کد خبر: 21212
تاریخ انتشار: جمعه, 10 مهر 1394 - 10:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

صدو چهلمین نشست «کتاب‌خوان» ویژه روحانیون برگزار شد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در یکصدو چهلمین نشست ملی «کتاب‌خوان» ویژه روحانیون و طلاب اظهار داشت: کتابخوانی مصداق امر به معروف است.
صدو چهلمین نشست «کتاب‌خوان» ویژه روحانیون برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، یکصدو نهمین نشست ملی «کتاب‌خوان» کشور با حضور جمعی از روحانیون و طلاب، اهالی فرهنگ، کتابداران، اعضای کتابخانه های عمومی و اصحاب رسانه صبح روز پنجشنبه، 9 مهرماه در سالن ولایت اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان برگزار شد.

 

امیر محمدپور در این نشست با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازمند تلاش همگانی و حرکت جهادی است، گفت: کتابخوانی مصداق امر به معروف است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج کتابخوانی در جامعه اشاره کرد و افزود: کتابخوانی باید در بین مردم عادت شود.

 

محمدپور با بیان اینکه در نشست کتابخوان افراد کتاب‌های خوانده‌شده خود را در اختیار دیگران می‌گذارد تصریح کرد: افراد تجربه شیرین کتابخوانی را به دیگران ارائه می‌کنند. وی کتابخوانی را مصداق امر به معروف و دعوت به‌خیر دانست و گفت: کتاب با خوانده شدن از غربت بیرون می‌آید.

 

این مسئول ترویج کتابخوانی را نیازمند حرکت جهادی ذکر کرد و یادآور شد: نخواندن کتاب باید به قبح عمومی تبدیل شود و کتابخوانی را جزو الزام‌های زندگی بدانیم.

 

امیر محمدپور با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی کتابخوانی باید از ناحیه بزرگان انجام شود، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه پیشگام هستند.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان متذکر شد: ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازمند تلاش همگانی و حرکت جهادی است.

 

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، در این نشست ده تَن از علاقمندان به مطالعه، کتابهای خوانده شده خود را با دیگران به اشتراک گذاشتند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

 

«17 اصل کار تیمی» نوشته جان ماکس ول، ترجمه عزیز کیاوند/ ارائه توسط: حجت الاسلام یاسر رهنمای نهزمی (طلبه ،عضو کتابخانه های عمومی استان)

کتاب 17 اصل کار تیمی، با سه مقدمه، و 17 فصل، در 224صفحه ترجمه و منتشر شده است. جان ماکسول، نویسنده کتاب پرآوازه «صفتهای بایسته یک رهبر» در کتاب 17 اصل کار تیمی، رمــــز و راز این کار را با خوانندگان در میان می گذارد و تاکید دارد که در یک سازمان «اهمیت تشکیل تیم از تولید محصول کمتر نیست». این کتاب با برخورداری از بینش و راه و رسم کار تیمی در جامعه صنعتی - جامعه ای که دست کم از نظر سازماندهی نظام تولید به سوی آن حرکت می کنیم - به ما کمک می کند.

 

«سیمای اهل یقین در خطبه متقین» نوشته حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین گلمیرزاده/ ارائه توسط: حجت الاسلام والمسلمین  سیدحسین گلمیرزاده (نویسنده، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان)

این کتاب درباره ویژگی اهل تقوا در 99 مورد بیان شده- تقوا در قرآن - تقوا در حدیث - آثار و برکات تقوا. در قسمتی از این کتاب می خوانیم: هَمّام مردی عابد و اهل تقوی و از شیعیان خاص حضرت علی علیه‌السلام بود. او از حضرت توصیف پرهیزکاران را خواست.

حضرت در پاسخ آن یار دلباخته خود پس از درنگی فرمود:

ای هَمّام! از خدا بترس و نیکی کن که خداوند با کسانی است که تقوا پیشه و نیکوکار باشند. و لیکن هَمّام بااین مقدار موعظه آن حضرت قانع نشد و با اصرار فراوان، توضیح بیش‌تری خواست.

امام علیه‌السلام، پس از بیان مقدمه‌ای درخصوص بی‌نیازی حضرت حق از عبادت بندگانش به وصف ویژگی‌های متّقین پرداخت.

متأسفانه با ارتحال هَمّام خطبه آن حضرت ناقص ماند.

حضرت در همین مقدار از بیان خطبه بیش از یکصد ویژگی از متّقین را اشاره فرمود: که قطعاً برای مومنان، جوانان و پیروان اهلبیت علیهم‌‌السلام بسیار راهگشا و در رسیدن به کمال مفید خواهد بود. بنابراین ما تصمیم به شرح اجمالی این خطبه نورانی گرفتیم که با امید به الطاف خفیه الهی و عنایت خاصه آن حضرت اثرگذار باشد. قبل از بیان خطبه، به اهمیت، آثار و برکات تقوا که اولین موعظه آن حضرت به هَمّام بود به طور اختصار اشاره می‌شود: تقوا چیست؟ تقوا در قرآن؟ تقوا در حدیث؟ آثار و برکات تقوا؟ تقوا، یعنی، خودنگهداری از گناه و آنچه که سبب خشم الهی می‌شود. از حضرت علی علیه‌السلام معنی تقوا را پرسیدند. آن حضرت فرمود: هَوَ اَنَّهُ لَوْ وُضِعَ عَمَلُکَ عَلَی طَبَقٍ وَلَمْ یَجْعَلْ عَلَیْهِ غِطاءُ، وَ طیف بِه عَلیَ اَهَل الدُّنْیا لَما کان فیهِ شَیْئٌ تَسْتَحْیِی مِنْهُ.

 

«پسران چه می پرسند» نوشته محمود اکبری / ارائه توسط: حجه الاسلام ابراهیم رییسی (طلبه، عضو کتابخانه های عمومی استان)

در رابطه با بلوغ و تکلیف، غریزه جنسی، ارتباط دختر و پسر ، محرم و نامحرم، اعتیاد ، رفتار با والدین. در کتاب پسران چه می پرسند پرسش روشن ترین پدیده روح تشنه و حقیقت جوی ادمی برای کشف مجهولات است. پرسش همیشه کلید گنجینه علوم و دانش های بشری بوده است.پرش نشانه بلوغ فکری و رشد اندیشه است.

 

«زکات آزمایش الهی» نوشته زین العابدین قربانی لاهیجی/ ارائه توسط: حجت الاسلام حامد آزمایش ولدی (عضو کتابخانه، فعال رسانه ای)

اسلام در حالی که ما لکیت شخصیرا قبول دارد اما در قران می فرماید مال کسی نیست کهزکات شان را نداده اند سرمایه داری را قبول دارند اما میلیاردها دلار در بانک ها اندوته اند ران به این ها می گویدسهم امام را داده اما درعین حال کنز هم دارد وما در تاب اسلام و صلح جهانی مرحوم سید قطب که باهم قلم دانشمندمان استادسید های خسروشاهی ان را ترجمه کردهایم این مسئله را در انجا دادیم سهم امام راداده زکات را داده وظایف شرعی اش را انجام داده امام در عین حال کنز وگنج دارد.

 

«حیات فکری وسیاسی امامان شیعه علیه السلام» نوشته رسول جعفریان/ ارائه توسط: حجت الاسلام محمدرضا عباسی (طلبه، عضو کتابخانه های عمومی استان)

با توجه به اینکه می توانیم بگوییم در زندگی اهل بیت هیچ وقت دین از سیاست جدا نبود و سیاست اهل بیت عین دیانتشان بود طریقه اداره امور جامعه و مسائل سیاسی جامعه با مدیریت اهل بیت نیاز به تفکر و تعمق دارد که این کتاب در این زمینه به ما کمک می کند. کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم السلام. این کتاب نوشته جناب آقای رسول جعفریان بوده در 631صفحه و یک درآمد و 12 فصل که به ائمه دوازدگانه شیعه اختصاص دارد . رویکرد مؤلف در این کتاب بررسی تحولات سیاسی اجتماعی و نقش ائمه در آن است که البته به مسائلی از زندگی شخصی ایشان نیز می پردازد. پژوهش ها و تحقیق در زمینة تاریخ زندگی امامان شیعه ـ علیهم السلام ـ سابقه ای دیرین در ادبیات شیعه دارد. با توجه به این که در قرون نخست اسلامی تاریخ به صورت تک نگاری انجام می شد، گذر زمان بیشتر آنان را به نابودی و فراموشی سپرد و به خلاف اهل سنت که طبرسی بنای موسوعه نگاری را بنا نهاد در شیعه چنین اتفاقی نیفتاد و این عمده دلیل گسترده بودن و حاکمیت تاریخ اهل سنت بر شیعه است. مجموعة حاضر به جنبه های سیاسی و فکری زندگی امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ پرداخته و کمتر به مسائل شخصی همت گماشته، تا بلکه توانسته باشد تاریخ زندگی معصومین ـ علیهم السلام ـ را بهتر بیان کرده باشد.

 

 «بر کرانه شرح چهل حدیث» نوشته جواد محدثی/ ارائه توسط: زهرا آشوبی (طلبه، نویسنده و عضو کتابخانه های عمومی استان)

کتاب شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی(ره)که از سودمندترین آثار اخلاقی اوست ، از دیر باز نظر اهل معنا و سالکان راه تهذیب نفس را به خود جلب کرده است . از ویژگی های این اثر، غنای محتوا ، استناد به آیات وروایات فراوان ، طرح مباحث نظری اخلاق وعرفان واشاراتی بی شمار به دقایق عرفانی ونکات بدیع و نظری در این زمینه است ؛ ولی از آنجا که برای عموم اهل مطالعه ، بهره وری ازاین کتاب دشوار است، به ویژه نثر سنگین وادبیات خاص آن وغالب به کار رفته در پردازش مفاهیم و تبیین نکات وطول وتفصیل برخی مباحث، آن را از کتابی برای عموم جدا ساخته است . کتاب بر کرانه ی چهل حدیث باز آفرینی کتاب شرح چهل حدیث است به هدف بهرمندی بیشتر اقشار جامعه به ویژه جوانان علاقه مند به این گونه مباحث ، از این کتاب ارزشمند . در باز آفرینی و تسهیل این کتاب سعی شده است؛ 1) ساختار جمله بندی ها از سبک کهن به شیوه ی امروزی درآید. 2) در بخش هایی از مباحث طولانی یا سنگین ، تلخیص به عمل آید. 3) با حفظ حداکثری تعبیرات حضرت امام و وفاداری به متن اصلی ، جایگزین سازی و روان نمودن واژه ها وتعبیرات دشوار و نامأنوس یا اصطلاحات فلسفی عرفانی انجام گیرد . 4) از شمار روایاتی که به عنوان مستندات مباحث در شرح هر حدیث آمده کاسته شود .5) در ارجاعات و پاور قی ها به حداقل اکتفا شود. 6) برخی از مطالب حاشیه ای هم که با موضوع اصلی هر حدیث کم ارتباط بوده و جوشش قلم حضرت امام توضیحات را به سوی دیگر کشانده که در جای خود نکات نفیس وسودمندی است ، اما با مخاطبانی که در این باز نویسی مد نظر بوده ، کمتر رابطه برقرار می کند ، دراین نگارش نو حذف شده است . با توجه به نکات یاد شده ، ضمن تأکید براین که روح حاکم بر این خلاصه ، همان جوهره ی سیال افکار و حکمت هاو پندهای گران مایه ی امام راحل است ، لیکن با فشرده سازی و تسهیل عبارات ، امید وانتظار می رود در غالب و شکل کنونی ، امکان استفاده بیشتری از کتاب برای اقشار مختلف از جمله نسل جوان فراهم شده باشد.

 

«برهان قاطع» نوشته یعقوب علی برجی / ارائه توسط: مریم کلهوری بیالوایی(کارشناسی ادبیات فارسی، طلبه حوزه علمیه و عضو کتابخانه های عمومی )

مناظرات امام علی بن موسی الرضا (ع) با علما و دانشمندان سایر ادیان، مناظره براساس مشترکات قابل قبول. ویژگی های مناظرات امام، افشای خطوط انحرافی، نشر علوم و معارف اهل بیت، آشنایی با علوم گوناگون، نشان دادن روح آزادمنشی اسلام، اثبات نبوت خاتم انبیا از مشخصات این کتاب است. روایات و گزارش های مفصل این مناظره ها هم غنی کننده مباحث عقاید و کلام شیعه است و هم نشان دهنده ادب گفتگو و تحمل و شکیبایی ائمه معصوم در برابر خصم و ناراستی ها و درشتی های آنان است.

 

«مساله حجاب» نوشته مرتضی مطهری / ارائه توسط: فهیمه وثوق (طلبه سطح 2حوزوی و عضو کتابخانه های عمومی استان)

کتاب مساله حجاب به نگارش استاد شهید مرتضی مطهری که در مرداد سال 85 برای شصت و نهمین بار توسط انتشارات صدرا به چاپ رسیده است. این کتاب در پنج بخش تنظیم شده است و در آن تاریخچه حجاب، علت پیدا شدن حجاب، فلسفه حجاب، ایراد ها و اشکال ها( بررسی نقد ها) و حجاب در اسلام بررسی شده است.هدف نویسنده زدودن انحرافاتی است که با تبلیغات جنجالی سعی در گمراهی جامعه دارند. وی با بیان تاریخچه حجاب اثبات می کند که حجاب تنها مربوط به اسلام نیست و از اعصار گذشته مورد توجه ادیان و مذاهب مختلف بوده است. ایشان با بیان فلسفه حجاب از جمله آرامش روانی، استحکام پیوند خانوادگی، استواری اجتماع و ..سعی در اثبات آثار حجاب بر زندگی فردی و اجتماعی دارد.

 

«شرح خطبه حضرت زهرا س» نوشته سید عزالدین حسینی زنجانی/ ارائه توسط: سید رضا مطهری (عضو کتابخانه، طلبه سطح2حوزوی)

همانطوری که ذات مقدس الهی بدون حیثیثت تقییدی و حیثیت تعلیلی مستحق حمل موجود می باشد صفات الهی نیز بدون هر دو حیثیت حمل بر ذات می شود یعنی خود ذات او موضوع برای حمل حی است. خطبة بلند و پرمعنای حضرت زهرا(س) در مسجد مدینه که به «خطبة فدکیه» معروف است، به دلیل معارف ناب و نکته‌های ژرف و آموزه‌های فراوانی که در آن است، مورد توجه شدید عالمان و محققان قرارگرفته و شرح‌های مختلفی بر آن نوشته‌اند. یکی از آن‌ها شرح عالمانه‌ای است که آیة الله سید عزالدین حسینی زنجانی نگاشته‌اند که این مؤسسه بارها آن را منتشر کرده است. اما از آن جا که برخی مطالب آن، سنگین و حاوی نکته‌های دقیق علمی و حکمی بود، به منظور بهره‌گیری بیشتر عموم از معارف ناب آن، به تلخیص آن اقدام شد تا مباحث آن برای عموم، سهل‌تر باشد.

 

«اخلاق زیست محیطی در حکمت اسلامی» نوشته  حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کریمیان صیقلانی/ ارائه توسط: دکتر علی کریمیان صیقلانی (نویسنده)

کتاب اخلاق زیست محیطی در حکمت اسلامی تألیف دکتر علی کریمیان صیقلانی عضو هیأت علمی گروه معارف و الهیات توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شد. این کتاب که در دو فصل و 327 صفحه مدون شده است، تلاش دارد تا ضمن دستیابی به مبانی و اصول اخلاق زیست محیطی در حکمت اسلامی، افزون از بعد علمی، و با توجه به بحران های زیست محیطی کنونی که ناشی از ارتباط نادرست بشر با طبیعت است، در جهت بهسازی رفتار اخلاقی انسان با محیط زیست گامی هر چند کوتاه برداشته و به برخی اصول و لوازم همزیستی اخلاقی با طبیعت توجه جدی کند.

 

 گفتنی است در پایان این نشست از ده نفر کتاب خوان در این نشست با اهدای لوح یادبود یکصدو چهلمین دوره نشست کتاب خوان تجلیل شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: