کد خبر: 21274
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 مهر 1394 - 16:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

زنجان صد و چهل و سومین نشست کتاب‌خوان را میزبانی کرد

پنجمین نشست استانی و صد و چهل و سومین نشست کشوری کتابخوان، به میزبانی زنجان، سه شنبه  14  مهر 1394 در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزار شد.
زنجان صد و چهل و سومین نشست کتاب‌خوان را میزبانی کرد

 

 به گزارش لیزنا، پنجمین نشست استانی و صدو چهل و سومین نشست کشوری کتابخوان، سه شنبه 14 مهر 1394 با حضور کتابداران، مسوولین استانی، نویسندگان، اهالی رسانه، فعالین و علاقه مندان به حوزه کتاب کتابخوانی در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزار شد.

 

 بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی زنجان، در این نشست 10 عنوان کتاب در موضوعات مختلف توسط نویسندگان و شخصیت های علمی و فرهنگی استان، فعالان رسانه ای،کتابداران کتابخانه های عمومی، معرفی و ارائه شد.

 

محمد ( ص ) پیامبری برای همیشه 

کتاب محمد ( ص ) پیامبری برای همیشه، نوشته حسن رحیم پور ازغدی، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، معرفی توسط عبدالحسین بختیاری رییس اداره کتابخانه های عمومی ابهر

 

کتاب محمد (ص) پیامبری برای همیشه متن پیاده شده چهار سخنرانی از حسن رحیم پور ازغدی در سالهای 81 و 80 است که در ارتباط با شخصیت پیامبر اکرم (ص) در مناسبتهای گوناگونی ایراد شده است.

 در سخنرانی اول با موضوع چه باید کرد؟ پس از ذکر مقدماتی از ویژگی های آن حضرت، به دنبال بیان چند نکته از شیوه حکومت اسلامی پیامبر می باشد تا پاسخی اجمالی به این پرسش باشد که «برای رشد و بالندگی و رسیدن به اهداف الهی در حکومت اسلامی چه باید کرد»

در سخنرانی دوم با موضوع محمد (ص) پیامبری برای همیشه ، ابتدا به ذکر خصوصیاتی از حضرت پیامبر از زبان امام حسین (ع)  پرداخته و به یکی از بزرگترین خدمات پیامبر به بشریت یعنی آموختن نحوه ارتباط با خداوند سخن می گوید. در نهایت به برخی رفتارهای اجتماعی حضرت اشاره می نمایند.

 در سخنرانی سوم نیز با موضوع پیامبری و خاتمیت، ایشان به برخی شبهات مطرح شده که به دنبال تضعیف و تحریف اعتقاد به نبوت است و با ژست های علمی و جامعه شناسانه و دین شناسانه به خورد مسلمانان داده می شود اشاره نموده و به دنبال پاسخگویی به آنهاست.

 در سخنرانی چهارم ؛ با موضوع اجتهاد سرگردان ، جهاد بی هدف نیز ایشان با الگو برداری از جامعه اسلامی عهد رسول، نکاتی راجع به نظریه حکومت دینی مطرح نموده و به انتقادات وارد بر آن پاسخ می دهند .

 

 کتاب زنجان در عصر مشروطه

 کتاب زنجان در عصر مشروطه نوشته حسین خمسه ای، انتشارات نیکان کتاب زنجان، معرفی توسط حسین خمسه ای نویسنده و پژوهشگر

 

کتاب زنجان در عصر مشروطه، بياني از تحولات سياسي و اجتماعي زنجان از 1285 تا 1297 هجري شمسي است.

فصل اول به بيان وضعيت سياسي، اقتصادي و اجتماعي منطقه خمسه در عصر قاجار و معرفي چهره‌هاي سياسي و مذهبي آن مي‌پردازد.

 در فصل دوم به تشريح زمينه‌هاي وقوع انقلاب مشروطه در کشور و منطقه زنجان و در فصل سوم به تحولات زنجان در مشروطه اول، جنبش مشروعه خواهي و به‌خصوص تأثير اهميت جنبش مشروعه خواهي زنجان در کشور پرداخته شده است.

 

در فصل چهارم با بررسي اوضاع کشور و منطقه در دوران استبداد صغير، تحليلي بر نقش، تأثير و اهميت رويدادهاي زنجان در تضعيف جنبش مشروطه‌خواهي انجام شده است.

در سه فصل بعدي وقايع پس از فتح تهران، واقعه توپخانه، رويدادهاي زنجان، نقش و اهميت زنجان در جنگ جهاني اول در ايران موردبررسي قرار گرفته‌اند.

 انقلاب مشروطيت ايران به دنبال خود مفاهيم جديدي را به ادبيات سياسي، فرهنگي و اقتصادي وارد نمود و سبب دگرگوني در ساختارهاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي كشور شد . اما ميزان اين تأثيرگذاري در همه جا يكسان نبود و ريشه در نحوه نقش آفريني نيروهاي سنتي ساخت قدرت سياسي و اجتماعي كشور يعني شاه، درباريان و روحانيون در پيش از انقلاب مشروطه و نيز نيروهاي هوادار و مخالف مشروطه و عناصر سياسي و اجتماعي محلي در پس از انقلاب مشروطه داشت.

 

 از اين منظر مي توان به بررسي چرايي علل موافقت و مخالفت با مشروطيت و علل پيروزي يا شكست آن پرداخت . رويكرد به انقلاب مشروطيت در اذهان موافقان و مخالفان آن برداشتي ا ز آموزه‌هاي اين مفهوم در كشورهاي اروپايي بود و در زماني كه تضادهاي ريشه‌اي انديشه غربي با انديشه اسلامي نمايان شد، مخالفان به جبهه گيري در برابر آن پرداختند و اين تنها منحصر به تفكرات مذهبي و روحانيون نبود و درباريان هم مشروطيت را موجب تضعيف قدرت شاه دانسته و با آن مخالفت كردند و اين در حالي بود كه اساس مشروطيت كاهش قدرت شاه و ايجاد نظام مندي ميان روابط دربار با مردم بود.

 

 در شهرهايي مانند تبريز، تهران و رشت پيروزي جنبش مشروطيت با مبارزه مستمر نيروهاي فعالي كه جايگاه خود را در پس از انقلاب نيز حفظ كردند بود . اما ورود جريان مشروطيت در بسياري از شهرها پس از وقوع انقلاب و تصويب قانون اساسي بود و فعالان مشروطه خواه تنها پس از آن بود كه توانستند به تبيين مفاهيم مشروطيت و جدال با مخالفان آن بپردازند؛ چرا كه جريان تحول خواهي را به صورت نظري و نه مبارزه عملي پيگير بودند. زنجان در اين زمره بود.

 نقش زنجان در پيشبرد انقلاب مشروطيت در اين زمره است كه تاكنون در مورد آن يا هيچ گفته نشده و يا به كوتاهي در مورد آن سخن رفته است؛ و تاريخ نويسان معاصر بيشتر به بيان رويدادهاي تبريز و تهران پرداخته اند حال آن كه در ديگر نقاط كشور هم فعاليت هايي در جهت به ثمر نشستن انقلاب صورت گرفته است.

 

 بازنمايي و ارايه تصوير از چگونگي شكل گيري نهضت مشروطيت در زنجان و گاه شماري اين دوره حساس و مهم تاريخ ايران در زنجان، معرفي جريان هاي فكري، سياسي و مذهبي زنجان و بيان جهت گيري آنها در قبا ل مشروطيت و كيفيت تعامل آن ها با جري ان ه اي مشروطه خواه و مشروعه خواه، بررسي نقش و تأثير رويدادهاي منطقه خمسه و عناصر تأثير گذار آن، مشروعه خواهان به رهبري آخوندملاقربانعلي زنجاني، مشروطه خواهان به رهبري شيخ ابراهيم زنجاني و نيروي شاهسون به رهبري جهانشاه خان اميرافشار در رويدادهاي عصر مشروطه در زنجان و تاثيرات آن در رويدادهاي كشور از جمله مسائل پرداخته شده در اين كتاب است.

 

 کتاب جاهلیت مدرن در رویارویی با امام زمان(ع)

 کتاب جاهلیت مدرن در رویارویی با امام زمان(ع) ، نوشته اسماعیل شفیعی سروستانی، انتشارات موعود عصرمعرفی توسط نرگس بابائی کتابدار کتابخانه عمومی قائم سلطانیه

 

 کتاب جاهلیت مدرن در رویارویی با امام زمان(ع) دارای ۲ بخش از جمله مباحث نظری و مباحث مصداقی است.

 هر فصل از آن به بخش‌هایی اعم از «جاهليّت مدرن و پوستین وارونه اسلام»، «جاهليّت دوم در آخرالزّمان»، «مهدويّت رودررو با جاهليّت»، «معنا و مفهوم جاهليّت»، «مرگ جاهلی»‌ و «سرمایه‌داری، موجد خودآرایی جاهلی» است.

 در بخشی از این كتاب درباره «زنان، هدف تبلیغات سرمایه‌سالاران»، آمده است: اساس نظام اقتصادی سرمایه‌سالاری، تولید كالا است،تولید و توزیع و پس از مصرف كالاست كه باعث انباشت سرمایه برای تولید بیشتر می‌شود، هر كدام از این حلقه‌ها كه نباشد، نظام اقتصادی موجود به دست‌انداز می‌افتد؛ از این نظر، تبلیغات كه نقش مهمّی در گسترش فرهنگ مصرفی موجود دارد برای تكمیل این حلقه، اهميّت پیدا می‌كند.

 

در ابتدای كار، تبلیغات به طور عمده صورت اطلاع‌رسانی داشت، نزدیك به صد سال پیش، بعضی از خلصت‌های این كالای تازه وارد بازار، در آگهی تجارتی عمده می‌شد، كمتر اتفاق می‌افتاد كه آگهی تجارتی درباره چیزی به غیر از خود كالا باشد، به عبارت دیگر، نقش اصلی تبلیغات در این دوره، اطلاع‌رسانی بود ولی از سال ۱۹۲۵ م. این شیوه تبلیغات تغییر كرد.

شركت‌ها به این نتیجه رسیدند كه نگرش متفاوتی لازم است تا بتوان كالای بیش تری فروخت، از آن تاریخ به بعد، آْگهی‌های تجارتی كوشید كالا را به خواسته‌ها و احساسات انسانی گره بزند. یكی از ابتدایی‌ترین خواسته‌های بشری هم تمایلات جنسی است و از این جاست كه بهره‌گیری به واقع سوء استفاده از زنان در تبلیغات آغاز می‌شود، كمتر اتفاق می‌افتد كه در آگهی‌ها نشانی از كالای مورد نظر باشد و اغلب نیز خواننده و بیننده از آگهی، چیزی درباره مختصات كالا نمی‌آموزد به عوض، آگهی تجارتی می‌كوشد كه تصویرپردازی كند.

 

 در این كوشش برای تصویرپردازی، بدن زن چه به طور كامل و چه به صورت اجزا وارد معادله می‌شود تا كالای مورد نظر به فروش رود؛ گذشته از نتایج دیگر، یكی از پیامدهای آن، این است كه از زنان، تصاویر كاملأ غیرواقعی ساخته می‌شود، زنان آگهی‌های تجارتی را در هیچ كجا پیدا نمی‌كنید به عوض با تزریق ناامنی و غیركامل بودن زنان و به ندرت مردان، پیام اصلی این آگهی‌ها این است كه اگر كالاهای مورد نظر را مصرف كنند، هر كمبودی واقعی یا خالی بر طرف می‌شوند.

 

 در همه آگهی‌ها، پیام اصلی این است كه زن و مرد ایده‌آل چه مشخصاتی باید داشته باشند در خصوص مردان، پیام مشخص و روشن است: او باید با قدرت، ثروتمند، ورزشكار و دارای اعتماد به نفس باشد. در خصوص زنان، ولی پیام‌ها یك گره‌گاه مشترك دارند؛ یك زن باید زیبا باشد البته باید گفت كه تبلیغات، مبدع این شیوه نگرش به زن نیستند ولی آنچه كه تبلیغات كرده و می‌كند، این است كه همگام با جنسیت‌گرایی، این تصور ویژه از زیبایی را دست نیافتنی‌تر كرده است؛ یكی از پیامدهای جدی تبلیغات این است كه این تصور زیبایی، منحصر به فرد و جزمی‌تر شده است كه در عمل، پیامد آن به صورت زجر و عذاب زنان و نیز گاهی مرگ آنان بوده است.

 

کتاب مدیر مدرسه

 کتاب مدیر مدرسه ، نوشته جلال آل احمد، انتشارات کتاب نشر، معرفی توسط یاسر روحانی مسوول کتابخانه عمومی فرهنگ زنجان

 

رمان مدیر مدرسه بیشتر شکل مقاله داستان بلند دارد، دارای ۱۹ بخش است و وقایع از زاویه دید «من راوی» بازگو می شود که همان «مدیر مدرسه» است و در آن به تحلیل و انتقاد از اصل نظام آموزشی و روابط موجود وقت در آن می پردازد.

 

 مدیر مدرسه به جرات بهترین اثر جلال احمد است. جلال آل احمد نویسنده ای است که ظلم و ستیز و واقعیت های زندگی را با دید انتقادی ارائه می کند.

 

 راوی داستان «مدیر مدرسه» آموزگاری است که از تدریس دلزده شده و از سر کله زدن با بچه ها  به تنگ آمده است، و برای آسودگی خود و داشتن درآمد بیشتر و بی دردسر به مدیری دبستان رو می آورد، بی آنکه بداند چه دردسرهایی در پی خواهد داشت. مدیر که خود را هیچکاره می داند و آمده تا گوشه ای آرام در دفترش از گچ خوردن و بیهودگی کار آموزگاری خود را برهاند، با دشواری سرپرستی «یک ناظم و هفت تا معلم و دویست و سی و پنج تا شاگرد» روبرو می شود. پس همه توان خود را به کار می گیرد تا کمبودها و نارسایی‌ها را به گونه ای سروسامان دهد. اما در این شرایط محیطی امکان اصلاح وجود ندارد و مدیر تصميم مي‌گيرد كه استعفا دهد.

  

 کتاب گذری بر تاریخ زنجان

 کتاب گذری بر تاریخ زنجان، نوشته حسن حسینعلی، انتشارات دانش زنجان، معرفی توسط حسن حسینعلی نویسنده و پژوهشگر

 

کتاب گذری بر تاریخ زنجان شامل تاریخ مختصر زنجان از آغاز تا روی کار آمدن دوره­ی پهلوی است. در این اثر به شکل مختصر حوادث تاریخی زنجان از آغاز بررسی شده و از مبحث بانی شهر و وجه تسمیه­ی آن و سپس دوره پیش از اسلام شروع شده و بعد از آن هم به دوره­ی اسلامی و ورود اسلام به زنجان و فتح آن توسط براء بن عازب ادامه یافته و سپس به مبحث ورود ترکان و اسکان آن­ها در این شهر پرداخته شده  است.

 

 مطالب کتاب بر اساس توالی حوادث تاریخی ادامه پیدا کرده و تا زمان روی کار آمدن دولت پهلوی که کتاب به پایان می­رسد.کتاب شامل تصاویر رنگی از بسیاری از آثار تاریخی شهر زنجان است.

 

«گذری بر تاریخ زنجان» اولین مجموعه از «مجموعه­ ی زنجان­ شناسی» است .در این کتاب پنجاه دو صفحه­ ای سعی بر این بوده که موارد مورد نظر رعایت شود. کوشش شده است که در کنار هر حادثه­ی تاریخی به به رجال زنجانی نیز در آن مقطع تاریخی اشاره شود.

 

 

کتاب پایی که جاماند

کتاب پایی که جاماند یاداشت های روزانه سیدناصرحسینی پوراززندان های مخفی عراق، نوشته سیدناصرحسینی پور، انتشارات سوره مهر، معرفی توسط ثریا مظفری مسوول کتابخانه عمومی الغدیر خدابنده

 

کتاب پایی که جاماند در 808 صفحه با موضوع خاطرات جنگ ایران و عراق وقطع رقعی نخستین بار در سال91 روانه بازار نشر شده است. نویسنده این کتاب را به «ولیدفرحان» خشن ترین گروهبان بعث عراق تقدیم می کند. وقایع کتاب براساس یاداشت های رمزی گونه راوی، وقایع اسارت مربوط به شرایط  سخت و دردناک یکی از زندان های مخفی عراق و اینکه نویسنده و راوی در سن نوجوانی اسر شده و این کم سن وسالی به خاص بودن کتاب افزوده و.. از ویژگی های این کتاب است که به جذابیت آن می افزاید.

 

 کتاب تجدد و تشخص

کتاب تجدد و تشخص، نوشته آنتونی گیدنز انتشارات نی، معرفی توسط فاطمه میر معزی پژوهشگر و مدرس دانشگاه

 

در کتاب تجدد و تشخص ذکر شده که تجدد برای اولین بار دو قرن پیش توسط اندیشمندان اروپا طرح و سپس به عرصه عمومی وارد شد. از همان آغاز تا به امروز اما تجدد و تجدد طلبی عرصه کشمکش های لفظی وعملی فراوان بوده است. بسیاری از نا کار آمدی آن در برابر ارزش های بر آمده از سنت پرداخته و کثیری دیگر از پایان روزگارش در عصر پسا مدرن سخن ها گفته اند.

 

 نویسنده در این کتاب گیدنز بر این باور است دوران تجد اخیر (تجدد کنونی) نوعی نظم مابعد سنتی است که ویژگی اصلی و عمده آن، قدرت باز تابندگی گسترده نهاد های نوین اجتماعی است. نویسنده معتقد است در دوران جدید وجود گرایش های قدرتمند نسبت به جهانی شدن، همراه با تغییر شکل زندگی اجتماعی روزمره، پیآمد های ژرفی برای فعالیت های شخصی در بر داشته است.

 

 گیدنز در این کتاب معتقد است، در این عرصه هویت شخصی شده افراد عملا بر اساس روایت خاصی از"خود" باطنی آنها ساخته و پرداخته می شود که بر اثر باز تاب های متغیر نهاد های اجتماعی مدرن مورد تجدید نطر های مداوم قرار می گیرد.

 

کتاب آیین دوست یابی

کتاب آیین دوست یابی نوشته دیل کارنگی، انتشارات سلسله مهرمعرفی توسط اسحق محمدی مسوول کتابخانه عمومی فجر خدابنده

 

 کتاب آیین دوست یابی نخستین بار در سال 1937 میلادی با تیراژ  پنج هزار نسخه چاپ شده است که توسط ناشران مختلف و با عناوین متعددی مثل آیین زناشویی، رمز موفقیت، نگران نباش زندگی کن، رمز موفقیت  زیستن و.. به چاپ رسیده  است .

 کتاب شامل چهار بخش  و هر بخش شامل چندین فصل می باشد. موضوع،موفقیت در دوست یابی است و نویسنده در خصوص افکار جدید، هدفهای جدید، پیدا کردن دوست، بالا بردن روابط اجتماعی، افزایش قوه تاثیر گذاری و توانایی پرستیژ، خوشایندو دلپذیر کردن روابط خود با دیگران، ایجاد شور و اشتیاق در میان دیگران و.. مطالب سودمندی را ارائه کرده است.

 

 کتاب یک عاشقانه آرام

  کتاب یک عاشقانه آرام، نوشته نادر ابراهیمی انتشارات روزبهان، معرفی توسط میترا یاوری فعال رسانه ای

 

 داستان کتاب«یک عاشقانه آرام» روایتی است از زندگی گیله مردی معلم مسلک و عاشق پیشه که در سفری به منطقه آذربایجان دل به دختری زیبا می‌بندد که هر دو از جنبه سابقه فعالیت سیاسی با یکدیگر اتفاق نظر دارند.

 نویسنده با خلق عباراتی خاص در کتاب به طرح آن چیزی می‌‍ پردازد که به گفته او نظریه‌اش برای داشتن یک زندگی مشترک است که رو به سوی معنویت دارد.

نویسنده  سعی دارد تا به بیان این واقعیت نائل شود که در زندگی عاشقانه، روزمرگی و عادت که احساس دلمردگی و پوچی را در پی دارد، وجود ندارد. زندگی ای که در آن هیچ چیز به فردا واگذاشته نمی‌شود تا امروز خالی بماند و رنگ کهنگی بگیرد.

 

شاهکار نویسنده در این اثر را شاید بتوان در بیان این واقعیت دید که برای شیرین کردن زندگی نیاز به معجره کردن نیست؛ تنها کافی است که زندگی را دوست داشته باشیم و آن را با چیزهایی بسیار ساده اما دوست داشتنی پر کنیم.

 نقطه قوت نویسنده می‌توان در بیان جملات عاشقانه و زیبا در متن کتاب جست و جو کرد. جملاتی که نه حاشیه بلکه دقیقا متن و مانیفست کتاب را می‌سازند و نویسنده به هیچ روی حضوری حاشیه‌ای در این اثر برایشان متصور نبوده است.

 هنر نویسنده، خلق جملاتی برای بیان ناب‌ترین احساسات عاشقانه‌اش است. هر چند که می‌توان موافق تمام آنها نبود، اما بدون شک ابراز آن برای مخاطبش به شدت احترام برانگیز خواهد بود.

ابراهیمی، مخاطب خود را بارها و بارها با چهره‌های متفاوت از عشق روبرو می‌کند؛ چهره‌هایی که سعی دارد به مخاطبش بفهماند عشق، نوعی گفتن است در عالی ترین وجه آن، و به قول نویسنده، قیام پایدار انسان‌های مقتدر در برابر ابتذال.

 

 نادر ابراهیمی نویسنده کتاب، 14 فروردین‌ 1315 در تهران به‌دنیا آمد. پس از کسب دیپلم ادبی وارد دانشکده‌ حقوق شد، اما تحصیلاتش را در این دانشکده نیمه‌تمام گذاشت و در رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی لیسانس گرفت.

 ابراهیمی در سال 1342 نخستین کتاب خود را با عنوان «خانه‌ای برای شب» به چاپ رساند. از او علاوه بر مقاله‌های تحقیقی و نقد، بیش از 100 کتاب در قالب رمان، داستان بلند و کوتاه، کتاب کودک و نوجوان، نمایش‌نامه، فیلم‌نامه و پژوهش در زمینه‌های گوناگون منتشر شده است.

 

نادر ابراهیمی جایزه‌ نخست براتیسلاوا، جایزه‌ی نخست تعلیم و تربیت یونسکو، جایزه‌ی کتاب برگزیده‌ی سال ایران و چندین جایزه‌ی دیگر را دریافت کرده‌ است. همچنین عنوان «نویسنده‌ی برگزیده‌ی ادبیات داستانی 20 سال بعد از انقلاب» را به‌خاطر داستان بلند و هفت‌جلدی «آتش بدون دود» به‌دست آورده‌ است.

 او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه، چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه‌ی تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده و آهنگ‌ها و ترانه‌هایی برای آن‌ها ساخته‌ است. کمک کارگری تعمیرگاه سیار در ترکمن صحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحویل‌داری بانک، صفحه‌بندی روزنامه و مجله و کارهای چاپی دیگر، مترجمی و ویراستاری، ایران‌شناسی عملی و چاپ مقاله‌های ایران‌شناختی، فیلم‌سازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتاب‌های کودکان، مدیریت یک کتاب‌فروشی، نقاشی روی روسری و لباس و تدریس در دانشگاه‌ها نیز از دیگر شغل‌هایی است که نادر ابراهیمی علاوه بر نویسندگی، تجربه کرده و شرح آن‌ها را در دو کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» تشریح کرده است.

 نادر ابراهیمی در 16 خرداد 1387 پس از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری درگذشت و پیکرش در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شده است.

 

هستی

 

  کتاب هستی، نوشته فرهاد حسن زاده، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معرفی توسط سحر رضایی عضو کتابخانه

  کتاب رمان «هستی» داستان دختر نوجوانی‌ است که نمی‌خواهد مثل دختر‌های هم سن و سالش باشد و کارهای دخترانه کند. او دوست دارد کارهای پسرانه بکند .آرزو دارد وقتی بزرگ شد راننده تریلی ، خلبان و یا دروازه بان تیم صنعت نفت آبادان شود . آرزویی که کمتر دختری در سن و سال او دارند. اما با شروع جنگ و اتفاقاتی که سر راه هستی و خانواده اش قرار می گیرد ،نگاه هستی به آدمها و محیط اطرافش عوض می شود .او به مدد قرارگیری اش در یک موقعیت نا خواسته پوست می اندازد و بزرگ می شود و می فهمد که برای قوی بودن فرقی نمی کند که زن باشد یا مرد.

 

 «هستی» داستان دختری نوجوانی را روایت می کند که زندگی جسورانه‌اش و شیطنت‌های بچه‌گانه‌اش هم‌زمان با جنگ تحمیلی مشقت‌هایی را برای او به وجود می‌آورد. این رمان که سراسر گره بوده و هر بار این گره‌ها به دست هستی گشوده می‌شود. او و پدرش مناسبات دوستانه‌ای ندارند اما نویسنده فضایی فراهم می‌کند که این دو همکاری کرده و پدر ارزش «هستی» را در زندگی بشناسد.

 فرهاد حسن‌زاده نویسنده اثر که بیشتر برای نوجوانان می‌نویسد، این داستان را در چهار فصل به رشته تحریر در آورده است. فضای نوستالژیک و خاطره انگیز، لحن ساده و صمیمی‎ این داستان‌ها که مخاطب را با شخصیت‌های داستان همراه می‌کند، علاوه بر نوجوانان می‌تواند بزرگسالان را نیز با اثری متفاوت و خواندنی روبرو کند و ماندگاری خاص خودش را در ذهن خواننده اثر باقی بگذارد.پایان داستان هستی غیر قابل پیش بینی است زیرا جنگ تمام نشده و مخاطب نمی داند که چه اتفاقاتی سر راه قهرمان داستان قرار خواهد گرفت.

 

 «دیو دیگ بسر»‌،« ‌قصه های کوتی کوتی »،« آقای رنگی و گربه ناقلا »و«همان لنگه کفش بنفش» از دیگر کتابهایی است که انتشارات کانون از این نویسنده چاپ کرده است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ سوم این رمان را در 262 صفحه با بهای 5300 تومان روانه بازار کتاب کرده است.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: