کد خبر: 21877
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 آبان 1394 - 10:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

مجمع کتابخانه‌های تخصصی، حوزوی و دانشگاهی قم رسما آغاز به کار کرد

پنجمین جلسه مجمع عمومی کتابخانه های تخصصی (حوزوی و دانشگاهی) استان قم با اعلام آغاز به کار رسمی همکاری های بین  کتابخانه ای و همچنین تصویب اساسنامه و شیوه نامه اجرایی مجمع در هفته کتاب و کتابداری در روز سه شنبه 26/08/1394 به میزبانی کتابخانه آیت­الله العظمی بروجردی (ره) برگزار شد.
مجمع کتابخانه‌های تخصصی، حوزوی و دانشگاهی قم رسما آغاز به کار کرد

به گزارش لیزنا، در این جلسه که جهت عملیاتی و اجرایی شدن تفاهم­نامه همکاری و همچنین تصویب اساسنامه مجمع  برگزار شد، علاوه بر 22 عضو اصلی مجمع کتابخانه­های  تخصصی استان قم، 15 عضو مهمان از کتابخانه­های عمومی نیز حضور داشتند. از مهمانان ویژه این همایش حضرت آیت­الله العظمی علوی بروجردی (دامت برکاته)، حجت الاسلام و المسلمین عماد، معاون محترم پژوهش حوزه­های علمیه، مهندس محمدزاده مدیر عامل شرکت نرم افزار و سخت افزار ایران (نوسا)، سید احمد اشکوری بنیانگذار مجمع ذخایر اسلامی بودند.

 

 مهدی محمدی شجاعی، مدیر کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان دبیر مجمع، ضمن خوشامدگویی به حاضران به بیان کارهای انجام شده در مجمع و شورای سیاستگذاری پرداخت. سپس در ادامه آن کاتبی (مدیر کتابخانه دانشگاه مفید)، احمدی (مدیر کتابخانه حوزه و دانشگاه) و دکتر فرهودی (مدیر کتابخانه باقرالعلوم) به شرح و توضیح اساسنامه، شیوه نامه اجرایی و مقررات دریافت و امانت بین کتابخانه ای پرداختند که در پایان اساسنامه و قوانین اجرایی با اکثریت آرای حاضران به تصویب رسید.

 

در بخش دوم جلسه  مهندس محمدزاده مدیر عامل شرکت نرم افزار و سخت افزار ایران (نوسا) به ضرورت و اهمیت تشکیل این مجمع و همکاری­های بین کتابخانه­ای در جهت گسترش دانش و اطلاعات و سهولت دسترسی محققان و دانش پژوهان به منابع اطلاعاتی  پرداخت و آمادگی خویش را بر هرگونه همکاری و حمایت از این مجمع اعلام نمود. سپس وی از پورتال مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم که توسط همکاران وی در شرکت نوسا تهیه شده بود، رونمایی کرد.

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه­های علمیه به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: امروز مجموعه­ای از کتابخانه­های تخصصی فوق­العاده و با قدرت نفوذ بالا در قم وجود دارد که خدمات شایانی را به جامعه علمی عرضه می نمایند.

 

وی تصریح کرد: امروزه می­توان «مجمع» را آغاز پرنشاطی برای کتابخانه­های تخصصی یاد کرد. معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این مطلب که راه اندازی مجمع کتابخانه­های استان قم را به فال نیک می­گیریم، اظهار داشت: استان قم می­تواند الگوی مناسبی برای سایر استان­ها باشد تا بتوانند از ظرفیتهای خود به درستی استفاده نمایند.

 

پنجمین مجمع کتابخانه­های تخصصی با سخنرانی آیت­الله علوی بروجردی تولیت کتابخانه حضرت آیت­الله بروجردی (ره) به پایان رسید. وی گفت: ما نسبت به فرهنگ کشور مسئولیم و باید در این زمینه فعالیت کرد تا بتوان به دستاوردهای خوبی رسید. امروز مشکلات جدی در نشر کتاب و فرهنگ کتابخوانی در کشور وجود دارد و در شأن ایران نیست که این مشکلات وجود داشته باشد.

 

وی با تأکید بر تعامل با سایر کتابخانه های دنیا، تصریح کرد: ما امروز نیاز داریم با کتابخانه های داخل و همچنین کتابخانه های  بزرگ دنیا مرتبط باشیم و باید این موضوع از مسئولان أمر خواسته شود.

 

دبیر مجمع در پایان از زحمات جناب راه نورد مدیر محترم کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی (ره)، که زحمت میزبانی پنجمین مجمع را برعهد داشت تقدیر و تشکر  نمود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: