کد خبر: 21198
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 مهر 1394 - 15:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

اولین جلسه دبیران «نشستهای هم اندیشی» کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

نخستین جلسه هماهنگی میان دبیران «نشستهای هم اندیشی»، اولین کنگره ملی متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد.
اولین جلسه دبیران «نشستهای هم اندیشی» کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

به گزارش لیزنا، عصر دیروز (سه شنبه 7 مهر 94)، تالار گفتگوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران میزبان دبیران «نشستهای هم اندیشی» نخستین کنگره ملی متخصصان علوم اطلاعات و اعضای کمیته اجرایی و علمی نخستین کنگره ملی متخصصان علوم اطلاعات بود.

 

در این نشست که از ساعت 15:30 آغاز شد، دکتر ابراهیم افشار زنجانی، دبیر علمی کنگره، سید ابراهیم عمرانی، دبیر اجرایی کنگره، دکتر داریوش علیمحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، مجید صمیمی نژاد، معاون کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران، فرامرز مسعودی، عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، محبوبه کمالی، دبیر نشست کتابداران و کتابخانه های پزشکی، علی ناصری، نماینده اداره کل کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی رحمانی، دبیر ادکا، دکتر مهدی علیپور حافظی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، مهدی شقاقی، نماینده نهاد کتابخانه های عمومی کشور، دکتر رحمت الله فتاحی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، سید کاظم حافظیان رضوی، کتابدار، ساناز امامی و ‌نسا رضایی، اعضای کمیته اجرایی و برخی از دانشجویان دوره دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی حضور داشتند.

 

در ابتدای این نشست، سید ابراهیم عمرانی، پس از بیان مقدماتی درباره نحوه برگزاری کنگره اعلام کرد: این کنگره با سایر همایشهایی که در حال حاضر در حوزه علم اطلاعات کشور برگزار می شود؛ تفاوت خواهد داشت. مقالات ارسال شده به دبیرخانه کنگره به صورت شفاهی ارائه نمی شوند و در مجموعه مقالات کنگره منتشر خواهند شد. سخنرانان در نوبت صبح نخستین روز کنگره، افرادی از داخل و یا خارج از رشته هستند که به مباحث روز رشته خواهند پرداخت و «نشستهای هم اندیشی» ده گانه کنگره از نوبت ظهر روز اول به صورت دو به دو همزمان برگزار می شود.

 

وی افزود: همانطور که قبلا هم اطلاع رسانی کرده بودیم موضوعات  10 نشست هم اندیشی عبارتند از  «مسائل شغلی کتابداران و اطلاع رسانان»، «مسائل دانشجویان و دانش  آموختگان»، «بررسی تجربه های بومی در زمینه ارزیابی عملکرد و استانداردسازی»، «مسائل فناوری اطلاعات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی»، «مدیریت کتابخانه های دانشگاهی»، «مسائل سازماندهی و دسترس پذیری اطلاعات در ایران»، «مدیریت کتابخانه  های عمومی با زیر موضوع "تمرکز یا عدم تمرکز"» و «مسائل علم سنجی و رتبه بندی دانشگاهها، تجربه بومی» ،«کتابداران و کتابخانه های پزشکی» و «سواد اطلاعاتی و توانمندسازی کاربران به عنوان مسئولیت جدید کتابداران». پس از درج نظر سنجی در سایت انجمن، پیشنهادها برای معرفی دبیران نشستها و برخی از زیرموضوعات مورد علاقه کتابداران و متخصصان علم اطلاعات دریافت شد و از 8 نشست به 10 نشست افزایش یافت و دبیران نشستها تعیین شدند تا مدیریت نشستها را بر عهده بگیرند و موضوعات پیشنهاد شده برای هریک از نشستها را بررسی و در نهایت برنامه خود را برای نشست اعلام کنند.

 

عمرانی در ادامه از حاضران در جلسه خواست تا نظرات خود را درباره نحوه برگزاری نشست اعلام کنند.

 

سالن برگزاری کنگره، زمان برگزاری کنگره و برنامه ریزی برای حضور کتابداران و متخصصان علم اطلاعات از عمده مباحثی بود که حاضران در این زمینه مطرح کردند. بررسی برخی از موضوعات مطرح شده، به جلسه هیئت مدیره انجمن موکول شد.

 

در ادامه هر یک از دبیران «نشستهای هم اندیشی»  حاضر در جلسه، درباره موضوعات نشست خود و افراد حاضر در نشستشان سخن گفتند و حاضران به بیان نظرات خود پرداختند و در نهایت مقرر شد طی پنج روز آینده این موضوعات نهایی و در اختیار دبیران علمی و اجرایی کنگره قرار گیرد.

 

سپس دکتر ابراهیم افشار زنجانی بار دیگر از دبیران «نشستهای هم اندیشی» درخواست کرد که از پرداختن به موضوعات صرفا آکادمیک در نشستها پرهیز کنند و به بیان مسائل حرفه و دغدغه های متخصصان آن، بپردازند.

 

لازم به ذکر است، اسامی دبیران «نشستهای هم اندیشی» 10 گانه به شرح زیر است:

  1. «مسائل شغلی کتابداران و اطلاع رسانان»/ پروانه مدیرامانی
  2. «مسائل دانشجویان و دانش  آموختگان»/ مهدی رحمانی
  3. «بررسی تجربه های بومی در زمینه ارزیابی عملکرد و استانداردسازی»/ فرامرز مسعودی
  4. «مسائل فناوری اطلاعات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی»/ دکتر مهدی علیپور حافظی
  5. «مدیریت کتابخانه های دانشگاهی/ مجید صمیمی نژاد
  6. «مسائل سازماندهی و دسترس پذیری اطلاعات در ایران»/ دکتر رحمت الله فتاحی
  7. «مدیریت کتابخانه های عمومی با زیر موضوع "تمرکز یا عدم تمرکز"»/ دکتر ابراهیم افشار
  8. «مسائل علم سنجی و رتبه بندی دانشگاهها، تجربه بومی»/ دکتر سعید اسدی
  9. کتابداران و کتابخانه های دانشگاهی پزشکی/ محبوبه کمالی
  10. سواد اطلاعاتی و توانمندسازی کاربران به عنوان مسئولیت جدید کتابداران/ دکتر یزدان منصوریان

 

گفتنی است، نخستین «کنگره متخصصان علم اطلاعات» در نیمه دوم آبان ماه طی دو روز و به احتمال زیاد در کتابخانه  ملی برگزار خواهد شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: