کد خبر: 23231
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 اسفند 1394 - 15:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

برگزاری نشست کتابخوان مدرسه ای در باغشهر و دُرُح

نشست کتابخوان مدرسه ای در شهرستان های باغشهر اسلامیه و دُرُح استان خراسان شمالی برگزار شد.
برگزاری نشست کتابخوان مدرسه ای در باغشهر و دُرُح

 

نشست کتابخوان در باغشهر اسلامیه

به گزارش لیزنا، چهارمین نشست کتابخوان مدرسه ای شهرستان فردوس، روز یکشنبه 16 اسفند 1394 ماه با تلاش کتابخانه عمومی علامه شیخ مفید باغشهر اسلامیه شهرستان فردوس و همکاری دبستان دخترانه شهید مختارنیا برگزار شد. در این نشست، شش نفر ارائه دهنده اصلی، شامل پنج دانش آموز عضو کتابخانه و یک کتابدار به معرفی کتاب پرداختند.

 

«قصه آفتاب»/ نوشته عبدالرحیم سعیدی راد/ چاپ انتشارات قدر ولایت/ ارائه توسط: زهرا کفایتی (دانش آموز)

این کتاب، زندگینامه مقام معظم رهبری و ویژه نوجوانان است که جهت آشنایی نسل نوجوان و جوان کشور با چهره دلنشین پدر دلسوز و رهبر محبوب خویش تدوین شده است. این کتاب، مطالب گوناگونی از تولد و دوران کودکی مقام معظم رهبری تا فعالیت های سیاسی و مرجعیت ایشان را شامل می شود.

 

«فوت کوزه گری، ج 1»/ نوشته مصطفی رحماندوست/ چاپ انتشارات مدرسه/ ارائه توسط: مبینا فضلی جوان (دانش آموز)

این کتاب، حاوی مثل های فارسی و داستان های آن است. در این کتاب ریشه ها، کاربردها و قصه های بیش از چهار هزار ضرب المثل برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است. نویسنده کتاب به جمع آوری ضرب المثل های فارسی پرداخته و حتی ضرب المثل هایی را در این کتاب آورده که در هیچ کتاب دیگری نیامده و آن ها را به زبانی ساده و قابل فهم برای نوجوانان درآورده است.

 

«به من بگو از همه چیز»/ از گروه مؤلفان و ترجمه قاسم قالیباف/ چاپ انتشارات پیام آزادی/ ارائه توسط: هانیه نظرزاده (دانش آموز)

این کتاب، حاوی صدها پرسش و پاسخ در باب تاریخ و رویدادهای قلمروی حیوانات، دانش عمومی، دنیای گیاهان، بدن انسان، دانش و تكنولوژی و... است. كتاب «به من بگو از همه چیز» نقش فرهنگ مرجع را داشته و می ‌تواند در طراحی آزمون های علمی و تحقیقات دوران دانش ‌آموزی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

«برترین زن»/ نوشته مهدی مرادحاصل/ چاپ انتشارات منادی تربیت/ ارائه توسط: محدثه پاسدار (دانش آموز)

این کتاب، زندگینامه حضرت فاطمه (س) است و شامل مطالب گوناگونی از جمله ولادت، کودکی، ازدواج و جلوه هایی از رفتار اجتماعی است که به زبانی ساده و  گیرا برای کودکان و نوجوانان نگاشته شده است.

 

«قصه ما همین بود»/ نوشته محمد میرکیانی/ چاپ انتشارات پیام آزادی/ ارائه توسط: عارفه آدم صفت (دانش آموز)

این کتاب که اولین بار در سال 1369 منتشر شد، شامل مجموعه ای پنج جلدی است که بسیار زود جای خود را در میان خوانندگان باز کرد و مورد توجه نوجوانان و دیگر نشریات قرار گرفت. این مجموعه دارای سه ویژگی شاخص است: اول، تعداد قابل توجه قصه در یک کتاب. دوم، تازه بودن قصه ها و در نهایت پرداخت و نثر روایی قصه ها که مورد استفاده کسانی قرار گرفت که قصد داشتند برای نوجوانان قصه گویی کنند. ناشر این کتاب به عنوان ناشر نمونه کودک و نوجوان در سال 71 انتخاب شد.

 

«داستان راستان، ج2»/ نوشته مرتضی مطهری/ چاپ انتشارات صدرا/ ارائه توسط: طیبه عابدینی (کتابدار و مسئول کتابخانه علامه شیخ مفید باغشهر اسلامیه)

کتاب «داستان راستان» مجموعه ای از داستان های كوتاه اخلاقی است كه با الهام از زندگانی پیامبر (ص) و پیشوایان مكتب تشیع، در 2 جلد به رشته تحریر درآمده است. منابع داستان های كتاب از كتب احادیث، تواریخ و سیره و با زبانی ساده و مفید برای گروه سنی نوجوانان و جوانان نوشته شده است. ایجاز و پرهیز از اطناب كلام، به كار گرفتن الفاظ، اصطلاحات و تعبیرهای تازه و ابتكارهای نویسنده در نحوه روایت رویدادها، آشنایی با روحیات و مقتضیات، از دیگر ویژگی های این اثر ارزنده و تأثیرگذار است.

 

گفتنی است، نشست های کتاب‌خوان مدرسه ‌ای ویژه کودکان و نوجوانان، یکی دیگر از سلسله نشست های برگزار شده «کتاب‌خوان» است که با اهدافی همچون: ایجاد فضای شاد و مفرح برای کودکان به ‌منظور انس بیشتر با کتاب و مطالعه، علاقه ‌مندسازی کودکان به مطالعه کتاب های مفید معرفی ‌شده، زمینه ‌سازی عادت به مطالعه در کودکان و معرفی کتاب های مناسب و پرمخاطب حوزه کودک در مراکز پیش ‌دبستانی، دبستان ها، مدارس راهنمایی و دبیرستان های سراسر کشور در حال برگزاری است.

 

برگزاری نشست کتابخوان مدرسه ای در دُرُح

پنجمین نشست کتاب خوان مدرسه ای شهرستان سربیشه، روز یکشنبه 16 اسفند ماه سال جاری، به همت کتابخانه عمومی بصیرت و با همکاری دبستان دخترانه حضرت زینب (س) دُرُح در این مدرسه برگزار شد.در این نشست، شش نفر ارائه دهنده اصلی، شامل پنج دانش آموز عضو کتابخانه و یک کتابدار به معرفی کتاب پرداختند.

 

«مهربانی»/ نوشته طاهره خردور/ چاپ انتشارات کتاب نشر/ ارائه توسط: فاطمه محمودی (دانش آموز کلاس پنجم)

مهربانی دلش می خواست همه دنیا با هم مهربان باشند. یک روز بغچه سفیدش را برداشت و داخل آن همه خوبی ها مثل شادی و خنده و دوستی را گذاشت و یک سفر را آغاز کرد. او در این سفر چیزهای زیادی یاد گرفت و توانست به دیگران هم مهربانی کند.

 

«یک تکه آسمان به من بده»/ نوشته مجید راستی/ چاپ انتشارات آستان قدس رضوی/ ارائه توسط: فاطمه حسینی (دانش آموز کلاس پنجم)

 این کتاب، داستان پسر بچه کوچکی به نام حامد است که خواب می بیند که آسمان به زمین افتاده و هریک تکه ای از آن برای خودش می برد و حامد هم به کوچه رفت و آخرین تکه را برداشت. وقتی آن را به خانه برد، به مادرش گفت که بیشتر می خواهد و با هم به خیابان رفتند تا تکه های آسمان برایش بخرد؛ اما هرجا رفتند، از زن همسایه گرفته تا آقای دستفروش، آقای کفاش و آقای نانوا تکه آسمانشان را به او ندادند. خسته و ناراحت به خانه برگشتند و حامد خوابید. وقتی بیدار شد، دید آسمان سر جایش است.

 

«شب یلدا»/ نوشته روشنک حیدری/ چاپ انتشارات خانه هنرمندان زهرا رمضانی (دانش آموز کلاس چهارم)

 این کتاب، داستان مادربزرگ مهربانی است که تنها در روستا زندگی می کند و فرزندانش در شهر هستند. مادربزرگ گنجشک کوچکی دارد. نزدیک شب یلدا مادربزرگ به بازار می رود و کلی خرید می کند که فرزندان و نوه هایش شب یلدا به خانه اش بیایند؛ اما آن ها نامه می نویسند که نمی توانند به خانه مادربزرگ بروند. مادربزرگ ناراحت می شود؛ اما گنجشک چند مهره گردنبند مادربزرگ را برمی دارد و به خانه فرزندانش می برد. آنها با دیدن این صحنه نگران می شوند و به خانه مادربزرگ می روند و اینگونه شب یلدا را جشن می گیرند.

 

«موش روستایی و موش شهری»/ نوشته علی محمد پور/ چاپ انتشارات صیانت/ ارائه توسط: مریم فرائی (دانش آموز کلاس پنجم)

 این کتاب، داستان زندگی دو موش است که یکی در روستا زندگی می کند و دیگری در شهر. موش روستایی برای غذایش تلاش می کند؛ اما موش شهری تنبل است و غذای دیگران را می خورد. روزی موش روستایی به شهر می رود و شلوغی ها و خطرات شهر را می بیند و دوباره به روستا برمی گردد و به زندگی خود قناعت می کند.

 

«کلوچه های خدا»/ نوشته کلر ژوبرت/ چاپ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان/ ارائه توسط: زهرا قربانی (دانش آموز کلاس چهارم)

 این کتاب، ماجرای خرس کوچولویی است که در فصل بهار، با دیدن زیبایی ها از خواب زمستانی بیدار می شود و تصمیم می گیرد برای تشکر از نعمت های خدا کلوچه بپزد؛ اما مجبور می شود تمام کلوچه ها را به حیوانات جنگل بدهد. او در نهایت به نتیجه می رسد که مهربانی با حیوانات باعث رضایت و خوشحالی خداوند است.

 

«365 قصه برای شب های سال»/ نوشته  مژگان شیخی/ چاپ انتشارات قدیانی/ ارائه توسط: حکیمه حبیبی (کتابدار)

این کتاب، دارای 365 قصه است که ارائه دهنده قصه حسنی و لاک پشت را برای بچه ها معرفی کرد. حسنی، قلکی داشت که هدیه گرفته بود و می خواست آن را پر از پول کند. تصمیم گرفت که سبزی بکارد و بفروشد و پول آن را در قلکش بریزد. بنابراین همراه پدربزرگ شروع به کاشت سبزی کردند؛ اما وقتی سبزی ها رشد کردند، لاک پشت آن ها را خورد و حسنی ناراحت شد. در نهایت حسنی با لاک پشت دوست شد و برای او خانه ای ساخت.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: