کد خبر: 22759
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 08 بهمن 1394 - 09:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

ضرورت تولید محتوا مبتنی بر تقاضای کاربران

  نشست علم اطلاعات و دانش شناسی با محوریت علم اطلاعات و محتوای تقاضامحور در کتابخانه حسینیه ارشاد برگزارشد.
ضرورت تولید محتوا مبتنی بر تقاضای کاربران

 به گزارش خبرنگار لیزنا؛ از سلسله نشست های علم اطلاعات و دانش شناسی با محوریت علم اطلاعات و محتوای تقاضامحور با حضور سمیه سادات آخشیک عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و مهندس رشیدی موسس کسب و کار فرانش عصر روز هفتم بهمن ماه در کتابخانه حسینیه ارشاد برگزارشد.

 

طی این نشست آخشیک به مفاهیم اصلی  در زمینه محتوا، تولید محتوا، محتوای تقاضامحور، مدیریت تقاضا محور و سطوح آن پرداخت و گفت: محتوا اطلاعاتی است که در قالب رسانه به کاربر یا مخاطب نهایی داده شود و این رسانه می تواند به صورت دیداری، شنیداری و غیره تعریف شود.

 

وی در ادامه به بیان تحلیل محتوا پرداخت و بیان داشت: هر فردی می تواند این کار را انجام دهد و اطلاعات را بالقوه و بالفعل تولید کند که زیر ساخت این اطلاعات مبتنی بر سه عامل نیاز، خواست و تقاضا است و چنانچه این سه عامل باتمرکز بر اطلاعات رخ دهد وارد دنیای کسب و کار اطلاعات محور شود.

 

این مدرس دانشگاه در خصوص شرایط ایده آل بیان کرد:  ممکن است نیاز به محتوا، تقاضا و بیان درخواست برای محتوا متفاوت باشد حال برخی شرکت های با محتوای اطلاع رسانی این سه عامل را با هم منطبق می کنند  و این در کسب و کارهای اینترنتی یا مراکز اطلاعات مدیریت تقاضامحور به عنوان مهم ترین عامل مورد توجه است.

آخشیک به محتوای تقاضامحور هم اشاره کرد و گفت: زمانی که کاربران این امکان راداشته باشند که اطلاعات را از نظر زمان، چگونگی استفاده و محتوا انتخاب کنند و هم چنین اگر امکان شخصی سازی اطلاعات نیز برای او فراهم شود، تمایل به استفاده از اطلاعات در مخاطب افزایش می یابد؛ در واقع باید تمایل و توان کاربر هم مورد توجه قرار گیرد.

 

وی درباره  مساله ارایه خدمات دربازار هم توضیحاتی داد و اظهار داشت: در مدیریت تقاضامحور به ارایه خدمت به بازاری که براساس نیاز، خواست و تقاضای مشتریان است، درسطح کلان و خرد توجه می شود  و پاسخ به نیازهای کاربر در سه سطح عام(عمومی)، خاص(تخصصی) و ویژه (شخصی سازی شده) مطرح می گردد.

 

آخشیک در پایان صحبت هایش ارایه خدمات تخصصی و شخصی سازی را موجب دسترسی آسان و سریع به تک تک کاربران دانست و بیان کرد: خدمات تعاملی به ویژه شخصی سازی شده ها به جای ارایه اطلاعات کم ربط و یک سویه به حرکت در مسیر مدیریت تقاضامحور در کتابخانه منجر می شود که این امر افزایش رضایت کاربر را به دنبال دارد.

 

کتابخانه دیجیتال، با محوریت ارایه محتوا

رشیدی از اعضا و بنیانگذاران کسب و کار اینترنتی فرانش (به معنای فراتر از دانش) درباره این شرکت گفت: ریشه اصلی فعالیت به دغدغه ی ما برای دسترسی به دانش است و تیم عملیاتی ما دریکی از پارک های فناوری به این امر می‌پردازند.  

 

وی با اشاره به اینکه فرانش در واقع کتابخانه ای ویدیویی است بیان کرد: به طور کلی یادگیری در سه شکل خواندن کتاب ها، استفاده از رسانه ها و به صورت تجربه انجام کار حاصل می شود که ما استفاده از رسانه (media) را در کارخود انتخاب کردیم که به عنوان بستری زیرساختی برای انتقال اطلاعات عمل می کند.

 

رشیدی با بیان اینکه از آموزش موثر- یعنی افزایش تعامل کاربر با بازیگون آموزش- ارایه خدمات می شود، اظهار داشت: داده های کلیدی داریم که رفتار دقیق کاربر، داده های واقعی بازار و پیش بینی محصولات را نشان می دهد و مبتنی بر آن فعالیت می کند.

 

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به توانمندی سازی کاربران برای تولید محتوا در سلسله فعالیت هایش بعد از تولید توسط ارزیابان و بعد از انتشار، توسط مردم اشاره کرد و افزود: برای ارتباط تولیدکنددگان نیز، به صورت مجازی و مستقیم امکان برقراری ارتباط وجود دارد و از هر دو راه امکان آشنایی و همکاری فراهم  می شود.

 

وی هم چنین یادآور شد: در فرانش، طی یکسال گذشته بیش از 600دوره با بیش از 30 هزار دقیقه ویدیوی آموزشی بارگذاری شده است.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: