برگزاری سه نشست کتابخوان برای کودکان خراسان جنوبی

 

برگزاری نشست کتابخوان کودک و نوجوان در شهرستان قاینات

به گزارش لیزنا، چهارمین نشست کتابخوان ویژه کودک و نوجوان شهرستان قاینات با حضور جمعی از کودکان و مربیان مهد شهید صادقی بخش نیمبلوک استان خراسان جنوبی، در کتابخانه عمومی محمدجمعه اسدآباد این بخش برگزار شد.

 

در این نشست، شش نفر شامل پنج عضو کودک و  یک مربی، به ارائه کتاب پرداختند.

 

روزی بود، روزی نبود/نوشته محمد میرکیانی، انتشارات محراب قلم/ ارائه توسط: اقدس قاسمی (مربی)

این کتاب، مجموعه سه جلدی است شامل قصه هایی از ادبیات کهن و قصه های عامیانه که نویسنده از بزرگترها شنیده و با زبانی شیرین، بازنویسی کرده است. این مجموعه که به صورت مستقل هم منتشر شده است، عبارتند از: "کوزه عسل"، "دزد و آرزو" و "طوطی و شکر".

 

قصه های بهلول، توله خرس های قاضی/ نوشته احمد عربلو، انتشارات محراب قلم/ ارائه توسط: غزل اسماعیلی (عضو کودک کتابخانه)

این کتاب از مجموعه قصه های بهلول است. وهب بن عمر که به بهلول شهرت دارد از دانشمندان زمان خود بوده است. حکایت ها و گفته ها و شعرهای بهلول، پر از پندهای اخلاقی و دینی و اجتماعی است و حاضر جوابی های او بسیار ظریف و حیرت انگیز است.

 

دانی لوها، آسمان کجاست؟/ نوشته زهره مسکنی، انتشارات نشر شهر/ ارائه توسط: فاطمه زهرا سکندری (عضو کودک کتابخانه)

دانی لوها، موجودات باهوش و کوچکی هستند که همیشه شاد و سالم زندگی می کنند. آنها از هر ماجرا، راهی تازه برای شادی و سلامتی خود پیدا می کنند. ماجرای این قصه دانی لوها، آسمان کجاست؟ در مورد آسمان شهر است که به دلیل آلودگی هوا گم شده است و دانی لوها تلاش می کنند تا با راه هایی مثل پیاده روی، استفاده از وسایل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی، مترو و خارج کردن کارخانه ها از شهر، آسمان آبی را به شهر بازگردانند.

 

طوطی و بقال/ نوشته پرویز امینی، انتشارات وزیر/ ارائه توسط: محمد عرفان الهی (عضو کودک کتابخانه)

این کتاب، داستانی از گزیده داستان های زیبای مولوی است که در ابتدای کتاب زندگینامه مولانا آمده و بدین شرح است که بعد از آشنایی مولانا با شمس، آتش به جان او افتاد و کلاس درس را رها کرد و شاگرد شمس شد. شاگردان او دست به دسیسه زدند تا شمس را از قونیه فراری دهند. شمس به دمشق رفت و مولانا در پی او روانه شهر و بیابان ها شد؛ ولی او را نیافت. سرانجام غم و اندوه خود را در شش دفتر و 26 هزار بیت به نظم کشید و سرانجام در قونیه درگذشت. داستان کتاب، داستان بقالی است که طوطی ای داشت که مشتری هایش را با حرف هایش سرگرم می کرد. روزی بقال او را در دکان تنها گذاشت. بعد از ساعاتی موشی از زیر در بیرون آمد و شیشه های روغن را بشکست. بقال از عصبانیت مشتی بر سر طوطی کوبید و از آن روز، موهای سرش ریخت و زبان باز نکرد. روزی مرد کچلی به دکان آمد و طوطی با دیدن او زبانش باز شد و گفت: تو شیشه روغن ریخته ای که موهای سرت ریخته؟ بقال تصمیم گرفت که از سر عصبانیت، کار عجولانه نکند. در پایان کتاب خلاصه داستان به صورت نظم آمده است.

 

مهربانی/ نوشته طاهره خردور، انتشارات کتاب نشر/ ارائه توسط: امیر حسین شرفپور (عضو کودک کتابخانه)

این کتاب، از کتاب های طرح ایستگاه مطالعه و مخصوص کودکان پیش دبستانی است. موضوع آن خیال پردازی در کودکان است. کتاب مهربانی، یک قصه خیالی را تعریف می کند. مهربانی، تنها آرزویش این بود که تمام دنیا پر از مهربانی و آشتی و خوبی شود، بنابراین بقچه سفید و قشنگش را پهن کرد و آشتی و مهربانی و خنده و شادی و دوستی را توی آن ریخت. او اول سراغ خانه ای در روستا رفت؛ اما دید خانه خیلی مهربانتر از اوست. بعد رفت و رفت تا به درختی رسید؛ اما دید درخت  با دستانش سیبی به او هدیه داد. فهمید که این درخت، خودش سنبل دوستی است. خلاصه رفت و رفت تا با باد برخورد کرد و سوار بر باد شد تا با هم تمام دنیا را با دوستی و آشتی و خنده آشنا کنند.

 

مار و گنجشک: قصه هایی از زندگی امام رضا(ع)/نوشته مسلم ناصری، انتشارات شرکت به نشر/ ارائه توسط: امینه اسدآبادی (عضو کودک کتابخانه)

این کتاب، جلد دهم از مجموعه 14 جلدی قصه هایی شیرین از زندگی معصومین (ع) است و در مورد زندگی امام رضا (ع) می باشد. در ابتدای کتاب، تصویری از بهار که خلاصه ای از زندگینامه امام رضا (ع) است آمده. او تنها امامی است که در ایران به خاک سپرده شده و امروزه هزاران نفر از سراسر دنیا، حرم امام رضا (ع) را در شهر مشهد زیارت می کنند. در ادامه کتاب، پنج قصه از زندگی امام رضا(ع) آمده است.

 

برگزاری چهارمین نشست کتابخوان کودک و نوجوان در بشرویه

چهارمین نشست از سلسله نشست های کتابخوان ویژه کودک و نوجوان، روز یکشنبه 25 بهمن ماه 1394 در دبیرستان فاطمه الزهرا (س) شهرستان بشرویه برگزار شد.در این نشست هفت نفر به عنوان ارائه دهنده اصلی، به معرفی کتاب پرداختند.


خداحافظ کرخه/ نوشته داود امیریان، نشر سوره مهر/ ارائه توسط: مریم کیانی (رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بشرویه)

این کتاب، داستانی است در چهار بخش که هر بخش آن شامل چند فصل می باشد. مطالب و وقایع رمان، سلسله وار و پشت سرهم و با زبان ساده و روان نوشته شده است. داستان رفتن داود به جبهه از ابتدا تا پایان جنگ و بیان  تمام جزئیات عملیات مختلف از آزاد سازی مهران تا  ارتفاعات دوکوهه و... بعد از قطعنامه 598 و خداحافظی داود و همرزمانش از کرخه. این رمان، مناسب گروه سنی نوجوانان است.

 

جنگ دوست داشتنی/ خاطرات سعید تاجیک نشر سوره مهر/ ارائه توسط: اسما صادقی اکبری (عضو کتابخانه ملاعبدالله بشروی)

کتاب فوق، خاطرات سعید تاجیک از جنگ ایران و عراق است که با قلمی شیوا و زیبا و کمی طنز آمیز نوشته شده است. این کتاب 567 صفحه دارد و چهار بار تجدید چاپ شده است.

 

اینک آن یتیم نظر کرده/ نوشته محمد رضا سرشار، انتشارات شرکت به نشر، وابسته به آستان قدس رضوی/ ارائه توسط: مریم ظاهری (فعال فرهنگی)

این کتاب، رمانی است از زندگی پیامبر اسلام (ص) از تولد تا هجرت به حبشه در 256 صفحه که شش بار تجدید چاپ شده است. شروع رمان از زبان عبدالمطلب بیان شده و در ادامه به زندگی عبدالله و سفرش به شام و مرگ او و در قسمت های بعد به تولد حضرت محمد (ص) و فرو ریختن 14 کنگره از کاخ کسری و وقایع بعثت تا زمان هجرت به حبشه  پرداخته شده است.

 

کتاب بچه های راه آهن/ نوشته ایدیت. نزبیت، ترجمه شیما فتاحی، نشر قدیانی/ ارائه توسط: زینب بیکی (عضو کتابخانه ملاعبدالله بشروی)

این کتاب، مجموعه ای است از 14 داستان خواندنی که هر  مجموعه آن، عنوان جداگانه دارد. آغاز همه چیز، معدن زغال سنگ پیتر، پیرمرد مهربان، مسافر قاچاقچی، زندانی ها، نجات دهندگان قطار، به پاس شجاعت و... بخشی از عناوین کتاب فوق است. این کتاب برای نوجوانان نوشته شده است.

 

کتاب بی بال پریدن/ نوشته قیصر امین پور، نشرافق/ ارائه توسط: فاطمه قاسمی (عضو کتابخانه ملاعبدالله بشروی)

این کتاب، مجموعه ای است از یازده قطعه نثر ادبی در 56 صفحه که با بهره گیری از طنز و نگاهی شاعرانه، به بیان مسائل اجتماعی پرداخته است. کتاب ها مثل آدم ها هستند، آدم ها مثل کتاب ها هستند، زندگی در حاشیه، تقسیم عادلانه و خدا در همسایگی ما، عناوین برخی از قطعات این کتاب است.

 

کتاب بچه های خاک/ نوشته محمد رضا یوسفی، نشرافق/ ارائه توسط: طیبه حسین زاده (عضو کتابخانه ملاعبدالله بشروی)

 این کتاب، در سال 1385به چاپ رسیده و داستانی است درباره بچه های کارتون خواب که کمی هم به طنز آمیخته شده. بچه های خاک، داستان دختر کوچکی به نام مریم است که همراه برادرش در خیابان به سر می برد.

 

دختر شینا، خاطرات قدم خیر محمدی کنعان/ نوشته بهناز ضرابی، انشارات سوره مهر/ ارائه توسط: فاطمه زیرکی (عضو کتابخانه ملاعبدالله بشروی)

 این کتاب، خاطرات دختری به نام قدم خیر را از ابتدای نوجوانی تا زمان ازدواجش با صمد که بعدها به جبهه های جنگ رفته و به شهادت می رسد، به تصویر کشیده است. رنج های قدم خیر در این داستان، نمونه بارز زنان فداکار در پشت جبهه های جنگ است.

 

نشست کتابخوان کودک و نوجوان در آیسک برگزار شد

 

چهارمین نشست کتابخوان ویژه کودک و نوجوان شهرستان سرایان در شهر آیسک استان خراسان جنوبی، با مشارکت دبیرستان شهید علمدار و به همت کتابخانه شهید علی انصاری در این کتابخانه برگزار شد.

 

در این نشست که بخشدار آیسک، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سرایان، دبیران و دانش آموزان دوره متوسطه اول دبیرستان شهید علمدار، حضور داشتند، هشت نفر به معرفی کتاب پرداختند .

 

کتاب های «دربار به روایت دربار»، نوشته ریحانه درودی/ ارائه توسط: محمد فولادی (رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سرایان)، «شاه بی شین»، نوشته محمد کاظم مزینانی/ ارائه توسط: اکبر محمدزاده (دبیر)، «پشت پرده تخت طاووس»، نوشته مینو صمیمی/ ارائه توسط: ملیحه حقیقی (کتابدار)، «صدای پای بهار»، نوشته محمد ناصری/ ارائه توسط: محمد بنی اسدی (دانش آموز)، «میهمان آسمان»، نوشته ناصر نادری/ ارائه توسط: میلاد میهن دوست (دانش آموز)، «گوهری در دستهای لرزان»، نوشته حشمت الله رنجبر/ ارائه توسط: محمد رحیمی (دانش آموز)، «ماموریت در تهران: خاطرات ژنرال هایزر»، نوشته رابرت هایزر/ ارائه توسط: ابوالفضل حاتمی (دانش آموز) و «آبی تر از آبی»، نوشته لیلی درخشانی/ ارائه توسط: بشیر رمضانی (دانش آموز).

 

گفتنی است در پایان این نشست از ارائه دهندگان کتاب با اهدای جایزه، تجلیل شد.