کد خبر: 22842
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 14 بهمن 1394 - 12:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

خدمت به کودکان با نیازهای ویژه؛ تجلیل از مقام انسانیت است

علیرضا مختارپور در نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای، ویژه کودکان با نیازهای خاص از مقام انسانیت به عنوان والاترین مقام هستی یاد کرد و فعالیت برای این کودکان را خدمت به مقام انسانیت دانست.
خدمت به کودکان با نیازهای ویژه؛ تجلیل از مقام انسانیت است

 

به گزارش لیزنا،‌ پس از گذشت بیش از 330  نشست از سلسله نشست ‍‌های کتاب‌خوان و ثبت تجربه هایی متفاوت از برگزاری «کتاب‌خوان» در جمع کتابداران،‌ اصحاب رسانه،‌ اعضای مکتب (مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور)، کودکان و نوجوانان، نابینایان و... صبح روز سه‌شنبه (سیزدهم بهمن ماه 1394) برگی دیگر از دفتر «کتاب‌خوان» ورق خورد. همدلی کتابداران کتابخانه شیخ کلینی و مسئولین مدرسه دانش شهرستان ری، کودکان این مدرسه را به میهمانی کتاب‌خوان آورد.

 

حال و هوای مدرسه دانش در روز کتاب‌خوان

مدرسه دخترانه دانش با 120 دانش آموز استثنائی در مقاطع مختلف سنی 4 تا 18 سال، میزبان این نشست بود. وارد ساختمان مدرسه که می ‌شوی راهروی سمت چپ ایستگاه نقاشی است؛ دیوار، هم قد بچه‌ها لباسی از کاغذ دارد و بچه‌ها هم عرصه‌ای وسیع برای هنرنمایی؛ در امتداد پیچ و خم راهرو به سمت سالن برنامه، ایستگاه «دست ساخته‌ها» به چشم می‌خورد؛ میزهایی آراسته به کاردستی‌های بچه‌ها که بعضاً به کمک مادران آنان جان گرفته است.

 

مدرسه،‌ انجمن فعالی هم دارد؛‌ انجمن مادران؛ ‌مادرانی که 8 صبح هر روز با کودک خود راهی مدرسه می‌شوند و همراه وی آن را ترک می‌کنند.

 

سالن مملو از جمعیت است و ترکیب رنگ‌های زرشکی،‌ صورتی و سفید (پوشش دانش‌آموزان) فضای شادی را خلق می‌کند. تعدادی از بچه‌ها برای معرفی بهتر کتاب،‌ دست نوشته‌های خود را مرور می‌کنند؛‌ عده‌ای از اضطراب خود برای دوستانشان می‌گویند؛‌ کودکان دیگری که به عنوان مخاطب در سالن حاضر هستند،‌ گاه شنونده و گاهی هم مشغول بازی و شیطنت می‌شوند. آخرین ردیف‌های سالن جایگاه مادران و معلمان است؛ و آنجا است که دیگر ترکیب رنگ‌ها و طراوت چهره‌ها، از دنیای کودکانه فاصله می‌گیرد؛‌ و وزن نگاه مادران یادآور جمله «عظمت امامی»، مدیر مدرسه دانش است که می‌گوید: "برای کار با این کودکان، باید عاشق باشی یا مجنون".

 

کتاب‌هایی که به اشتراک گذاشته شد

این نشست «کتاب‌خوان» با معرفی کتاب «نوابغ و مشاهیر معلول جهان» نوشته منصور برجیان،‌ توسط آرزو آریا‌منش، کتابدار بخش کودک کتابخانه شیخ کلینی آغاز شد. در ادامه کتاب‌های «من خودم می‌توانم کارهایم را انجام دهم» نوشته چرل کینگزلی امیل،‌ توسط ریحانه سلطان (دانش آموز و بازیگر فیلم سینمایی بچه‌های ابدی)، «اولین قلک من» نوشته رضا رضایی‌نصیر،‌ توسط فرنوش کاشی (دانش آموز)،‌ «ما مسئول هستیم» نوشته زهرا فرمانی، توسط نویسنده اثر، «از صدای خودم خوشم نمیاد» نوشته مرسلاباکور وینر،‌ توسط فاطمه بهجتی (دانش آموز)، «می‌خواهم نماز بخوانم» نوشته حمید مقامی، توسط زینب رسولی (دانش آموز)، «آواز سوسک» نوشته عباس یمینی‌شریف، توسط طاهره رجبی (دانش آموز)، «قصه‌های 14 معصوم (علیهم السلام)» نوشته یوسف درودگر،‌ توسط ریحانه جواهری (دانش آموز)، «شیوه‌های ارتباط مؤثر» نوشته محمود شیخ‌پور،‌ توسط الناز محسنی (مربی مقطع پیش دبستانی) و «طوفان در گندم‌زار» سروده سیروس ذکائی، توسط شاعر اثر معرفی شد.

 

خدمت به کودکان با نیازهای ویژه؛ تجلیل از مقام انسانیت

مختارپور فعالیت برای کودکان با نیازهای خاص را خدمت به مقام انسانیت دانست و از مقام انسانیت به عنوان والاترین مقام در این هستی یاد کرد. در همین زمینه به حدیث قدسی «ان الله خلق آدم علی صورته» اشاره کرد و گفت: بنابراین تجلیل از مقام انسان و انسانیت یک کار الهی و زیباست.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به اولیاء و مربیان دانش آموزان این مدرسه گفت: «ما نیازمند شکل‌های دیگر هستیم» اولیاء و مربیان این کار ارزشمند را انجام می‌دهند و بنده فقط در مقام تجلیل از آنها هستم. هیچ فردی مدعی نیست که شکل‌های معمول ارتباطی که در میان ما انسان‌ها برای ارتباط و یادگیری وجود دارد محدود به همین روش‌های متداول است. مولانا در قرن هفتم در غزلی با مطلع «جنتی کرد جهان را زشکر خندیدن/ آنکه آموخت مرا همچو شکر خندیدن» به «شکل‌های دیگر» اشاره می کند.

 

وی با اشاره به این بیت از غزل «به صدف مانم، خندم چو مرا درشکنند/ کار خامان بود از فتح و ظفر خندیدن» فعالیت دانش آموزان این مدرسه در به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده‌شان را به مرواریدهایی تعبیر کرد و آن را حاصل زحمات و تحمل سختی از سوی مربیان و والدین این عزیزان دانست.

 

مختارپور در پایان سخنان خود از برگزار‌کنندگان این نشست، به ویژه «زهرا انارکی»،‌ مسئول کتابخانه شیخ کلینی شهرری و «عظمت امامی»، مدیر مدرسه دخترانه دانش تقدیر کرد.

 

مهارت کتابخوانی؛ مهارتی لذت‌بخش

عباس جمالی‌فرد، ‌معاون مدارس استثنایی شهرستان‌های استان تهران، ‌در بخش دیگری از این نشست، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نشست کتاب‌خوان ویژه کودکان با نیازهای خاص، از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،‌ به عنوان بانی برگزاری این برنامه تقدیر کرد. وی مربیان مدارس استثنایی را به جهت آنکه مسئولیت مناسب‌سازی کتاب‌ها را برای ارائه به دانش آموزان برعهده دارند، ‌همیار کتابخانه‌ها دانست.

 

جمالی با تأکید بر توجه به سیر فناوری‌ها در آموزش کودکان، خطاب به مربیان گفت: کتابخوانی را به عنوان یک مهارت لذت‌بخش کنید؛ ‌کتابخوانی یک مهارت است و مهارت به تدریج آموخته خواهد شد؛ برای تداوم انجام این مهارت، ‌لذت آن باید به کودک چشانده شود.

 

در پایان این برنامه ضمن تقدیر از ارائه‌ دهندگان، خاطره این نشست با عکسی یادگاری در آلبوم «کتاب‌خوان» به ثبت رسید.

 

گفتنی است، این نشست با حضور علیرضا مختارپور،‌ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ عباس جمالی‌فرد، ‌معاون مدارس استثنایی شهرستان‌های استان تهران؛‌ مهدی ابوالحسن، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری؛ علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و محمدهادی ناصری‌طاهری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد برگزار شد.

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1394/11/20 - 13:31
0
1
زنده باد کارکنان کتابخانه شیخ کلینی
مهدی کتابدار
|
Iran
|
1394/11/14 - 17:08
0
8
زنده باد جناب مختارپور عزیز که انسانیت را برای ما کتابدران معنی کرد
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: