تدریس فتاحی، دیانی و غفاری در نخستین روز مدرسه تابستانی خواندن

 

به گزارش لیزنا، نخستین روز از دوره آموزشی "مدرسه تابستانی خواندن" با حضور 54 شرکت‌‌کننده و ارائه دروس "نظریه‌های ترویج خواندن"، "تجربیات موفق ترویج خواندن در جهان" و "کتابخانه‌های عمومی و سیاست‌گذاری محلی خواندن" به کار خود خاتمه داد.

مبحث "نظریه‌های ترویج خواندن" توسط دکتر رحمت‌الله فتاحی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، ارائه شد.

 

در این کلاس فتاحی ضمن تشریح مکانیسم ترویج خواندن به مباحثی همچون رفتار خواندن و فرآیند مدیریت اطلاعات ‌پرداخت. وی  همچنین با برشمردن انواع مطالعه، کتابخانه‌های عمومی را پاسخگوی چالش‌های اجتماعی معرفی کرد.



در ادامه "تجربیات موفق ترویج خواندن در جهان" توسط دکتر محمدحسین دیانی، عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد ارائه شد.

 

دیانی در این کلاس ضمن بیان تجارب موفق در حوزه ترویج در سطوح استانی و ملی،‌ به ارائه ملزومات ترویج برای گروه‌های خاص پرداخت.

 

وی همچنین با توجه به ویژگی‌های خاص یک کتابخانه و منطقه، شیوه‌های تنظیم و تدوین برنامه‌ای موفق و استاندارد در حوزه ترویج را آموزش داد. این کلاس با تمرین عملی شرکت کنندگان برای تدوین برنامه ترویج، متناسب با کتابخانه محل خدمت خود پی گرفته شد.



آخرین کلاس از نخستین روز مدرسه تابستانی خواندن به مبحث "کتابخانه‌های عمومی و سیاست‌گذاری محلی خواندن" با تدریس دکتر جلال غفاری، عضو هیات علمی و رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، اختصاص یافت.

 

غفاری ضمن تعریف مفهوم سیاستگذاری و تفاوت آن با برنامه‌ریزی به تشریح رویکردهای محلی تدوین سیاستگذاری در قیاس با رویکردهای کلان آن پرداخت. وی همچنین شیوه‌های ارزیابی میزان موفقیت سیاستگذاری محلی در حوزه خواندن را آموزش داد.



گفتنی است، «مدرسه تابستانی خواندن» یکی از برنامه‌های «طرح ملی خواندن» است که به همت معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با هدف غنای بیش از پیش کتابخانه‌ها برگزار می‌شود.