کد خبر: 20868
تاریخ انتشار: شنبه, 07 شهریور 1394 - 11:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

اکنون کمتر از پنج درصد منابع کتابخانه ملی دیجیتال است

رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اعلام اینکه از آغاز سال 94 یک طرح پنج ساله را برای دیجیتالی کردن اسناد و منابع موجود به اجرا در آمده گفت: اکنون کمتر از پنج درصد منابع سازمان دیجیتال است در عین حال امکان توسعه خدمات را هم جز در کلان شهر تهران و 12 مرکز استان نداریم.
اکنون کمتر از پنج درصد منابع کتابخانه ملی دیجیتال است



به گزارش لیزنا، سیدرضا صالحی امیری چهارشنبه شب در برنامه زنده گفت وگوی ویژه خبری از سیمای مرکز گلستان افزود: اکنون کمتر از پنج درصد منابع سازمان دیجیتال است در عین حال امکان توسعه خدمات را هم جز در کلان شهر تهران و 12 مرکز استان نداریم.


وی کتابخانه ملی ایران را از بزرگترین کتابخانه های ملی دنیا و ایران را جزو 10 کشور اول جهان از این جهت بیان کرد و گفت: بیش از 34 هزار نسخه خطی بسیار نفیس و نادر از شخصیت های علمی و فرهنگی تاریخی از جمله شیخ الرئیس و ملاصدرا در کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود.


وی ادامه داد: نگهداری دو میلیون و 700 هزار جلد کتاب، بیش از پنج میلیون نشریه از روزی که نشر و صنعت چاپ به ایران وارد شد، بیش از یک میلیون عکس، فیلم و نقشه و بیش از 34 هزار جلد نسخه سنگی از دیگر اسناد و مدارک موجود در کتابخانه ملی ایران است.


صالحی امیری افزود: در معاونت اسناد ملي نیز اسناد دولتی 700 سال گذشته ایران نگهداری می شود که بسیار ارزشمند هستند.

 

وی با بیان این که کتابخانه های ملی در دنیا از مراکز توسعه فرهنگی شناخته می شوند؛ گفت: از عوامل اعتبارسنجی دولت ها، توجه آن ها به کتاب، کتابخوانی و کتابخانه است و وجود نسخه های فرهنگی در کتابخانه ها نکته بسیار مهمی است.
صالحی امیری افزود: کتابخانه ملی ایران با سه سازمان بین المللی ارتباط و همکاری دارد از جمله انجمن بین المللی کتابداری و اطلاع رسانی (ایفلا) که 81 سال قدمت دارد و طی اجلاسی که هفته های اخیر به مناسبت هشتاد و یکمین سالگرد آن برگزار شد، همکاران ما سه مقاله در آن جا ارائه کردند.


او ادامه داد: شورای جهانی آرشیو (ایکا) که بیش از 60 سال قدمت دارد و سازمان یونسکو نیز از سازمان های دیگری است که در قالب برنامه حافظه جهانی با آن ها همکاری می کنیم.


صالحی امیری از جمله همکاری های سازمان یونسکو را در قالب حافظه جهانی، تشکیل کمیته حافظه جهانی بیان کرد که 15 دستگاه اجرایی ایران در آن همکاری دارند و آن دسته از منابع مکتوب را که دارای ارزش جهانی است مانند کاخ ها و موزه ها، ثبت می کند.


وی در ادامه از ثبت 43 اثر در سطح ملی، چهار اثر در سطح منطقه ای و هفت اثر در سطح بین المللی خبر داد و گفت: نقشه های خلیج فارس در دوره صفویه که 500 سال قدمت دارد در یونسکو ثبت و گواهی آن صادر شده است.


صالحی امیری افزود: این نقشه ها ارزش تاریخی همراه با ارزش سیاسی دارند و در حقیقت با ثبت آن ها در یونسکو، این سازمان رسمیت حقوقی به مالکیت ایران در این حوزه و خلیج همیشه فارس داد.


وی با بیان ثبت اولین دانشنامه جهان اسلام در سازمان یونسکو گفت: برآورد شده در دنیا سه میلیون نسخه و منابع خطی عمدتا به زبان عربی در خصوص ایران و اسلام وجود داشته باشد.


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: آن چه که در داخل کشور از این منابع برآورد می شود 500 هزار جلد است و آن میزانی که تاکنون شناسایی و در قالب 34 مجلد چاپ شده، 320 هزار جلد است.


صالحی امیری افزود: نکته مهم این است که عمر مفید منابع خطی در منازل 50 سال است اما در کتابخانه ملی با وجود فناوری های جدید و سیستم های نگهداری استاندارد این امکان وجود دارد که تا 500 سال از آن ها نگهداری شود.


وی از مردم خواست که منابع خطی خود را به امانت به کتابخانه ملی بسپارند تا در یک فضای استاندارد نگهداری شوند و با تهیه نسخه دیجیتال از آن ها از بین نروند و هر زمان که مطالبه کنند به آنها عودت داده می شود.


صالحی امیری گفت: آمادگی خرید، اهدا و امانت را داریم و همه شروط امانت را خواهیم پذیرفت و رسما به امانت دهندگان منابع خطی، سند ارائه می دهیم.


او همچنین گفت: فرهنگ زیرساخت توسعه است و کشورهای توسعه یافته به دنبال احیای هویت فرهنگی خود هستند و توسعه بدون توسعه فرهنگی به مقصد و مقصود نمی رسد.


صالحی امیری اظهار داشت: فرهنگ کارکردهای بسیار مهمی را به همراه دارد و اگر به دنبال انسجام و وحدت و دنبال انسان های فرهیخته و با شخصیت هستیم، فرهنگ زمینه ساز آنان است و برای زیست اخلاقی، معرفت جویی، همنوعی و همنوایی جامعه باید به حوزه فرهنگی توجه کنیم.


وی، توسعه فرهنگی را بدون کتاب و کتابخوانی بی معنا دانست و تصریح کرد: بسرعت باید روند وضع مطالعه در جامعه را تغییر دهیم زیرا آن چه که آینده ملت را تضمین می کند و فضیلتی را ایجاد می کند که ماندگار خواهد بود، توجه به مقوله خواندن و معرفت جویی است.


صالحی امیری ادامه داد: علت و ریشه تمام گرانی ها، کم فروشی ها، مشکلات اجتماعی، سیاسی، انگ زنی ها و رقابت های ناصحیح را باید در فرهنگ جستجو کرد.


وی از مسوولان استان تقاضا کرد که به مقوله توسعه کتاب و کتابخوانی توجه کنند و این مسئله را در منازل، مساجد، محافل، رستوران ها و هتل ها شکل دهند.


صالحی امیری گفت: نیازمند تحول جدی در حوزه کتابخوانی هستیم و برای توسعه کتابخوانی باید کتابخانه باز کرد و باید از فضای رسمی، خارج و به فضای همگانی بپردازیم و همه جا کتاب و کتابخوانی را به همراه داشته باشیم.


وی، تغییر نگاه از حوزه عاملیت به حوزه تولی گری را از اتفاقات حوزه فرهنگی در شرایط کنونی دولت برشمرد و افزود: مردم صاحب فرهنگ هستند و دولت حمایت کننده از عرصه فرهنگ و مردم فرهنگ دوست است.


او بيان داشت: توجه به مقوله آشتی با اصحاب ادب و هنر، نهادهای فرهنگی مدنی، انجمن های فرهنگی و توسعه نشر (افزایش 20 هزار عنوان چاپ کتاب در یک سال گذشته) و توجه به نهادهای صنفی فرهنگی و پذیرش اصل تنوع فرهنگی از مقوله های مورد توجه دولت است.


رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: نماد ایران، استان گلستان است که در آن اقوام در کنار یکدیگر و با گویش ها، فرهنگ ها و نگاه های مختلف زیست می کنند اما مهم این است که اقوام در ایران فرصت هستند و بدون توجه به حقوق اقوام نمی توان حقوق ملت را تامین کرد.


وی، ترکمن ها را انسان های شریفی دانست که همیشه مرزبان فرهنگ و دین و فضیلت کشور بوده اند و ظلم زیادی را در دوران قاجار و پهلوی متحمل شدند و در استان گلستان نیز با تدبیر نماینده ولی فقیه و مدیریت استان، تنوع قومی به رسمیت شناخته شده است و در نگاه برابری، توزیع ثروت و قدرت با یکدیگر برابرند.


صالحی امیری ادامه داد: توجه به اقوام، شعار و کف زدن و پوشیدن لباس نیست بلکه توجه به اقوام، توجه به حقوق و منزلت آنان است.


او تصريح كرد: شخص رئيس جمهور، شخصیت فرهنگی و از قشر روحانیت است و ایده های فرهنگی بلند دارند و در برنامه فرهنگی تدوین دولت، برنامه های بلندی را تعریف کرده ایم.


صالحی امیری اضافه کرد: دولت در دو سال اخیر در حوزه بین الملل، به دنبال استیفای حقوق بر حق ملت ایران در حوزه هسته ای بوده است و من بر این باورم که در دو سال دیگر، حوزه فرهنگی جهش جدیدی پیدا خواهد کرد.


وی گفت: ایران در حوزه هسته ای موفق شد اجماع جهانی علیه خود را بشکند و موفق به ایجاد شکاف بین اسرائیل و آمریکا شد و از طریق مذاکره به دنیا تفهیم کرد که حقوق ملت ایران را تضمین کند.


صالحی امیری افزود: دولت مصمم است با همه ظرفیت ها در جهت حل مشکلات معیشتی، عمران و آبادانی و فرهنگی کشور تلاش کند.


وی ادامه داد: طی دو سال گذشته با افزایش 44.5 میلیون تنی محصولات پتروشیمی، کاهش واردات مواد غذایی از 8 به 5 میلیون تن و خرید تضمینی گندم از 4.800 هزار تن به شش میلیون تن مواجه بودیم.


به گفته صالحي اميري، تمام شاخص های اقتصادی کشور رو به رشد است و آینده نویدبخشی را می توان در فضای با ثبات و آرام و در سایه انسجام و وحدت داشت و توسعه فرهنگی را تضمین کرد.


صالحی امیری در پايان خطاب به احزاب، گروه ها، نخبگان و چهره های سیاسی تصریح کرد: در فضای ناامن و تخریب هیچ فردی سودمند نخواهد بود و انسجام ملی مقوله مهمی است که با شکل گیری آن در فضای فعلی، توسعه شکل می گیرد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: