس‍ی‌ و ح‍س‍ن‌ م‍روی/ ارائه شده توسط: حامد زارعی کارشناس فرهنگی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان

ریشه‌ها یک واقعیت تاریخی است که نویسنده در قالب رمان ارائه می‌دهد و به زندگی سخت سیاهان آمریکا می‌پردازد. در بخش اول این کتاب با فرهنگ و رسوم انسان‌هایی آشنا می‌شویم که به سبک حیوانات و بصورت غریزی زندگی می‌کنند. این کتاب دارای پنج قسمت است که در هر قسمت با دوره‌ای از زندگی قهرمان داستان آشنا می‌شویم.

 

پشت پرده تشکیلات بهائیت، سعید سجادی/ ارائه شده توسط: محمد اصغری

این کتاب به روایت بهزاد جهانگیری و نوشته سعید سجادی است که توسط دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان منتشر شده است. مجموعه کتاب‌های نیمه‌پنهان ابتدا به صورت مقالات پراکنده و با عنوان پاورقی به منظور جلوگیری از جعل اخبار و تاریخ‌نگاری دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در روزنامه کیهان منتشر شده است و پس از گردآوری و تجمیع به صورت مجموعه‌های به نام نیمه‌پنهان چاپ شده که جلد سوم آن پیرامون فرقه بهائیت و تشکیلات آن است.

 

سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» به منظور اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود و در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی، به معرفی کتاب‌های موردنظر خود می‌پردازند.

در این جلسات که در فضایی صمیمی و با محوریت کتاب برگزار می‌شود، افراد شرکت‌کننده تجربیات مطالعاتی خود را برای استفاده سایر علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی به اشتراک می‌گذارند.

 

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/03 - 10:35
0
0
سلام
این نشست ها با این هزینه ها نهایت به کجا می انجامد؟؟؟!!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: