کد خبر: 21225
تاریخ انتشار: شنبه, 11 مهر 1394 - 15:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

صد و سی وششمین نشست کتاب‌خوان کشور در بوشهر

 صد و سی و ششمین نشست از سلسله نشستهای کتابخوان کشور در بوشهر به مناسبت عید سعید غدیر برگزار شد.
صد و سی وششمین نشست کتاب‌خوان کشور در بوشهر

 

 

به گزارش لیزنا، صد و سی و ششمین نشست کتاب‌خوان کشور و چهارمین نشست کتاب‌خوان بوشهر چهار شنبه  در کتابخانه شهدای باغ زهرا و با شرکت کتابداران ، نویسندگان، پژوهشگران، و اعضای کتابخانه ها برگزار شد.

سیدعلی هاشمی مدیر کل کتابخانه های عمومی بیان کرد: این طرح از طرح های نوینی است که به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور تهیه و تدوین شده است و در این نشست هر فرد می تواند به مدت 7 دقیقه کتاب مورد نظر خود را ارئه نماید.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر گفت: در این جلسه  مفتخریم که کتب مورد ارائه به طور ویژه با محوریت غدیر ارائه خواهد شد که جا دارد در اینجا از همراهی و حسن تدبیر سردار کارگر دبیر بنیاد بین المللی غدیر بوشهر تشکر شود.

وی بیان داشت : امروز به فضل الهی در ارتباط با مظلومیت، حقانیت و فضایل حضرت امیر المومنین علی(ع) سخن بیان خواهد شد و ان شاء الله همه کسانی که در اینجا حضور دارند در فردای قیامت مأجور خواهند بود.

هاشمی تصریح کرد: یکی از بهترین نشستهایی که تاکنون از سلسله نشستهای کتاب خوان در استان برگزار شده است همین نشست ویژه غدیر است که با مشارکت بنیاد بین المللی غدیر استان برگزار شده است و در اینجا اعلام آمادگی می کنیم  قادریم با سایر دستگاه ها و نهادها نیز این سلسله نشست ها را برگزار نماییم.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر، در این نشست 8 تَن به معرفی کتاب پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌ها و مطالب ارائه شده به شرح زیر است:

 

چرا بيعت غدير شكسته شد

چرا بيعت غدير شكسته شد؟:  ارائه دهنده: سردار کارگر  «بیعت غدیر چرا شکسته شد؟» عنوان کتابی است به تألیف آیت‌الله دکتر محسن حیدری که به یکی از پرسش‌های مهم در مسأله بنیادین غدیر و ولایت امیرالمؤمنین (ع) پاسخ می‌گوید.

این کتاب پس از اشاره به وقایع تاریخی صدر اسلام در زمینه ولایت حضرت علی(ع) با بیعت غدیر سخن آغاز می‌کند و در ادامه از بیعت سقیفه سخن به میان می‌آورد.

مهم‌ترین عوامل شکستن بیعت غدیر از نظر مؤلف در ۵ محور؛ در این کتاب دسته بندی و معرفی‌ شده‌اند. کتاب به دوران خانه نشینی حضرت علی علیه‌السلام نیز اشاراتی دارد.

 

 جرعه اي از غدير

جرعه اي از غدير:  ارائه دهنده : محترم شکر یان، نویسنده کتاب محترم شکریان طلبه سطح 2 از جامعة الزهرا و هم اکنون دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم، و مدرس معارف اسلامی در دانشگاه می باشد. این کتاب به سفارش بنیاد غدیر بوشهر نوشته شده و انگیزه نویسنده خدمتی به محضر امیرالمومنین و معرفی بیشتر عیدالله الکبر(غدیر) از زوایای مختلفی بوده. در این مسیر از جهات و ابعاد متعددی از واقعه عظیم غدیر مطلب گردآورده و به استناد آیات و روایات معتبر به آن سندیت بخشیده است.

 

الغدير (علامه امينی)

 الغدیر (علامه امینی) ارائه دهنده: محمد باقری، نام کتابی‌ست به قلم علامه امینی در اثبات ولایت بلافصل علی بن ابی‌طالب بعد از پیامبر و اثبات مذهب شیعه. این کتاب به عربی نوشته شده‌است. برخی این کتاب را معتبرترین کتاب برای اثبات شیعه می‌دانند. کتاب غدیر ۲۰ جلدی است که ۱۱ جلد آن به زبان عربی چاپ شده‌است  و آن ۱۱ جلد که در ۲۲ جلد به زبان فارسی ترجمه شده‌است. موضوع عمدهٔ کتاب واقعه غدیر خم به روایت اهل تسنن است.

نویسنده در این کتاب به ۱۱۰ تن از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین پیامبر که حدیث غدیر را روایت کرده‌اند اشاره می‌کند. آنگاه ۳۶۰ تن از راویان حدیث غدیر از قرن دوم تا چهاردهم را بر می‌شمارد. در پایان هم اشعار شاعران مختلف را درباره این موضوع ذکر می‌کند.

یکی از این موضوعات آمده در این کتاب، مسئله تحریف کتب دینی – اعتقادی در طول تاریخ چاپ و نشر در جهان اسلام است، کتاب حاضر هدف مشترک تحریف‌گران را حقانیت امیرالمؤمنین (ع) می‌داند و این مطالب را طی 7 فصل به تفصیل بیان داشته است.

 

 آموزش و پرورش در نامه خطبه غدير (درسنامه ایام غدیریه) 

 آموزش و پرورش در نامه خطبه غدير (درسنامه ایام غدیریه) ارائه دهنده: محمد حاجی زاده، این کتاب شامل چند درس با عناوین: «غدیر رمز ماندگاری ولایت»، «ادامه مراسم غدیر، شروع خلافت ظاهری حضرت پس از 25 سال»، «بیعت غدیری با امام زمان علیه‌السلام»، «عذاب الهی بر دشمن غدیر»، و عناوینی مشابه... به کوشش گروه پژوهش ستاد غدیریه چاپ و نشر شده است.

 

واقعه قرآني غدير 

واقعه قرآني غديرارائه دهنده: سیده هاجر بهزادی، این کتاب گزارش یک ماه سفر پیامبر برای اعلان ولایت در سایه آیات قرآنی است. در کتاب «واقعه قرآنی غدیر» به انگیزه نشان دادن قرآنی بودن غدیر، با تدوین صورت کاملی از واقعه غدیر خم، این ادعا به اثبات رسیده که غدیر یک ماجرای آمیخته با قرآن است و این در همه فراز و نشیب های ماجرا قابل اثبات است. دوازده بخش کتاب بر اساس مقطع‌های اصلی واقعه غدیر تقسیم شده، که از مدینه آغاز می‌شود و تا مکه می‌رود و از آنجا با مراسم حج همراه می‌شود. با پایان حج حرکت به سوی غدیر آغاز می‌شود و با رسیدن به سرزمین خم، پیامبر (ص) سخنرانی مفصل خود را برگزار می‌کند و سپس مراسم سه روزه غدیر آغاز می‌شود.

 

 سخنراني استثنايي غدير

 سخنراني استثنايي غدير ارائه دهنده: محمدپردل، این کتاب شرحی بر سخنرانی پیامبر(ص) در غدیر خم است. درواقع موشکافی یک سخنرانی استثنایی است که از یک سو تدارکات قبل و بعد از آن را مورد بررسی قرار خواهد داد، و از سوی دیگر متن سخن را از نظر فن خطابه مورد دقت قرار می دهد. این کتاب دو بخش کلی دارد. بخش اول: برنامه ریزی جامع برای سخنرانی استثنایی؛ از لحاظ آماده سازی فضای لازم، و بررسی کیفیت بلاغت و فنون خطابه، برنامه های سه روزه پیامبر و راهکارهای امروز غدیر. بخش دوم: گام های سخن در خطابه غدیر. در این بخش مراحل به هم پیوسته و دقیق سخن در خطابه غدیر و ظرافت های کلام در هر یک از فرازهای خطبه به صورت جداگانه مورد بررسی  قرارگرفته.

 

 غدیر خم

غدیر خم تحقیقی مستند پیرامون حادثه بزرگ غدیر  ارائه دهنده: سیدمحمدمهدی حسینی فر، كتاب تحقیقی است درباره غدیر خم و اثبات امامت و بر حق بودن امام علی (ع) كه در موضوعات: راه رسیدن به وحدت"، "ضرورت شناخت جایگاه غدیر"، "ویژگی‌های حادثه بزرگ غدیر"، "اهداف مهم غدیر"، "شاهدان صحنه غدیر"، "روایت‌گران حدیث غدیر"، "احتجاج‌گران حدیث غدیر" و "اعترافات دانشمندان اهل سنت "؛ تدوین شده است و با موشکافی و استنادسازی به کمک قرآن و روایات حقایقی پیرامون واقعه غدیر برای مخاطب روشن می نماید.

 

 علي في القرآن-آيات علي(ع) در قرآن

 علي في القرآن-آيات علي(ع) در قرآن ارائه دهنده: ناهید سودایی، کتاب اثر آیت الله صادق شیرازی از مراجع تقلید شیعه حاضر در شهر قم است. این تالیف مجموعه ای دو جلدی حاوی آیاتی است که به‌زعم نگارنده در شان و منزلت حضرت علی (ع) نازل شده است. مولف در این دو جلد, متن عربی آیات را با ترجمه و تفسیر مختصر آن ـ که گاه از تفاسیر اهل سنت و شیعه نقل شده ـ درج کرده است .وی در تفسیر آیات در باب منزلت علی (ع), کرامات و فضایل, خلافت و امامت, شخصیت و مظلومیت آن حضرت سخن گفته است. در انتهای کتاب متن آیات با نشانی آنها درج شده است.

 

 خطبه امير(ع) در عيد غدير

  خطبه امير(ع) در عيد غدير ارائه دهنده: مسعود صاحبی، امام علی(ع) نیز در خطبه عید غدیر خود(خطبه غدیریه) به تفسیر و تحلیل این رویداد عظیم تاریخ پرداخته اند. معرفی این خطبه که در گوشه و کنار این کتاب و روایت و شرح پاره هایی از شیوایی و دقت کلام حضرت علی، موضوع جستار این کتاب است.

کتاب با توضیحاتی در مورد غدیر و مختصری کنکاش درباره ارتباط خطبه غدیر با تمامی انسان‌ها، و ملکوتی و مُلکی بودن علی (ع) است که نویسنده بدین بهانه به توضیح و بررسی برخی از رفتارها و سیره امام علی (ع) در ایام خلافت و حکومت‌اش نیز می‌پردازد.

 

 هزار و يك نكته درباره غدير و فضائل اميرالمؤمنين علي(ع)

 هزار و يك نكته درباره غدير و فضائل اميرالمؤمنين علي(ع) ارائه دهنده: غلامشاه زیارتی، کتاب مجموعه مباحثی در موضوعات پیرامون غدیر و ولایت با استناد به آیات قرآن است. در این نوشتار كه نخستین مجلّد از یك مجموعه قرآنی است مسایلی مانند علم غیبت الهی، اثبات نبوت پیامبران الهی، اوصاف پیامبران مانند عصمت آنان، داستان زندگانی برخی از پیامبران،  مباحثی در مورد امامت، اوصاف امام و فضایل ائمه بیان شده است. نگارنده ذیل هر یك از این موضوعات یك یا چند آیه ذكر كرده و درباره آن‌ها توضیحاتی داده است.

 

 قرآن در نهج البلاغه 

 قرآن در نهج البلاغه  ارائه دهنده کلثوم عالی پور، این کتاب بر اساس عناصر محوری حضور قرآن در نهج‌البلاغه و رهنمودهای نهج‌البلاغه درباره قرآن تالیف و از سه رکن اساسی تشکیل شده است:

1.  تطبیق محتوای نهج‌البلاغه با مضمون قرآنی، و تعلیل مطالب آن با آیات کتاب خدا، و ظهور مطالب قرآنی در سخنان علی‌ (ع)

2.  استشهاد امیرالمومنین(ع) به آیات خاص قرآن، و تمسک آن حضرت(ع) در موارد مخصوص به بخشی از آیات قرآن؛

3.  تعریف، ترغیب و تبیین حقیقت قرآن کریم از زبان علی‌(ع) در نهج‌البلاغه.

این کتاب، متناسب با سه رهیافت فوق، در پنج فصلِ انسان کامل، قرآن تکوینی است .استحقاق علی‌بن ابی‌طالب(ع) برای معرفی قرآن حکیم، بررسی نظام فاعلی قرآن در نهج‌البلاغه، بررسی نظام داخلی قرآن در نهج‌البلاغه و چگونگی تفسیر قرآن در نهج‌البلاغه، بررسی نظام غایی قرآن، در نهج‌البلاغه تنظیم شده است.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: