کد خبر: 22834
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 14 بهمن 1394 - 09:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

«پردازش و مدیریت اطلاعات» پیشتاز در حوزه نشریه‌های علمی

پژوهش نامه پردازش و مدیریت اطلاعات به عنوان برترین نشریه علوم انسانی کشور مورد تجلیل قرار گرفت و افق های جدیدی از گسترش نظیر پیوستن به ISI جز برنامه های آتی آن قرار گرفت.
«پردازش و مدیریت اطلاعات» پیشتاز در حوزه نشریه‌های علمی

 

به گزارش خبرنگار لیزنا؛ نشست تقدیر از استادان و همکاران پژوهش نامه پردازش و مدیریت اطلاعات با حضور اساتید و فعالان این مجموعه  عصر امروز 13 بهمن ماه در تالار سخن پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران  (ایرانداک )برگزار شد.

 

طی این نشست سیروس علیدوستی ضمن تبریک این موفقیت گفت: این نشریه از سال 1351تاکنون مسیر خود در جهت تفهیم علم اطلاع رسانی را دنبال می کند و در این راستا اهدافی چون نیاز به اطلاع رسانی کاربرد و تعریف اطلاع رسانی، میکرو فیلم، ثبت و ذخیره ی ویراستاری، روش های آزمون، شناخت الگو، هوش مصنوعی مفهوم اطلاع رسانی و اینکه اطلاع رسانی ترکیبی از کتابداری، ریاضیات و... است، مورد توجه قرار می گیرد.

وی درپایان صحبتهایش از اساتید و همکارانی که درقالب سمتهای مختلف نظیر سر دبیر، نویسنده و... فعالیت داشتند و موجب شده انداین نشریه جایگاه خود را در کشور پیدا کند؛ تقدیر وتشکر به عمل آورد.

 

دستیابی  به نمایه ی ISI در آینده ای نزدیک  

رحمت الله فتاحی سردبیر نشریه ی پردازش و مدیریت اطلاعات گفت: خوشحالم کار جمعی این نشریه جایگاه مثبتی پیدا کرده و انعکاس آن در وزارت علوم مشهود است؛ دراصل آنچه به دست آمده است حاصل تلاش منسجم و گروهی بوده است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال دستیابی به قابلیت نمایش پژوهش ها در ISI هستیم ادامه داد: اگر قرار است توسعه ی علمی واقعی باشد باید به مجلات نگاه ویژه ای داشت و در این خصوص در حال تدوین کتابی هستم که حاصل از طرح های پژوهشی می باشد و محتوای آن مبتنی بر مجلات علمی از لحاظ ساختار، سازوکار اثر بخشی رعایت استانداردهای محتوایی و... است.

فتاحی با بیان اینکه تا زمانیکه ناشران توجه کافی به مجلات نداشته باشند، پیشرفتی نداریم؛ بیان کرد: چالشی که پیشرو داریم کمبود سر دبیران و اعضای هیئت تحریریه ی توانمند است چراکه این رشته تقریبا جدید است.

وی در پایان اذعان داشت: مجموعه ی عوامل باید باهم همکاری داشته باشند تا مجله موفق شود که این  مساله، موفقیت کشور است و هر چه به این مساله توجه نشود جلوی توسعه گرفته خواهد شد.

 

ضرورت رشته های میان رشته ای در حوزه های مختلف

سعید رضایی شریف آبادی رئیس انجمن کتابداری ایران با تبریک به فعالان این نشریه گفت: علم اطلاعات بحث مهمی است و باید به آن توجه بیشتری کرد و امیدوارم در آینده این نشریات باماهیت میان رشته ای در حوزه های علمی دیگر هم جزئ برترین ها باشند.

رئیس انجمن کتابداری ایران بیان کرد: نویسنده و داوران فعالی در موفقیت نشریه نقش داشتند که باید شناسایی شوند و از آنان تقدیر به عمل آید.

 

همچنین در این مراسم نادیا حاجی‌عزیزی دبیر اجرایی نشریه به بیان تاریخچه ای از نشریه از آغاز فعالیت (سال 1351) تا کنون پرداخت و گفت در حال حاضر عضویت در COPE  به عنوان اولین نشریه غیرپزشکی و نخستین نشریه ی فارسی زبان در اسکوپوس از جنبه های قابل توجه این نشریه است .  

 

گفتنی است این پژوهش نامه در شانزدهمین جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری سال 94 که در هفته پژوهش برگزار شد موفق به کسب عنوان نشریه علمی برتر گروه انسانی در کشور شد.

در سال 94 این تنها نشریه ای است که در حوزه علوم انسانی دارای رتبه برتر شد و از میان نزدیک به 1000 نشریه وزارت علوم برگرزیده شده است.   

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: